Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Apatura schreef:
23-09-2020 13:37
En meld dit aan je leidinggevende!
Want?
nd04a schreef:
23-09-2020 13:40
Dat durf ik eerlijk gezegd niet goed, en ik zie ook niet echt wat zij ermee te maken heeft.

De bedoeling is dat ik straks weer ga opbouwen met werken. Ik werk niet met hem in het team (andere afdeling op dezelfde verdieping) dus op zich is dat niet erg, maar ik kom hem wel gewoon regelmatig tegen natuurlijk. Als hij het wel goed bedoeld heeft (kleine kans) zal hij me dat zeker niet in dank afnemen.
Als het aanbod voor jou grensoverschrijdend is, dan is dat jouw gevoel.

Misschien probeert deze man dit wel bij meer collega’s en kan hij dat blijven doen als niemand dit van elkaar weet.

Misschien is er wel eentje die niet zo sterk in haar schoenen durft te staan als jij nu, en die wel ingaat op het aanbod. Tegen haar gevoel in.

Heb je een vertrouwenspersoon op het werk?
nd04a schreef:
23-09-2020 13:43
Ontzettend opgelucht, al heeft hij wel laten weten intussen dat hij er niet heel blij mee is. Hij bedoelde het goed, en hij heeft de indruk dat ik er wat achter heb gezocht. Hij wilde even de lucht klaren schreef hij, en laten weten dat hij niets bedoeld had. Ook vindt hij het jammer dat ik blijkbaar zo slecht van vertrouwen ben.

Ik heb zijn nummer geblokkeerd op WhatsApp (daar heb ik hem niet op, maar als je hem als contact opslaat kun je dat wel openen) en geblokkeerd voor bellen. Ik hoop dat ook SMS'jes geblokkeerd zijn zo.
Stalkt die man je dan?
HoleyMalonely schreef:
23-09-2020 13:44

Misschien probeert deze man dit wel bij meer collega’s en kan hij dat blijven doen als niemand dit van elkaar weet.

Misschien is er wel eentje die niet zo sterk in haar schoenen durft te staan als jij nu, en die wel ingaat op het aanbod. Tegen haar gevoel in.

Misschien is het wel een vriendelijke vent die het goed bedoelt, maar maken de hysterische Viva dames er weer wat vies van.
HoleyMalonely schreef:
23-09-2020 13:44

Daar heb je eigenlijk ook wel een punt.

We hebben voor zover ik weet geen vertrouwenspersoon op het werk.
LīlyRose schreef:
23-09-2020 13:45
Stalkt die man je dan?
Nee, dat totaal niet . Misschien idd overdreven, ik heb hem weer gedeblokkeerd.

Ik had hem geblokkeerd omdat ik geen zin heb in een hele welles/nietes-discussie waarin ik moet verantwoorden waarom ik nee heb gezegd. Niet omdat hij me stalkt.
Alle reacties Link kopieren
En dit nav jouw sms'je? Hij is er niet blij mee, wilde de lucht klaren, hij vindt het jammer dat je slecht van vertrouwen bent? Die man is serieus raar hoor. Hij had ook kunnen antwoorden 'geen probleem, tot dan mss!' en klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Deze man heeft zeer waarschijnlijk bijbedoelingen want anders zou hij dit alles niet uit het niets voorstellen. Wees duidelijk en stel je grenzen. Dat kan beleefd maar je hoeft niet extra aardig te doen. Liever juist niet erg aardig, dan snapt hij beter dat je een grens aangeeft en er geen opening blijft tot verder proberen.

En hou eens op over dat je niet aantrekkelijk bent vanwege overgewicht. Je bent prachtig!
LīlyRose schreef:
23-09-2020 13:46
Misschien is het wel een vriendelijke vent die het goed bedoelt, maar maken de hysterische Viva dames er weer wat vies van.
Dat zegt hij idd ook in zijn laatste bericht, dat hij het jammer vindt dat ik niet goed van vertrouwen ben en dat hij het als leuk uitstapje voor mij bedoeld heeft.
nd04a schreef:
Ontzettend opgelucht, al heeft hij wel laten weten intussen dat hij er niet heel blij mee is. Hij bedoelde het goed, en hij heeft de indruk dat ik er wat achter heb gezocht. Hij wilde even de lucht klaren schreef hij, en laten weten dat hij niets bedoeld had. Ook vindt hij het jammer dat ik blijkbaar zo slecht van vertrouwen ben.

Ik heb zijn nummer geblokkeerd op WhatsApp (daar heb ik hem niet op, maar als je hem als contact opslaat kun je dat wel openen) en geblokkeerd voor bellen. Ik hoop dat ook SMS'jes geblokkeerd zijn zo.
Wat een eikel! Geen nee kunnen accepteren en jou een schuldgevoel aan willen praten.

Bahbahbah

Ik zou t niet moeten weten van n collega dat ie zoiets flikt bij een andere collega die thuis zit.
:hamer:
Been there, done that, got the T-shirt.
TO durft geen nee te zeggen op een normaal aanbod en die man is gelijk de smerige viezerik die gemeld moet worden bij de baas. Bizar.

Beter gaat TO wat aan haar assertiviteit doen.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:47

Ik had hem geblokkeerd omdat ik geen zin heb in een hele welles/nietes-discussie waarin ik moet verantwoorden waarom ik nee heb gezegd. Niet omdat hij me stalkt.
Maar TO, als jij hem wil blokkeren, doe dat dan. Luister toch eens naar wat jijzelf wil.
QueenArachnia schreef:
23-09-2020 13:23
Dan nog vind ik het een enorm onbeschofte opmerking/vraag, en zeker voor een collega die je nauwelijks kent.
Niet met die engerd uitgaan hoor TO. Echt niet. Ook niet zonder kind.
Zoals ik al eerder schreef, zou ik ook niet blij zijn met zo'n opmerking. De manier waarop TO schrijft over haar gewicht valt me wel op, zo veroordelend.
Verder vind ik het stom dat zoveel mensen hier deze man neerzetten alsof hij een of andere enge creep is. Dat kunnen wij toch helemaal niet weten, gebaseerd op wat to schrijft. Voor hetzelfde geld is het een goeie vent die alleen maar wat aardigs wil doen. Misschien pakt hij dat niet handig aan.
Wat er toe doet is dat TO geen dagje uit wil doen, dan moet ze dat gewoon niet doen.
nd04a schreef:

Lees jouw berichtje aan hem eens terug:

Beste ******, Nogmaals hartelijk bedankt voor je voorstel om samen een dagje uit te gaan. Ik vind het voorstel erg lief en spontaan. toch moet ik helaas nee zeggen. Ik voel me op dit moment nog niet goed genoeg om een dagje weg te gaan. Ik ben nu bezig met het focussen op mijn herstel. Dit ligt absoluut niet aan jou of je voorstel. Ik hoop binnenkort even langs te komen op het werk en met de collega's bij te praten, dus ik zie je dan misschien wel. Groetjes ****
NIETS maar dan ook NIETS wijst erop dat jij hem ook maar ergens van hebt beschuldigd of hem niet vertrouwt.

Dat hij het daarop gooit geeft aan dat jouw gevoel goed zat en het een eng mannetje is. Anders zou hij niet zo in de verdediging schieten, maar iets zeggen als “joh snap ik helemaal sterkte met je herstel en als ik iets voor je kan doen hoor ik het wel”.

Goed dat je hem hebt geblokkeerd. Bah!
anoniem_399996 wijzigde dit bericht op 23-09-2020 13:50
0.19% gewijzigd
nd04a schreef:
23-09-2020 13:48
Dat zegt hij idd ook in zijn laatste bericht, dat hij het jammer vindt dat ik niet goed van vertrouwen ben en dat hij het als leuk uitstapje voor mij bedoeld heeft.
En niet meer reageren. Klaar.
nd04a schreef:

Jij hebt een super vriendelijk sms'je gestuurd waarin je het helemaal bij jezelf houdt. Hij betrekt het helemaal op hem en noemt jou dan ook nog slecht van vertrouwen... Let wel. Jij hebt gezegd dat het nu te veel voor je is. Niet dat je hem niet vertrouwt. Heel bijzonder. Goed dat je hem geblokkeerd hebt. En als hij nog vervelender wordt, zeker even melden bij de vertrouwenspersoon.
nd04a schreef:

Ik hoop dat je zelf ziet dat zijn reactie juist bevestigt dat het geen zuivere koffie is.

Ik zou het melden.
LīlyRose schreef:
TO durft geen nee te zeggen op een normaal aanbod en die man is gelijk de smerige viezerik die gemeld moet worden bij de baas. Bizar.

Beter gaat TO wat aan haar assertiviteit doen.
Dit was echt geen leuk, spontaan, gezellig voorstel hoor. Ik ben goed van vertrouwen, maar zelfs ik kreeg er rillingen bij.
doornroosje9 schreef:
Maar TO, als jij hem wil blokkeren, doe dat dan. Luister toch eens naar wat jijzelf wil.
Ik bedacht me net dat het wel erg overtrokken is. Een berichtje kan geen kwaad, hij stalkt me niet of iets. En ook bedacht ik me dat ik hem straks weer onder ogen kom, en mensen heus wel weten wanneer ze zijn geblokkeerd. Dat zou voor een rare sfeer kunnen zorgen.
Spontane ontkenningen zijn trouwens bijna altijd waar.

Dus als hij uit het niets ineens zegt 'dat hij er niets mee bedoelde'..... nou...... dan weet je het wel.
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-09-2020 13:49
Jij hebt een super vriendelijk sms'je gestuurd waarin je het helemaal bij jezelf houdt. Hij betrekt het helemaal op hem en noemt jou dan ook nog slecht van vertrouwen... Let wel. Jij hebt gezegd dat het nu te veel voor je is. Niet dat je hem niet vertrouwt. Heel bijzonder. Goed dat je hem geblokkeerd hebt. En als hij nog vervelender wordt, zeker even melden bij de vertrouwenspersoon.
Dit dus.
Nou jaaaaa. Jij stuurt een net berichtje dat je ervan afziet, en meneer is beledigd?
Trust me, die man heeft geen zuivere bedoelingen, en nu probeert hij jou een schuldgevoel aan te praten. Mafkees. En hij koopt een autostoeltje??
Het is sowieso niet slim om nu met iemand in een auto te gaan zitten zonder 1,5 m afstand.
TO heel goed gedaan!
ik geef mn bek ook maar een douw
nd04a schreef:
23-09-2020 13:47

Je hoeft er helemaal niet op te reageren hoor!
Vind het een beetje vervelend dat hij erop door blijft gaan, alsof hij je een schuldgevoel wil aanpraten.
nd04a schreef:
Blablabla.

Ik geloof er niets van. Lekker iemand een schuldgevoel aanpraten.
nd04a schreef:

Maar een echt leuke en zorgzame collega had je gevraagd wat jij nodig had. 'Kan ik iets voor je doen, ter ondersteuning omdat je wat lastig zit nu?'

Deze man heeft een plan gemaakt, praat over je gewicht, biedt aan veel geld voor je uit te geven en vraagt jou akkoord te gaan met zijn plan.

Dat is niet juist.
Hips, hopsakee en pierlala.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven