Het Grote Viva Katten Topic deel 2
woensdag 1 mei 2019 om 21:17
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916

Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!
Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 24 mei 2020 om 10:17
Die harde eis van katten bakken wisselt van kat tot kat.CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 09:58Vanmorgen nog eens met mijn vriend erover gepraat. Hij lijkt er al wat meer voor open te staan! Denk dat ik hem wel kan overtuigen van nog een kitten erbij. Enige waar ik nog mee zit: ik lees overal minimaal aantal katten bakken 1 voor ieder + 1 extra. Ik kan er alleen echt geen 3 kwijt ivm klein appartement. Wat denken jullie hiervan? Is dit echte een ‘harde’ eis?
Hier bewust 2 jumbo katten bakken neer gezet die zij extra groot en dat gaat goed met 2 katten.
zondag 24 mei 2020 om 10:20
Wij hebben 2 katten en 2 bakken. Bij ons gaat dat prima.CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 09:58Vanmorgen nog eens met mijn vriend erover gepraat. Hij lijkt er al wat meer voor open te staan! Denk dat ik hem wel kan overtuigen van nog een kitten erbij. Enige waar ik nog mee zit: ik lees overal minimaal aantal katten bakken 1 voor ieder + 1 extra. Ik kan er alleen echt geen 3 kwijt ivm klein appartement. Wat denken jullie hiervan? Is dit echte een ‘harde’ eis?
De katten gebruiken ook beide bakken. Het is hier niet zo dat ze elk hun eigen bak gebruiken.
De katten kwamen 1 dag na elkaar als kitten van 12 weken uit een verschillend nestje.
Ze hebben ook nooit meer bakken gehad.
Bij ons ook binnenkatten, al komen ze wel regelmatig buiten in een tuigje en aan een lange lijn.
Dat tuigje was echt wennen voor ze, maar nu ze de combi tuigje = buiten weten, gaat het aandoen van het tuigje ook makkelijk.

zondag 24 mei 2020 om 10:22
Ze hebben dat opnieuw onderzocht en de hoeveelheid kattenbakken ligt niet aan het aantal katten maar aan de onderlinge band.CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 09:58Vanmorgen nog eens met mijn vriend erover gepraat. Hij lijkt er al wat meer voor open te staan! Denk dat ik hem wel kan overtuigen van nog een kitten erbij. Enige waar ik nog mee zit: ik lees overal minimaal aantal katten bakken 1 voor ieder + 1 extra. Ik kan er alleen echt geen 3 kwijt ivm klein appartement. Wat denken jullie hiervan? Is dit echte een ‘harde’ eis?
Ik denk dat je met twee kattenbakken goed zit.

zondag 24 mei 2020 om 10:51
Superleuk dat jullie misschien dan toch voor twee kittens/katten gaan. Inderdaad heb je soms ook jonge, speelse katten die prima met een kitten kunnen. Kan die je kitten gelijk leren dat het niet de bedoeling is in de gordijnen te gaan hangenCoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 10:14Ja precies, daarom wil ik er ook graag een bijHeb zojuist een mail gestuurd naar het plaatselijke dierenasiel. Zij hebben een wachtlijst voor kittens die vanaf deze week weer is geopend. Heb ook aangegeven dat een oudere kat die bij een kitten kan ook welkom is, nu dus even afwachten
![]()

Hier staan soms ook leuke katjes, zoals deze bijvoorbeeld (maar die is net geplaatst): https://kattenherplaatsing.nl/jonge-bil ... een-thuis/
Ik heb overigens ook twee katten (gecastreerde katers) en twee bakken en dat gaat goed.
zondag 24 mei 2020 om 10:58
Bedankt voor jullie reacties!
Leuk dat jouw katten aan een tuigje naar buiten kunnen @dolfine, dat ben ik ook van plan.
Ik vind het trouwens heel fijn hoe hier met elkaar gecommuniceerd wordt! Ik heb meerdere kattenfora doorgelezen, maar daar durfde ik deze vragen niet zo goed te lezen omdat er vaak heel fel op werd gereageerd. Wij hebben vroeger thuis wel katten gehad, maar toen was ik echt nog jong dus ik heb nog geen ervaring met katten en heb dus best veel vragen. Fijn om dan hier die vragen te kunnen stellen op deze manier.
Leuk dat jouw katten aan een tuigje naar buiten kunnen @dolfine, dat ben ik ook van plan.
Ik vind het trouwens heel fijn hoe hier met elkaar gecommuniceerd wordt! Ik heb meerdere kattenfora doorgelezen, maar daar durfde ik deze vragen niet zo goed te lezen omdat er vaak heel fel op werd gereageerd. Wij hebben vroeger thuis wel katten gehad, maar toen was ik echt nog jong dus ik heb nog geen ervaring met katten en heb dus best veel vragen. Fijn om dan hier die vragen te kunnen stellen op deze manier.

zondag 24 mei 2020 om 11:03
Dank je Mieke, het gaat ook wel goed met ze, al is lapje wel heel mager door haar nierfalen maar dat is op de foto niet echt te zien.miekemv schreef: ↑24-05-2020 09:48Mooie foto ccDe poezen zien er goed uit.
Met mijn gezondheid gaat het beter sinds ik weer een andere puffer heb. Ik had telkens een enorm ziek gevoel en gelukkig is dat volledig weg. Er zit dus progressie in. Ik moet nog de uitslag hebben van een longfoto of er nog iets van ontsteking zit.
De poezen hier hebben het naar hun zin met het mooie weer. In de straat heerst blijkbaar een virus want er zijn meerdere katten ziek geweest met koorts. Ook een van de witjes is naar de dierenarts geweest wegens lamlendigheid maar rent inmiddels weer rond.
De oude buurpoes woont nog steeds bij mij zoals ik verwacht had, geen actie van 144 maar dan heb ik het afgedekt.
Echt heel slecht van 144 maar daardoor heeft oude buurpoes nu wel een gouden mandje bij jou. Ze had het slechter kunnen treffen

Goed om te lezen dat het langzaam beter met je gaat, je bent echt lang ziek geweest! Wel heel spannend zo'n longfoto maar goed dat ze het checken. Ik hoop op een gunstige uitslag

Dierproeven.

zondag 24 mei 2020 om 11:59
Het is supergoed dat je alles vraagt en je er juist echt in verdiept voordat jullie nieuwe huisgenoot komt. Klinkt echt wel alsof je het beste wilt voor je kat(ten).CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 10:58Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het trouwens heel fijn hoe hier met elkaar gecommuniceerd wordt! Ik heb meerdere kattenfora doorgelezen, maar daar durfde ik deze vragen niet zo goed te lezen omdat er vaak heel fel op werd gereageerd. Wij hebben vroeger thuis wel katten gehad, maar toen was ik echt nog jong dus ik heb nog geen ervaring met katten en heb dus best veel vragen. Fijn om dan hier die vragen te kunnen stellen op deze manier.![]()
Ik was nog vergeten te zeggen dat je op de website van dierenasiels.com ook op leeftijd en ‘kan met andere katten’ kunt zoeken. Vaak staat er dan ook wel een verhaaltje bij (vooral bij jongere katten) dat ze graag een maatje willen.

zondag 24 mei 2020 om 12:07
Calamitycat schreef: ↑24-05-2020 11:03Dank je Mieke, het gaat ook wel goed met ze, al is lapje wel heel mager door haar nierfalen maar dat is op de foto niet echt te zien.
Echt heel slecht van 144 maar daardoor heeft oude buurpoes nu wel een gouden mandje bij jou. Ze had het slechter kunnen treffen![]()
Goed om te lezen dat het langzaam beter met je gaat, je bent echt lang ziek geweest! Wel heel spannend zo'n longfoto maar goed dat ze het checken. Ik hoop op een gunstige uitslag![]()
Hoe wordt Lapje momenteel behandeld? Helpt het haar ook? Je ziet het inderdaad niet op de foto maar weet uit ervaring als je ze aait voelt het anders aan. Botjes of een dorre vacht.
De oude poes kan er slecht tegen als ik wegga met de auto. Ze loopt ongezien mee en moet ik goed opletten dat ze niet onder mijn auto komt. Haar nieren zijn ook de beste niet meer, daarom geef ik speciale brokjes en Viyodrink.
Ik was zeker lang ziek, werd er helemaal wanhopig van.
zondag 24 mei 2020 om 12:23
Is dat onkruid toch nog ergens goed voor.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 24 mei 2020 om 12:24
Gisterenavond laatste beetje gegeven. Als het morgen weer niet lukt wil ik, in overleg met dierenarts, nog een flesje want merk echt aan hem dat er nog wat mis is.derooiekater schreef: ↑24-05-2020 06:30Heb je nog pijnstilling in huis dan zou ik dat blijven geven tot de urine is gecontroleerd
Bedankt voor de meelevende reacties.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 24 mei 2020 om 12:30
Wij hebben 2 katten en 3 bakken en de eerste maanden was dat ook echt nodig.CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 09:58Vanmorgen nog eens met mijn vriend erover gepraat. Hij lijkt er al wat meer voor open te staan! Denk dat ik hem wel kan overtuigen van nog een kitten erbij. Enige waar ik nog mee zit: ik lees overal minimaal aantal katten bakken 1 voor ieder + 1 extra. Ik kan er alleen echt geen 3 kwijt ivm klein appartement. Wat denken jullie hiervan? Is dit echte een ‘harde’ eis?
De zwarte kanjer gebruikte 2 van hen en de rode dame de anderen. Pas sinds een paar weken (ze zijn nu een jaar samen) wordt er gewisseld onderling en is de derde bak (boven) eigenlijk overbodig geworden.
Maar mijn zus heeft 2 kittens (broer en zus) en die doen het prima op 1 kattenbak. Het is ook een beetje afwachten, ik zou gewoon beginnen met 2 bakken (kan je die wel kwijt) en even afwachten.
Mijn advies is wel op zeker 2 plekken eten neer te zetten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

zondag 24 mei 2020 om 12:40
Dat snap ik. Een mens zou om minder wanhopig worden. Nu alleen nog maar bergopwaarts hoor!miekemv schreef: ↑24-05-2020 12:07Hoe wordt Lapje momenteel behandeld? Helpt het haar ook? Je ziet het inderdaad niet op de foto maar weet uit ervaring als je ze aait voelt het anders aan. Botjes of een dorre vacht.
De oude poes kan er slecht tegen als ik wegga met de auto. Ze loopt ongezien mee en moet ik goed opletten dat ze niet onder mijn auto komt. Haar nieren zijn ook de beste niet meer, daarom geef ik speciale brokjes en Viyodrink.
Lapje krijgt fortekor. Nierdieetvoer eet ze maar mondjesmaat, de dierenarts is hiervan op de hoogte en vindt het belangrijk dat ze eet dus ik wissel nog steeds allerlei soorten brokjes en zachtvoer af, net waar ze trek in heeft.
Ik voel inderdaad botjes als ik haar aai, haar vacht ziet er best nog goed uit eigenlijk, niet mottig of zo.
Die Viyodrink ken ik niet, ga er naar googlen, dank!
Dierproeven.

zondag 24 mei 2020 om 12:49
Viyodrink Reinforce is geweldig spul en mag gegeven worden bij nierproblemen. Er zit bijvoorbeeld Kalium in wat ze eigenlijk aanvullend nodig hebben. Ik koop het bij Petplace maar bestellen kan ook her en der.Calamitycat schreef: ↑24-05-2020 12:40Dat snap ik. Een mens zou om minder wanhopig worden. Nu alleen nog maar bergopwaarts hoor!
Lapje krijgt fortekor. Nierdieetvoer eet ze maar mondjesmaat, de dierenarts is hiervan op de hoogte en vindt het belangrijk dat ze eet dus ik wissel nog steeds allerlei soorten brokjes en zachtvoer af, net waar ze trek in heeft.
Ik voel inderdaad botjes als ik haar aai, haar vacht ziet er best nog goed uit eigenlijk, niet mottig of zo.
Die Viyodrink ken ik niet, ga er naar googlen, dank!
zondag 24 mei 2020 om 13:01
Heb er wat informatie over gelezen inmiddels, lijkt me erg goed spul. Ga morgen meteen naar PetsPlace om het te halen en dan maar hopen dat ze het lust. Superbedankt voor de tip!
Dierproeven.
zondag 24 mei 2020 om 13:13
Ja ik wil zeker weten dat we het zo goed mogelijk doenMiss-Pippilotta schreef: ↑24-05-2020 11:59Het is supergoed dat je alles vraagt en je er juist echt in verdiept voordat jullie nieuwe huisgenoot komt. Klinkt echt wel alsof je het beste wilt voor je kat(ten).
Ik was nog vergeten te zeggen dat je op de website van dierenasiels.com ook op leeftijd en ‘kan met andere katten’ kunt zoeken. Vaak staat er dan ook wel een verhaaltje bij (vooral bij jongere katten) dat ze graag een maatje willen.

zondag 24 mei 2020 om 13:14
Hahaha! Die kat in de plant! Genoeg lekkere plekjes om te liggen, maar de plant ligt het beste!Tickel schreef: ↑23-05-2020 23:24Leuke katten, heb zelf 1 BK en 3 EK.
https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5EF10E9C
"I love not Man the less, but Nature more..."
zondag 24 mei 2020 om 13:17
Mooi setje zo!Calamitycat schreef: ↑23-05-2020 23:39Echt niet leuk als het regelmatig bonje in huis is![]()
Toch wil ik de andere kant belichten, het kan ook goed gaan namelijk. Hier al dik 25 jaar allerlei combinaties gehad, poezen en katers (maximaal 4, nu 3) van verschillende leeftijden. Een kitten geïntroduceerd bij een 19-jarige kater, dat ging ook prima. Kater heeft de kitten echt veel geleerd. Nu dus 3 katten, een poes van 16, een kater van 11 en een kater van 7 en die gaan heel goed samen. De poes en de kater van 7 zijn hier vanaf kitten, de kater van 11 kwam uit het asiel (nu 5 jaar geleden) met de belofte dat hij heel goed samen kon zijn met andere katten, en dat klopte ook.
Vandaag in de tuin![]()
Mijn grote poes is te lang alleen geweest en heeft ook een haat liefde verhouding met kleine poes....een eenzijdige dat wel, want kleine poes is niet echt mee onder de indruk van het geblaas en geeft grote poes gewoon kopjes, of ze nou wil of niet

zondag 24 mei 2020 om 13:22
Ben even aan het bijlezenmiekemv schreef: ↑24-05-2020 12:07Hoe wordt Lapje momenteel behandeld? Helpt het haar ook? Je ziet het inderdaad niet op de foto maar weet uit ervaring als je ze aait voelt het anders aan. Botjes of een dorre vacht.

Heb jij ook dat poes het geluid van je auto herkend en dan juist enthousiast rondloopt terwijl je probeert te parkeren

zondag 24 mei 2020 om 13:23
Wat leuk om zo te lezen! Heel veel succes met het vinden van een maatjeCoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 13:13Ja ik wil zeker weten dat we het zo goed mogelijk doenBedankt nog voor je eerdere link, heb via daar ook al wat opties gezien, dus met een tweede kat of kitten komt het wel goed. Vandaag mijn vriend maar eens definitief over de streep trekken, dan kunnen we een keuze maken.

zondag 24 mei 2020 om 13:27

Dierproeven.

zondag 24 mei 2020 om 13:33
Soms moeten ze het zelf eerst ook weer bestellen. De meeste katten hier hoeven het niet maar mijn 20 jarige van toen heel graag en het oudje van nu dus ook. Misschien hangt het samen met behoeften en tekorten.Calamitycat schreef: ↑24-05-2020 13:01Heb er wat informatie over gelezen inmiddels, lijkt me erg goed spul. Ga morgen meteen naar PetsPlace om het te halen en dan maar hopen dat ze het lust. Superbedankt voor de tip!

zondag 24 mei 2020 om 13:37
Dat doet de oude dame ook. De rest komt ook aanhoppen maar zijn nog niet levensmoe en blijven op redelijke afstand van de auto.
Best knap hè dat ze goed weten wat jouw auto is.
zondag 24 mei 2020 om 13:44
CoucherduSoleil, welkom! Zoals al is aangegeven door anderen is een tweede kitten of een (iets) oudere, sociale kat echt van groot belangrijk voor een kitten, omdat het belangrijk is dat ze met een soortgenoot opgroeien. Het is niet alleen gezelliger voor ze, maar zo leren ze ook sociaal te zijn en zich als een kat te gedragen. Daarnaast is de kans kleiner dat de kitten zich gaat vervelen en daardoor in je gordijnen gaat hangen of je bank kapot krabt. Dat is ook de reden dat kittens niet alleen worden geplaatst via asielen. Mede daardoor ben ik ook absoluut geen fan van pret- en oepsnestjes en raad ik mensen altijd aan hun katten uit het asiel te halen. Wat de kattenbakken betreft, twee moet voldoende zijn, hoor, en wat naar buiten gaan betreft: een tuigje is een goede oplossing als je ze niet alleen naar buiten wil/durft te laten gaan, mits dat geaccepteerd wordt (niet elke kat vindt een tuigje prettig). Je zou desnoods ook je achtertuin af kunnen sluiten, zodat ze veilig buiten kunnen spelen of een ren kunnen plaatsen.
In ieder geval heel fijn om te lezen dat je je vriend over hebt kunnen halen en ik ben nu al heel benieuwd naar jullie toekomstige katten
ZonnedauwRegenboog en Britskorthaartje, ook welkom!
In ieder geval heel fijn om te lezen dat je je vriend over hebt kunnen halen en ik ben nu al heel benieuwd naar jullie toekomstige katten

ZonnedauwRegenboog en Britskorthaartje, ook welkom!