Tikkie van vriend

15-05-2021 08:53 221 berichten
Hallo allemaal, ik heb een vraag en ben benieuwd wat jullie mening is.
Ik heb ruim een jaar een relatie .En mijn vriend 'logeert' al ruim een half jaar(achter elkaar) bij mij .Ik vraag nooit geld aan hem voor eten /wassen /douchen etc.
Als we ergens heen gaan o.i.d betalen we altijd samen de helft en als hij mij een tikkie stuurt dan betaal ik altijd meteen.
Nu was daar gister ook weer een tikkie van 30 euro.
Ik had een drukke dag , s'middags had ik hem aan de telefoon en vroeg hij me of ik zijn tikkie wel had gehad , ik zei ja heb ik gezien doe ik als ik thuis ben.
Vervolgens ben ik thuis en vraagt hij het me na een half uur weer.Toen heb ik het gelijk overgemaakt maar het is bij wel in jet verkeerde keelgat geschoten dat hij mij om de fucking 30 euro zo aan het pushen is geweest.
Dus s'avonds in bed heb ik hem gezegd dat ik dat toch vervelend vind en waarom hij dat nu deed .Was hij moe en wilde hij het er niet over hebben.
Ik ben nu npg geirriteerd.
Vinden jullie dat ik me aanstel en het moet laten gaan of het nog een keer ter sprake moet brengen ?
hp_1989 schreef:
15-05-2021 21:12
Dit is echt erg ja. Als ik met m'n stiefzusje op stap ga en ze zegt niet zelf van stuur een tikkie dan zou ik het niet sturen en er niet om vragen.

Laat staan met een toekomstige vriendin.

Geld is bijzaak, echt!

(dit is natuurlijk wel anders als je een erg klein budget hebt, dat snap ik)
Makkelijk omgaan met geld is alleen mogelijk als je dat geld hebt. daarnaast heeft geld voor mensen soms een emotionele betekenis.
Alle reacties Link kopieren
Whuuut die gast woont nog bij zijn moeder?? Heeft nog nooit op zichzelf gewoond? Terwijl jij een huwelijk van 20
Jaar achter de rug hebt en 2 volwassen kinderen??
Sorry maar wat een afknapper. Dat zijn vader is overleden geen enkel excuus om tot op middelbare leeftijd (?) bij zijn moedertje te wonen en haar te onderhouden. Moeder heeft niet door dat zoon inmiddels volwassen is en het gezond zou zijn als hij loskomt van haar en zijn eigen pad gaat volgen? Wat in de meeste gevallen een logische stap is in de opvoeding van je kinderen?
appelientjex schreef:
15-05-2021 22:12
Moeder heeft niet door dat zoon inmiddels volwassen is en het gezond zou zijn als hij loskomt van haar en zijn eigen pad gaat volgen? Wat in de meeste gevallen een logische stap is in de opvoeding van je kinderen?

Als je zijn móeder verantwoordelijk houdt voor het gedrag van deze man op middelbare leeftijd, ben je net zo hard alle verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven bij deze man aan het weghouden. Híj heeft deze keuze gemaakt. Híj heeft niet door dat hij al volwassen is en dat het gezond is als hij loskomt van haar en zijn eigen pad gaat volgen.
Geronimo2 schreef:
15-05-2021 21:42
Het kan ook een gebrek zijn aan ervaring. Misschien regelt zijn moeder alle kosten en helpt hij alleen met huur/G+E/ water en verder niets. Hij kent dus alleen maar een beperkt aantal kostenposten en is gewend dat zijn spaarrekening volgens een bepaald patroon verloopt. Een reden om voor veel mensen hier om geen relatie aan te gaan maar het lijkt nu wel of hij een misdadiger is. Sommige dingen moet je leren en sommigen leren dit later dan anderen, ook geen ramp.
Dit. To is verder tevreden.
Ik zou als ik to was er nog wel energie in steken duidelijk te maken hoe het er in mijn huis aan toegaat.
Dus duidelijker aangeven wat je wel en niet wanneer betaalt, wat je zelf financieel terug wil etc.
To kan zelf ook wat assertiever zijn en aangeven dat ze betaalt op haar manier en ook aangeven wat ze wel en niet terug betaalt.
Een tikkie is geen opdracht.
Andersom ook duidelijker maken wat het leven kost.
Als dit gedrag dan voortduurt weet je dat er wat anders speelt, maar zover is ze nog niet denk ik.
Aan alle kanten een mooie gelijkwaardige relatie, dat je hem nog op zichzelf moet leren wonen zou ik op de koop toenemen.

Waar heb je zin in, lijkt me in alle opzichten onaantrekkelijk. Dat hij zeurt over 30 € terwijl hij daar woont en dramt als het niet snel genoeg gaat zegt eigenlijk alles.
Thalas schreef:
16-05-2021 05:44
Als je zijn móeder verantwoordelijk houdt voor het gedrag van deze man op middelbare leeftijd, ben je net zo hard alle verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven bij deze man aan het weghouden. Híj heeft deze keuze gemaakt. Híj heeft niet door dat hij al volwassen is en dat het gezond is als hij loskomt van haar en zijn eigen pad gaat volgen.
Beiden zijn verantwoordelijk. Opvoeding gaat ook door als kind al volwassen is.
Ik dacht bij het begin dat hij een eigen huis zou hebben.
Tijd voor een goed gesprek over wat alles kost. Kijken hoe dat valt als hij verder leuk is.

Zijn ontwikkeling, zijn werk. Niet van partner of moeder.
appelientjex schreef:
16-05-2021 08:45

Ik heb geprobeerd hier serieus op te reageren, maar ik merk dat ik dat moeilijk vind. Je vindt serieus dat mensen op middelbare leeftijd nog opgevoed dienen te worden door hun ouders? Dat ouders van mensen op middelbare leeftijd medeverantwoordelijk zijn voor de beslissingen van hun kinderen? Hoe gaat dat met jouw eigen ouders? Vinden zij het niet raar dat ze nog steeds medeverantwoordelijk zijn voor jouw beslissingen? Vind jij het niet vervelend dat je ouders je nog steeds opvoeden?
appelientjex schreef:
16-05-2021 08:45

En, even inhakend op je eigen eerdere post, hoe kun je loskomen van je ouders als ze verantwoordelijk blijven en je blijven opvoeden tot in je veertigste? Dat is toch volledig tegenstrijdig?
Thalas schreef:
16-05-2021 08:55
Ik heb geprobeerd hier serieus op te reageren, maar ik merk dat ik dat moeilijk vind. Je vindt serieus dat mensen op middelbare leeftijd nog opgevoed dienen te worden door hun ouders? Dat ouders van mensen op middelbare leeftijd medeverantwoordelijk zijn voor de beslissingen van hun kinderen? Hoe gaat dat met jouw eigen ouders? Vinden zij het niet raar dat ze nog steeds medeverantwoordelijk zijn voor jouw beslissingen? Vind jij het niet vervelend dat je ouders je nog steeds opvoeden?
Je neemt het veel te letterlijk. Er is hier al zoveel mis gegaan in de opvoeding. Normaal zou zijn om je kind zodra hij 18 is te stimuleren uit huis te gaan en zelfstandig te maken. Dat is hier blijkbaar niet gebeurd. Sterker nog, er werd afgesproken dat hij bij moeder moest blijven wonen tot moeder met pensioen ging omdat vader was overleden. Sick.
Thalas schreef:
16-05-2021 08:57
En, even inhakend op je eigen eerdere post, hoe kun je loskomen van je ouders als ze verantwoordelijk blijven en je blijven opvoeden tot in je veertigste? Dat is toch volledig tegenstrijdig?
Huh je verward verantwoordelijkheid zijn voor iemands leven en beslissingen met opvoeden. Opvoeden betekent júist loskomen van je kinderen, ze zelfstandig burgers maken op alle gebieden. Essentieel onderdeel van de opvoeding. Dat is bij mij prima gelukt. Ben op mijn 19e op kamers gaan wonen en vond dat heerlijk.
appelientjex schreef:
16-05-2021 09:01
Je neemt het veel te letterlijk. Er is hier al zoveel mis gegaan in de opvoeding. Normaal zou zijn om je kind zodra hij 18 is te stimuleren uit huis te gaan en zelfstandig te maken. Dat is hier blijkbaar niet gebeurd. Sterker nog, er werd afgesproken dat hij bij moeder moest blijven wonen tot moeder met pensioen ging omdat vader was overleden. Sick.

Ja, soms maken mensen deze keuzes. TO heeft tot twee keer toe een ontoereikende partner gekozen; is dat ook de verantwoordelijkheid van haar ouders? Dienen haar ouders aangespoord te worden om de opvoeding wat steviger te continueren?

Je hebt de moeder verantwoordelijk gemaakt voor de keuzes van haar zoon van middelbare leeftijd, met een verwijzing dat de opvoeding doorgaat tot in de volwassen leeftijd. Het is daarmee niet de schuld van de zoon dat hij deze keus gemaakt heeft, maar mede die van zijn moeder, zij had beter moeten opvoeden. Het is een treurige reflex om dom gedrag van mannen toe te schrijven aan de keuzes van vrouwen. Alsof mannen niet zelfstandig verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun levenskeuzes.
Hij teert dus lekker op jouw zak?

Ik zou hem er een keer op wijzen en hem vragen bij te dragen aan de kosten.... Doet hij dat niet dan moet je genoeg weten! Of wil jij je leven slijten met een vrek?
Er wordt gelukkig niet zoveel ingevuld... :facepalm:

Hoe ging het gesprek gisteravond TO?
Ik zou hem dit topic even laten lezen, misschien stopt ie dan met mokken en schaamt ie zich dood.
En, hoe ging het gesprek? 😃
Thalas schreef:
16-05-2021 09:19
Ja, soms maken mensen deze keuzes. TO heeft tot twee keer toe een ontoereikende partner gekozen; is dat ook de verantwoordelijkheid van haar ouders? Dienen haar ouders aangespoord te worden om de opvoeding wat steviger te continueren?

Je hebt de moeder verantwoordelijk gemaakt voor de keuzes van haar zoon van middelbare leeftijd, met een verwijzing dat de opvoeding doorgaat tot in de volwassen leeftijd. Het is daarmee niet de schuld van de zoon dat hij deze keus gemaakt heeft, maar mede die van zijn moeder, zij had beter moeten opvoeden. Het is een treurige reflex om dom gedrag van mannen toe te schrijven aan de keuzes van vrouwen. Alsof mannen niet zelfstandig verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun levenskeuzes.
Wauw! Ontoereikende partner.. wat een aanname. Er staat nergens waarop haar eerste huwelijk gestrand is.
Krulliebollie73 schreef:
16-05-2021 11:37
Wauw! Ontoereikende partner.. wat een aanname. Er staat nergens waarop haar eerste huwelijk gestrand is.

Ontoereikend is geen aanname, maar een beschrijving van het feit dat de relatie met beide partners op enig punt niet of moeizaam voortgezet kon worden.
Een ontoereikende partner gekozen.. daar zit voor mij een behoorlijk waardeoordeel aan vast.
Thalas schreef:
16-05-2021 12:10
Ontoereikend is geen aanname, maar een beschrijving van het feit dat de relatie met beide partners op enig punt niet of moeizaam voortgezet kon worden.
ze heeft het 22 jaar volgehouden, dat is bovengemiddeld lang
Krulliebollie73 schreef:
16-05-2021 12:12
Een ontoereikende partner gekozen.. daar zit voor mij een behoorlijk waardeoordeel aan vast.

Een partner is ontoereikend als hij geen partner is of kan zijn, dus als hij niet kan voldoen aan zijn primaire beschrijving. Een waardeoordeel is 'slecht', 'dom' of 'fout'.
Thalas schreef:
16-05-2021 12:15
Een partner is ontoereikend als hij geen partner is of kan zijn, dus als hij niet kan voldoen aan zijn primaire beschrijving. Een waardeoordeel is 'slecht', 'dom' of 'fout'.
Ik denk daar dus anders over.. jij schrijft dat TO tot 2 maal aan toe een ontoereikende partner heeft gekozen. Voor mij zit daar wel degelijk een waardeoordeel aan vast..
lilalinda schreef:
16-05-2021 12:14
ze heeft het 22 jaar volgehouden, dat is bovengemiddeld lang

Dat is het zeker. Ik vind er persoonlijk niets van dat relaties stranden, dat doen ze soms. Ik vind er wel iets van wanneer een derde partij daar, of voor andere onprettigheden in het leven, schuld of verantwoordelijkheid voor zou dragen.
Krulliebollie73 schreef:
16-05-2021 12:16
Ik denk daar dus anders over.. jij schrijft dat TO tot 2 maal aan toe een ontoereikende partner heeft gekozen. Voor mij zit daar wel degelijk een waardeoordeel aan vast..

Dat mag. Voor mij zit dat er niet.
Volgens de definitie van ontoereikend wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven