Vriend is boos

18-05-2020 19:27 663 berichten
Ik wil even jullie mening.
Ik ben 5 jaar gescheiden en mijn ex en ik zijn gewoon goed bevriend, samen hebben wij 3 kinderen. Mijn ex heeft een nieuwe partner en ik ook een nieuwe partner.
Vorige week met moederdag was mijn vriend er en de kinderen uiteraard ook. Mijn kinderen hadden buiten mij om mijn met vriend geappt om samen een ontbijtje voor mij te regelen s morgens. Zij hebben dit met elkaar klaar gemaakt. Super lief. Ook kreeg ik een rode roos namens mijn vriend en de belofte voor een etentje zodra dat weer kan na de corona.
Mijn kinderen hadden een soort PowerPoint gemaakt met fotos van mij en zichzelf met een liedje op de achtergrond. Dat raakte mij enorm omdat ik dat heel persoonlijk vond.
Mijn kinderen deden de weken voor moederdag heel geheimzinnig omdat ze ook nog een cadeau (geregeld door hun vader) voor mij hadden die ik vast heel mooi zou vinden
Dat bleek dus een smartwatch te zijn van 300, euro. Ik was er echt enorm blij mee maar vind het ook een flink cadeau.
Echter zag ik meteen het gezicht van mijn vriend vertrekken en nu hebben we dus al een week ruzie. Hij vind het dus niet normaal dat ik zulke dure cadeaus voor moederdag krijg van mijn ex. Zo ziet hij dat. Ik zie het als een cadeau van mijn kinderen.
Ik weet dat mijn ex goed in de slappe was zit en zich dit kan veroorloven. Ik weet ook dat hij mij enorm waardeert als moeder van zijn kinderen. Mijn vriend is nu dus boos. Hij voelt zich in zijn mannelijkheid aangetast omdat hij mij zo'n cadeau niet kan geven. Hij heeft het zelf niet zo breedt. Hij vind dat ik het horloge terug moet geven en hij denkt dat er meer speelt tussen mij en mijn ex, wat totaal niet zo is. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het enorm waardeer dat hij er met moederdag voor mij was en dat hij samen met mijn kinderen een ontbijtje geregeld had en een roos heeft gegeven. En dat dat mij heel veel waard is. Helaas helpt dit niet. Hij vind het ook een verkeerd beeld naar mijn kinderen om zulke cadeau's te geven.
Ik kan toch niet dat horloge terug geven dat wat ik van mijn kinderen voor moederdag gekregen heb. Dat is ook helemaal niet wat ik wil.
Ik moest dit verhaal even kwijt. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten want ik ben een beetje vast gelopen.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
18-05-2020 22:55
En die kinderen, wat moet je die vertellen als je hun cadeau weer terug geeft.
Precies. En het is niet intrinsiek gemotiveerd. Wordt hij daar oprecht blij van? Plus ook nog eens gedoe met teleurgestelde ex en kinderen die het niet snappen? Hij wil dus stoken tussen 2 exen die goed met elkaar omgaan?
appelientjex wijzigde dit bericht op 18-05-2020 23:06
8.96% gewijzigd
Th∅rdis schreef:
18-05-2020 22:41
Maar waarom is dat lastig? Ik snap dat oprecht niet. Een mooi kado is toch fijn voor de ander?
Dit. Helemaal dit.
Life is short. Eat dessert first.
Ik denk dat als je bij hem blijft dat dit tussen jullie in blijft staan. Je weet nu dat jouw vriend zich bedreigd voelt door je ex. Dit gaat vaker voorkomen, kinderen dure kleren gekregen, spullen voor school, nieuwe dure laptop, alimentatie, etc. Steeds valt hij daar dus weer over.

Ik zou het niet willen, iemand die zich door materieel onzeker laat maken of door exen. Jij bent zelf ook niet zo, dat schrijf je zelf! Ik zou er goed over nadenken of je dit wel wil.
katkaatje schreef:
18-05-2020 21:56
Als je het eens andersom bekijkt, hoe zou dat zijn? Stel, jij doet je stinkende best om op vaderdag iets leuks te organiseren met de kinderen van je vriend, omdat je op dat moment daar bent. Jullie zijn al een weekje aan het gniffelen daarover en het is een warm, harmonieus geheel. Je bent trots op hoe jullie het rooien in jullie samengestelde gezin en geniet van de warmte die jij en de kinderen van je vriend hebben. Je hebt een mooi ontbijt gemaakt en je vriend is verrast en blij. Genieten geblazen. Dan komt ineens een aap uit de mouw: de kinderen hebben met mama óók iets bedacht. Daar zijn ze nog langer mee bezig geweest. Oh en kijk eens hoe opgewonden ze het zijn om het vriend te geven. "Kijk eens papa, van mama en ons. Mooi hè!!" En daar komt ineens dat mooie Rolex-horloge. Het horloge dat jij hem ook wilde geven, maar wat voor jou te duur was. Ex van vriend heeft het voor de kinderen gekocht.

Even los van dat je dat rationeel ok moet vinden en dat het van de kinderen is en al die zinnige dingen die worden gezegd. Hoe zou jij je op dat moment voelen? Wat zou dat met je doen? En hoe zou je dan willen dat je vriend reageert als je aangeeft dat het misschien wat moeilijk voor je is? Wil je dan: "Mens, stel je niet aan." Of wil je: "Jeetje, ja, dat wist ik niet. Ik snap wel dat dit voor jou echt heel rauw op je dak komt."

Kijk, je mag mijn aanpak te soft vinden, of geneuzel, of (hoe noemde iemand het) zoetsappig. Helemaal ok. Volgens mij was je vraag: "ik zit vast, ik wil het graag oplossen, hoe doe ik dat." Nou ja, als je het wil oplossen, moet je je muurtje naar beneden doen en het gesprek aan gaan. Dus echt een gesprek, niet 'ik vind dat jij je zus-en-zo moet gedragen'.

Maar je hoeft het natuurlijk niet op te lossen. Je kunt ook met de vuist op tafel, aangeven dat je er klaar mee bent, et cetera. Maar maak het dan ook uit, want daarmee zeg je dat je dit gedrag niet tolereert in jouw relatie en dan kun je de relatie dus ook niet voortzetten. Als je niet in gesprek gaat, en je maakt het niet uit, dan blijft dit gebeuren. Tot het uiteindelijk wel een keer uitgaat, of je bij de relatietherapeut belandt. Het mooie van die laatste optie is dat die je precies gaat leren wat ik probeer uit te leggen.
Mooie reactie.

Echter heb ik mijn twijfels over de mentale gesteldheid van een man die hier een week lang in blijft hangen, zijn partner doodzwijgt en haar vraagt te kiezen tussen hem en een horloge. Dat soort dingen zijn voor mij toch echt wel redenen om een relatie te verbreken.
Yavanna schreef:
18-05-2020 23:06
Ik denk dat als je bij hem blijft dat dit tussen jullie in blijft staan. Je weet nu dat jouw vriend zich bedreigd voelt door je ex. Dit gaat vaker voorkomen, kinderen dure kleren gekregen, spullen voor school, nieuwe dure laptop, alimentatie, etc. Steeds valt hij daar dus weer over.

Ik zou het niet willen, iemand die zich door materieel onzeker laat maken of door exen. Jij bent zelf ook niet zo, dat schrijf je zelf! Ik zou er goed over nadenken of je dit wel wil.
Ja, dit dus. Alleen beter verwoordt.
Toch nog een ding dat me opvalt, TO. In je reacties, en ook naar je vriend, geef je aan dat je zo blij bent met het cadeau van je ex. Daarnaast zeg je dat je het gebaar van het ontbijtje van je vriend waardeert.

"blij zijn met cadeau" versus "gebaar waarderen". Dat voelt wel anders.

Je zégt wel dat het materiële je niet uitmaakt, en dat ik denk ook dat je dat echt zo voelt, maar toch voel ik hier wel een verschil. Heb je gezegd: "Joh, dat grote cadeau maakt me helemaal niet uit. Ik ben veel blijer met jou en de kinderen en deze kneuterigheid." Ik zeg niet dat het zo is hè, maar kan het zijn dat je vriend het gevoel heeft dat je ook echt blijer bent met het cadeau/gebaar van je ex ipv dat van hem? Dat hij daarom steigert en vindt dat je het terug moet geven, onder een soort irrationeel 'bewijs dan maar dat het je niet uitmaakt'. Nogmaals: ik weet niet of dit zo is, maar zou zoiets kunnen spelen?

Los van deze reactie, is je vriend volgens mij best een geschikte kerel toch? Het is niet alsof hij continu jaloers is, of altijd zeikt op je, of je kinderen niet waardeert? Dit gedrag is een uitzondering? Dan zou zoiets ook kunnen spelen en bedoelt hij jou niet te manipuleren, maar weet hij even geen andere manier om iets duidelijk te maken. Hoeft niet hè, maar kan wel.

Overigens is dat teruggeven natuurlijk geen optie, en ik hoop dat je vriend dat ergens diep van binnen ook wel weet. Dat kun je namelijk naar je kinderen niet maken.
@katkaatje: ik snap de strekking. De tone of voice zou niet de mijne zijn, maar denk dat je een heel terecht punt hebt dat je zegt dat de ruzie van een week niet gaat over het horloge maar over het niet gehoord voelen. Er zit iets onder, m.i. zich bedreigd voelen, maar dat is een invulling en ben t met je eens dat het vaak helpt om iemands gevoel serieus te nemen. Ik denk trouwens dat to dat ook heeft gedaan, want ze zag aan zn gezicht dat hij het niet leuk vond en heeft dat benoemd.
Ik zou toch nog eens proberen een serieus gesprek hierover aan te knopen met zijn volwassen kant. Hem aan proberen te spreken op zijn gezonde, volwassen kant. Rustig blijven en erachter komen wat er achter die rare opmerkingen van hem zit.
Mijn reactie was beetje mosterd omdat katkaatje inmiddels nieuwe reactie had geplaatst.
Yavanna schreef:
18-05-2020 23:06

Lijkt me ook goed om over na te denken.

Natuurlijk is het niet leuk voor je vriend als je van de vader van je kinderen een kado ontvangt wat vriend zich niet kan veroorloven. Maar in het volwassen leven gebeuren soms dingen die je niet leuk vind. Je hebt zelf opgemerkt dat je zag dat hij het niet fijn vond. Hij had dat simpelweg kunnen toegeven en zeggen dat hij zou willen dat hij je dit cadeau had kunnen geven. (Ik denk dat hij het in de basis goed bedoeld en dit zo is)

Echter; hier een week over lopen mokken, en je onder druk zetten om het cadeau terug te geven is echt niet okay. Daar steekt iets achter.
Zijn ego en onzekerheid verhinderen een volwassen reactie van zijn kant; een flink struikelblok dat hij meeneemt in de relatie.
Hijzelf is verantwoordelijk om hier, eventueel met professionele hulp, een oplossing voor te vinden.

Jij hoeft niet voor zijn therapeut te spelen.
belinda30 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 23:23
1.20% gewijzigd
Wat mij in de OP opviel was dat je zo duidelijk aan je vriend zag dat hij het vervelend vond, je zag "z'n gezicht vertrekken".

Bedoel je dat z'n gezicht gelijk op onweer stond? En dat de kinderen dat in principe ook aan 'm hadden kunnen zien (als ze daar op zouden letten, wat ik niet verwacht). Van die vertrekkende bekken associeer ik zelf heel erg met een bepaald type mensen, die alles ontzettend op zichzelf betrekken en emotioneel nogal kunnen omslaan. En niet echt in staat zijn die emoties voor het moment, dus zolang de kinderen erbij zijn, wat te verhullen. Geen prettige mensen in de omgang.

Dat het eindigt in een kiezen tussen hem of kado past ook wel in dat straatje.

Hoe lang ben je al met vriend en heb je al eens discussies/irritaties/ruzies gehad? Hoe ging dat ongeveer? Of was dit de 1e keer?
Ik heb niet alle zes de pagina's gelezen, dus ik ben vast en zeker mosterd:

Je vriend is stikjaloers. Zijn reactie doet me erg denken aan mijn ex, die zou ook zo gereageerd hebben (inclusief het 'mannelijkheid'-gedoe). Zijn jaloezie ging boven mijn blijdschap of vrijheid. Ik ken het gevoel wat jij nu moet hebben maar al te goed. Blij dat ik ervan af ben en een leuke vent heb die niet jaloers is en mij alles gunt, ook al zou hij misschien soms zijn trots wegzetten.
Hakuna Matata
Je hebt een vriend nodig die hetzelfde in het leven staat als jij dat doet. Die een exorbitant groot cadeau voor Moederdag kan zien voor wat het is: een uiting van waardering van een ex op de manier die voor jou niet de belangrijkste manier is, maar die wel gewaardeerd wordt. Die jouw ex niet als een bedreiging ziet.
Iemand die dit ziet als mogelijk apenrots-gedrag van jouw ex. En daar dan niet in meegaat.

Jouw kinderen hebben je nieuwe vriend wel betrokken in hun plannen voor Moederdag, dat vind ik wel weer iets heel liefdevols van jouw kinderen naar jou en je vriend toe. Zonde eigenlijk dat het stuk gaat om zoiets als dit. Maar ik sluit me wel aan bij de mensen die zeggen dat zijn reactie niet zoveel goeds beloofd voor de toekomst.
belinda30 schreef:
18-05-2020 23:22
Lijkt me ook goed om over na te denken.

Natuurlijk is het niet leuk voor je vriend als je van de vader van je kinderen een kado ontvangt wat vriend zich niet kan veroorloven. Maar in het volwassen leven gebeuren soms dingen die je niet leuk vind. Je hebt zelf opgemerkt dat je zag dat hij het niet fijn vond. Hij had dat simpelweg kunnen toegeven en zeggen dat hij zou willen dat hij je dit cadeau had kunnen geven. (Ik denk dat hij het in de basis goed bedoeld en dit zo is)

Echter; hier een week over lopen mokken, en je onder druk zetten om het cadeau terug te geven is echt niet okay. Daar steekt iets achter.
Zijn ego en onzekerheid verhinderen een volwassen reactie van zijn kant; een flink struikelblok dat hij meeneemt in de relatie.
Hijzelf is verantwoordelijk om hier, eventueel met professionele hulp, een oplossing voor te vinden.

Jij hoeft niet voor zijn therapeut te spelen.
Waarom niet?
Ik denk oprecht niet dat iemand die zojuist een huis heeft gekocht van 1 miljoen ook maar een spiertje verrekt over 300,-. Ik zal nooit een huis van 1 miljoen kunnen betalen maar een cadeau van 300,- is in mijn wereld ook niet gigantisch overtrokken. Ik denk zomaar dat die man tijdens de relatie met TO met nog wel duurdere spullen kwam aanzetten.

Moet die ex dan gaan denken bij de suggestie van de kinderen (lekker makkelijk, kinderen beweren dat mama dat leuk zou vinden dus klaar is Kees) “Hoe zou dit vallen bij een meneer met modaal salaris?” of “Hoever is die meneer in zijn geestelijke ontwikkeling en kan zijn ego dit aan?”. Je mag er toch vanuit gaan dat je met volwassen mensen hebt te maken.
Mutsekluts schreef:
18-05-2020 22:20
Hoewel de reactie van vriend vreemd en jaloers is, begrijp ik ook niet zo goed een ex om op een commerciële dag als moederdag zo'n belachelijk duur kado te kopen. Leuk hoor, en heel fijn ook, dat respect enzo tussen exen waar kinderen bij betrokken zijn, maar moet dat dan met een 300-euro-kado bezegeld worden? "Kids kijk: Je respect uit je zo: duur kado kopen." Weten wij veel of dat geen chantage is of dat ex vooral in goed daglicht wil komen bij kids, schuld afkoopt? Hoeft natuurlijk niet zo te zijn.....Dat ding is in een fractie van een seconde besteld/gekocht. Voor mij hebben dat soort kado's dan minder betekenis dan een ontbijtje en knutsel waar alle moeite voor is gedaan. Wel erg lang knorrig en goed kwaad ja, die vriend.... dat is wel extreem.

Wij weten natuurlijk ook niet of je ex dit met veel bravoure heeft gebracht/gegeven. (Als je zo makkelijk zoveel geld uitgeeft, lijkt me het risico van materialistisch denken en doen ook wel aanwezig? Misschien haat vriend dit gedrag dan al langer?)
In die zin kan ik het gevoel van je vriend ten opzichte van zijn moeite wel begrijpen, maar zijn gedrag vervolgens vind ik gek.

't Blijft toch gek, als iemand zo extreem reageert, wat zit er dan nog meer achter bij de andere partij wat misschien doorzien wordt?

Maar ja, we waren er niet bij dus we zullen de karakters en het precieze verhaal niet kennen. En ik denk ook maar even vanuit alle hoeken....
Dat zijn best veel aannames.
Ik krijg uit de teksten van TS de indruk dat de verstandhouding met ex gewoon goed is met onderling respect. Ik denk dan maar zo dat dit horloge niet het enige gebaar is waarmee ex zijn waardering laat blijken.
Dus het gelijkstellen van respect tonen aan dure cadeaus lijkt me wat ver gezocht, tenzij ex verder nooit zijn waardering laat blijken. Hij kan het zich veroorloven, dus waarom niet?

Ik merk soms-niet specifiek bij jou- dat mensen wat wantrouwend zijn naar vermogende mensen die hun rijkdom graag delen. Een vriendin van mij zit goed in de slappe was en heeft me wel eens op een luxe vakantie getrakteerd. Sommige reacties...ze zou mijn vriendschap kopen en er vast van alles voor terug verwachten. Terwijl ze mij zoveel meer geeft dan dat en dan doel ik op niet-materialistische zaken. En ik haar natuurlijk.

En ja, een ontbijtje of knutseltje is minstens zo leuk, maar dat kan ook gewoon prima naast elkaar toch? TS geeft ook gewoon aan hoe erg ze dat waardeert. Het is echt de vriend zelf die kennelijk mannelijkheid koppelt aan dure cadeaus en er zo'n gewicht aan hangt.
Ik denk dat iedereen er zich wel iets bij voor kan stellen dat zoiets kan steken. Ik denk dat ik dat ook wel zou hebben gevoeld. De vraag is; hoe ga je vervolgens met dat gevoel om.
Blijkbaar heeft hij zich helemaal zitten opvreten en er van alles aangehangen, zijn mannelijkheid, zijn ‘waarde’ als partner in vergelijking met je ex enz. enz. Het lijkt erop dat het steeds maar groter wordt, hoe meer hij erover maalt.
Dit wijst voor mij op een emotionele onvolwassenheid, die ìk iig niet zou trekken in een partner.
Ik vraag me af; zijn er nooit eerder momenten geweest waarop je dit gemerkt hebt?
The time is now
Even kort door de bocht. Ex is de VADER van die kinderen, TO is de MOEDER van die kinderen. Het was MOEDERdag, dus logisch dat ex kinderen een cadeautje meegeeft, klein fortuin heeft hij het niet eens nodig gevonden om de prijs te specificeren. Weten die koters veel. TO heeft die kinders ook van ex gekregen. Ook maar teruggeven dan xD

Als het een knock-off van 60€ was geweest, had nieuwe vriend zich dan ook zo in een crisis gestort?

De warmte van het ontbijtje en de roos zijn de TO net zoveel waard als een smartwatch. Jammer dat nieuwe vriend dat niet ziet.
Jou 3 jongens hebben dus met jou vriend en met jou ex Moederdag voorbereid? Dus wisten van beide kanten hoe en wat? Wel Lief en leuk. Hebben ze ook jou ex verteld wat ze gingen doen met jou lief?en... Jou ex wil die jou terig? Of jou nieuwe vriend de loef af steken? Neem aan dat hij op de hoogte was van alles?
Vind het een vreemde situatie.
Jou vriend reageert kinderachtig, gepasseerd en overruled. Uit frustratie negeert hij jou. Daarbij dus ook jou kinderen met wie hij van de week vrolijk aan het appen was. Hebben die iets meegekregen? Is hij normaal veel bij jou?
Als jou kinderen gezegd hadden tegen hem met papa hebben we een smartwatch gekocht voor mama zou hij dan hetzelfde gereageerd hebben? Misschien dat hij in het ongewisse is gelaten vind hij moeilijk? Niet dat ze hem op de hoogte moeten brengen hoor.
Zou zelf Moederdag met alleen mijn kind vieren. Te snel iemand toelaten kan zorgen voor dot soort ongemakkelijke situaties. Daarnaast is het iets tussen mij en mijn kind.

Zou de volgende keer je toekomstige vriend beter screenen op incasseringsvermogen en vergelijkbare normen en waarden en aankijken hoe hij met grenzen omgaat die jij stelt. De vader van je kinderen zal altijd een rol in je leven spelen. Dat moet wel geaccepteerd worden zonder jaloers haantjes gedrag. Al zou ik in jou plaatst moeite hebben met zulke dure cadeaus en kan ik mezelf goed bedruipen en heb niks nodig. Onafhankelijk.

Daarnaast tegen babydady zeggen dat je blij bent met het cadeau maar wel erg aan de prijs. “Dat had toch niet gehoeven”. Zeg gewoon eerlijk dat het even zorgde voor een ongemakkelijk moment met de nieuwe vriend die met onze kinderen op zijn manier ook zijn best deed. Betekend niet dat je het gedrag accepteert van de nieuwe lief. Maar dat je wat nuances legt. En je nieuwe vriend ook ruimte wil geven om te shinen. Niet de troon te delen met een ex. Kort door de bocht.

Had ik gedaan in jou geval. Al had ik meteen gezegd bij verongelijkt gedrag man up anders spendeer ik de dag met mijn kinderen. Deze dag staat in teken van moeders. Ik ga ervan genieten.

Heel benieuwd hoe het afloopt!
Wat heeft de ex te schaften met dit kinderachtige gedoe? Ik snap dat wantrouwen naar die ex niet zo. Waarom er zo van uitgaan dat hij allerlei andere bedoelingen heeft bij zo'n cadeau?
Ik zou tegen hem zeggen: ik snap dat je het niet leuk vindt, dat mijn ex zo’n duur cadeau koopt, maar het was het idee van de kinderen. Zij wilden dat horloge kopen en hij heeft dat daarom dus betaald.
Terug geven kan je niet doen, want dat kan je niet maken tegenover je kinderen. Zij hebben moeite gedaan om iets uit te zoeken waarvan ze verwachten dat je er blij mee bent.
Dus moet je daar ook blij mee zijn. Je kan wel met je ex bespreken dat voor hem het niet belangrijk is hoe duur een cadeau is, maar dat je nieuwe vriend zich er wel rot over voelt.
Dan kan hij daar volgende keer rekening mee houden dat hij de kinderen een normaal cadeau voor je laat kopen.
Met kiezen tussen hem en het horloge is natuurlijk ook niet letterlijk, maar eerder hem en je ex.
Maar ik zou ook wel even duidelijk zeggen dat hij er over op moet houden omdat je iets dat je van je kinderen heb gekregen gewoon niet terug kan geven.
En anders moet hij maar lekker weg blijven tot hij weer normaal kan doen.
Ano-niem

Misschien dacht je dat jouw vriend is zoals jij -niet materialistisch- maar is hij eigenlijk juist wel materialistisch alleen kan hij het zich niet permitteren, daarom steekt het hem. Er zijn zat nieuwe partners die met hem zouden ruilen, hij wordt met open armen ontvangen door de kinderen van jou en je ex (hoe fijn!) maar voelt zich om een horloge van EUR 300 in zijn mannelijkheid aangetast.

Hij heeft vrees ik wel een probleem met zichzelf (is een ontevreden mens) en met je ex (die hem onbedoeld confronteert met zijn ontevredenheid).

Wat ik daarnaast nogal verontrustend vind is dat hij jouw dwingt om het terug te geven en je voor het blok zet om te kiezen. Hij heeft zichzelf niet onder controle. Nu heeft hij geen poot om op te staan, maar als je kinderen met hem krijgt verandert dat en kan hij zich nog dwingender opstellen en zit je aan hem vast. Beter dat je dit nu te zien krijgt. Dit verandert niet zo maar, ontevredenheid zit diep in iemand.
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 19-05-2020 01:28
2.28% gewijzigd
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Poeh, dat zijn een hoop heftige emoties om een horloge. En ze duren kennelijk ook nog eens lang. Na een week is de bui nog niet over. Dan zou ik dus ook niet als een soort levenscoach naast hem staan om hem te helpen zijn emoties onder woorden te brengen en het samen uit te vogelen. Gaat me iets te ver, met zijn “je kiest mij of het horloge!” drama. Team horloge, ikke.
katkaatje schreef:
18-05-2020 23:15
Toch nog een ding dat me opvalt, TO. In je reacties, en ook naar je vriend, geef je aan dat je zo blij bent met het cadeau van je ex. Daarnaast zeg je dat je het gebaar van het ontbijtje van je vriend waardeert.

"blij zijn met cadeau" versus "gebaar waarderen". Dat voelt wel anders.

Je zégt wel dat het materiële je niet uitmaakt, en dat ik denk ook dat je dat echt zo voelt, maar toch voel ik hier wel een verschil. Heb je gezegd: "Joh, dat grote cadeau maakt me helemaal niet uit. Ik ben veel blijer met jou en de kinderen en deze kneuterigheid." Ik zeg niet dat het zo is hè, maar kan het zijn dat je vriend het gevoel heeft dat je ook echt blijer bent met het cadeau/gebaar van je ex ipv dat van hem? Dat hij daarom steigert en vindt dat je het terug moet geven, onder een soort irrationeel 'bewijs dan maar dat het je niet uitmaakt'. Nogmaals: ik weet niet of dit zo is, maar zou zoiets kunnen spelen?

Los van deze reactie, is je vriend volgens mij best een geschikte kerel toch? Het is niet alsof hij continu jaloers is, of altijd zeikt op je, of je kinderen niet waardeert? Dit gedrag is een uitzondering? Dan zou zoiets ook kunnen spelen en bedoelt hij jou niet te manipuleren, maar weet hij even geen andere manier om iets duidelijk te maken. Hoeft niet hè, maar kan wel.

Overigens is dat teruggeven natuurlijk geen optie, en ik hoop dat je vriend dat ergens diep van binnen ook wel weet. Dat kun je namelijk naar je kinderen niet maken.
Een man die zijn emoties niet kan reguleren lijkt me niet geschikt om aan je gezin toe te voegen. Heb je je handen vol aan. :-?
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ik kan me wel inleven in jouw vriend. Ik zou het zelf ook apart vinden om zoiets duurs te ontvangen van een expartner 'uit naam van de kinderen'. Het was meer toepasselijk geweest als je ex en de kinderen iets hadden bedacht wat een gebaar toont ipv een duur cadeau. Doet je ex dit ook als je bijv jarig bent? Ik vind dat je ex hier fout zit. Hij had best een grens kunnen aangeven bij de kinderen. Leuk dat hij genoeg geld heeft, maar er wordt dus geen grens aangegeven bij de kinderen dat het wel even leuk moet blijven qua cadeau en ze beter iets anders leuks kunnen verzinnen. Dat een leuk cadeau niet duurt hoeft te zijn. Puntje bij paaltje koopt je ex het natuurlijk en kreeg je het van hem. Het is alleen bedacht door de kinderen, maar gekocht door de vader.

Maar, een week boos zijn en ruzie erom is wel echt overdreven, want jij kan er niks aan doen dat je dat ontvangt. Daar vind ik je vriend wel onredelijk in.

Voor nu is het wat het is, maar als dit vaker gebeurt, zou ik toch wel met ex even overleggen dat dure cadeaus niet nodig zijn. Ik zou me ook erg ongemakkelijk voelen om het aan te nemen eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven