Lui huishouden
dinsdag 26 mei 2020 om 13:02
Ik houd van lui huishouden.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
Zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat.
Wie ook? En wat is je ultieme tip?
Mijn lui-huishouden-tips:
Een slowcooker. Gooi het erin, wacht rustig een paar uur af en eet het op.
Niet strijken.
Zo veel mogelijk dichte kasten (minder af te stoffen en rustiger voor het oog).
Sowieso: minder spullen. Je hoeft het niet op te bergen, niet schoon te houden en niet te onderhouden.
Waar ik nog steeds veel te veel tijd aan besteed:
De was.
vrijdag 29 mei 2020 om 14:37
Heb het gekocht. Zal later aan je rapporteren of het werktSorcha_ schreef: ↑28-05-2020 22:43https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... uche-spray
Ik zweer bij dit spul. Na het douchen het scherm, tegels en kranen inspuiten en het blijft allemaal blinkend schoon.
vrijdag 29 mei 2020 om 14:39
vrijdag 29 mei 2020 om 15:04
Voorheen probeerde ik het huishouden vooral te negeren en was ik er toch veel tijd aan kwijt. Sinds enige jaren (!!) ben ik bezig om het zo efficiënt mogelijk te doen. Elke keer pak ik weer iets aan dat beter kan.
Zo heb ik nu andere spullen en een andere techniek voor het ramen lappen en ik heb twee nieuwe stofzuigers (robot en steel). Ik heb een stoomreiniger gekocht voor het sanitair, die ook heel goed werkt op mijn vloeren. De vuile was zit in een ladekast, gesorteerd op hoe het gewassen moet worden. La vol= wassen. Uiteraard heb ik een vaatwasser en een zelfreinigende oven.
Daarnaast heb ik een maximum tijd ingesteld en daarna stop ik. Dan ga ik vanzelf alleen het hoognodige doen en geen onzin. Het motiveert om te weten wanneer ik weer klaar ben. Huishouden is toch een soort van ‘nooit af’; het wordt altijd weer vies, stoffig, plakkerig en harig.
Zo heb ik nu andere spullen en een andere techniek voor het ramen lappen en ik heb twee nieuwe stofzuigers (robot en steel). Ik heb een stoomreiniger gekocht voor het sanitair, die ook heel goed werkt op mijn vloeren. De vuile was zit in een ladekast, gesorteerd op hoe het gewassen moet worden. La vol= wassen. Uiteraard heb ik een vaatwasser en een zelfreinigende oven.
Daarnaast heb ik een maximum tijd ingesteld en daarna stop ik. Dan ga ik vanzelf alleen het hoognodige doen en geen onzin. Het motiveert om te weten wanneer ik weer klaar ben. Huishouden is toch een soort van ‘nooit af’; het wordt altijd weer vies, stoffig, plakkerig en harig.
vrijdag 29 mei 2020 om 16:54
Een kast met verschillende kleine lades: één voor sokken, één voor ondergoed, één voor zakdoeken, etc.
Dan is het niet nodig om ze op te vouwen of op een mooi stapeltje te leggen maar gooi je ze gewoon in de juiste lade.
Niet strijken en schoonmaakster idd.
Een kledingroede waar je de kleren nat op een kapstok laat drogen en waar ze dan meteen ook blijven (dus wasrek en kleerkast in één)
Altijd voor 2 dagen koken
Een vaatwasser
Ik noem dat geen lui huishouden maar efficiënt huishouden
Dan is het niet nodig om ze op te vouwen of op een mooi stapeltje te leggen maar gooi je ze gewoon in de juiste lade.
Niet strijken en schoonmaakster idd.
Een kledingroede waar je de kleren nat op een kapstok laat drogen en waar ze dan meteen ook blijven (dus wasrek en kleerkast in één)
Altijd voor 2 dagen koken
Een vaatwasser
Ik noem dat geen lui huishouden maar efficiënt huishouden
vrijdag 29 mei 2020 om 17:02
Zeepresten op de vloer? Huh? Wij douchen, staan op een handdoek en dan afdrogen. Als ik in bad ga, afdrogen in bad.
Badkamer is gewoon altijd schoon. Bad uitdrogen na gebruik, zelfde met douche, zelfde met wasbakken. Wel robotstofzuigers onder en boven, heel makkelijk.
Verder niet strijken, wie heeft dat in godsnaam ooit uitgevonden? De vaat laten drogen op een handdoek en ruwe teakmeubels waar je niet eens stof van kan halen.
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 29 mei 2020 om 17:03
Robotstofzuiger en handdoeken langer in de droger doen. Geven ze minder vezeltjes af.dianaf schreef: ↑28-05-2020 07:23Ik heb lang haar en inderdaad die vallen bij het borstelen wel op de grond. Het voordeel van lang haar, de veeg even met je hand over de grond en je hebt ze allemaal bij elkaar en kunnen zo de vuilnisbak in. En wat je mist neem je mee als je gaat stofzuigen.
Misschien is de badkamer ook stoffiger door het gebruik van de handdoeken. Dan krijg je stof van de handdoeken en huid die je los haalt bij het afdrogen. Ook heb ik gemerkt dat als je iets niet nadroogt het stof beter blijft liggen.
vrijdag 29 mei 2020 om 17:08
Ik sla mijn dekbed elke ochtend open (dubbel vouwen). Eerst opkloppen, dan open leggen. Ramen helemaal open om te luchten, ook in de winter. Maar goed, allergie voor huisstofmijt en dit helpt echt.Sabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 09:37Waarschijnlijk een open deur in dit topic, maar dagelijks je bed opmaken is het meest zinloze wat er is. 's Morgens sla ik het dekbed open om het matras te luchten en dat dekbed sla ik pas weer terug als ik er 's avonds weer onder kruip. Niemand ziet overdag mijn bed, zelfs ik niet. Waarom en voor wie zou je dat bed dan opmaken? Verschonen wel natuurlijk, maar dat gebeurt niet dagelijks.
vrijdag 29 mei 2020 om 17:10
Hahahaha, precies hetzelfde hier. Kussens omdraaien en vaker kussensloop verschonen sinds ik gelezen heb dat dat vaak de oorzaak is van uitslag/acné in je gezicht. En sindsdien nooit meer last van gehad.lilalinda schreef: ↑29-05-2020 09:44als ik uit bed stap, trek ik het onderlaken even goed strak
ik schud de kussens, draai ze om. Het dekbed schud ik op en gaat dubbel (dus "open") op het voeteneind.
Niemand die het ziet overdag, maar als ik eind van de dag op mijn slaapkamer komt, ziet mijn bed er heerlijk uitnodigend uit
vrijdag 29 mei 2020 om 18:25
Zeepresten ja. Maak je ook nooit je doucheputje schoon dan?doornroosje9 schreef: ↑29-05-2020 17:02Zeepresten op de vloer? Huh? Wij douchen, staan op een handdoek en dan afdrogen. Als ik in bad ga, afdrogen in bad.
Badkamer is gewoon altijd schoon. Bad uitdrogen na gebruik, zelfde met douche, zelfde met wasbakken. Wel robotstofzuigers onder en boven, heel makkelijk.
Verder niet strijken, wie heeft dat in godsnaam ooit uitgevonden? De vaat laten drogen op een handdoek en ruwe teakmeubels waar je niet eens stof van kan halen.
vrijdag 29 mei 2020 om 18:53
Dit vind ik echt een slimme!Sabeltandcavia schreef: ↑29-05-2020 15:13Nog een tip: Als het miezerig weer is, even een trekkertje over de ramen halen. Ze worden wel meteen weer nat maar alle poep en viezigheid is er toch weer af en regenwater geeft geen kalkstrepen. Twee tellen werk.
vrijdag 29 mei 2020 om 19:05
Ja, na het douchen af en toe. Ik heb zelfs nooit kalkresten op de kraan en/of muur (niet dat ik dat erg vind) en dan moet ik een schone douche gaan soppen elke week of maand?
Eén keer per jaar spuit ik alle tegels in met zo'n antikalkspray, je ziet nauwelijks verschil. O, wel inloopdouche, mss is dat anders. Tegels, geen glaswanden en geen deur.
vrijdag 29 mei 2020 om 19:11
Het ligt er ook aan waar je woont. Hier in Brabant veel kalk. 4 jaar geleden hier een nieuwe badkamer met inloopdouche met glazen wanden. Ik poets wel heel erg om het kalk te verwijderen .doornroosje9 schreef: ↑29-05-2020 19:05Ja, na het douchen af en toe. Ik heb zelfs nooit kalkresten op de kraan en/of muur (niet dat ik dat erg vind) en dan moet ik een schone douche gaan soppen elke week of maand?
Eén keer per jaar spuit ik alle tegels in met zo'n antikalkspray, je ziet nauwelijks verschil. O, wel inloopdouche, mss is dat anders. Tegels, geen glaswanden en geen deur.
vrijdag 29 mei 2020 om 19:14
Dat was ik! Het werkt echt goed. Je hebt dus ook altijd maximaal zoveel was te verwerken als er in die mand past.captain_hindsight schreef: ↑29-05-2020 14:39Iemand had het over maar één wasmand voor de schone was. Daar ga ik over nadenken.
Ik heb nu een tweepersoons logeerbed voor de schone was namelijk...
vrijdag 29 mei 2020 om 21:18
vrijdag 29 mei 2020 om 22:02
Man en ik zijn echte winterliefhebbbers
Wij kunnen echt niet slapen met een deken/ donsdeken.
Hoe kouder hoe beter!
vrijdag 29 mei 2020 om 22:09
Wij slapen wel onder een dekbed, maar het raam staat in de winter helemaal open. Een ijskoude slaapkamer, heerlijk!.
vrijdag 29 mei 2020 om 22:19
Zalig! Ik geniet ervan om in een fris/ koud bed te kunnen liggen. Mijn jongste docher daarentegen.........die slaapt zelfs met een hittegolf onder een donsdeken en dan heeft ze het nog kouddoornroosje9 schreef: ↑29-05-2020 22:09Wij slapen wel onder een dekbed, maar het raam staat in de winter helemaal open. Een ijskoude slaapkamer, heerlijk!.
vrijdag 29 mei 2020 om 23:18
Nee, je moet juist voor elk gezinslid een wasmand hebben voor schone was, mijn kinderen weten nu dat ze die op woensdag moeten inruimen, want donderdag komt de schoonmaakstercaptain_hindsight schreef: ↑29-05-2020 14:39Iemand had het over maar één wasmand voor de schone was. Daar ga ik over nadenken.
Ik heb nu een tweepersoons logeerbed voor de schone was namelijk...
De kinderen zijn dan wel weer dusdanig getraind dat ze naar zolder lopen als hun kast leeg is (of ze iets specifieks aan willen)![]()
vrijdag 29 mei 2020 om 23:51
Het gaat toch niet alleen om kalk. Er zijn toch haren, stof genoeg om vies te worden.doornroosje9 schreef: ↑29-05-2020 19:05Ja, na het douchen af en toe. Ik heb zelfs nooit kalkresten op de kraan en/of muur (niet dat ik dat erg vind) en dan moet ik een schone douche gaan soppen elke week of maand?
vrijdag 29 mei 2020 om 23:59
zaterdag 30 mei 2020 om 00:06
Alsof je alle haren wegkrijgt met een droogdoek.doornroosje9 schreef: ↑29-05-2020 23:59In de douche? Stof en haren? Dat wordt gewoon uitgespoeld en uitgedroogd. Op de vloer wel, maar daar heb ik een robotstofzuiger voor.