Ledikant wordt te klein

29-04-2020 20:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, mijn peuter is bijna 2 jaar maar ik zie dat het ledikantje te klein wordt. Aan hoofd en benen kant heeft ze aan beide kanten nog maar ongeveer 10 cm over. Ze klimt er niet uit.

Nu vindt ik een éénpersoonsbed persoonlijk nog te vroeg. Heeft iemand ervaring hiermee of tips?

Alvast bedankt!
Ik denk niet dat je ledikant te klein wordt, maar dat je kind groeit.
Je hebt ook bedden in kindermaat. Zelf nog geen ervaring mee maar ik lees graag even mee.

Mijn zoon groeit ook snel maar is iets jonger en er nog niet aan toe om zelf uit bed te klimmen. Hij slaapt in een slaapzak en dat vind ik ook niet handig met een open bed.
Met 10 cm aan elke kant zit je nog wel een tijdje prima. Mensen van 1m90 slapen ook gewoon in een bed van 2m.

Maar anders koop je alvast een peuterbed of meegroeibed. Op marktplaats is de keuze reuze en sinds gister is de Ikea weer open.
Waarom vind je het te vroeg voor een eenpersoonsbed?
Mijn kind ging op die leeftijd naar een eenpersoonsbed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier wel meteen overgestapt op een 1-persoonsbed. Het is er één met uitvalbeveiliging die er af kan als ze groter zijn. Nog geen spijt van gehad (nu een jaar in gebruik, kind was een jaar en 7 maanden toen, ivm komst van de 2e).
Je hebt heel leuke meegroei- en peuterbedden die mogelijkheid tot zijsteuntjes hebben of alleen in het midden van het bed een opening aan de zijkanten in het design hebben zitten. Bij o.a. Ikea hebben ze een aantal hele leuke zie ik.
Wij hebben voor een goedkoop peuterbed gekozen. Een van de ikea. Achteraf heel blij mee, want al leg je er van alles onder, het matras heeft met een peuter/kleuter veel te lijden. Daarna een goed bed voor ze gekocht waar ze nu voorlopig mee vooruit kunnen.
Kwamen jullie kinderen savonds (en snachts) dan niet om de haverklap uit bed?

Zoon is geregeld bij het naar bed gaan nog best een tijd aan het keten en kletsen met zn knuffels. Nu is dat lekker overzichtelijk want hij blijft in het ledikant en gaat vanzelf een keer slapen. Ik denk als die begrenzing weg is dan het dan de halve avond feest is.

Oh en hij beweegt tijdens de nacht ook nog het hele bed door, alle richtingen op.
Wij hebben een jaar geleden ook getwijfeld wat we moesten doen. We hadden het bed nodig voor spruit nummer 2. Een meegroeibed heeft als voordeel dat het wat kleiner is dus wat veiliger voelt, een ander voordeel kan zijn dat het in het proces om zindelijk te worden wat makkelijker is om zo'n klein matras een keer te vervangen na wat ongelukjes dan een groter matras.

Wij hebben uiteindelijk voor een groter bed gekozen, gewoon omdat je dan niet nog een keer een nieuw bed hoeft te kopen, en dat is echt wel fijn,
Er is een periode dat je voorzichtig de deur open moet doen omdat er iemand achter kan liggen slapen 😂 dan vielen ze in slaap tijdens het spelen.

Maar ik denk dat je sowieso wel door die periode heen zal moeten. Ze hebben het hier alle drie een aantal keer gedaan.

Wij hebben het ledikant matras wel een poosje naast het bed gelegd. Voor een zachte landing.
Tja, het verschilt per kind.

Mijn oudste ging met 18 maanden over naar een eenpersoonsbed en dat was vanaf het eerste moment geen probleem.

De jongste ging over toen ze bijna 2 jaar was. Zij heeft ruim een week nodig gehad om te wennen.

Bij beide kinderen hebben we wel een uitvalbescherming gebruikt.
Zoon ligt sinds een maand in een peuterbed. Was toen ook net 2 geworden.
Ik vond de overgang naar meteen eenpersoonsbed wel wat heftig.
De reden is omdat we de 2e opkomst hebben. En dus kunnen we dit peuterbed ook weer doorschuiven naar nr 2.

Het is even wennen geweest.
De 1e anderhalve week kwam hij er niet uit.
Daarna net zo'n periode gehad van anderhalve week dat hij dat wel deed en er een feest van maakte en we dus een strengere aanpak hebben geïntroduceerd wat nu weer zn vruchten afwerpt.

Zoon ligt nog steeds in een slaapzak in dit bed, is er behoorlijk behendig in om er met slaapzak uit te komen.
Als hij sochtends wakker is schuifelt hij zo naar onze kamer :heart:
Tralalalala
Hier ook rond die leeftijd naar een 1 persoonsbed. Hij klom uit zijn ledikant met gevaar capriolen. In zijn grote bed bleef hij eigenlijk keurig liggen en viel er ook niet uit. (Had echt verwacht dat we hem continu naast ons bed zouden hebben)
Mijn dochter is rond haar 2e verjaardag naar een peuterbedje overgegaan. Ze paste nog makkelijk in het ledikant, maar ze begon er uit te klimmen... De eerste week bleef ze braaf in het bedje liggen, slapen onder een dekbed ging ook meteen prima. Daarna heeft ze wel een paar keer 's nachts naast ons bed gestaan. Telkens weer teruggebracht en nu slaapt ze weer lekker door. En nu staat ze 's ochtends met haar knuffels onder d'r armen naast me :heart:
Peuter bed of 1 persoons bed kan prima hoor.
Maar nu ben ik wel benieuwd. Hoe groot is jou peuter?
De oudste was 2,5 jaar toen hij van z'n (open) ledikant over ging naar een 1 persoons bed. Hij sliep toen al wel onder een deken.
Uit het grote bed is hij nooit gevallen, wel uit z'n ledikant toen de zijkant eruit was. De eerste paar weken was het gaan slapen wat lastiger maar daarna nooit meer problemen gehad.

Jongste besloot met 18 maanden dat hij een groot bed wilde. Hij kon toen z'n slaapzak al zelf openmaken dus die is vanaf dat moment ook onder een deken gaan slapen.

Er zit aan de binnenkant van hun slaapkamerdeur een draaiknop die ze zelf niet openkrijgen dus ze komen niet van hun kamer af.
Er ligt speelgoed op hun kamer waar ze mee mogen spelen, zolang ze maar zachtjes doen.
Waarom is dat te klein dan? Ze heeft toch nog 20 cm over? Voor ze 20 cm gegroeid is ben je jaren verder. Heeft ze er zelf last van?

Mijn ervaring is dat kinderen graag met hun hoofd zoveel mogelijk tegen de bovenkant aan liggen, dat schept een veilig gevoel denk ik. Dus zolang ze niet langer is dan het bed dan past het nog en hoef je niet per se over als je dat nog niet wilt.
Ik zou ook een peuterbed doen. Heel groot kind dan! Mijne zit op de +2 lijn en heeft tot 2.5 jaar in een ledikant geslapen. Die overgang is wel lastig trouwens. Hij sliep in het ledikantje ook niet erg snel in en lag nog vaak te keten, maar nu verbouwt hij de hele kamer en kijkt hij uren uit het raam 's avonds. Het zal wel beter worden denk ik maar ;)
Peuterbed of een gewoon bed en dan heel kort opmaken, op de helft of zo of nog lager.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Ik snap nooit dat mensen de oudste het bed uit willen hebben omdat nummer 2 op komst is. Zou ik zelf nooit doen ik vind dat zielig, er verandert al zoveel met een broertje of zusje erbij, haal lekker een goedkoop ledikant bij de Ikea voor erbij haha.

Maar TO, ik had voor zoon een heel leuk peuterbed van Bopita, daar heeft hij van z’n 3e tot 5e in gelegen, en daarna pas over op 1 persoons.
Bedankt voor de vele tips en ervaringen!!

Ik hoor dat ze veel haar hoofdje stoot in het ledikant, vandaar dat ik aan het nadenken ben over een ander bed. (Dit hoor ik omdat we tijdelijk op 1 kamer slapen).

Ze slaapt nog in een slaapzak, al kan ze die inmiddels wel zelf uit doen.
Mijn peuter van 3 ligt nog in haar ledikantje... Geen enkel probleem, past prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven