Bijna-doodervaringen (BDE's)
zondag 5 juli 2020 om 21:28
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
woensdag 15 juli 2020 om 00:18
Iedereen mag een mening hebben, maar ga niet een prominente plek innemen en het verkondigen als waarheid.snug schreef: ↑14-07-2020 23:49Aha, dus ik mag van jou een mening hebben zolang ik er maar niet achter sta, want dan ben ik te stellig. Geef dat advies ook even aan alle andere mensen met een mening waaronder jijzelf.
Doe me een lol en tel voortaan eerst tot tien voordat je met termen als sekteleider gaat schermen in een topic dat uitnodigend bedoeld is voor ieders mening. Begrijpelijk als je ergens bepaalde associaties bij krijgt, maar ga die niet in het wilde weg op anderen projecteren.
Vind je het gek dat er nu zo op je gereageerd wordt.
Als iemand zegt "ik geloof zus en zo" dan geef je de ander ruimte om een andere mening te hebben. Zegt iemand "het is zus en zo" dan geef je de ander die ruimte niet.
Als het topic uitnodigend bedoeld is voor ieders mening moet je niet jouw mening als waarheid brengen.
Mijn mening over het onderwerp van dit topic heb ik helemaal niet gegeven. Ik heb alleen jou van je kansel af proberen te krijgen.
woensdag 15 juli 2020 om 00:25
Iemand mag dat best doen, maar dan krijg je tegengas. Daar heeft hij/zij geen goed weerwoord op. een beetje babbelen in algemene termen en container begrippen zonder te snappen wat ze inhouden. Dat maakt het ongemakkelijk.VANTA schreef: ↑15-07-2020 00:18Iedereen mag een mening hebben, maar ga niet een prominente plek innemen en het verkondigen als waarheid.
Als iemand zegt "ik geloof zus en zo" dan geef je de ander ruimte om een andere mening te hebben. Zegt iemand "het is zus en zo" dan geef je de ander die ruimte niet.
Als het topic uitnodigend bedoeld is voor ieders mening moet je niet jouw mening als waarheid brengen.
Mijn mening over het onderwerp van dit topic heb ik helemaal niet gegeven. Ik heb alleen jou van je kansel af proberen te krijgen.
woensdag 15 juli 2020 om 00:35
Precies, de reactie daarop is tegengas. Dat krijg je als je van alles verkondigt, dan zullen sommigen flink de verkondigingen weerspreken en dat is dan weer niet de bedoeling blijkbaar.
Dat wordt dan pestgedrag genoemd, we zijn sneuneuzen, er zijn blijkbaar ook clichés die niet worden uitgelegd. Kortom, er is geen zinnig weerwoord.
anoniem_64c188278ae06 wijzigde dit bericht op 15-07-2020 00:40
13.46% gewijzigd
woensdag 15 juli 2020 om 00:40
woensdag 15 juli 2020 om 01:37
nope.VANTA schreef: ↑15-07-2020 00:35Precies, de reactie daarop is tegengas. Dat krijg je als je van alles verkondigt, dan zullen sommigen flink de verkondigingen weerspreken en dat is dan weer niet de bedoeling blijkbaar.
Dat wordt dan pestgedrag genoemd, we zijn sneuneuzen, er zijn blijkbaar ook clichés die niet worden uitgelegd. Kortom, er is geen zinnig weerwoord.
woensdag 15 juli 2020 om 01:40
weer zo’n algemene vaagheid. ik heb ooit eens hele topics volgeplempt met citaten uit de happinez. Zo vaag, zo algemeen en zo nietszeggend dat ze in elk topic voldeden. En dan waren er ook nog mensen die zeiden: goed gezegd!!
woensdag 15 juli 2020 om 07:49
Ik zou jullie reactie op het volgende wel willen weten: als ik met mijn hand een object oppak (zeg een beker) dan is mijn waarneming hiervan volledig te herleiden tot hersensignalen, ik voel de vorm, de zwaarte etc en dat is allemaal te zien in activiteit in bepaalde hersengebieden. Toch wordt hier niet geconcludeerd dat het object niet bestaat.
Als het ervaren van een bijna dood ervaring dan samen gaat met hersenactiviteit dan wordt dit ineens bewijs dat die ervaring niet bestaat. Hoe rijmen jullie dit?
(Nogmaals, ik zeg niet dat het bewijs is dat bde's wel bestaan, maar zekerheid dat ze niet bestaan is er ook niet)
Als het ervaren van een bijna dood ervaring dan samen gaat met hersenactiviteit dan wordt dit ineens bewijs dat die ervaring niet bestaat. Hoe rijmen jullie dit?
(Nogmaals, ik zeg niet dat het bewijs is dat bde's wel bestaan, maar zekerheid dat ze niet bestaan is er ook niet)
woensdag 15 juli 2020 om 10:14
de beker is toch je bewijs? Het is een tastbaar object dat iedereen kan zien ruiken voelen et cetera. Niet te vergelijken dus. En BDE is geen tastbaar object. Je kan het beter vergelijken met een droom. vind je een dromen ook waar? zijn dromen een bewijs van het hiernamaals?Anna2208 schreef: ↑15-07-2020 07:49Ik zou jullie reactie op het volgende wel willen weten: als ik met mijn hand een object oppak (zeg een beker) dan is mijn waarneming hiervan volledig te herleiden tot hersensignalen, ik voel de vorm, de zwaarte etc en dat is allemaal te zien in activiteit in bepaalde hersengebieden. Toch wordt hier niet geconcludeerd dat het object niet bestaat.
woensdag 15 juli 2020 om 11:02
Wat ik al zei: dat er hersenactiviteit is bij een bde is geen bewijs dat het bestaat, dus het is ook geen bewijs dat dromen bestaan (of dat bekers bestaan), maar de vraag is waarom is de hersenactiviteit een bewijs dat ze niet bestaan? (Dat er geen bewijs is dat iets bestaat betekent niet dat er bewijs is dat het niet bestaat)S-Meds schreef: ↑15-07-2020 10:14de beker is toch je bewijs? Het is een tastbaar object dat iedereen kan zien ruiken voelen et cetera. Niet te vergelijken dus. En BDE is geen tastbaar object. Je kan het beter vergelijken met een droom. vind je een dromen ook waar? zijn dromen een bewijs van het hiernamaals?
woensdag 15 juli 2020 om 12:22
dromen bestaan zeker maar de dromen zijn natuurlijk niet echt. Als jij droomt dat je achtervolgt wordt door een gorilla en dan gered wordt door een knappe man dan is dat natuurlijk nep en dat weet je best. Waarom zou een BDE, waarbij je droomt dat je in een tunnel loopt met licht aan einde dan ineens wel echt zijn?Anna2208 schreef: ↑15-07-2020 11:02Wat ik al zei: dat er hersenactiviteit is bij een bde is geen bewijs dat het bestaat, dus het is ook geen bewijs dat dromen bestaan (of dat bekers bestaan), maar de vraag is waarom is de hersenactiviteit een bewijs dat ze niet bestaan? (Dat er geen bewijs is dat iets bestaat betekent niet dat er bewijs is dat het niet bestaat)
woensdag 15 juli 2020 om 12:31
Natuurlijk is het een droom.S-Meds schreef: ↑15-07-2020 12:22dromen bestaan zeker maar de dromen zijn natuurlijk niet echt. Als jij droomt dat je achtervolgt wordt door een gorilla en dan gered wordt door een knappe man dan is dat natuurlijk nep en dat weet je best. Waarom zou een BDE, waarbij je droomt dat je in een tunnel loopt met licht aan einde dan ineens wel echt zijn?
Maar omdat die droom tijdens een benarde situatie gedroomd wordt en er overeenkomsten gevonden worden met dromen bij andere mensen in dezelfde soort situatie, wordt er van alles bij verzonnen.
Zelfs een bewijs van een leven na de dood.
Wat natuurlijk gewoon onzin is.
woensdag 15 juli 2020 om 12:48
woensdag 15 juli 2020 om 12:54
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag waarom hersenactiviteit tijdens een bde bewijs zou zijn dat het niet echt is.S-Meds schreef: ↑15-07-2020 12:22dromen bestaan zeker maar de dromen zijn natuurlijk niet echt. Als jij droomt dat je achtervolgt wordt door een gorilla en dan gered wordt door een knappe man dan is dat natuurlijk nep en dat weet je best. Waarom zou een BDE, waarbij je droomt dat je in een tunnel loopt met licht aan einde dan ineens wel echt zijn?
woensdag 15 juli 2020 om 12:56
woensdag 15 juli 2020 om 13:06
Hoe weet je zo zeker dat het gewoon onzin is?hannaa46 schreef: ↑15-07-2020 12:31Natuurlijk is het een droom.
Maar omdat die droom tijdens een benarde situatie gedroomd wordt en er overeenkomsten gevonden worden met dromen bij andere mensen in dezelfde soort situatie, wordt er van alles bij verzonnen.
Zelfs een bewijs van een leven na de dood.
Wat natuurlijk gewoon onzin is.
woensdag 15 juli 2020 om 13:11
0,0 % bewijs