Het Grote Viva Katten Topic deel 2
woensdag 1 mei 2019 om 21:17
Alweer een nieuw deel waar wij, enorme kattenliefhebbers, met elkaar kletsen over onze katten en hoe deze poezelige viervoeters ons leven verrijken. Meestal zijn ze lief en grappig, soms ondeugend, soms eten ze teveel of te weinig, soms maken we ons zorgen, kortom we kletsen hier over alles wat met katten te maken heeft. En soms gaan we off-topic, ook dat kan hier
Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!

Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916

Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven.
Happy New Miauw!
Het vorige deel is hier te vinden:
thuis/het-grote-viva-katten-topic/list_messages/425916
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 24 mei 2020 om 20:18
Voor alle kliko's, Mieke?
Bij ons geldt dat alleen voor het restafval. We zijn daarom overgestapt op kattengrit dat in de biobak mag. De katten vinden dat grit ook prima.
De praktijk bij ons is, dat we minder geld kwijt zijn aan afval, omdat onze grijze bak maximaal 4x per jaar geleegd wordt (en wij nog wel gratis grof vuil kunnen afvoeren bij de milieustraat).
zondag 24 mei 2020 om 20:27
Dolfine, hoe werkt zoiets in de praktijk vraag ik me af? In mijn gemeente willen ze volgend jaar invoeren dat de restafval container per gewicht betaald wordt maar een aantal buren hier gooien hun afval vaak gewoon in mijn container erbij (vanaf het moment dat 'ie bij de afhaalplek staat) omdat die nooit vol is. Hoe voorkomt de gemeente bij jou dit 'illegaal' dumpen in andermans container?
Ik ben eigenlijk niet zo heel blij dat dit hier volgend jaar zo gaat, heb alleen een fiets dus grof vuil bij de milieustraat brengen is niet zo makkelijk voor mij, vooral geen grote dingen.
Gaat zo'n restafval container ook niet erg stinken als die zolang niet geleegd wordt?
Ik ben eigenlijk niet zo heel blij dat dit hier volgend jaar zo gaat, heb alleen een fiets dus grof vuil bij de milieustraat brengen is niet zo makkelijk voor mij, vooral geen grote dingen.
Gaat zo'n restafval container ook niet erg stinken als die zolang niet geleegd wordt?
Dierproeven.
zondag 24 mei 2020 om 20:29
De bank kapot krabben..........ik werd gestoord van het gekrab aan de bank. In de kast lag nog een groot stuk krabkarton. Dat heb ik uit frustratie naast de bank gelegd. Opmerking van man: zou je dat wel doen? Nog meer karton in de kamer.........parachutes schreef: ↑24-05-2020 13:44Daarnaast is de kans kleiner dat de kitten zich gaat vervelen en daardoor in je gordijnen gaat hangen of je bank kapot krabt. Dat is ook de reden dat kittens niet alleen worden geplaatst via asielen. Mede daardoor ben ik ook absoluut geen fan van pret- en oepsnestjes en raad ik mensen altijd aan hun katten uit het asiel te halen. Wat de kattenbakken betreft, twee moet voldoende zijn, hoor, en wat naar buiten gaan betreft: een tuigje is een goede oplossing als je ze niet alleen naar buiten wil/durft te laten gaan, mits dat geaccepteerd wordt (niet elke kat vindt een tuigje prettig). Je zou desnoods ook je achtertuin af kunnen sluiten, zodat ze veilig buiten kunnen spelen of een ren kunnen plaatsen.
In ieder geval heel fijn om te lezen dat je je vriend over hebt kunnen halen en ik ben nu al heel benieuwd naar jullie toekomstige katten![]()
Het ligt er nu een dikke week en onze bandieten krabben nu op het karton en niet meer aan de bank.
Bij ons was het tuigje een kwestie van wennen. De eerste keer rolden ze met tuigje en al door de kamer en het moest uit. We zijn blijven oefenen (1 a 2 x per week eventjes). Na een aantal weken waren ze er aan gewend en namen we ze mee naar buiten met tuigje.
Door een verhuizing heeft de klad er wat in gezeten, dus de eerste keer naar maanden was ook geen succes. Maar na weer een weekje oefenen, weten ze nu weer dat tuigje buiten betekent en blijven ze stil staan als we het tuigje aan doen (tenzij ze er echt geen zin in hebben en dan laten we het ook).
Gisteravond zijn de katten net zo lang buiten geweest tot ze zelf weer voor de achterdeur gingen zitten en ze naar binnen schoten toen ik de deur open deed. Ze waren helemaal gevloerd en hebben de rest van de avond geslapen.
zondag 24 mei 2020 om 20:47
Bij ons werkt het niet op gewicht, maar op het aantal keren dat je de grijze kliko met restafval aan de straat zet. De andere kliko's mag je net zo vaak aanbieden als je wilt zonder extra kosten.Calamitycat schreef: ↑24-05-2020 20:27Dolfine, hoe werkt zoiets in de praktijk vraag ik me af? In mijn gemeente willen ze volgend jaar invoeren dat de restafval container per gewicht betaald wordt maar een aantal buren hier gooien hun afval vaak gewoon in mijn container erbij (vanaf het moment dat 'ie bij de afhaalplek staat) omdat die nooit vol is. Hoe voorkomt de gemeente bij jou dit 'illegaal' dumpen in andermans container?
Er zit een chip die wordt uitgelezen als de grijze kliko geleegd wordt. De eerste 2 jaar hielden we bij hoe vaak we de kliko aanboden (we hadden niet al te veel vertrouwen in het systeem), maar het klopt altijd.
De kliko gaat bij ons alleen op straat als die helemaal vol zit. Afvaldumping door anderen kan dan niet, maar ik begrijp je zorgen. Dan betaal je alsnog voor het afvoeren van afval van anderen. Jij zou eigenlijk beter af zijn met een container die je kunt openen met een pas en waar je kleine zakken in kwijt kunt. Dat systeem wordt hier gebruikt bij hoogbouw.
Wij hebben ook kliko's voor PMD, bio afval en karton/papier. De PMD en bio kliko stinken, vooral in de zomer, altijd en de maden kruipen er regelmatig in rond. Die bestrijd ik met takjes klimop uit de tuin van de buren. Werkt goed.
In de kliko voor restafval zit bij ons, sinds het kattengrit er niet meer in gaat, niets wat gaat stinken. Verpakkingen van etenswaren dat toch in het restafval moet en kan gaan stinken, spoel ik even af.
Afvaldumping reageert de gemeente hier ook heel alert op. Kort geleden hadden wij onze kliko's tegen de buitenmuur van ons huis staan op een smalle strook tuin net buiten de schutting. Kom ik 's morgens buiten: afvalzakken er tegen aan gegooid en de PMD kliko vol gestampt met restafval. Dat heb ik er uit gehaald, daarna berichtje naar de gemeente dat iemand zijn afval in de tuin had gedumpt en dat een eindje verder in de straat dezelfde zakken met afval lagen. Binnen 2 dagen is al het afval, ook wat in onze tuin lag, opgehaald door de gemeente.
We hebben er uiteindelijk wel een afsluitbare containerbox neergezet om dat soort dingen verder te voorkomen.
Hier kunnen we groot grof vuil ook op laten halen. Toen de hele schutting vervangen moest worden, heb ik dat gedaan. Dat kostte € 15,00 voor de 7 schuttingdelen van 180 x 180 cm. Anders moesten we er een busje voor huren of een paar zaterdagen gaan besteden aan het in stukken zagen van het hout zodat het net in onze kleine auto zou passen. Met de fiets is het afvoeren van grof vuil inderdaad niet te doen.
zondag 24 mei 2020 om 21:07
Bedankt voor je uitgebreide reactie Dolfine! Klinkt erg goed hoe jouw gemeente het regelt. Het pas aan de straat zetten van de restafval container als deze helemaal vol is voorkomt inderdaad wel dat anderen de bak volstouwen, handig
Ik hoop dat de gemeente dat hier ook zo gaat doen.
Mijn buren hebben héél veel woekerende klimop dus die tip van die takjes ga ik zeker onthouden.
De gemeente hier rekent helaas belachelijk hoge prijzen voor het ophalen van grofvuil, 75 euro voor een kuub. Een paar weken geleden heb ik zo'n grofvuilcontainer via een bedrijf besteld samen met de buren en die helemaal volgestouwd, dat ruimde lekker op
maar kost ook wel wat natuurlijk.
Wat me wel heel fijn lijkt, en ik hoop dan ook zeker dat mijn gemeente dat ook gaat doen, dat ik de tuinafvalcontainer (GFT zeg maar) net zo vaak mag aanbieden als ik wil. Ik heb een hele grote tuin en is nu ophalen eens per 2 weken dus de bergen snoeiafval worden steeds groter, kan het gewoonweg niet kwijt allemaal.
Wat is PMD afval?

Mijn buren hebben héél veel woekerende klimop dus die tip van die takjes ga ik zeker onthouden.
De gemeente hier rekent helaas belachelijk hoge prijzen voor het ophalen van grofvuil, 75 euro voor een kuub. Een paar weken geleden heb ik zo'n grofvuilcontainer via een bedrijf besteld samen met de buren en die helemaal volgestouwd, dat ruimde lekker op

Wat me wel heel fijn lijkt, en ik hoop dan ook zeker dat mijn gemeente dat ook gaat doen, dat ik de tuinafvalcontainer (GFT zeg maar) net zo vaak mag aanbieden als ik wil. Ik heb een hele grote tuin en is nu ophalen eens per 2 weken dus de bergen snoeiafval worden steeds groter, kan het gewoonweg niet kwijt allemaal.
Wat is PMD afval?

Dierproeven.
zondag 24 mei 2020 om 22:04
zondag 24 mei 2020 om 22:44
Mag je de ontlasting zelf ook in de biobak doen? Ik heb ook biologisch afbreekbaar grit besteld, maar meen me te herinneren ooit iets gehoord te hebben dat ontlasting niet in de biobak zou mogen. Maar kan ook over iets anders gegaan zijnDolfine schreef: ↑24-05-2020 20:18Voor alle kliko's, Mieke?
Bij ons geldt dat alleen voor het restafval. We zijn daarom overgestapt op kattengrit dat in de biobak mag. De katten vinden dat grit ook prima.
De praktijk bij ons is, dat we minder geld kwijt zijn aan afval, omdat onze grijze bak maximaal 4x per jaar geleegd wordt (en wij nog wel gratis grof vuil kunnen afvoeren bij de milieustraat).

zondag 24 mei 2020 om 23:14
Voor restafval. Hier wordt verder nog weinig gedaan aan afvalscheiding en de grijze zit elke 2 weken vol. Waar haal je die biogrit?Dolfine schreef: ↑24-05-2020 20:18Voor alle kliko's, Mieke?

zondag 24 mei 2020 om 23:16
Ik ook niet.Calamitycat schreef: ↑24-05-2020 22:46Thanks Tickel. Nu voel ik me best dom, ik noem dat altijd gewoon plasticafval en doe er zelf ook heel fanatiek aan mee. Had echt geen idee dat dit PMD genoemd werd![]()

zondag 24 mei 2020 om 23:27
Je hebt ook een enorm voordeel namelijk een gezonde intwikkeling en ze kunnen hun energie bij elkaar kwijt.CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 23:24Oh jongens ik ben zo blij! Mijn vriend is net akkoord gegaan met nog een kat/kitten. Voel me zo opgelucht!! Had er gewoon een beetje buikpijn van. Morgen begint de zoektocht echt.

zondag 24 mei 2020 om 23:31
Om een keer wat vervelends te noemen, ik heb er vreselijke moeite mee dat katten bewust besmet worden met corona. Ik hoop zo dat ze niet in kooien worden gehouden want dat kan echt niet meer in deze tijd. En hoe komen ze er aan en waarom is er geen belangenbehartiging?
https://www.dvhn.nl/extra/Onderzoekers- ... 87203.html
maandag 25 mei 2020 om 00:20
Wat fijn! En dubbel zoveel plezierCoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 23:24Oh jongens ik ben zo blij! Mijn vriend is net akkoord gegaan met nog een kat/kitten. Voel me zo opgelucht!! Had er gewoon een beetje buikpijn van. Morgen begint de zoektocht echt.

Succes met de zoektocht en kom ons alsjeblieft verblijden met de kittenfoto's

Dierproeven.
maandag 25 mei 2020 om 00:21
Ik snap je helemaal, vind dit ook echt vreselijk. Heb het al her en der gelezen in het nieuws maar merkte dat ik er helemaal naar van werd dus ben het nu een soort van bewust aan het negeren....miekemv schreef: ↑24-05-2020 23:31Om een keer wat vervelends te noemen, ik heb er vreselijke moeite mee dat katten bewust besmet worden met corona. Ik hoop zo dat ze niet in kooien worden gehouden want dat kan echt niet meer in deze tijd. En hoe komen ze er aan en waarom is er geen belangenbehartiging?
Dierproeven.

maandag 25 mei 2020 om 00:24
Nou, hoe kan dit nou in deze tijd. Ook hoe het gebracht wordt maar ja, misschien is negeren beter voor ons gestel.Calamitycat schreef: ↑25-05-2020 00:21Ik snap je helemaal, vind dit ook echt vreselijk. Heb het al her en der gelezen in het nieuws maar merkte dat ik er helemaal naar van werd dus ben het nu een soort van bewust aan het negeren....
maandag 25 mei 2020 om 08:03
Wat ontzettend fijn en goed! Heel veel plezier en succes met jullie zoektochtCoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 23:24Oh jongens ik ben zo blij! Mijn vriend is net akkoord gegaan met nog een kat/kitten. Voel me zo opgelucht!! Had er gewoon een beetje buikpijn van. Morgen begint de zoektocht echt.

maandag 25 mei 2020 om 08:05
Yeaaahj!CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 23:24Oh jongens ik ben zo blij! Mijn vriend is net akkoord gegaan met nog een kat/kitten. Voel me zo opgelucht!! Had er gewoon een beetje buikpijn van. Morgen begint de zoektocht echt.

Superfijn!

maandag 25 mei 2020 om 08:12
Klopt, dat moet inderdaad bij het restafval! Mag niet bij gft!CoucherduSoleil schreef: ↑24-05-2020 22:44Mag je de ontlasting zelf ook in de biobak doen? Ik heb ook biologisch afbreekbaar grit besteld, maar meen me te herinneren ooit iets gehoord te hebben dat ontlasting niet in de biobak zou mogen. Maar kan ook over iets anders gegaan zijn![]()
“Ook kattengrit hoort niet bij het gft-afval thuis, zelfs niet als je biologisch afbreekbare kattenbakvulling gebruikt. Het is namelijk niet altijd zeker dat de vulling volledig composteerbaar is. Bovendien kan de poep van je favoriete viervoeter ziektekiemen bevatten die niet in compost terecht mogen komen. Gooi de inhoud van de kattenbak en hondenpoep dus altijd bij het restafval.”
“ Kattenbakvulling (ook van hernieuwbare grondstoffen!) moet na gebruik bij het restafval. Gooi het dus niet bij het gft.
Gooi kattenbakvulling nooit op je eigen composthoop of in de tuin, want kattenuitwerpselen kunnen ziekteverwekkers bevatten zoals toxoplasmose.“
https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/

maandag 25 mei 2020 om 08:30
Welkom nieuwkomers! Leuk om wat nieuwe gezichten hier te zien. Ik ben niet super actief op dit topic omdat ik altijd vergeet om op vaste topics mee te blijven schrijven maar ik lees wel af en toe mee.
Prachtige katten hebben jullie!
Wat fijn dat je er nog een kitten bij mag nemen Coucherdusoleil! Leuk hoor. Lijkt me beter ook, kunnen ze wat energie bij elkaar kwijt.
Als alles goed gaat gaan Jaime en ik binnenkort verhuizen naar een huis met een ruim dakterras ( derde etage van een appartementencomplex ) want de sloopdatum staat nu vast en we mogen dus met urgentie verhuizen. Ik heb al een huis gevonden en geaccepteerd dus nu afwachten of ik het krijg.
Dat dakterras moet wel afgezet worden want anders kan hij het hele dak over en er nestelen blijkbaar vogels die hij geheid zal pakken. Ook kan hij naar buiten want het is een rustige wijk, maar dan moet hij wel 3 trappen af en ik moet hem binnen en buiten laten, net zoals nu dus.
Ik hoop dat hij dat leuk gaat vinden, het is een bijna autovrije wijk met veel groen en veel rustige plekjes.
Denk dat dat hem wel gaat bevallen. Hij kan dus kiezen, het terras of lekker naar buiten. Ik til hem met liefde 3 trappen op als hij echt oud wordt en lastiger kan lopen.
Maar goed, veel veranderingen dus. Ik ben er zelf nogal onrustig van en ik denk dat hij het voelt want hij komt steeds vaker bij me liggen, hij kwam zelfs op bed voor me liggen zodat ik hem soort van lepelde. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Zo schattig.
Ik smolt bijna. Verder gaat het goed met hem, hij slaapt bijna elke nacht buiten nu het warmer is en ik heb er nu geen moeite meer mee. Hij heeft een kartonnen doos staan met een warme handdoek erin en ik vind hem elke ochtend in zijn doos.
Hij is helemaal tevreden.
De kat waar hij altijd ruzie mee heeft gaat verhuizen want die woning staat ineens leeg, al zat de kat nog wel voor het raam, neem aan dat ze die vandaag op komen halen. Dus dat is fijn, is zijn aartsvijand pleite.
Heeft hij het koninkrijk helemaal voor zichzelf alleen.
Prachtige katten hebben jullie!
Wat fijn dat je er nog een kitten bij mag nemen Coucherdusoleil! Leuk hoor. Lijkt me beter ook, kunnen ze wat energie bij elkaar kwijt.
Als alles goed gaat gaan Jaime en ik binnenkort verhuizen naar een huis met een ruim dakterras ( derde etage van een appartementencomplex ) want de sloopdatum staat nu vast en we mogen dus met urgentie verhuizen. Ik heb al een huis gevonden en geaccepteerd dus nu afwachten of ik het krijg.
Dat dakterras moet wel afgezet worden want anders kan hij het hele dak over en er nestelen blijkbaar vogels die hij geheid zal pakken. Ook kan hij naar buiten want het is een rustige wijk, maar dan moet hij wel 3 trappen af en ik moet hem binnen en buiten laten, net zoals nu dus.
Ik hoop dat hij dat leuk gaat vinden, het is een bijna autovrije wijk met veel groen en veel rustige plekjes.
Denk dat dat hem wel gaat bevallen. Hij kan dus kiezen, het terras of lekker naar buiten. Ik til hem met liefde 3 trappen op als hij echt oud wordt en lastiger kan lopen.
Maar goed, veel veranderingen dus. Ik ben er zelf nogal onrustig van en ik denk dat hij het voelt want hij komt steeds vaker bij me liggen, hij kwam zelfs op bed voor me liggen zodat ik hem soort van lepelde. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Zo schattig.
Ik smolt bijna. Verder gaat het goed met hem, hij slaapt bijna elke nacht buiten nu het warmer is en ik heb er nu geen moeite meer mee. Hij heeft een kartonnen doos staan met een warme handdoek erin en ik vind hem elke ochtend in zijn doos.
Hij is helemaal tevreden.

De kat waar hij altijd ruzie mee heeft gaat verhuizen want die woning staat ineens leeg, al zat de kat nog wel voor het raam, neem aan dat ze die vandaag op komen halen. Dus dat is fijn, is zijn aartsvijand pleite.
Heeft hij het koninkrijk helemaal voor zichzelf alleen.
maandag 25 mei 2020 om 08:40
Ik wist het ook niet hoorCalamitycat schreef: ↑24-05-2020 22:46Thanks Tickel. Nu voel ik me best dom, ik noem dat altijd gewoon plasticafval en doe er zelf ook heel fanatiek aan mee. Had echt geen idee dat dit PMD genoemd werd![]()

“Don’t look back – you’re not going that way.”
maandag 25 mei 2020 om 09:42
Haha dat zal ik doen! Vanmorgen reactie van het dierenasiel dat mijn aanvraag voor een kitten of kat goed is doorgekomen en dat ik nu op een soort wachtlijst sta. Ben benieuwdCalamitycat schreef: ↑25-05-2020 00:20Wat fijn! En dubbel zoveel plezier![]()
![]()
Succes met de zoektocht en kom ons alsjeblieft verblijden met de kittenfoto's![]()

@miss P dank voor de info! Dan gaat het inderdaad toch bij het restafval.
maandag 25 mei 2020 om 10:38
Of het beter is weet ik niet want dan komt er niemand tegen in opstand maar dit soort verdrietige berichten kosten me zoveel energie dat het op dit moment voor mij beter is ze te ontwijken.
Dierproeven.