Klas overslaan
maandag 18 mei 2009 om 17:55
Zohee, worden wij even voor een dilemma geplaatst.
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
donderdag 21 mei 2009 om 16:37
quote:Nijntje schreef op 21 mei 2009 @ 09:55:
Maar niks is nog definitief hoor. Ik ga ook nog een huis bekijken in V. We hebben geen haast. *leunt achterover*Rustig aan dan breekt het lijntje niet... en wie weet, kennis hier in de buurt heeft relatie- & werkcrisis dus dikke kans dat er een leuk huis vrijkomt
Maar niks is nog definitief hoor. Ik ga ook nog een huis bekijken in V. We hebben geen haast. *leunt achterover*Rustig aan dan breekt het lijntje niet... en wie weet, kennis hier in de buurt heeft relatie- & werkcrisis dus dikke kans dat er een leuk huis vrijkomt
donderdag 21 mei 2009 om 19:05
donderdag 21 mei 2009 om 19:15
Hier geen wachtlijst. Maar ik vind het een beetje een zwaktebod om je kind naar een Leonardoschool te doen. Later in de maatschappij zal hij ook met allerlei mensen om moeten kunnen gaan. Op een Leonardoschool komt een kind terecht in een heel geselecteerd groepje mensen (namelijk hoogbegaafde kinderen met problemen, want hoogbegaafde kinderen met wie het goed gaat in de klas komen niet op een Leonardoschool) en dat lijkt me niet gezond. Een gewone goede school zal voorsprongen ook moeten kunnen begeleiden.
donderdag 21 mei 2009 om 22:04
Nippo, dat vind ik zo'n non-argument. Want in het voortgezet onderwijs is het ineens wel heel normaal om kinderen op niveau in te delen. De aller-aller-slimsten naar het VWO+, de gewoon-slimsten naar het VWO, de iets minder slimmen naar de HAVO, de gemiddelden naar VMBO-T enz. enz.
Waarom zou dat op de basisschool ineens een zwaktebod zijn?
Stel nou eens dat je kind heel toevallig in een klas terecht komt met allemaal bovengemiddeld slimme kinderen. Haal je hem daar dan weg omdat hij toch zo hoognodig met kinderen van allerlei niveau moet leren omgaan?
Ik denk dat een kind namelijk heel veel leert van omgang met andere kinderen, maar dan wel als er een beetje gedeelde interesse is en een beetje vergelijkbaar ontwikkelingsniveau. Als je vanaf 4 jaar al merkt dat je 'anders' bent, geen aansluiting vindt bij leeftijdsgenoten, omdat je heel anders in de wereld staat, dan denk ik niet dat je later in de maatschappij ineens zo soepeltjes met allerlei mensen kunt omgaan. Denk dat daarvoor belangrijk is dat je eerst leert wie je zelf bent en hoe je zelf bent.
Klinkt mij echt als het goed-Nederlandse principe dat je vooral niet boven het maaiveld uit mag komen. :puke:
Waarom zou dat op de basisschool ineens een zwaktebod zijn?
Stel nou eens dat je kind heel toevallig in een klas terecht komt met allemaal bovengemiddeld slimme kinderen. Haal je hem daar dan weg omdat hij toch zo hoognodig met kinderen van allerlei niveau moet leren omgaan?
Ik denk dat een kind namelijk heel veel leert van omgang met andere kinderen, maar dan wel als er een beetje gedeelde interesse is en een beetje vergelijkbaar ontwikkelingsniveau. Als je vanaf 4 jaar al merkt dat je 'anders' bent, geen aansluiting vindt bij leeftijdsgenoten, omdat je heel anders in de wereld staat, dan denk ik niet dat je later in de maatschappij ineens zo soepeltjes met allerlei mensen kunt omgaan. Denk dat daarvoor belangrijk is dat je eerst leert wie je zelf bent en hoe je zelf bent.
Klinkt mij echt als het goed-Nederlandse principe dat je vooral niet boven het maaiveld uit mag komen. :puke:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 21 mei 2009 om 22:24
quote:nippo schreef op 21 mei 2009 @ 19:15:
. Een gewone goede school zal voorsprongen ook moeten kunnen begeleiden.Op zich wel, maar het probleem zit hem volgens mij ook vaak in het vinden van aansluiting met andere kinderen, en die is er gewoon vaak niet. Bij mijn dochter zit een meisje in de klas die na de vakantie ook naar de Leonardo school gaat. Op school hebben ze hun best gedaan, ouders en kind hebben hun best gedaan maar ze vind gewoon geen aansluiting.
. Een gewone goede school zal voorsprongen ook moeten kunnen begeleiden.Op zich wel, maar het probleem zit hem volgens mij ook vaak in het vinden van aansluiting met andere kinderen, en die is er gewoon vaak niet. Bij mijn dochter zit een meisje in de klas die na de vakantie ook naar de Leonardo school gaat. Op school hebben ze hun best gedaan, ouders en kind hebben hun best gedaan maar ze vind gewoon geen aansluiting.
vrijdag 22 mei 2009 om 12:34
quote:nippo schreef op 21 mei 2009 @ 19:15:
Maar ik vind het een beetje een zwaktebod om je kind naar een Leonardoschool te doen. Later in de maatschappij zal hij ook met allerlei mensen om moeten kunnen gaan. Op een Leonardoschool komt een kind terecht in een heel geselecteerd groepje mensen (namelijk hoogbegaafde kinderen met problemen, want hoogbegaafde kinderen met wie het goed gaat in de klas komen niet op een Leonardoschool)
Wat een tenenkrommende post.
Allereerst, hoe kan het nou OOIT een zwaktebod zijn om te zorgen dat je kind in een (leer)klimaat zit waar hij/zij het best op zijn/haar plek is? Dan zou het dus ook een zwaktebod zijn om je kind naar een LOM school te laten gaan (term is waarschijnlijk net zou ouderwetsch ende oudbacken als ik, sorry). Immers, als de school alles boven de norm 'gewoon' op moet kunnen vangen, dan moet dat met alles onder de norm ook 'gewoon' gaan.
Het argument dat je als onderdeel van de maatschappij ook met allerlei mensen moet om kunnen gaan is zowel onder- als overschat in je reactie. Overschat omdat mensen binnen de maatschappij zèlf hun kring kiezen. Onderschat omdat juist het aanleren van sociale interactie nou eenmaal makkelijker is in het juiste leerklimaat.
De orthopedagoog die les geeft aan mijn kind, leert de kinderen niet alleen inhoudelijk meer dan de kinderen die deze lessen niet volgen, maar ook dingen als omgaan met het feit dat je meer dan de helft van de kinderen om je heen niet snapt (en zij jou niet), leren omgaan met je verlies (omdat dat in het 'elitaire hoogbegaafde clubje' opeens wèl tot de mogelijkheden behoort als je een spelletje speelt). Allemaal èrg waardevolle lessen om later in de maatschappij lekker mee te functioneren.
Overigens is Leonardo onderwijs niet voor hoogbegaafde kinderen met problemen, zodra er zich zware problemen voordoen ben je er zelfs niet welkom. Stel je voor dat jij in een klas zit met allemaal kinderen die Chinees spreken en er komt een school voor kinderen die Nederlands spreken. Knap lullig als je ouders zeggen dat het een zwaktebod zou zijn om je naar die nieuwe school te laten gaan.
Maar ik vind het een beetje een zwaktebod om je kind naar een Leonardoschool te doen. Later in de maatschappij zal hij ook met allerlei mensen om moeten kunnen gaan. Op een Leonardoschool komt een kind terecht in een heel geselecteerd groepje mensen (namelijk hoogbegaafde kinderen met problemen, want hoogbegaafde kinderen met wie het goed gaat in de klas komen niet op een Leonardoschool)
Wat een tenenkrommende post.
Allereerst, hoe kan het nou OOIT een zwaktebod zijn om te zorgen dat je kind in een (leer)klimaat zit waar hij/zij het best op zijn/haar plek is? Dan zou het dus ook een zwaktebod zijn om je kind naar een LOM school te laten gaan (term is waarschijnlijk net zou ouderwetsch ende oudbacken als ik, sorry). Immers, als de school alles boven de norm 'gewoon' op moet kunnen vangen, dan moet dat met alles onder de norm ook 'gewoon' gaan.
Het argument dat je als onderdeel van de maatschappij ook met allerlei mensen moet om kunnen gaan is zowel onder- als overschat in je reactie. Overschat omdat mensen binnen de maatschappij zèlf hun kring kiezen. Onderschat omdat juist het aanleren van sociale interactie nou eenmaal makkelijker is in het juiste leerklimaat.
De orthopedagoog die les geeft aan mijn kind, leert de kinderen niet alleen inhoudelijk meer dan de kinderen die deze lessen niet volgen, maar ook dingen als omgaan met het feit dat je meer dan de helft van de kinderen om je heen niet snapt (en zij jou niet), leren omgaan met je verlies (omdat dat in het 'elitaire hoogbegaafde clubje' opeens wèl tot de mogelijkheden behoort als je een spelletje speelt). Allemaal èrg waardevolle lessen om later in de maatschappij lekker mee te functioneren.
Overigens is Leonardo onderwijs niet voor hoogbegaafde kinderen met problemen, zodra er zich zware problemen voordoen ben je er zelfs niet welkom. Stel je voor dat jij in een klas zit met allemaal kinderen die Chinees spreken en er komt een school voor kinderen die Nederlands spreken. Knap lullig als je ouders zeggen dat het een zwaktebod zou zijn om je naar die nieuwe school te laten gaan.
vrijdag 22 mei 2009 om 15:49
Sprankelend, ik begrijp niet wat er tenenkrommend is aan mijn mening. De meeste hoogbegaafde kinderen blijven op een gewone school, en redden zich daar vaak prima (niet altijd, maar dat geldt ook voor gemiddelde kinderen). Degene die problemen hebben op een gewone school zijn degenen die een alternatief zoeken zoals de Leonardoschool. Dus daar zit een selectie van hoogebegaafde kinderen: degenen die het niet redden op een gewone school.
En dat er een ondergrens is aan wat de school kan opvangen, wil niet zeggen dat daar ook een bovengrens aan is. Een hoogbegaafd kind verbreden en verdiepen is veel gemakkelijker dan een zwakbegaafd kind waar het gewoon niet in zit proberen toch op het niveau van de klas te krijgen. Niettemin zit mijn zoon in de klas met een leerling met Down-syndroom, en dat kan ook.
Jij impliceert dat een hoogbegaafd kind op een Leonardoschool het beste op zijn of haar plek is. Dat vind ik dus niet. Ik vind dat een kind in principe het beste op zijn of haar plek is op de buurtschool (mits dat natuurlijk geen bijzonder zwakker school is). Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes, en er gewoon bij hoort in zijn of haar sociale omgeving. En zodat hij om leert gaan met allerlei soorten mensen. Dat dat op de middelbare school niet meer het geval is, vind ik geen argument om het op de lagere school da ook maar meteen te splitsen. Je kunt een puber niet met een schoolkind vergelijken; het is een heel andere ontwikkelingsfase en dan worden andere dingen belangrijker (bijvoorbeeld het vereiste niveau van de vervolgopleiding).
En voor wat betreft het kiezen van de eigen kring: dat gaat maar tot op zekere hoogte op. Als je een briljante arts wordt heb je nog altijd met patienten te maken, en als briljante wetenschapper met bijvoorbeeld de secretaresse. Of bijvoorbeeld met de docenten van je kinderen, of de concierge. En dat het aanleren van sociale interactie makkelijker gaat in het juiste leerklimaat: zo ken ik er nog wel een. Natuurlijk is het makkelijker om op de Leonardoschool met je klasgenoten om te gaan dan op een gewone school, want ze lijken immers allemaal op jou. Juist reden om het bij een gewone school te houden. Dan kun je ook in de praktijk leren omgaan met die meer dan de helft van de kinderen die je niet snappen, en hoef je dat niet in theorie van een orthopedagoog te leren. En voor wat een spelletje verliezen: op een gewone school wordt geknikkerd, en wordt bingo gespeeld, en wordt gevoetbald enzovoort. Ook voor elitaire hoogbegaafden mogelijkheden zat om te verliezen dus.
Stel je voor dat jij in een klas zit met allemaal kinderen die Chinees spreken en er komt een school voor kinderen die Nederlands spreken. Knap lullig als je ouders je naar die nieuwe school laten gaan als je in China woont.
En dat er een ondergrens is aan wat de school kan opvangen, wil niet zeggen dat daar ook een bovengrens aan is. Een hoogbegaafd kind verbreden en verdiepen is veel gemakkelijker dan een zwakbegaafd kind waar het gewoon niet in zit proberen toch op het niveau van de klas te krijgen. Niettemin zit mijn zoon in de klas met een leerling met Down-syndroom, en dat kan ook.
Jij impliceert dat een hoogbegaafd kind op een Leonardoschool het beste op zijn of haar plek is. Dat vind ik dus niet. Ik vind dat een kind in principe het beste op zijn of haar plek is op de buurtschool (mits dat natuurlijk geen bijzonder zwakker school is). Zodat hij veel kan spelen met vriendjes en vriendinnetjes, en er gewoon bij hoort in zijn of haar sociale omgeving. En zodat hij om leert gaan met allerlei soorten mensen. Dat dat op de middelbare school niet meer het geval is, vind ik geen argument om het op de lagere school da ook maar meteen te splitsen. Je kunt een puber niet met een schoolkind vergelijken; het is een heel andere ontwikkelingsfase en dan worden andere dingen belangrijker (bijvoorbeeld het vereiste niveau van de vervolgopleiding).
En voor wat betreft het kiezen van de eigen kring: dat gaat maar tot op zekere hoogte op. Als je een briljante arts wordt heb je nog altijd met patienten te maken, en als briljante wetenschapper met bijvoorbeeld de secretaresse. Of bijvoorbeeld met de docenten van je kinderen, of de concierge. En dat het aanleren van sociale interactie makkelijker gaat in het juiste leerklimaat: zo ken ik er nog wel een. Natuurlijk is het makkelijker om op de Leonardoschool met je klasgenoten om te gaan dan op een gewone school, want ze lijken immers allemaal op jou. Juist reden om het bij een gewone school te houden. Dan kun je ook in de praktijk leren omgaan met die meer dan de helft van de kinderen die je niet snappen, en hoef je dat niet in theorie van een orthopedagoog te leren. En voor wat een spelletje verliezen: op een gewone school wordt geknikkerd, en wordt bingo gespeeld, en wordt gevoetbald enzovoort. Ook voor elitaire hoogbegaafden mogelijkheden zat om te verliezen dus.
Stel je voor dat jij in een klas zit met allemaal kinderen die Chinees spreken en er komt een school voor kinderen die Nederlands spreken. Knap lullig als je ouders je naar die nieuwe school laten gaan als je in China woont.
vrijdag 22 mei 2009 om 15:58
Solomio, prima als kinderen boven het maaiveld uitkomen in cognitief opzicht. Maar waarom ze dan meteen wegstoppen in aparte scholen? Is dat niet juist in overeenstemming met dat goed-Nederlandse principe? Voor een kind dat boven het maaiveld uitkomt zou toch ook gewoon plaats moeten zijn op de buurtschool?
vrijdag 22 mei 2009 om 17:28
quote:nippo schreef op 22 mei 2009 @ 15:58:
Solomio, prima als kinderen boven het maaiveld uitkomen in cognitief opzicht. Maar waarom ze dan meteen wegstoppen in aparte scholen? Is dat niet juist in overeenstemming met dat goed-Nederlandse principe? Voor een kind dat boven het maaiveld uitkomt zou toch ook gewoon plaats moeten zijn op de buurtschool?
Ja hoor Nippo, natuurlijk zou er plaats moeten zijn op de buurtschool. Maar die plaats is er niet, tenminste niet als je een plaats meer vindt dan een tafel en een stoel. Passend onderwijs, dat is er gewoon niet voor het gros van de hb-ers. En dat niet ieder kind daar even veel onder lijdt, wil natuurlijk niet zeggen dat er dan maar niks aan hoeft te gebeuren.
Fantastisch hoor, als je kind in een gewone klas met vriendjes kan spelen, maar als je geen kinderen om je heen hebt waar je enige aansluiting mee hebt, wordt het lastig vriendjes hebben. Dat geldt niet alleen voor hb-ers, maar voor ieder kind dat 'afwijkende' interesses heeft.
En dan de constante verveling, stof die veel te makkelijk is, teveel herhaling.
Solomio, prima als kinderen boven het maaiveld uitkomen in cognitief opzicht. Maar waarom ze dan meteen wegstoppen in aparte scholen? Is dat niet juist in overeenstemming met dat goed-Nederlandse principe? Voor een kind dat boven het maaiveld uitkomt zou toch ook gewoon plaats moeten zijn op de buurtschool?
Ja hoor Nippo, natuurlijk zou er plaats moeten zijn op de buurtschool. Maar die plaats is er niet, tenminste niet als je een plaats meer vindt dan een tafel en een stoel. Passend onderwijs, dat is er gewoon niet voor het gros van de hb-ers. En dat niet ieder kind daar even veel onder lijdt, wil natuurlijk niet zeggen dat er dan maar niks aan hoeft te gebeuren.
Fantastisch hoor, als je kind in een gewone klas met vriendjes kan spelen, maar als je geen kinderen om je heen hebt waar je enige aansluiting mee hebt, wordt het lastig vriendjes hebben. Dat geldt niet alleen voor hb-ers, maar voor ieder kind dat 'afwijkende' interesses heeft.
En dan de constante verveling, stof die veel te makkelijk is, teveel herhaling.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 23 mei 2009 om 11:31
Ik heb alleen de OP gelezen en geef even mijn ongezouten mening.
Ik heb vroeger een klas overgeslagen, en ben later op het VWO weer blijven zitten, dus dat hief elkaar weer mooi op.
Als je kind zich stierlijk verveelt op de basisschool, moet je het gewoon proberen denk ik.
Ik heb vroeger een klas overgeslagen, en ben later op het VWO weer blijven zitten, dus dat hief elkaar weer mooi op.
Als je kind zich stierlijk verveelt op de basisschool, moet je het gewoon proberen denk ik.
anoniem_20981 wijzigde dit bericht op 23-05-2009 12:47
Reden: Dankzij Miss C een spellingsfout verbeterd. ( spellingfout????)
Reden: Dankzij Miss C een spellingsfout verbeterd. ( spellingfout????)
% gewijzigd
zaterdag 23 mei 2009 om 11:42
Misschien had je er nóg een jaartje bij moeten plakken Zamirah....
onregelmatig werkwoord: op-hef-fen
ik hef op (... ik ophef)
jij/u heft op (... jij opheft)
hij/zij heft op (... hij opheft)
wij/zij/jullie heffen op (... wij opheffen)
ik/jij/u/hij/zij hief op (... ik ophief)
wij/zij/jullie hieven op (... wij ophieven)
hij heeft opgeheven
de/het/een opgeheven ....
opheffend, opheffende
onregelmatig werkwoord: op-hef-fen
ik hef op (... ik ophef)
jij/u heft op (... jij opheft)
hij/zij heft op (... hij opheft)
wij/zij/jullie heffen op (... wij opheffen)
ik/jij/u/hij/zij hief op (... ik ophief)
wij/zij/jullie hieven op (... wij ophieven)
hij heeft opgeheven
de/het/een opgeheven ....
opheffend, opheffende
zaterdag 23 mei 2009 om 13:56
quote:misschicken schreef op 23 mei 2009 @ 11:42:
Misschien had je er nóg een jaartje bij moeten plakken Zamirah....
onregelmatig werkwoord: op-hef-fen
ik hef op (... ik ophef)
jij/u heft op (... jij opheft)
hij/zij heft op (... hij opheft)
wij/zij/jullie heffen op (... wij opheffen)
ik/jij/u/hij/zij hief op (... ik ophief)
wij/zij/jullie hieven op (... wij ophieven)
hij heeft opgeheven
de/het/een opgeheven ....
opheffend, opheffendeDat werd waarschijnlijk net behandeld in die klas die ze overgeslagen heeft.
Misschien had je er nóg een jaartje bij moeten plakken Zamirah....
onregelmatig werkwoord: op-hef-fen
ik hef op (... ik ophef)
jij/u heft op (... jij opheft)
hij/zij heft op (... hij opheft)
wij/zij/jullie heffen op (... wij opheffen)
ik/jij/u/hij/zij hief op (... ik ophief)
wij/zij/jullie hieven op (... wij ophieven)
hij heeft opgeheven
de/het/een opgeheven ....
opheffend, opheffendeDat werd waarschijnlijk net behandeld in die klas die ze overgeslagen heeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 23 mei 2009 om 15:05
zondag 24 mei 2009 om 10:00
Voor dat signaleren zijn wel methodes hoor.
Maar het begint bij een leerkracht die goed kijkt en ouders die (soms) de eerste signalen opmerken.
Mijn frustratie daarbij is dat ik, als ouder, zo weinig serieus genomen wordt.
Maar het begint bij een leerkracht die goed kijkt en ouders die (soms) de eerste signalen opmerken.
Mijn frustratie daarbij is dat ik, als ouder, zo weinig serieus genomen wordt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 24 mei 2009 om 11:07
quote:Zamirah schreef op 24 mei 2009 @ 10:40:
Klopt, ze denken: daar heb je weer zo'n ouder.Ik zoek momenteel voor beide kinderen een andere school en daarbij meld ik meteen maar dat ik als 'weer zo'n ouder' kan overkomen.
Klopt, ze denken: daar heb je weer zo'n ouder.Ik zoek momenteel voor beide kinderen een andere school en daarbij meld ik meteen maar dat ik als 'weer zo'n ouder' kan overkomen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 24 mei 2009 om 11:25
Over "je kind zal later ook met allerlei mensen moeten omgaan". Dat valt nogal mee: na de basisschool gaat het naar het VWO, daar zit je bij kinderen van vergelijkbaar niveau. Daarna ga je naar de universiteit: verdorie, weer geen lageropgeleiden. Je bouwt er een vriendenkring op, met daarin een groot gehalte studiegenoten en hun partners. Goh, die zijn allemaal hogeropgeleid. Je gaat werken op HBO/academisch niveau. Hee, in vergaderingen kom je vooral mede-HBO-ers/academici tegen.
Natuurlijk tref je bij het tankstation, bij de buren, in de kantine of op het secretariaat van je werk, in de supermarkt, bij de sportclub, als je een loodgieter inhuurt, mensen die misschien wat minder intelligent zijn. En een kind in basisschoolleeftijd treft die net zo goed: bij het spelen op straat, in de speeltuin, in het pretpark, op de voetbalclub. Het lijkt me niet nodig om een kind, dat bij Leonardo-onderwijs meer gebaat zou zijn, zich acht jaar lang op een gewone basisschool te laten vervelen alleen maar omdat ie dan "met mensen van ander niveau leert omgaan". Sterker nog, dat lijkt me doodzonde.
Natuurlijk tref je bij het tankstation, bij de buren, in de kantine of op het secretariaat van je werk, in de supermarkt, bij de sportclub, als je een loodgieter inhuurt, mensen die misschien wat minder intelligent zijn. En een kind in basisschoolleeftijd treft die net zo goed: bij het spelen op straat, in de speeltuin, in het pretpark, op de voetbalclub. Het lijkt me niet nodig om een kind, dat bij Leonardo-onderwijs meer gebaat zou zijn, zich acht jaar lang op een gewone basisschool te laten vervelen alleen maar omdat ie dan "met mensen van ander niveau leert omgaan". Sterker nog, dat lijkt me doodzonde.