39weken en man wil andere naam...
zaterdag 23 mei 2020 om 23:02
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd

zondag 24 mei 2020 om 20:16
Zeker waar.

zondag 24 mei 2020 om 20:17
Oooh. Ik dacht al.
zondag 24 mei 2020 om 20:22
Vreselijk. Gaat TO een kind van 78 op de wereld zetten?fashionvictim schreef: ↑23-05-2020 23:10Ik vind alle namen die jullie hadden echt enorm ouderwets, dus in die zin is Toon een prima keuze.
Persoonlijk vind ik Anton dan nog leuker, en ook beter passen bij de namen van je dochters.
zondag 24 mei 2020 om 20:24
zondag 24 mei 2020 om 20:29
Maar als je nu weet dat Mozes de 'schrijver" van de joodse bijbel en daarmee de belangrijkste profeet van de joden is, dan vind je het nog steeds een normale naam om te geven?juliadenders schreef: ↑24-05-2020 20:24Ik ben het er ook niet mee eens, vindt max ed hele ingeburgerde namen. Ook erg leuke naam trouwens.
Toon vind ik echt niets. Moos vind ik nog wel grappig.
Serieuze vraag trouwens, ik ben zo benieuwd waarom men het wel normaal vindt om zijn kind Mozes te noemen maar het dan weer geen Jezus of Mohamed noemt.
De namen van de dochters staan in de OP.
Am Yisrael Chai!

zondag 24 mei 2020 om 20:34
Nou... in zekere zin is het ergens nog veel triester dat over een x aantal jaar misschien helemaal niemand daar meer aan denkt of naar vraagt of de associatie heeft. En tuurlijk, het is ook fijn dat we niet allemaal meer vast zitten in onze eigen zuil/kring met bijbehorende tradities, feesten of gebruiken. Dat deze ook overgenomen en aanvaard worden binnen een groter geheel, maar er gaat tegelijkertijd ook iets mee verloren wanneer bepaalde zaken algemeen worden.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 20:08Als je je kind Moos noemt moet je niet gek opkijken dat je overal waar je komt Sampie en Moossie moppen zult horen en 894638 miljoen keer de vraag zult krijgen of jullie joods zijn.
Als iemand zegt suikerfeest te gaan vieren of sederavond, en je vraagt "hee, jullie zijn (ook) moslim/joods?" en het antwoord dan is "oh nee hoor, maar zag er ooit wat van op tv en leek me wel een gezellig feest om zomaar thuis in te voeren...
zondag 24 mei 2020 om 20:36
Die namen zijn weggehaald volgens mij.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 20:29Maar als je nu weet dat Mozes de 'schrijver" van de joodse bijbel en daarmee de belangrijkste profeet van de joden is, dan vind je het nog steeds een normale naam om te geven?
Serieuze vraag trouwens, ik ben zo benieuwd waarom men het wel normaal vindt om zijn kind Mozes te noemen maar het dan weer geen Jezus of Mohamed noemt.
De namen van de dochters staan in de OP.
Ik heb het over moos en max. Mozes zou.ik weer niet zo snel voor kiezen, wel om de reden due je noemt.
Mohammed wordt misschien niet zo snel voor gekozen door een niet islamitisch iemand. Maar namen als jamal, omar, samie worden ook gewoon gegeven.
zondag 24 mei 2020 om 20:39
Ja, mee eens.NYC schreef: ↑24-05-2020 20:34Nou... in zekere zin is het ergens nog veel triester dat over een x aantal jaar misschien helemaal niemand daar meer aan denkt of naar vraagt of de associatie heeft. En tuurlijk, het is ook fijn dat we niet allemaal meer vast zitten in onze eigen zuil/kring met bijbehorende tradities, feesten of gebruiken. Dat deze ook overgenomen en aanvaard worden binnen een groter geheel, maar er gaat tegelijkertijd ook iets mee verloren wanneer bepaalde zaken algemeen worden.
Als iemand zegt suikerfeest te gaan vieren of sederavond, en je vraagt "hee, jullie zijn (ook) moslim/joods?" en het antwoord dan is "oh nee hoor, maar zag er ooit wat van op tv en leek me wel een gezellig feest om zomaar thuis in te voeren...
Ik merk dat ik het al wat pijnlijk vind om mensen stellig te zien schrijven dat het helemaal geen joodse namen zijn. Of Moos wel grappig vinden.
En het doet me ook wat pijn dat tegelijkertijd we al bijna 10 jaar doodgegooid worden met "blijf van onze traditie af" vanaf oktober, of met allerlei geraaskal over antisemitisme vanuit islamitische hoek, maar de... tja, hoe noem je dat... verwatering of uitwissen ofzo? ik weet het woord niet, van deze traditie en geschiedenis dat moet dan maar kunnen.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 20:39
Moos IS Mozes. Net als Max.juliadenders schreef: ↑24-05-2020 20:36Die namen zijn weggehaald volgens mij.
Ik heb het over moos en max. Mozes zou.ik weer niet zo snel voor kiezen, wel om de reden due je noemt.
Mohammed wordt misschien niet zo snel voor gekozen door een niet islamitisch iemand. Maar namen als jamal, omar, samie worden ook gewoon gegeven.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 20:45
Ja helemaal eens. Daarom vind ik het ook zo gek om verbaasd te zijn dat Joodse namen met Joodse mensen in verband worden gebracht (idem voor katholieke/islamitische/etc namen).NYC schreef: ↑24-05-2020 20:34Nou... in zekere zin is het ergens nog veel triester dat over een x aantal jaar misschien helemaal niemand daar meer aan denkt of naar vraagt of de associatie heeft. En tuurlijk, het is ook fijn dat we niet allemaal meer vast zitten in onze eigen zuil/kring met bijbehorende tradities, feesten of gebruiken. Dat deze ook overgenomen en aanvaard worden binnen een groter geheel, maar er gaat tegelijkertijd ook iets mee verloren wanneer bepaalde zaken algemeen worden.
zondag 24 mei 2020 om 20:52
Ik had er wel een Bijbelse associatie mee maar zou dat geen reden vinden om hem niet te geven. Er zijn zoveel namen met een Bijbelse achtergrond, als jij Moos een mooie naam vind dan zou ik het gewoon doen. Zelf vind ik Toon ook een beetje ouderwets maar in mijn omgeving zijn er het afgelopen jaren heel wat baby’s geboren met namen als Klaas, Harrie, Jan etc. dus ik denk dat de oudere namen juist weer hip zijn.

zondag 24 mei 2020 om 20:58
Ligt weer helemaal aan welke Joodse stroming.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 20:15Niet als je joods bent. Which is exactly why het een vorm van appropriation is. Mozes is in het jodendom belangrijker dan Jezus, hoor.

zondag 24 mei 2020 om 21:07
fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 20:39Ja, mee eens.
Ik merk dat ik het al wat pijnlijk vind om mensen stellig te zien schrijven dat het helemaal geen joodse namen zijn. Of Moos wel grappig vinden.
En het doet me ook wat pijn dat tegelijkertijd we al bijna 10 jaar doodgegooid worden met "blijf van onze traditie af" vanaf oktober, of met allerlei geraaskal over antisemitisme vanuit islamitische hoek, maar de... tja, hoe noem je dat... verwatering of uitwissen ofzo? ik weet het woord niet, van deze traditie en geschiedenis dat moet dan maar kunnen.
Sorry, maar ik vind dat je je erg druk maakt om een naam.. we leven tegenwoordig toch in een multiculturele samenleving? En waarom continu stil willen staan als je de naam Mozes, Esther, Max of weet ik veel welke ‘joodse’ naam je hoort? Mijn naam heeft ook iets met God en Jezus te maken, maar niemand die die link ooit gelegd heeft. Alleen oude mensen doen dat misschien, maar bij het kind van TO zal dat dus wel meevallen.
zondag 24 mei 2020 om 21:16
Wow! Wat een reacties! Ik was een middagje bij vriendinnen - nu het nog vrij makkelijk kan zonder kleine baby, dus lees zojuist alle comments. Ik ben dus nog niet bevallen 
Namen roepen volgens mij veel op, iedereen heeft er wel een mening over, da’s duidelijk. En die mening vroeg ik ook dus alleen maar fijn. Uiteraard bespreek ik dit ook met mijn man maar sommige reacties (bijv dat de naam van mijn tweede dochter afgekort erg lijkt op Moos en de vraag of dat wel handig is) vind ik wel verhelderend en hadden we zelf nog niet zo gerealiseerd dus dat vind ik leuk/handig aan het forum!
De kwestie rondom Joods/niet-Joods: ik ben me ervan bewust dat Moos is afgeleid van Mozes. Ik ben zelf protestants, man is niet-gelovig. Voor ons allebei geen probleem dat het een bijbelse naam is. Dat de naam van mijn dochter ook Joods zou zijn: ik vind dat wel heel erg ver gezocht, denk dat 99% van de mensen eerder denkt dat het een Spaanse naam is. En die ene procent die dan weet dat het een afgeleide is van de naam Reza (wat ook nog een jongensnaam is en in de bijbel echt minimaal voorkomt) die zou ik complimenteren met zijn/haar bijbelse kennis. Buiten dat: wat mij betreft geen reden om een naam niet te kiezen omdat ik zelf niet-Joods ben. En anders komen ze er wel achter dat dat zo is als ze de oer-Hollandse achternaam horen.
Over dat Toon al eerder op het lijstje stond: klopt, ik ben zelfs degene die jaaaren geleden eens zei dat dat misschien ooit wel mooi zou zijn, ook naar zijn vader toe. En ik vond en vind het een mooie naam: geen onduidelijkheid over schrijfwijze of uitspraak, kort en krachtig etc. Maar omdat we nu hadden besloten dat het Moos wordt (wat ik gewoon net wat “frisser” vind klinken alhoewel ik weet dat het dus een hele oude naam is) had ik me daar helemaal op ingesteld. En ik merk dat ik dat lastig vind: met 39 weken weer switchen. En namen maken me gewoon zenuwachtig: bij onze dochters heb ik ook eindeloos getwijfeld. Wel weet ik dat ik bij jongensnamen het niet te apart wil. Dat blijkt ook wel uit de andere opties die erop stonden: Sam en Seth. Seth was mijn favoriet, manlief “kon er wel aan wennen”, maar dat vind ik niet genoeg dus daarom is ie er vanaf gehaald.
We hebben besloten dat we (en dan met name ik) de komende dagen ga kijken of “de liefde” voor Toon terugkomt en ondertussen gaan we ook gewoon verder zoeken. Man heeft aangegeven dat hij het vernoemen echt een mooi idee vindt maar wel als we er allebei achter staan. Is dat niet het geval, dan wordt het dus een andere naam waar we ons allebei in kunnen vinden.

Namen roepen volgens mij veel op, iedereen heeft er wel een mening over, da’s duidelijk. En die mening vroeg ik ook dus alleen maar fijn. Uiteraard bespreek ik dit ook met mijn man maar sommige reacties (bijv dat de naam van mijn tweede dochter afgekort erg lijkt op Moos en de vraag of dat wel handig is) vind ik wel verhelderend en hadden we zelf nog niet zo gerealiseerd dus dat vind ik leuk/handig aan het forum!
De kwestie rondom Joods/niet-Joods: ik ben me ervan bewust dat Moos is afgeleid van Mozes. Ik ben zelf protestants, man is niet-gelovig. Voor ons allebei geen probleem dat het een bijbelse naam is. Dat de naam van mijn dochter ook Joods zou zijn: ik vind dat wel heel erg ver gezocht, denk dat 99% van de mensen eerder denkt dat het een Spaanse naam is. En die ene procent die dan weet dat het een afgeleide is van de naam Reza (wat ook nog een jongensnaam is en in de bijbel echt minimaal voorkomt) die zou ik complimenteren met zijn/haar bijbelse kennis. Buiten dat: wat mij betreft geen reden om een naam niet te kiezen omdat ik zelf niet-Joods ben. En anders komen ze er wel achter dat dat zo is als ze de oer-Hollandse achternaam horen.
Over dat Toon al eerder op het lijstje stond: klopt, ik ben zelfs degene die jaaaren geleden eens zei dat dat misschien ooit wel mooi zou zijn, ook naar zijn vader toe. En ik vond en vind het een mooie naam: geen onduidelijkheid over schrijfwijze of uitspraak, kort en krachtig etc. Maar omdat we nu hadden besloten dat het Moos wordt (wat ik gewoon net wat “frisser” vind klinken alhoewel ik weet dat het dus een hele oude naam is) had ik me daar helemaal op ingesteld. En ik merk dat ik dat lastig vind: met 39 weken weer switchen. En namen maken me gewoon zenuwachtig: bij onze dochters heb ik ook eindeloos getwijfeld. Wel weet ik dat ik bij jongensnamen het niet te apart wil. Dat blijkt ook wel uit de andere opties die erop stonden: Sam en Seth. Seth was mijn favoriet, manlief “kon er wel aan wennen”, maar dat vind ik niet genoeg dus daarom is ie er vanaf gehaald.
We hebben besloten dat we (en dan met name ik) de komende dagen ga kijken of “de liefde” voor Toon terugkomt en ondertussen gaan we ook gewoon verder zoeken. Man heeft aangegeven dat hij het vernoemen echt een mooi idee vindt maar wel als we er allebei achter staan. Is dat niet het geval, dan wordt het dus een andere naam waar we ons allebei in kunnen vinden.
zondag 24 mei 2020 om 21:21
Dat dus.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:07Sorry, maar ik vind dat je je erg druk maakt om een naam.. we leven tegenwoordig toch in een multiculturele samenleving? En waarom continu stil willen staan als je de naam Mozes, Esther, Max of weet ik veel welke ‘joodse’ naam je hoort? Mijn naam heeft ook iets met God en Jezus te maken, maar niemand die die link ooit gelegd heeft. Alleen oude mensen doen dat misschien, maar bij het kind van TO zal dat dus wel meevallen.
@to seth vind ik ook leuk, nog leuker dan moos. Hopelijk voor je kan je man eraan we nen en wordt dat de naam!
zondag 24 mei 2020 om 21:21
Je hoeft het niet tussen aanhalingstekens te zetten, hoor.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:07Sorry, maar ik vind dat je je erg druk maakt om een naam.. we leven tegenwoordig toch in een multiculturele samenleving? En waarom continu stil willen staan als je de naam Mozes, Esther, Max of weet ik veel welke ‘joodse’ naam je hoort? Mijn naam heeft ook iets met God en Jezus te maken, maar niemand die die link ooit gelegd heeft. Alleen oude mensen doen dat misschien, maar bij het kind van TO zal dat dus wel meevallen.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:23
Jammer alleen dat dat multiculturele altijd maar 1 kant op werkt.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:07Sorry, maar ik vind dat je je erg druk maakt om een naam.. we leven tegenwoordig toch in een multiculturele samenleving?
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:29
Rosa is volgens mij helemaal niet bijbels, maar afgeleid van een Joodse achternaam. Maar het is al een hele oude Joodse naam. Elke Joodse familie heeft wel een tante Roosje.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 21:16Dat de naam van mijn dochter ook Joods zou zijn: ik vind dat wel heel erg ver gezocht, denk dat 99% van de mensen eerder denkt dat het een Spaanse naam is. En die ene procent die dan weet dat het een afgeleide is van de naam Reza (wat ook nog een jongensnaam is en in de bijbel echt minimaal voorkomt) die zou ik complimenteren met zijn/haar bijbelse kennis.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:34
Lijkt me een goed idee. Vind je Toon alleen niet meer zo leuk omdat je het oubollig vind?engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 21:16We hebben besloten dat we (en dan met name ik) de komende dagen ga kijken of “de liefde” voor Toon terugkomt en ondertussen gaan we ook gewoon verder zoeken. Man heeft aangegeven dat hij het vernoemen echt een mooi idee vindt maar wel als we er allebei achter staan. Is dat niet het geval, dan wordt het dus een andere naam waar we ons allebei in kunnen vinden.
Ik zou als ik jou was wel echt een deadline stellen. Het kindje kan elk moment geboren worden natuurlijk. Een vriendin van mij twijfelde ook nog tussen meerdere namen. Haar kindje werd een paar weken te vroeg geboren. Ze koos toen één van de namen maar achteraf had ze toch liever een andere gekozen. Lijkt me vervelend om dat gevoel te hebben.

zondag 24 mei 2020 om 21:34
Misschien kan je beter naar Israël verhuizen, heb je allemaal Davids, Daniels en Rosas om je heen lopen..

Ik zette die joodse uiteraard tussen haakjes omdat deze namen tegenwoordig dus ook aan niet-joodse kinderen gegeven worden.
anoniem_380850 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 21:36
0.13% gewijzigd

zondag 24 mei 2020 om 21:36
Wat bedoel je hier nou weer mee? Ja, misschien moeten Joden hun kind ook maar Christelijke namen geven, net als moslims, is heel dit probleem opgelost.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:23Jammer alleen dat dat multiculturele altijd maar 1 kant op werkt.
zondag 24 mei 2020 om 21:37
I rest my case.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:36Wat bedoel je hier nou weer mee? Ja, misschien moeten Joden hun kind ook maar Christelijke namen geven, net als moslims, is heel dit probleem opgelost.
Am Yisrael Chai!