Helpen in huis

dinsdag 26 mei 2020 om 13:39
Hoe laten jullie je kind(eren) helpen in huis?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?
maandag 8 juni 2020 om 10:37
Hier zijn we om tafel gaan zitten en hebben we het besproken. We wonen hier met z'n allen, dus zijn we er allemaal voor verantwoordelijk dat het hier leefbaar blijft.
In overleg hebben we een aantal standaard regels opgesteld en ze hebben zelf aangegeven welke klussen ze willen oppakken.
Het gaat altijd even vlekkeloos en ik moet echt nog wel aansturen. Maar tegelijkertijd zie ik langzamerhand wel meer bewustwording bij ze dat een huishouden zich niet vanzelf draait.
Mn puber die ziet dat de wasmand vol is en er dus eentje in gooit, dochter die toch naar de keuken gaat en de lege glazen even meepakt die op tafel staan.
Kamer opruimen blijft een ding maar ach het zijn kinderen. Eens in de zoveel tijd pakt ik het heel grondig aan. Dat doen we samen.
Doordat ze zelf mogen meedenken en input hebben, merk ik dat ze ook wat meer geneigd zijn om mee te werken.
En ik ben eerlijk: zelf vind ik er ook geen zak aan. Maar een varkensstal is ook geen optie. Dus ff de handjes laten wapperen, vooral met z'n allen. Dan is 't snel klaar en tijd voor leukere dingen.
In overleg hebben we een aantal standaard regels opgesteld en ze hebben zelf aangegeven welke klussen ze willen oppakken.
Het gaat altijd even vlekkeloos en ik moet echt nog wel aansturen. Maar tegelijkertijd zie ik langzamerhand wel meer bewustwording bij ze dat een huishouden zich niet vanzelf draait.
Mn puber die ziet dat de wasmand vol is en er dus eentje in gooit, dochter die toch naar de keuken gaat en de lege glazen even meepakt die op tafel staan.
Kamer opruimen blijft een ding maar ach het zijn kinderen. Eens in de zoveel tijd pakt ik het heel grondig aan. Dat doen we samen.
Doordat ze zelf mogen meedenken en input hebben, merk ik dat ze ook wat meer geneigd zijn om mee te werken.
En ik ben eerlijk: zelf vind ik er ook geen zak aan. Maar een varkensstal is ook geen optie. Dus ff de handjes laten wapperen, vooral met z'n allen. Dan is 't snel klaar en tijd voor leukere dingen.
maandag 8 juni 2020 om 10:51
Ik heb een andere mening. Wanneer je vanaf jongs af aan de kinderen laat "meehelpen" (uiteraard op hun eigen niveau, dus eigen bordje/bekertje, speelgoed enz) zal het nooit een klusje worden, maar gewoon vanzelfsprekend dat je verantwoordelijk bent voor je eigen spullen.EHR schreef: ↑08-06-2020 09:45Ik deel zijn mening.
Dochter is 5,5. Zij zorgt ervoor dat haar kamer opgeruimd is als ze naar school gaat en als ze naar bed gaat.
Voor de rest mag ze helpen, maar hoeft ze dat niet.
Ik heb zelf zeer nare ervaringen aan zeer jong ingezet worden voor klusjes onder het motto “jij woont hier ook”.
Dochter weet overigens wel dat als ze wat ouder wordt, ik dingen van haar ga verwachten. Want we hebben het hier dus wel over.
Een klusje vind ik dingen als de huiskamer stofzuigen, het vuilnis naar buiten brengen, de was in de machine stoppen (en aanzetten).
Maar ze kunnen prima hun eigen kamer op orde houden zodat er gestofzuigd kan worden door een ouder, ze kunnen prima hun eigen propjes in die vuilniszak gooien, hun was in de wasmand stoppen. Dát vind ik niet onder klusjes vallen, maar gewoon je eigen spullen achter je eigen *vul zelf wat in* opruimen.
Dat scheelt echt al zó veel in een huishouden.

maandag 8 juni 2020 om 10:57
mindervanmij schreef: ↑08-06-2020 09:50Zijn wens is dat ik het allemaal doe. Denk maar niet dat hij zich niet schaamt als we visite krijgen en het is niet opgeruimd. Of dat hij niet gaat klagen als ik de was niet doe. Hij wil er alleen zelf niks aan bijdragen.
Hoe leuk is je relatie dan nog?
Hoef je van mij hier niet op te antwoorden hoor. Meer bedoeld als stof tot nadenken of om samen over de discussiëren.
Dit gaat niet over wel of niet de was insteken, wel of niet je kopje opruimen maar juist over wederzijds respect.
Wij schamen ons allebei niet als er visite komt een het huis is niet tip top aan kant. Het is hier meestal echt wel netjes genoeg, dat scheelt, maar er slingert wel eens iets.
maandag 8 juni 2020 om 11:10
Als je het andersom formuleert (als je je klusjes doet verdien je daar zakgeld mee!) noem je het geldverdienen!
maandag 8 juni 2020 om 11:16
Hier is de vaatwasser de taak van de kinderen.
Toen we het een hele tijd geleden over klusjes hadden was de reactie van een van de kinderen ‘waarom moeten wij altijd zoveel voor jullie doen, jullie doen toch ook nooit iets voor ons?!’ (Kind was nog jong).
We hebben toen afgesproken dat dat oké was. Iedereen deed alleen nog maar dingen voor zichzelf. Beginnen we nu mee. Ik stond op en schonk mezelf een groot glas ranja in. Mag ik ook ranja mama? Pak zelf maar!
Kun je even een spel boven uit de kast pakken? Pak zelf maar. Toen ik alleen voor mezelf kookte en aangaf dat ze zelf maar moesten zien wat ze aten was het écht niet meer zo leuk. Natuurlijk nog even een paar uurtjes volgehouden. Niet naar bed brengen, niet voorlezen, niet etc etc etc Vonden ze niet grappig. Volgende ochtend nog maar eens een gesprekje. Het punt was duidelijk. Heb je er nooit meer over gehoord en klusjes worden op verzoek vrijwel altijd zonde gedoe uitgevoerd.
Toen we het een hele tijd geleden over klusjes hadden was de reactie van een van de kinderen ‘waarom moeten wij altijd zoveel voor jullie doen, jullie doen toch ook nooit iets voor ons?!’ (Kind was nog jong).
We hebben toen afgesproken dat dat oké was. Iedereen deed alleen nog maar dingen voor zichzelf. Beginnen we nu mee. Ik stond op en schonk mezelf een groot glas ranja in. Mag ik ook ranja mama? Pak zelf maar!
Kun je even een spel boven uit de kast pakken? Pak zelf maar. Toen ik alleen voor mezelf kookte en aangaf dat ze zelf maar moesten zien wat ze aten was het écht niet meer zo leuk. Natuurlijk nog even een paar uurtjes volgehouden. Niet naar bed brengen, niet voorlezen, niet etc etc etc Vonden ze niet grappig. Volgende ochtend nog maar eens een gesprekje. Het punt was duidelijk. Heb je er nooit meer over gehoord en klusjes worden op verzoek vrijwel altijd zonde gedoe uitgevoerd.

maandag 8 juni 2020 om 12:57
Andersom schreef: ↑08-06-2020 10:57Hoe leuk is je relatie dan nog?
Hoef je van mij hier niet op te antwoorden hoor. Meer bedoeld als stof tot nadenken of om samen over de discussiëren.
Dit gaat niet over wel of niet de was insteken, wel of niet je kopje opruimen maar juist over wederzijds respect.
Wij schamen ons allebei niet als er visite komt een het huis is niet tip top aan kant. Het is hier meestal echt wel netjes genoeg, dat scheelt, maar er slingert wel eens iets.
Ja, dat er iets slingert vind ik ook geen probleem hoor. Het hoeft wat mij betreft zeker niet perfect.

Normaal gesproken hebben we een prima relatie, alleen dat sloddervossen-gedrag is niet zo storend als het alleen in het weekend is, maar momenteel werkt ie thuis en dan valt het echt veel meer op. Ik weet dat ie op het werk ook wel eens een koffiekopje laat staan op zijn bureau of een verpakking van de crackers leeg op zijn bureau laat staan, maar daar heb ik geen last van. Als hij het thuis doet en ik vind de koffiekopjes boven en de lege verpakking van de crackers staat gewoon nog in de kast, dan heb ik er wel last van. Dus daar komen die irritaties vandaan momenteel.
dinsdag 9 juni 2020 om 12:49
Dochter houdt ook niet van klusjes doen. Maar met veel gezucht doet ze het toch wel. We hebben nu een kitten en daar moet ze ook bij helpen (zij wou heel graag een kat, dus ze moet er ook voor zorgen)
verder doet ze wel eens haar was in de wasmachine, of helpt met de vaatwasser
Man en ik doen even veel in het huishouden. Onze werkuren zijn ook ongeveer gelijk.
verder doet ze wel eens haar was in de wasmachine, of helpt met de vaatwasser
Man en ik doen even veel in het huishouden. Onze werkuren zijn ook ongeveer gelijk.