Bijna-doodervaringen (BDE's)
zondag 5 juli 2020 om 21:28
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
dinsdag 14 juli 2020 om 20:08
Goed, maar een heleboel mensen hebben spirituele ervaringen, waaronder bijna-doodervaringen. De huidige wetenschap staat over het algemeen huiverig tegenover een andere verklaring daarvoor dan fantasie, hallucinaties e.d. Kortom: de verklaring wordt in het gangbare wetenschappelijkr wereldbeeld gepast.
Dat maakt die verklaring nog niet waar. Wetenschap is constant in beweging.
dinsdag 14 juli 2020 om 21:19
De terminologie klopt al niet, je bent niet bijna dood. Je zou kunnen zeggen dat sommige mensen hallucineren als ze in fysieke crisis raken. De verklaring daarvoor ligt volgens wetenschappers in chemische processen. Tevens zijn de hallucinaties cultureel bepaald. De huidige wetenschap heeft best veel onderzoek hier naar gedaan en geen enkel bewijs gevonden dat het gaat om meer dan chemie.snug schreef: ↑14-07-2020 20:08Goed, maar een heleboel mensen hebben spirituele ervaringen, waaronder bijna-doodervaringen. De huidige wetenschap staat over het algemeen huiverig tegenover een andere verklaring daarvoor dan fantasie, hallucinaties e.d. Kortom: de verklaring wordt in het gangbare wetenschappelijkr wereldbeeld gepast.
dinsdag 14 juli 2020 om 21:21
Even oprechte nieuwsgierigheid: waarom is (of lijkt is misschien beter) het zo belangrijk dat je anderen zoals Snug in dit topic tracht te overtuigen dat hun ervaringen/geloven niet kloppen?S-Meds schreef: ↑14-07-2020 21:19De terminologie klopt al niet, je bent niet bijna dood. Je zou kunnen zeggen dat sommige mensen hallucineren als ze in fysieke crisis raken. De verklaring daarvoor ligt volgens wetenschappers in chemische processen. Tevens zijn de hallucinaties cultureel bepaald. De huidige wetenschap heeft best veel onderzoek hier naar gedaan en geen enkel bewijs gevonden dat het gaat om meer dan chemie.
Als zij zich hier prettig bij voelen en ervaringen met elkaar daarover willen uitwisselen is dat toch niet verkeerd?
dinsdag 14 juli 2020 om 21:26
heb je doorgaans alleen valse nieuwsgierigheid?Mappie88 schreef: ↑14-07-2020 21:21Even oprechte nieuwsgierigheid: waarom is (of lijkt is misschien beter) het zo belangrijk dat je anderen zoals Snug in dit topic tracht te overtuigen dat hun ervaringen/geloven niet kloppen?
Als zij zich hier prettig bij voelen en ervaringen met elkaar daarover willen uitwisselen is dat toch niet verkeerd?
dinsdag 14 juli 2020 om 21:43
het zijn geen oprechte vragen, het is ook geen oprechte nieuwgierigheid. Wees gewoon eerlijkDymphnatam schreef: ↑14-07-2020 21:36Doe geen moeite, dit soort vragen leidt alleen maar tot nog meer bekeringsdrift.
dinsdag 14 juli 2020 om 21:57
Ik sluit me daarbij aan.Dymphnatam schreef: ↑14-07-2020 21:54Ik heb je gestaft Vanta. Ben daar doorgaans niet zo van, maar het ligt er te dik boven op dat je hier alleen komt om te stoken.
dinsdag 14 juli 2020 om 21:59
Snug schrijft alsof ze de wijsheid in pacht heeft op een onderwerp waar mensen die zoekende zijn of in de war zijn heel gewillig antwoorden tot zich nemen. Ik vind dat niet oké. Ze mag best haar mening of ervaring delen, maar breng het niet als waarheid.
En prima staf me, we zullen zien.
anoniem_64c188278ae06 wijzigde dit bericht op 14-07-2020 22:01
6.42% gewijzigd
dinsdag 14 juli 2020 om 22:00
dinsdag 14 juli 2020 om 22:03
VANTA schreef: ↑14-07-2020 21:59Snug schrijft alsof ze de wijsheid in pacht heeft op een onderwerp waar mensen die zoekende zijn of in de war zijn heel gewillig antwoorden tot zich nemen. Ik vind dat niet oké. Ze mag best haar mening of ervaring delen, maar breng het niet als waarheid.
Wat een laf stukje. Dit had je namelijk ook gewoon zo kunnen posten. In precies dezelfde bewoordingen. En dan niet ook nog wat hatelijke one-liners naar een ander er achter aan.
dinsdag 14 juli 2020 om 22:07
Welke hatelijke one-liners?Dymphnatam schreef: ↑14-07-2020 22:03Wat een laf stukje. Dit had je namelijk ook gewoon zo kunnen posten. In precies dezelfde bewoordingen. En dan niet ook nog wat hatelijke one-liners naar een ander er achter aan.
dinsdag 14 juli 2020 om 23:49
Aha, dus ik mag van jou een mening hebben zolang ik er maar niet achter sta, want dan ben ik te stellig. Geef dat advies ook even aan alle andere mensen met een mening waaronder jijzelf.
Doe me een lol en tel voortaan eerst tot tien voordat je met termen als sekteleider gaat schermen in een topic dat uitnodigend bedoeld is voor ieders mening. Begrijpelijk als je ergens bepaalde associaties bij krijgt, maar ga die niet in het wilde weg op anderen projecteren.
Vind je het gek dat er nu zo op je gereageerd wordt.
dinsdag 14 juli 2020 om 23:56
klinkt niet zo verlicht allemaal, ditsnug schreef: ↑14-07-2020 23:49Aha, dus ik mag van jou een mening hebben zolang ik er maar niet achter sta, want dan ben ik te stellig. Geef dat advies ook even aan alle andere mensen met een mening waaronder jijzelf.
Doe me een lol en tel voortaan eerst tot tien voordat je met termen als sekteleider gaat schermen in een topic dat uitnodigend bedoeld is voor ieders mening. Begrijpelijk als je ergens bepaalde associaties bij krijgt, maar ga die niet in het wilde weg op anderen projecteren.
Vind je het gek dat er nu zo op je gereageerd wordt.