Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Het-groepje schreef:
28-05-2020 10:40
We hebben we zelf voor gezorgd dat dit helemaal niet eens mogelijk is. Die kamertjes zijn er niet en als je het al vindt, niet betaalbaar voor die leeftijdsgroep.
Ik ken een heleboel werkende mensen van in de 30 die 700-800 aftikken voor zo'n kamertje met huisgenoten.
Die kamertjes zijn er wel, alleen dan zit je niet in een leuke wijk in het centrum van Amsterdam. Voor mij was het een goede les, onderaan beginnen en ik kwam in contact met zoveel verschillende mensen. In een paar jaar tijd heb ik daar zo ontzettend veel van geleerd. Dat zijn lessen die je de rest van je leven meeneemt, maar dan moet je wel bereid zijn veel comfort en luxe af te staan (tijdelijk).
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 10:44
Die kamertjes zijn er wel, alleen dan zit je niet in een leuke wijk in het centrum van Amsterdam. Voor mij was het een goede les, onderaan beginnen en ik kwam in contact met zoveel verschillende mensen. In een paar jaar tijd heb ik daar zo ontzettend veel van geleerd. Dat zijn lessen die je de rest van je leven meeneemt, maar dan moet je wel bereid zijn veel comfort en luxe af te staan (tijdelijk).
Je klinkt als een boomer. 'gewoon minder Starbucks kopen!'.
Er zijn geen kamers en geen huizen. Half voorheen achterbuurten zijn verkamerd en daar wonen nu werkende dertigers voor veel geld.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
28-05-2020 09:03
Etiquette of niet en hoe onhandig ze het ook heeft aangepakt, ergens is het wel te prijzen dat ze met schoonouders het gesprek aan is gegaan. Velen zullen zich in plaats hiervan kapot ergeren en gewoon niet meer komen.
Kapot ergeren omdat de tafelzitting niet wisselt zoals bij haarzelf thuis?
Kapot ergeren om rekening te houden met anderen i.v.m. douche/werk tijden??.
In posts van anderen lees ik ook over zich misschien niet welkom voelen door die dingen.
Nou dan ben je wel een heel erge sneeuwvlok als je je daaraan kapot ergert en niet welkom voelt. Kom nou.
Wauw tijden zijn wel verandert, vroeger was het aanpassen en zorgen dat je niet bij het logeren in de weg liep of dat je ze niet wakker maakte per ongeluk.
Dit gaat wel erg ver, blij dat ik een dochter heb, volgens mij zijn schoonzoons makkelijker..
LitaLily schreef:
28-05-2020 11:04
Kapot ergeren omdat de tafelzitting niet wisselt zoals bij haarzelf thuis?
Kapot ergeren om rekening te houden met anderen i.v.m. douche/werk tijden??.
In posts van anderen lees ik ook over zich misschien niet welkom voelen door die dingen.
Nou dan ben je wel een heel erge sneeuwvlok als je je daaraan kapot ergert en niet welkom voelt. Kom nou.
Wij kennen de andere punten van het beruchte lijstje niet...
Aan de andere kant, vaak wordt ook wel aangeraden om met de schoonouders te praten als er dingen gebeuren die iemand niet aanstaan.

Maar ik zou zelf denken dat het om dingen gaat als discriminatie, gewone onbeschoftheid/onvriendelijkheid, op een gevaarlijke/onwenselijke manier om gaan met klein kind, vervelende grapjes ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het-groepje schreef:
28-05-2020 11:00
Er zijn geen kamers en geen huizen. Half voorheen achterbuurten zijn verkamerd en daar wonen nu werkende dertigers voor veel geld.
Nou nee, ik ken genoeg twintigers die op kamers wonen en nee, die hebben niet allemaal rijke ouders. Het is wel moeilijker geworden, dat ontken ik niet, maar mogelijk is het zeker. Je hoeft ook niet allemaal in het centrum van Amsterdam of Utrecht te wonen, er zijn meer steden in Nederland waar je kunt studeren en werken.
En over dat niet welkom voelen wat ik hier een paar keer lees, ze wordt gevraagd mee te doen zoals de rest doet. Zodat het gezin blijft draaien.
Maar zij meent zelf een uitzonderingspositie te hebben en dat er voor haar andere regels gelden. Ze is vast heel speciaal.
MissMaran schreef:
28-05-2020 11:08
Wauw tijden zijn wel verandert, vroeger was het aanpassen en zorgen dat je niet bij het logeren in de weg liep of dat je ze niet wakker maakte per ongeluk.
Dit gaat wel erg ver, blij dat ik een dochter heb, volgens mij zijn schoonzoons makkelijker..
Dat maakt echt geen zak uit. Het ligt echt aan de personen zelf, ongeacht het geslacht.
Phineas schreef:
27-05-2020 21:11
Het gaat dus eigenlijk over een schoondochter zonder manieren :hihi:
Of gewoon wat relaxter dan TO, even afgaande op het vaste plekken aan tafel voorbeeld.
Eurus schreef:
28-05-2020 11:27
Of gewoon wat relaxter dan TO, even afgaande op het vaste plekken aan tafel voorbeeld.
Het gaat er uiteindelijk om dat schoondochter zich niet wil aanpassen aan een ander. Dat vind ik best een serieus probleem.

En bij een ander thuis gaat het er niet om wat ik van vaste tafelplaatsen vindt.
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 11:16
Nou nee, ik ken genoeg twintigers die op kamers wonen en nee, die hebben niet allemaal rijke ouders. Het is wel moeilijker geworden, dat ontken ik niet, maar mogelijk is het zeker. Je hoeft ook niet allemaal in het centrum van Amsterdam of Utrecht te wonen, er zijn meer steden in Nederland waar je kunt studeren en werken.
Ja dat klopt. De actieradius is veel groter. Mijn ene zusje heeft eindelijk een woning (!!!) gevonden in een heel ander dorp, komt vanuit een stad en werkt daar ook (niet de hoofdstad).
Er bleek een snelbus te gaan waardoor zij binnen 20 minuten op het werk zit. Dus: troosteloze flat, rare buurt, heel ander dorp, ineens allemaal jonge werkende mensen die daar gaan wonen want werk goed bereikbaar.
lise1985 schreef:
28-05-2020 11:30
Het gaat er uiteindelijk om dat schoondochter zich niet wil aanpassen aan een ander. Dat vind ik best een serieus probleem.

En bij een ander thuis gaat het er niet om wat ik van vaste tafelplaatsen vindt.
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, maar ik vind iemand een plek aanduiden zoals TO hier schrijft, niet relaxt en zou weinig zin hebben langs te gaan dan:

Vaste plek is gewoon zo gegroeid, heb haar nooit van een plek gestuurd maar wel haar plek aangeduid

Daar reageerde ik op, weet niet wat er verder is voorgevallen nog.

Edit; punten op een briefje, ja dat is vrij idioot :rofl:
Eurus schreef:
28-05-2020 11:34
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, maar ik vind iemand een plek aanduiden zoals TO hier schrijft, niet relaxt en zou weinig zin hebben langs te gaan dan:

Vaste plek is gewoon zo gegroeid, heb haar nooit van een plek gestuurd maar wel haar plek aangeduid

Als ik bij een ander eet vraag ik gewoon waar ik kan gaan zitten. Lekker duidelijk als iemand me uit zichzelf vertelt waar ik kan gaan zitten. Heeft niets met relaxtheid te maken. Andermans huis, andermans regels. En daar heb ik niks van te vinden, althans, niet openlijk.
lise1985 schreef:
28-05-2020 11:35
Als ik bij een ander eet vraag ik gewoon waar ik kan gaan zitten. Lekker duidelijk als iemand me uit zichzelf vertelt waar ik kan gaan zitten. Heeft niets met relaxtheid te maken. Andermans huis, andermans regels. En daar heb ik niks van te vinden, althans, niet openlijk.
Vind ik wel anders zou ik het niet schrijven he? Maar dit gaat veel verder dan over een vaste plek aan tafel, dus ik ga er niet meer op in.
LitaLily schreef:
28-05-2020 11:16
En over dat niet welkom voelen wat ik hier een paar keer lees, ze wordt gevraagd mee te doen zoals de rest doet. Zodat het gezin blijft draaien.
Maar zij meent zelf een uitzonderingspositie te hebben en dat er voor haar andere regels gelden. Ze is vast heel speciaal.
Dat zou wel kunnen dat ze dat vindt, maar als het ‘een blijvertje’ is heb je er wel mee te dealen als je contact met je zoon je lief is. Prima als je dan op een forum gal wil spuwen over hoe raar ze heeft gedaan maar ik vind ook dat je verder moet kijken dan dat, en misschien kan het helpen relativeren als er misschien toch blijkt dat de handeling onhandig was, maar de bedoelingen goed. Zomaar een idee. Misschien heeft TO wel volledig gelijk in alles wat ze beweert, maar wat los je er mee op als je bevestiging krijgt dat je gelijk hebt? Het gaat hier toch om het contact met zoon wat ze goed wil houden. Niet om een strijd wie er gelijk heeft.
Eurus schreef:
28-05-2020 11:34

Nou, als bezoek op "mijn" plek gaat zitten, dan zeg ik daar echt niks van, maar als iemand zo regelmatig langskomt, en een beetje met het gezin meedraait, zou ik diegene wel vragen om ergens anders te zitten. Ik vind het persoonlijk ook irritant om niet op mijn vaste plek te zitten.

En dan nog, schoondochter hoeft dit niet bespreekbaar te maken. Als je bij een ander gezin komt, ga je toch gewoon zitten waar je gevraagd wordt te zitten, is toch niet zo erg
Poeszie schreef:
28-05-2020 11:40
Nou, als bezoek op "mijn" plek gaat zitten, dan zeg ik daar echt niks van, maar als iemand zo regelmatig langskomt, en een beetje met het gezin meedraait, zou ik diegene wel vragen om ergens anders te zitten. Ik vind het persoonlijk ook irritant om niet op mijn vaste plek te zitten.

En dan nog, schoondochter hoeft dit niet bespreekbaar te maken. Als je bij een ander gezin komt, ga je toch gewoon zitten waar je gevraagd wordt te zitten, is toch niet zo erg
Joh het ging om iemand die na twee posts ofzo stelde dat de schoondochter geen manieren had en toen was alleen nog maar het vaste plaats aan tafel voorbeeld geschreven. Dat vond ik een wat boude stelling en reageerde dat dat dus niet perse zo hoefde te zijn, maar dat ze misschien wat minder rigide dan TO is als het gaat om vaste plekken aan tafel.

Dat het kind in de loop van het topic gewoon hartstikke gek blijkt, verandert niks aan de eerste post waar ik op reageerde ;-)

Overigens hou ik niet van het woord confronteren of dingen op briefjes zetten, maar een vriendje of vriendinnetje van mijn kind kan gewoon normaal iets aankaarten. Geen problemen mee, ik ben niet zo van mijn huis mijn regels.
Eurus schreef:
28-05-2020 11:27
Relaxt lijkt mij nou niet de beste omschrijving van deze schoondochter....

Edit: mijn eerste post ging eigenlijk over de TO, die suggereerde dat het topic over schoonmoeders ging.
anoniem_64833f9ed6645 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 12:08
18.53% gewijzigd
Phineas schreef:
28-05-2020 12:06
Relaxt lijkt mij nou niet de beste omschrijving van deze schoondochter....
Mij inmiddels ook niet meer :rofl:
MissMaran schreef:
28-05-2020 11:08
Klopt. Ik heb een schoondochter en een schoonzoon. Ik haal mn schouders op, roep: je hebt gelijk, en ga gewoon door zoals ik deed.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het-groepje schreef:
Eens. Panden worden opgekocht voor de verhuur aan expats en toeristen. In mijn stad is er een vergunning nodig om je huis te verhuren aan een groep studenten, veel huurbazen willen de moeite niet nemen. Goedkope woningen worden verbouwd tot luxe appartementen. Zelfs anti-kraak is hier behoorlijk aan de prijs.
Het-groepje schreef:
Dit. Ik ben ook begonnen op 9m2 maar dat kostte toen 195,- per maand én ik kreeg een uitwonenden beurs. Toen was het met werken te doen. Zonder beurs is dat onbegonnen werk want diezelfde kamer kost nu 350,- op z’n minst. (Nou ja die kamer is gesloopt omdat het 16 jaar geleden al een krot was). In mijn stad huur je onder de 400,- gewoon geen kamer. En de meeste kamers kosten 500+.
Ja, de huizenmarkt heeft zich naar ontwikkeld. Maar het is wel degelijk zo dat jonge mensen nu liever meteen in een geheel ingericht huis beginnen dan op een morsige kamer met gedeelde douche. Ik woon hier omringd door studenten op kamers, dus ze zijn er wel degelijk.
De ouders van mijn ex vriend destijds, hadden een hond, en die hond sprong altijd als een wildebras tegen mensen aan heel irritant, ondanks mijn afkeurende blikken, hebben ze hun hond nooit terechtgewezen, want oh hij was zo speels en lief, dussss ik heb hem een keer een mep verkocht met een opgerolde metro krantje ( dit heb ik met voorbedachte rade gedaan) en de keren daarna ging ik niet mee wanneer mijn vriend zijn ouders ging bezoeken, maar uiteindelijk hebben ze aangegeven dat ze de hond speciaal voor mij in de tuin of kamer zouden opsluiten wanneer ik kwam.
Tja het was kiezen of delen, en ik vond hun besluit erg verstandig. Soms zal je als ouder moeten buigen, want als de schoondochter/zoon wel een blijvertje is, dan kan je je kind verliezen, en dat wil je niet.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven