Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Suusje666 schreef:
10-03-2021 09:57
Dat is dan toch 'niet in je behoeften worden voorzien'? Begrijp me niet verkeerd, ik keur het zeker af, maar ik zie het ook niet zo zwart wit als dat er louter daders en slachtoffers zijn. In het tweede voorbeeld zegt vreemdgaan juist heel veel over de relatie, Want of iemand nou weggaat of niet, de relatie is niet goed. De vreemdganger is dan vooral iemand zonder het lef om gewoon weg te gaan, hetgeen zeker niet bewonderenswaardig is.
spannende seks met een nieuwe, onbekende is iets wat je vaste-partner je niet kan bieden. Je kunt hele goeie seks hebben met dezelfde, 30 jaar lang), maar het is niet meer zo eng-spannend als de eerste keer

Je kunt wel bespreken of je dat buiten je relatie mag zoeken, maar er binnen kan echt niet
hamerhaai schreef:
10-03-2021 08:07
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar keuze.

Problemen in een relatie moet je niet oplossen buiten de relatie.

"Vreemd gaan" ligt vaak veel complexer. Wanneer je thuis alleen maar commentaar krijgt, je dingen nooit goed doet, en weinig aandacht krijgt dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om niet gevoelig te zijn voor iemand die jou zo leuk, lief, geil, interessant etc vindt. Een mens wil nu eenmaal graag gewaardeerd worden.

Juist dit! Maar ik vind dat je idd dan als je niet meer gelukkig bent of geen gevoelens en aantrekkingskracht meer hebt er over moet praten of de keuze maken netjes op te stappen alvorens de relatie met die ander aan te gaan die je wel aandacht geeft en waar je verliefd op bent geworden. Het meest pijnlijke voor mij van de affaire (dus niet eenmalig ergens dronken vreemdgaan) was niet per se het fysieke sexgedeelte maar het feit dat iemand waar je zolang samen mee bent en van houdt, structureel en glashard tegen je liegt en je vertrouwen schendt. Wij hadden duidelijk altijd de afspraak exclusief te zijn binnen ons huwelijk, anders was het natuurlijk een ander verhaal geweest. Ik zie ook wel in dat ik fouten heb gemaakt binnen de relatie die anders hadden gekund maar heb altijd van hem gehouden en ben altijd eerlijk geweest en we hadden een fijn leven samen, dus totaal onverwacht. Ik neem dus toch laat maar zeggen een klein aandeeltje misschien van de "schuld" op me. Hij is dus natuurlijk de hoofdschuldige, in mijn geval vind ik de dame in kwestie ook "schuldig" omdat ze wist dat hij getrouwd was en drie kinderen had en je dan toch bewust aan het verdriet meewerkt, dit was geen kwestie van mooie praatjes dat hij single was of dat we al jaren ongelukkig waren, of een vrouw die verliefd op hem was en niks van zijn bestaan af wist, wie weet was het voor haar liefde op het eerste gezicht maar als je dan de situatie kent moet je als vrouw ook zo sterk in je schoenen staan en zo netjes zijn om te eisen dat de ander eerst zijn zaakjes netjes regelt om daarna als twee vrije personen een relatie aan te kunnen gaan, wat is nou een paar maanden tijd op een mensenleven, dat bespaart veel mensen een hoop extra verdriet. Dus kortom, soms achtergebleven partner ook een "beetje" schuldig, Vreemdganger grote schuldige maar voor mij toch ook bedenkingen bij degene waar Vreemdganger mee vreemdgaat als deze persoon weet dat de man/vrouw in kwestie bezet is, zolang de persoon dat niet weet, kan hem of haar niets verweten worden natuurlijk, Je kunt niet zomaar zeggen dat jij geen verantwoording hebt naar de derde partij en eventuele kinderen, je werkt toch willens en wetens aan iets mee, dat kun je ook laten, dan gaat de persoon in kwestie wellicht vreemd met een ander wel gewillig persoon of hij regelt zijn zaakjes eerst als hij echt voor jou wilt kiezen. Ik zou het zelf niet kunnen alleen om de goede seks of aandacht maar goed ieder zijn normen en waarden.
kes49240 wijzigde dit bericht op 10-03-2021 10:07
2.24% gewijzigd
KooktMetKnoflook schreef:
10-03-2021 09:43
Schuldig?
Ik vind het interessanter waarom we het met zijn allen zo fout vinden; wat zegt dat over ons?
Want iedereen is er tegen, maar er is geen enkele wet tegen. Terwijl tegenwoordig voor elk incidentje meteen een wet wordt opgetuigd, is er hier ... ... (cricket-sounds).
en als een derde van de mensen in een relatie wel eens een scheve schaats rijdt, komt het ook verrekte vaak voor
Dus hebben veel mensen flink boter op hun hoofd
Suusje666 schreef:
10-03-2021 09:58
Dit ben ik met je eens, maar die stappen zijn sneller genomen dan je zou denken, en soms ook voordat je het echt in de gaten hebt.

Dit kan dus niet, want je neemt elke stap bewust, hoe snel ze ook gaan.
Het begint al bij verleiden, geile gesprekken etc.
Suusje666 schreef:
Dit ben ik met je eens, maar die stappen zijn sneller genomen dan je zou denken, en soms ook voordat je het echt in de gaten hebt.
Dan heb je te weinig zelfkennis om een relatie met een ander aan te gaan. Dat gebeurt in het leven, maar het maakt je niet minder schuldig naar de ander (morele schuld).
lilalinda schreef:
10-03-2021 10:04
en als een derde van de mensen in een relatie wel eens een scheve schaats rijdt, komt het ook verrekte vaak voor

Dat zie je dus ook wel in topics zoals deze, aan de velen die het goedpraten.
Suusje666 schreef:
Ik denk ook dat het heel snel kan gaan maar dat je dat dan wel idd toe wil laten, lekker de consequenties parkeren in je hersens en je laten meeslepen door de roes van het verlangen en onbekende, want rationeel gezien en ergens in je achterhoofd weet je best waar het toe gaat leiden als je de stappen niet afkapt en is het dus toch een bewuste keuze hoe groot de verleiding ook kan zijn
RikM schreef:
10-03-2021 10:08
Dat zie je dus ook wel in topics zoals deze, aan de velen die het goedpraten.
Er komen alweer de nodige drogredenen voorbij inderdaad. Vooral de volgende klassieker zie je vaak voorbij komenbij dit onderwerp:
  • "Ik ging vreemd dus/want de relatie zat niet goed"
Impliciet zeg je dan tegen degene die je belazerd hebt:
  • Een relatie heb je samen
  • En dus zijn we er ieder even verantwoordelijk voor dat ik jou belazerd heb.
Knap staaltje afschuifwerk wat betreft jezelf:
  • Je probeert de helft van je fout richting de ander zelfs bij die ander te parkeren.
  • Je probeert ook nog eens de helft van de oplossing voor de toekomst (scheiding of verbetering) bij voorbaat af te schuiven naar de ander.
lilalinda schreef:
Precies, het komt massaal voor maar we vinden het dus belangrijk om er geen wet tegen te maken.
We keuren het allemaal af maar we waarderen de vrijheid + persoonlijke keuze van de schuinsmarcheerder hoger dan de relatie, de kinderen en het emotionele welbevinden van zijn/haar partner.
Dat zegt toch ook iets over ons als samenleving? We hebben er de mond vol van dat het fout is maar we willen het beslist niet verbieden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Als partner van iemand die vreemd ging vond ik dat heel moeilijk. Als mensen vroegen wat was jou aandeel. Of als man zei ik was ongelukkig, je had geen oog voor me. Etc etc.
Ik heb op een bepaald ogenblik gezegd dit ga je niet doen. Ik ben niet schuld. En niemand komt aan met hij had het zo moeilijk. Ik ga op geen enkele manier verantwoording nemen voor wat jij hebt gedaan. Als je niet gelukkig was had je moeten komen praten. Had je moeten weggaan. Alles behalve dit. En dat heb ik ook tegen vrienden gezegd. Ik ben niet schuld. Op geen enkele manier. Gewoon niet
10-03-2021 10:25
Dat zegt toch ook iets over ons als samenleving? We hebben er de mond vol van dat het fout is maar we willen het beslist niet verbieden.
Ik denk dat we liever hebben dat onze partner 'vrijwillig' trouw blijft, dan dat hij/zij dat doet omdat er anders straffen op staan...
Even los van wel of geen schuld, het structureel liegen tegen je vaste partner, en hem of haar het gevoel geven dat hij/ zij onredelijk jaloers is. Of gewoon onredelijk omdat hij/ zij vermoedt dat er iets speelt, is natuurlijk gewoon heel naar voor je partner.

Denken dat je in een monogame relatie zit een bedrogen worden is naar. Overigens is voorgelogen worden in een open relatie ook naar.

Het is dus altijd een afweging: gaat jouw genot boven het verdriet van je partner? Hoe ver vind je dat je daarin kan gaan?

Vwb de "medeplichtige", die heeft geen afspraken met jou. Maar hij is zij heeft blijkbaar ook geen boodschap aan de partner van de vreemdganger. Dat wordt met name vrouwen zwaar aangerekend. Voor mannen lijken andere normen te gelden.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Precies, het komt massaal voor maar we vinden het dus belangrijk om er geen wet tegen te maken.
We keuren het allemaal af maar we waarderen de vrijheid + persoonlijke keuze van de schuinsmarcheerder hoger dan de relatie, de kinderen en het emotionele welbevinden van zijn/haar partner.
Verbieden op straffe van wat? En hoe ga je dat handhaven? En hoe ga je dan om met open relaties? Volgens mij wel je bij wet zaken niet onnodig reguleren en zo min mogelijk bij anderen achter de voordeur regeren.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
kadanz schreef:
10-03-2021 09:48
Mensen houden zich vaker aan morele regels dan de geschreven wetten uit het wetboek!
Het gaat niet om regels navolgen maar om respect voor je partner. Het is niet een regel waar je je aan dient te houden omdat dit ooit door iemand verzonnen en opgeschreven is. Het gaat om afspraken die je met je partner maakt. Omdat nog voor veel mensen (hoe bestaat het) seks het verschil is tussen vriendschap en een relatie. Niet iedereen ziet seks als een random tijdverdrijf dat je met iedereen kan doen wanneer je er zin in hebt. En als deze afspraak dan geschonden wordt dan is er geen wet overtreden, nee, dan lap je daarmee het respect, de gevoelens en het vertrouwen van je geliefde aan je laars.

Jij redeneert alleen in het kader van wat maakt een potje seks met een ander nou helemaal uit. Zo redeneert mijn eigen vriend ook. Doet totaal niets af aan zijn liefde voor mij. Maar ik zit anders in elkaar. En niet omdat hij dat niet MAG als ongeschreven regel, maar omdat voor mij onze hele relatie niet meer als relatie voelt als hij alles wat hij met mij doet ook met anderen doet, seks incluis. En mijn vriend weet dat en respecteert dat, omdat hij van me houdt. Kan hij daar niet (meer) mee leven dan is hij vrij om te gaan en de bloemetjes buiten te zetten. Let wel nadat hij mij ingelicht heeft en we de relatie hebben beëindigt.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Metallover schreef:
Nou ja dan is het natuurlijk geen vreemdgaan als hij ervan afweet. Hij is er dan dus wel akkoord mee als hij het niet zo erg vindt om de relatie te verbreken hierom.
Het is wel vreemdgaan, want hij is niet akkoord en weet weliswaar dat het gebeurt, maar het is niet zo dat zij daar open en eerlijk over is.
Emma73 schreef:
Als partner van iemand die vreemd ging vond ik dat heel moeilijk. Als mensen vroegen wat was jou aandeel. Of als man zei ik was ongelukkig, je had geen oog voor me. Etc etc.
Ik heb op een bepaald ogenblik gezegd dit ga je niet doen. Ik ben niet schuld. En niemand komt aan met hij had het zo moeilijk. Ik ga op geen enkele manier verantwoording nemen voor wat jij hebt gedaan. Als je niet gelukkig was had je moeten komen praten. Had je moeten weggaan. Alles behalve dit. En dat heb ik ook tegen vrienden gezegd. Ik ben niet schuld. Op geen enkele manier. Gewoon niet
Knap dat je het zo hebt opgepakt joh! ben het met je eens, hoop ook zo sterk te staan over een tijdje,
Metallover schreef:
10-03-2021 10:05
Dit kan dus niet, want je neemt elke stap bewust, hoe snel ze ook gaan.
Het begint al bij verleiden, geile gesprekken etc.
Dat kan zeker wel. Maar voor we in een welles-nietes situatie belanden; ik ben het zeker met je eens dat het ook niet "het overkwam me" is.
Kit_Kat schreef:
10-03-2021 10:27
Ik denk dat we liever hebben dat onze partner 'vrijwillig' trouw blijft, dan dat hij/zij dat doet omdat er anders straffen op staan...
Ik denk dat dat klopt. Misschien ook dat we daarom ook zo hard roeptoeteren dat het zó fout is en bedriegerij en egoïstisch en zwak en laf en noem-alles-maar-op... terwijl we met een schuin oog naar onze partner kijken om te zien of hij de boodschap wel goed ontvangt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Suusje666 schreef:
10-03-2021 10:44
Dat kan zeker wel. Maar voor we in een welles-nietes situatie belanden; ik ben het zeker met je eens dat het ook niet "het overkwam me" is.
Dat doet me denken aan Eminem's "Guilty Conscience":

Wait! What if there's an explanation for this shit?
What? She tripped? Fell? Landed on his dick?
Dat hele het overkwam me is onzin. Ja je kunt plotseling gevoelens krijgen voor een ander, ja je kunt heel geil worden van een ander maar dat wil niet zeggen dat je ermee het bed moet induiken. Voordat dat gebeurt zijn er nog heel veel momenten waarbij je kunt denken ik doe nu iets wat mijn partner pijn doet.

Je appt, je spreekt af, je gaat er naar toe etc etc
Ik vind de vreemdganger '(hoofd)schuldig' en degene waarmee wordt vreemdgegaan medeplichtig. Als iemand op straat vraagt of hij een baksteen uit mijn tuin kan krijgen om mijn buurman de hersens in te slaan en ik geef die steen dan heb ik ook schuld, zelfs al ben ik niet degene die geslagen heeft. Als hij niet vertelt wat hij met de steen van plan is dan ben ik nog wel medeplichtig, maar kan me dat niet echt verweten worden. Alhoewel ik natuurlijk best had kunnen vragen wat 'ie ermee van plan was. Ofzo.
10-03-2021 09:43
Schuldig?
Ik vind het interessanter waarom we het met zijn allen zo fout vinden; wat zegt dat over ons?
Want iedereen is er tegen, maar er is geen enkele wet tegen. Terwijl tegenwoordig voor elk incidentje meteen een wet wordt opgetuigd, is er hier ... ... (cricket-sounds).
Mee eens!
Oewel ook ik vind dat de vreemdganger de meeste schuld draagt, wil ik niet de bijdrage van de partner weg stoppen.
Je hebt mensen die vreemd gaan omdat hun relatie klote is. Verwaarlozing enz. Ja, dan hadden ze moeten praten. Maar je hebt ook mensen die vreemd gaan voor de kick.
Dat vind ik fouter.
Diegene waarmee vreemd wordt gegaan kan er, in mijn ogen, vrij weinig aan doen als deze niets weet van een e.u. relatie.
Het is niet fraai.

Maar waarom we er met zijn allen zo diepgeworteld op tegen zijn? Geen idee.
Is dat biologisch? Of is het erin gestampt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
PiperAlpha, ook ik ben benieuwd wat je met al deze antwoorden hoopt te bereiken. Ik heb ook gereageerd in je vorige topic, jammer dat je daar niet meer meeschrijft gezien je best wel goeie tips kreeg vwb je vermoedelijke vader.

Heb je inmiddels een brief geschreven en gevraagd om een DNA test, zodat je echt zeker weet of deze man wel je vader is? Lijkt mij een stuk productiever ipv in het verleden blijven hangen en jezelf dit soort vragen te gaan stellen.
thanx schreef:
10-03-2021 12:10

Ik denk het laatste, net zoals monogamie niet biologisch is.
thanx schreef:
10-03-2021 12:10

De dierenwereld is blijkbaar een stuk minder monogaam dan dat wij zijn.

Ik heb ergens gelezen dat wij mensen zijn geëvolueerd om biologisch de zekerheid en veiligheid van een monogame relatie op te zoeken (met name omdat mensenbaby's zo hulpeloos zijn). En vreemdgaan bedreigt die veiligheid natuurlijk. Daarom kunnen we het blijkbaar soms heel erg vinden als onze partner ook maar een keertje lacht naar iemand anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven