Bijna-doodervaringen (BDE's)

05-07-2020 21:28 439 berichten
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?

Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.

https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
S-Meds schreef:
14-07-2020 19:45
Dit soort gedachten vinden vaak hun basis in domheid of onwetenheid. Angst is ook een verklaring evenals arrogantie. Het is in ieder geval weinig kritisch of doordacht of rationeel.
Jij hebt me door :whip:
Goed, maar een heleboel mensen hebben spirituele ervaringen, waaronder bijna-doodervaringen. De huidige wetenschap staat over het algemeen huiverig tegenover een andere verklaring daarvoor dan fantasie, hallucinaties e.d. Kortom: de verklaring wordt in het gangbare wetenschappelijkr wereldbeeld gepast.

Dat maakt die verklaring nog niet waar. Wetenschap is constant in beweging.
snug schreef:
14-07-2020 20:08
Goed, maar een heleboel mensen hebben spirituele ervaringen, waaronder bijna-doodervaringen. De huidige wetenschap staat over het algemeen huiverig tegenover een andere verklaring daarvoor dan fantasie, hallucinaties e.d. Kortom: de verklaring wordt in het gangbare wetenschappelijkr wereldbeeld gepast.

Dat maakt die verklaring nog niet waar. Wetenschap is constant in beweging.
De terminologie klopt al niet, je bent niet bijna dood. Je zou kunnen zeggen dat sommige mensen hallucineren als ze in fysieke crisis raken. De verklaring daarvoor ligt volgens wetenschappers in chemische processen. Tevens zijn de hallucinaties cultureel bepaald. De huidige wetenschap heeft best veel onderzoek hier naar gedaan en geen enkel bewijs gevonden dat het gaat om meer dan chemie.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2020 21:19
De terminologie klopt al niet, je bent niet bijna dood. Je zou kunnen zeggen dat sommige mensen hallucineren als ze in fysieke crisis raken. De verklaring daarvoor ligt volgens wetenschappers in chemische processen. Tevens zijn de hallucinaties cultureel bepaald. De huidige wetenschap heeft best veel onderzoek hier naar gedaan en geen enkel bewijs gevonden dat het gaat om meer dan chemie.
Even oprechte nieuwsgierigheid: waarom is (of lijkt is misschien beter) het zo belangrijk dat je anderen zoals Snug in dit topic tracht te overtuigen dat hun ervaringen/geloven niet kloppen?
Als zij zich hier prettig bij voelen en ervaringen met elkaar daarover willen uitwisselen is dat toch niet verkeerd?
Mappie88 schreef:
14-07-2020 21:21
Even oprechte nieuwsgierigheid: waarom is (of lijkt is misschien beter) het zo belangrijk dat je anderen zoals Snug in dit topic tracht te overtuigen dat hun ervaringen/geloven niet kloppen?
Als zij zich hier prettig bij voelen en ervaringen met elkaar daarover willen uitwisselen is dat toch niet verkeerd?
heb je doorgaans alleen valse nieuwsgierigheid?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2020 21:26
heb je doorgaans alleen valse nieuwsgierigheid?
Heb jij de mogelijkheid om anderen en hun meningen en opvattingen in hun waarde te laten?
Mappie88 schreef:
14-07-2020 21:27
Heb jij de mogelijkheid om anderen en hun meningen en opvattingen in hun waarde te laten?
Dat lijkt me geen vraag maar een verkapte mening
Mappie88 schreef:
14-07-2020 21:27

Doe geen moeite, dit soort vragen leidt alleen maar tot nog meer bekeringsdrift.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-07-2020 10:12
Reden: op de man
97.42% gewijzigd
Dymphnatam schreef:
14-07-2020 21:36
Doe geen moeite, dit soort vragen leidt alleen maar tot nog meer bekeringsdrift.
het zijn geen oprechte vragen, het is ook geen oprechte nieuwgierigheid. Wees gewoon eerlijk
VANTA schreef:
14-07-2020 21:42
[...]
Doe ff normaal.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-07-2020 10:13
Reden: op de man
45.62% gewijzigd
miekemv schreef:
14-07-2020 21:48
Doe ff normaal.
Goeie zeg.
VANTA schreef:
14-07-2020 21:51
Goeie zeg.
Dat dacht ik.
Ik heb je gestaft Vanta. Ben daar doorgaans niet zo van, maar het ligt er te dik boven op dat je hier alleen komt om te stoken.
Dymphnatam schreef:
14-07-2020 21:54
Ik heb je gestaft Vanta. Ben daar doorgaans niet zo van, maar het ligt er te dik boven op dat je hier alleen komt om te stoken.
Ik sluit me daarbij aan.
Snug schrijft alsof ze de wijsheid in pacht heeft op een onderwerp waar mensen die zoekende zijn of in de war zijn heel gewillig antwoorden tot zich nemen. Ik vind dat niet oké. Ze mag best haar mening of ervaring delen, maar breng het niet als waarheid.

En prima staf me, we zullen zien.
anoniem_64c188278ae06 wijzigde dit bericht op 14-07-2020 22:01
6.42% gewijzigd
VANTA schreef:
14-07-2020 21:59
Snug schrijft alsof ze de wijsheid in pacht heeft op een onderwerp waar mensen die zoekende zijn of in de war zijn heel gewillig antwoorden tot zich nemen. Ik vind dat niet oké. Ze mag best haar mening of ervaring delen, maar breng het niet als waarheid.
Tuurlijk.
VANTA schreef:

En prima staf me, we zullen zien.

Wat een laf stukje. Dit had je namelijk ook gewoon zo kunnen posten. In precies dezelfde bewoordingen. En dan niet ook nog wat hatelijke one-liners naar een ander er achter aan.
Dit is een forum en geen dependance van een psychiatrische kliniek.
Dymphnatam schreef:
14-07-2020 22:03
Wat een laf stukje. Dit had je namelijk ook gewoon zo kunnen posten. In precies dezelfde bewoordingen. En dan niet ook nog wat hatelijke one-liners naar een ander er achter aan.
Welke hatelijke one-liners?
miekemv schreef:
14-07-2020 22:03
Dit is een forum en geen dependance van een psychiatrische kliniek.
Afbeelding
VANTA schreef:
Aha, dus ik mag van jou een mening hebben zolang ik er maar niet achter sta, want dan ben ik te stellig. Geef dat advies ook even aan alle andere mensen met een mening waaronder jijzelf.

Doe me een lol en tel voortaan eerst tot tien voordat je met termen als sekteleider gaat schermen in een topic dat uitnodigend bedoeld is voor ieders mening. Begrijpelijk als je ergens bepaalde associaties bij krijgt, maar ga die niet in het wilde weg op anderen projecteren.

Vind je het gek dat er nu zo op je gereageerd wordt.
snug schreef:
14-07-2020 23:49
Aha, dus ik mag van jou een mening hebben zolang ik er maar niet achter sta, want dan ben ik te stellig. Geef dat advies ook even aan alle andere mensen met een mening waaronder jijzelf.

Doe me een lol en tel voortaan eerst tot tien voordat je met termen als sekteleider gaat schermen in een topic dat uitnodigend bedoeld is voor ieders mening. Begrijpelijk als je ergens bepaalde associaties bij krijgt, maar ga die niet in het wilde weg op anderen projecteren.

Vind je het gek dat er nu zo op je gereageerd wordt.
klinkt niet zo verlicht allemaal, dit
S-Meds schreef:
14-07-2020 23:56
klinkt niet zo verlicht allemaal, dit
Associaties zijn jou ook niet vrewmd.
snug schreef:
15-07-2020 00:09
Associaties zijn jou ook niet vrewmd.
Ik vind het gewoon pestgedrag.

Dan ben je toch een sneuneus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven