Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Tortie schreef:
27-05-2020 23:50
Maar uit interesse gewoon hoor, ik ben zelf ook hoger opgeleid. En leerde toen ik 20 was ook nieuwe dingen tijdens de studie en had de gedachte dat ik de hele wereld wel kon verbeteren.
Maar dan nóg: bij mijn toenmalige schoonouders aankaarten wat zíj beter moesten doen? Dat was voor mij echt een grote no-go.
Voor jou ja.
Voor mij ook.
Voor mijn dochter ook (net even gecheckt).
Maar voor vriendinnetje niet.

Als ik 1 ding heb geleerd in het leven, is het wel dat je er niet van uit kan gaan dat wat voor jou logisch en normaal is, dat voor de ander ook is. En dat inzicht had ik op mijn 20e nog niet zo helder.
Th∅rdis schreef:
28-05-2020 08:11
Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen die vaste plekken aan tafel raar vinden zelf een gezin hebben of gewend zijn met een gezin aan tafel te eten.

Dat groeit toch zo? Eerst omdat je koters in kinderstoelen hebt, dan omdat je als ouder nog naast een kleuter zit om te helpen, omdat jij degene bent die nog wat moet afmaken in de keuken tijdens het eten of nog wat zaken moet pakken. Dan zit je volgens mij automatisch op vaste plekken. Ook omdat kleine kinderen vaak mekkeren over ‘ik wil daar zitten, nee ik zit al hier’ en die zet je dan op hun eigen plek.

Volgens mij moet je als gezin je best doen om elke avond ergens anders te zitten. Dat is al jaren zo gegroeid.
En toch was het bij ons vroeger niet zo en nu, dus prima dat je het je niet voor kunt stellen maar dat zegt niet dat het niet bestaat
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:24
Dat blijkt ook wel uit het topic.
En dat mag.
Dat is de keuze die je moet maken.

Mijn beroepsmatige ervaring met de doelgroep 20-jarige meisjes is dat die helemaal nog niet zo volwassen zijn en zich ook niet zo goed in anderen kunnen verplaatsen en heel beledigd kunnen raken van een ‘zo doen wij het nu eenmaal’ en daar dan maanden over kunnen blijven mokken.

Dat betekent niet dat je alles moet aanpassen aan de grillen van het lijstje, maar ik vind toch dat je haar teveel credits geeft voor hoe ontwikkeld en reflectief en volwassen 20-jarige meisjes zijn.
En daar bovenop waarschijnlijk juist denkt dat uitgerekend zij een vrouw van de wereld is. Al die uitgebluste moekes van middelbare leeftijd snappen echt niet waar het nu echt om draait in de wereld. Duh...
Bescheidenheid komt pas met de jaren.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Nou TO,

Je bent van een loyale en betrokken ouder (zoals ik je lees in andere topics) ineens een starre ouder geworden die niets snapt van 20-jarigen die niet snappen wat kinderen van 4 normaliter wel snappen (thuis mag je springen op de bank, bij buurvrouw niet). :rofl:

Laat het maar even op z’n beloop. Jij hebt al aangegeven dat ze welkom is en zoon is gewoon een verliefde puber die even niet weet hoe hij moet reageren (en dat is weer begrijpelijk en ook wel lief).
Etiquette of niet en hoe onhandig ze het ook heeft aangepakt, ergens is het wel te prijzen dat ze met schoonouders het gesprek aan is gegaan. Velen zullen zich in plaats hiervan kapot ergeren en gewoon niet meer komen.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 23:35
Kijk. Dan hebben we het al over hele andere meiden, waarschijnlijk. Of zijn het jouw HBO / uni studenten?
Ik heb - in de zorg - namelijk best aardig wat erg volwassen jonge meiden. Een enkelIng is van het OMG en met ogen rollende type.
Ja dat maakt wel verschil. Levenservaring doet veel.
Mijn ex had een hele leuke schoonfamilie. Kon ik goed mee door 1 deur, voelde als mijn eigen familie.

Nu met huidige partner een nogal aparte 'band' met schoonmoeder, om het niet té herkenbaar te maken laten we het erop houden dat ze een probleem heeft waardoor ze als het weer zover is, ik de hele strontbak via app over me heen gestort krijg met laat ik het netjes zeggen: geen aardige woorden.
Heel naar, voor mijn partner ook.
Maar ja het is en blijft zijn moeder. Al vind ik het steeds lastiger om normaal te blijven doen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Tortie schreef:
27-05-2020 23:45
Wat naar voor jou/jullie dat het zo gelopen is.

Maar, en dit is een oprechte vraag: hoe zou jij het onzekere interpreteren wanneer iemand met een lijstje aankomt hoe je het bij iemand anders binnen een gezin zou willen zien?
Het lukt me namelijk niet om een ander beeld dan “vrij brutaal” te kunnen schetsen.
(Vraag ook voor Henniehen)
Het één sluit het ander niet uit.

Punt is ook dat dit zomaar een willekeurig meisje is, maar de vriendin van zoon. Dat vraagt wel een bepaalde mate van op eieren lopen.
Of niet natuurlijk, maar dan loop je dus het risico dat je zoon ook van je wegduwt. Die zit dan klem.
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:45
Ja, hoger opgeleid inderdaad. Type opleiding maakt veel uit trouwens, ik werk nu bij een opleiding met bovengemiddeld veel instagram- en tiktok-geobsedeerde meisjes. Heel andere types dan de code-geobsedeerde jongens waar ik eerst mee werkte.
Communicatie? :-D
Best absurd om al die excuses te lezen hier voor die schoondochter.
Het blijft nu eenmaal een zeer verwend sneeuwvlokje dat gewend is altijd haar zin te krijgen met d’r lijstje... vraag me af of haar ouders ook zo zijn.

Ben wel benieuwd naar de rest van de dingen van haar lijstje trouwens :proud:
Meprim schreef:
27-05-2020 23:53
Hier trek ik echt mijn wenkbrauwen voor op. De autisme kaart.
Als ze thuis gewend is om op de stoel bij het raam te zitten zou dat ook een vaste plek betekenen en in het kader van autisme is dat prima uit te leggen. En zo niet, dan is de hele situatie bij zoon van TO nieuw geweest en de gewoonten daar dus ook bij de routine die ze nodig heeft gaan horen.
Sheldon...
Poeszie schreef:
27-05-2020 23:54
Maar dat is dan alsnog prinsessengedrag toch?
Ja, dat is het ook.
Lelietje-van-Dalen schreef:
28-05-2020 08:59
En daar bovenop waarschijnlijk juist denkt dat uitgerekend zij een vrouw van de wereld is. Al die uitgebluste moekes van middelbare leeftijd snappen echt niet waar het nu echt om draait in de wereld. Duh...
Bescheidenheid komt pas met de jaren.
En hoe komt die bescheidenheid? Doordat mensen niet meegaan in dat gedrag en je leert dat er meerdere kanten aan het verhaal zijn dan alleen de jouwe.
menta schreef:
28-05-2020 09:03
Etiquette of niet en hoe onhandig ze het ook heeft aangepakt, ergens is het wel te prijzen dat ze met schoonouders het gesprek aan is gegaan. Velen zullen zich in plaats hiervan kapot ergeren en gewoon niet meer komen.
Eens, en uit dat gesprek had ook wel meer gehaald kunnen worden in plaats van verdedigend te reageren op iemands puntenlijstje waardoor er een soort patstelling ontstaat. Waarschijnlijk zit er meer achter en gaat het helemaal niet om die praktische punten an sich.

De angel is er nu niet uitgehaald, maar verder in geduwd.
Ik vind het helemaal niet te prijzen dat iemand in andermans huis met een lijstje verbeterpunten aan komt zetten alsof je naar een afdelingsoverleg gaat. Prima dat ze een cursus assertiviteit heeft gedaan, maar niet in mijn huis.
EllaBowie schreef:
28-05-2020 00:41
Ik heb wel het idee dat (onbewust) jongens en meisjes anders worden opgevoed. Meisjes krijgen een bepaalde verantwoordelijkheid mee en zijn over het algemeen relatief snel zelfstandig. Als je dan als schoondochter in een mannengezin terecht komt en er veel verblijft is dat best anders. Zelfde als voor schoonouders die met een schoondochter moeten omgaan.
Hier zeg je wel iets, mijn ex-vriendje had inderdaad geen zussen, dus zijn moeder was totaal niet gewend aan een meisje dat alles zelfstandig deed en kon. Dat ex-vriendje was zelf trouwens verre van zelfstandig, dus ik snap nu achteraf beter dat zij schrok toen ik nog wegging zo midden in de nacht. En dan ook nog alleen. Heel veel vrouwen van die generatie zijn dat totaal niet gewend en ze zal het vast doodeng hebben gevonden, een meisje alleen zo ´s nachts en zij toch dat gevoel van verantwoordelijkheid, want ik was de hele avond in haar huis, dus als er iets gebeurde zou zij daar misschien op worden aangesproken.

Terwijl ik allang en breed het huis uit was toen ik 20 was, midden in de stad woonde en daar dag en nacht rondzwierf, veel werkte, alles zelf betaalde en regelde en mijn ouders maar af en toe zag. Misschien is dit ook iets om rekening mee te houden voor de schoonmoeders onder ons. Niet ieder ´kind´ van 20 jaar is hetzelfde en heeft hetzelfde leven, dat kan ontzettend verschillen. Als jouw 20-jarige zoon nog thuis woont en jij alles voor hem doet, dan kan dit een totaal ander referentiekader zijn, dan een 20-jarige die al jaren op zichzelf woont, alles zelf doet, regelt en betaalt. Vroeger kregen vrouwen vaak al een kind op die leeftijd, daar heb ik zelf nog mee gewacht, maar je moet wel bedenken dat 20 jaar niet meer zo kinds hoeft te zijn als jij misschien denkt met je plak-aan-jongens, die het zichzelf thuis lekker laten aanwaaien.
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 00:00
Ik had nog een eigen leven, naast dat vriendje. Stel nou dat ik een vriend was geweest (mannelijk), was het dan anders geweest, mocht hij dan wel naar huis gaan en andere afspraken hebben?

Ik was 20 (!!) he? Ik had al twee jaar een eigen woning, eigen werk, was geheel zelfstandig.
Ik was ook gewoon gegaan. Dat iemand thuis zijn eigen regels heeft vind ik normaal, maar dat een gast besluit om weer op huis aan te gaan (of de stad in), dat moet toch kunnen. Het zou anders zijn als je daarna van plan was om om 5 uur 's morgens weer thuis te komen, maar als je na het uitgaan naar je eigen huis gaat zie ik geen probleem. Blijkbaar was daar de gedachte dat iemand na 22:00u automatisch blijft slapen. Dat moet je ook maar net weten. Als dan bij vertrek blijkt dat zij zaken anders zien kun je er op dat moment weinig meer aan doen. Gewoon lekker de stad in.

Mijn bezoek vertrekt vaak nog wel later dan 01:00u!
TO: Ik denk dat het de hoogste tijd is dat jouw zoon op kamers gaat. Hij is ook een jaar of 20-22, gok ik? Tijd om volwassen en zelfstandig te worden, dan kunnen ze het lekker samen uitzoeken. Ook veel fijner om een beginnende relatie op te kunnen bouwen, zonder de ouders er voortdurend omheen.

Dan hoeven ze ook niet meer te logeren bij jullie, maar kunnen jullie eens bij hen gaan eten en daarna lekker weer naar je eigen huis met je eigen regels en je eigen badkamer.
Vooropgesteld; jouw huis, jouw regels. Maar ik vraag me ook af of ze niet op een onhandige manier heeft geprobeerd aan te geven dat ze zich niet zo welkom voelt door al die regels.

Eens met henniehen dat een lijstje met punten vaak juist voor jongeren is die wel iets willen bespreken, maar dat lastig vinden. Ik denk dat ze geprobeerd heeft zich volwassen op te stellen, maar dat dat in haar gezicht ontploft is.

Het zou voor iedereen toch prettig zijn als de spanning uit de situatie was? Dan kun je ook zelf de grootste zijn en het gesprek aangaan. Maar daar lijk je ook geen zin in te hebben. Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo volwassen.

O en die mensen die roepen “toen ik 20 was...” echt, ik ben zelf absoluut geen 20 meer, maar tijden en omgangsvormen veranderen. Jongeren wordt juist meer en meer geleerd gesprekken aan te gaan. Ja, dat slaat soms door en ja, daar moeten ze op oefenen. Maar je kunt met al je levenservaring ook kijken wat je wel van die jonge mensen kunt leren en of ze iets zinnigs te zeggen hebben. #doeslief
rumforviva schreef:
28-05-2020 10:04
Ik was ook gewoon gegaan. Dat iemand thuis zijn eigen regels heeft vind ik normaal, maar dat een gast besluit om weer op huis aan te gaan (of de stad in), dat moet toch kunnen. Het zou anders zijn als je daarna van plan was om om 5 uur 's morgens weer thuis te komen, maar als je na het uitgaan naar je eigen huis gaat zie ik geen probleem. Blijkbaar was daar de gedachte dat iemand na 22:00u automatisch blijft slapen. Dat moet je ook maar net weten. Als dan bij vertrek blijkt dat zij zaken anders zien kun je er op dat moment weinig meer aan doen. Gewoon lekker de stad in.

Mijn bezoek vertrekt vaak nog wel later dan 01:00u!
Ja, zo zie ik dat ook. Ik ben iemand die absoluut respect heeft voor de regels in iemand anders zijn huis. Ik zou nooit met zo´n lijstje aankomen, of iemand aanspreken. Het idee alleen al, ik vind het zo onbeleefd.

Als het me niet zint zal ik er eerder voor kiezen om daar niet meer te logeren, want ik snap wel dat ieder zo zijn eigen gewoontes en gebruiken heeft. De vraag is wel, wanneer moet je aan de regels voldoen en waar ligt ook nog een stukje vrijheid en zelfbeschikking voor de gast?
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 10:12
Ja, zo zie ik dat ook. Ik ben iemand die absoluut respect heeft voor de regels in iemand anders zijn huis. Ik zou nooit met zo´n lijstje aankomen, of iemand aanspreken. Het idee alleen al, ik vind het zo onbeleefd.

Als het me niet zint zal ik er eerder voor kiezen om daar niet meer te logeren, want ik snap wel dat ieder zo zijn eigen gewoontes en gebruiken heeft. De vraag is wel, wanneer moet je aan de regels voldoen en waar ligt ook nog een stukje vrijheid en zelfbeschikking voor de gast?
Ja, dat lijstje is volslagen idioot. Ik ben zelf ook iemand die een hekel heeft aan structuur en dingen die op vaste tijden moeten, ik eet elke dag op andere tijden en sta op wisselende tijden op en ga op wisselende tijden naar bed (en ja, heb gewone kantoorbaan), maar ik snap heel goed at anderen wel een vast ritme hebben. Dus dan pas je je aan als je bij een ander bent.

Maar ik zou inderdaad niet bij mensen logeren als ik er niet op mijn gemak ben. Ik logeerde sowieso nooit bij ouders en liet ook geen vriendjes bij mijn ouders slapen. Nergens voor nodig ook, want ik was met mijn 18e de deur uit. Gewoon een middagje of avond op bezoek vond ik ruim voldoende. Ik hoef geen vrienden te zijn met mijn schoonouders.
rumforviva schreef:
28-05-2020 10:19
Ja, dat lijstje is volslagen idioot. Ik ben zelf ook iemand die een hekel heeft aan structuur en dingen die op vaste tijden moeten, ik eet elke dag op andere tijden en sta op wisselende tijden op en ga op wisselende tijden naar bed (en ja, heb gewone kantoorbaan), maar ik snap heel goed at anderen wel een vast ritme hebben. Dus dan pas je je aan als je bij een ander bent.

Maar ik zou inderdaad niet bij mensen logeren als ik er niet op mijn gemak ben. Ik logeerde sowieso nooit bij ouders en liet ook geen vriendjes bij mijn ouders slapen. Nergens voor nodig ook, want ik was met mijn 18e de deur uit. Gewoon een middagje of avond op bezoek vond ik ruim voldoende. Ik hoef geen vrienden te zijn met mijn schoonouders.
Nee precies. Dat eeuwige gehang in het ouderlijk huis heeft iets ongezonds. Wanneer gaan die 20´ers ooit volwassen worden? Gewoon hup het huis uit, dan heb je al dit soort problemen niet. Ik vind ergens tussen je 18e en 20e daar een goede leeftijd voor. Veel langer moet het echt niet duren. Je kunt prima beginnen in een kamertje van 10m2, een bed, bureau, kast, meer heb je niet nodig.
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 10:24
Nee precies. Dat eeuwige gehang in het ouderlijk huis heeft iets ongezonds. Wanneer gaan die 20´ers ooit volwassen worden? Gewoon hup het huis uit, dan heb je al dit soort problemen niet. Ik vind ergens tussen je 18e en 20e daar een goede leeftijd voor. Veel langer moet het echt niet duren. Je kunt prima beginnen in een kamertje van 10m2, een bed, bureau, kast, meer heb je niet nodig.
Ja, dat schijnt tegenwoordig onbetaalbaar te zijn en mensen willen niet lenen. Ik had inderdaad een fikse studieschuld, maar geen moment spijt van gehad. Maar de kamers en wijken waar ik woonde zijn nu denk ik ook minder acceptabel, haha! Alles voor mijn vrijheid.
rumforviva schreef:
28-05-2020 10:27
Ja, dat schijnt tegenwoordig onbetaalbaar te zijn en mensen willen niet lenen. Ik had inderdaad een fikse studieschuld, maar geen moment spijt van gehad. Maar de kamers en wijken waar ik woonde zijn nu denk ik ook minder acceptabel, haha! Alles voor mijn vrijheid.
Ik werkte in de horeca, veel 's nachts want dan verdiende je meer. Kamertje van 10m2 in een krot van een huis, slechte buurt, maar wat was ik er gelukkig mee!

Tegenwoordig is het wel anders, dat weet ik, maar de eisen lijken ook veranderd. Veel twintigers willen direct in een mooi, schoon, modern appartement beginnen met alles voor zichzelf en nieuwe spullen. Die halen hun neus op voor hoe ik begonnen ben.
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 10:24
We hebben we zelf voor gezorgd dat dit helemaal niet eens mogelijk is. Die kamertjes zijn er niet en als je het al vindt, niet betaalbaar voor die leeftijdsgroep.
Ik ken een heleboel werkende mensen van in de 30 die 700-800 aftikken voor zo'n kamertje met huisgenoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven