Bijna-doodervaringen (BDE's)
zondag 5 juli 2020 om 21:28
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.
https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
zondag 12 juli 2020 om 17:11
Je bent misschien nog jong.malibu82 schreef: ↑12-07-2020 16:58Ik vind het ook bijzonder dat ik die angst niet lijk te hebben, want die zie ik om me heen veel meer. Ook bij mensen die niet persoonlijk met de dood te maken hebben gehad. Maar blijkbaar heb ik wel een overlevingsdrang.
Ik snap verder wel wat je bedoelt. Ik ben zelf nooit ernstig ziek geweest, heb dus nooit een langdurige dreiging van de dood meegemaakt. Maar als ik morgen zou horen dat ik terminaal ziek ben, dan zou ik absoluut bang zijn voor de aftakeling en zou ik het heel erg vinden voor degenen die achterblijven. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik dan ineens wel bang wordt voor het proces van het doodgaan zelf.
Nu speelt misschien ook wel mee dat ik vrij sterk in het heden leef. Ik ben niet van het uitstellen van dingen die ik graag wil tot ik met pensioen ben, het vijfdubbele heb gespaard of... Er zijn teveel mensen in mijn omgeving die dingen hebben uitgesteld, maar er vervolgens niet meer de tijd voor bleken te hebben. Als ik morgen zou horen terminaal ziek te zijn, dan heb ik er voor mijn gevoel alles uitgehaald en heb ik geen spijt.
zondag 12 juli 2020 om 17:12
Precies maar in de regel worden mensen als ze geconfronteerd worden met de eindigheid van het leven wel degelijk bang en depressief.
zondag 12 juli 2020 om 18:58
zeker. Bij sommige psychiatrische aandoeningen bijv. Gaat ook wel eens mis want leven zonder doodsangst kan gevaarlijk zijn.Kroonprinses schreef: ↑12-07-2020 17:25Precies, in de regel is dat zo. Hier en daar zijn er "afwijkingen" of uitzonderingen op die regel.
zondag 12 juli 2020 om 18:58
huh? Wat bedoel je hier mee? Een waarneming van wat?
zondag 12 juli 2020 om 21:33
Ik denk dat je overlevingsdrang en doodsangst door elkaar haalt. Mensen die een paniekaanval hebben denken ook dat ze doodgaan maar het is niet zo dat er een trein op ze afkomt. Vaak hebben ze die angst gewoon thuis veilig op hun sofa.
Iemand die gewoon bij zijn volle verstand is en waarbij de instincten intact zijn, die springt opzij als er een auto op m afkomt. Hoef je geen doodsangst te voelen.
zondag 12 juli 2020 om 22:09
het zijn twee verschillende dingen he? Angst is een emotie en geen waarnemingKroonprinses schreef: ↑12-07-2020 21:35Waarneming van angst. Weet zelf niet meer waarom ik dat schreef en wat ik er mee wilde bereiken. Negeren dus.
zondag 12 juli 2020 om 22:12
ik haal niks door elkaar, ik heb het niet over overlevingsdrang. Overlevingsdrang gaat in werking treden op het moment dat iemand gevaar voelt of in gevaar is. Er zijn mensen die geen of aanzienlijk minder angst hebben en daardoor sneller risicogedrag vertonen en overmoedig zijn. Ze kunnen dan alsnog overlevingsdrang krijgen maar soms is dat dan te laatKroonprinses schreef: ↑12-07-2020 21:33Ik denk dat je overlevingsdrang en doodsangst door elkaar haalt. Mensen die een paniekaanval hebben denken ook dat ze doodgaan maar het is niet zo dat er een trein op ze afkomt. Vaak hebben ze die angst gewoon thuis veilig op hun sofa.
Iemand die gewoon bij zijn volle verstand is en waarbij de instincten intact zijn, die springt opzij als er een auto op m afkomt. Hoef je geen doodsangst te voelen.
zondag 12 juli 2020 om 22:20
hier schrijf je dat toch echt wel.
zondag 12 juli 2020 om 22:33
Hetzelfde spoor volgend zijn er mensen die geen doodsangst hebben en helemaal niet overmoedig worden of risicogedrag vertonen. Die beschikken over overlevingsdrang.S-Meds schreef: ↑12-07-2020 22:12ik haal niks door elkaar, ik heb het niet over overlevingsdrang. Overlevingsdrang gaat in werking treden op het moment dat iemand gevaar voelt of in gevaar is. Er zijn mensen die geen of aanzienlijk minder angst hebben en daardoor sneller risicogedrag vertonen en overmoedig zijn. Ze kunnen dan alsnog overlevingsdrang krijgen maar soms is dat dan te laat
Het ging mij er om dat er werd gezegd dat doodsangst natuurlijk is bij het vooruitzicht dood te gaan. Uit eigen ervaring en ervaring van een naaste die wist dat hij binnen 3 maanden dood zou gaan was die angst er niet. Wat niet wilde zeggen dat hij maar ging skateboarden op een trapleuning of zich in een winkelwagentje wurmde om met een noodvaart dwars door brandende gebouwen geduwd te worden.
Berusting, kalmte of hoe je het ook wilt noemen bij overlijden lijkt mij een stuk natuurlijker. En veel mensen met een BDE lijken die angst volledig kwijt te zijn. Ik vind dat bemoedigend om te horen, dat niet alles zo duister en eng hoeft te zijn. Ik blijf er wel bij, iedereen ervaart het op zijn/haar manier. Ik prefereer geen angst.
zondag 12 juli 2020 om 22:58
niemand prefereert angst. Maar sterven is geen feestje en regelmatig is het een nare strijd die lelijk, beangstigend en mensonterend is.Kroonprinses schreef: ↑12-07-2020 22:33Hetzelfde spoor volgend zijn er mensen die geen doodsangst hebben en helemaal niet overmoedig worden of risicogedrag vertonen. Die beschikken over overlevingsdrang.
hoezo hetzelfde spoor volgend? Lees mijn bericht nog eens
Het ging mij er om dat er werd gezegd dat doodsangst natuurlijk is bij het vooruitzicht dood te gaan. Uit eigen ervaring en ervaring van een naaste die wist dat hij binnen 3 maanden dood zou gaan was die angst er niet. Wat niet wilde zeggen dat hij maar ging skateboarden op een trapleuning of zich in een winkelwagentje wurmde om met een noodvaart dwars door brandende gebouwen geduwd te worden.
Het is heel natuurlijk om angstig te zijn als je in de bek kijkt van de leeuw en dan heb ik het niet over bijna ongelukken maar met een langer durende ervaring met de tijdelijkheid van het leven. Het ingewikkelde is dat mensen die in zulke situaties daar maar weinig open over willen zijn omdat ze er de familie niet mee willen belasten maar ook omdat sommige mensen een nogal romantisch beeld van de dood koesteren.
Berusting, kalmte of hoe je het ook wilt noemen bij overlijden lijkt mij een stuk natuurlijker. En veel mensen met een BDE lijken die angst volledig kwijt te zijn. Ik vind dat bemoedigend om te horen, dat niet alles zo duister en eng hoeft te zijn. Ik blijf er wel bij, iedereen ervaart het op zijn/haar manier. Ik prefereer geen angst.
zondag 12 juli 2020 om 23:00
Voor de verlichting was het heel normaal om te denken dat er een leven was na de dood. Maar de middeleeuwen waren allesbehalve mooi.
zondag 12 juli 2020 om 23:09
maandag 13 juli 2020 om 00:17
Maar als je gelooft in het leven na de dood waarom zou je dan niet geloven dat er een hel is?
maandag 13 juli 2020 om 06:28
Waarom wel? Dus omdat religie er een bepaalde invulling aan geeft moet het of dat zijn of helemaal niets? Dat is het hele probleem nu juist: mensen gooien religie overboord en daarmee het hele concept leven na de dood. Maar dat zijn twee heel verschillende dingen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat alles aan bestaande religies onzin is, maar dat zijn samenraapsels van wijsheden en onzin. Pik je er als aanhanger van zo'n religie de dingen uit die je kracht geven en die anderen niet schaden, dan ben je goed bezig. Volg je blind de valkuilen, dan niet.
maandag 13 juli 2020 om 09:30
je gelooft dus wat je het beste past. Er is dus leven na de dood geloof je maar dat is alleen maar leuk. Custommade religie. Grappig. Zegt veel over je verlangen en angst maar niets over de werkelijkheid.snug schreef: ↑13-07-2020 06:28Waarom wel? Dus omdat religie er een bepaalde invulling aan geeft moet het of dat zijn of helemaal niets? Dat is het hele probleem nu juist: mensen gooien religie overboord en daarmee het hele concept leven na de dood. Maar dat zijn twee heel verschillende dingen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat alles aan bestaande religies onzin is, maar dat zijn samenraapsels van wijsheden en onzin. Pik je er als aanhanger van zo'n religie de dingen uit die je kracht geven en die anderen niet schaden, dan ben je goed bezig. Volg je blind de valkuilen, dan niet.
maandag 13 juli 2020 om 09:35
Dat is jouw invulling. Er is geen eeuwige hel, maar mensen die anderen serieus iets geflikt hebben zullen daarmee geconfronteerd worden.
Met angst heeft mijn mening niks te maken.
maandag 13 juli 2020 om 09:43
Dat valt nou net onder die intuïtie die jij niet begrijpt. Maar ook met logica valt er heel wat aan te merken op een eeuwige hel die door een rechtvaardige god geschapen zou zijn. Dat is tegenstrijdig. Want dat impliceert dat de ene ziel boven de andere verheven is.