Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
GreenLadyFern schreef:
22-05-2021 20:56
Inderdaad. Ik vind dat dus niet normaal, iets wat je maar moet doen voor je partner. Maar dat zit er wel ingesleten bij veel mannen én vrouwen.
Dat is ook niet normaal, het feit alleen al dat een man het kan doen op een vrouw die er niet voor in is. Dan mankeert er echt wat aan je. Het is misschien niet direct verkrachting maar wel een vorm van dwang al dan niet door jezelf of anderen opgelegd en dus net zo schadelijk, denk ik.
kadanz schreef:
22-05-2021 15:39
Ik vind het heel jammer dat dit weer geframed wordt alsof ook maar iemand in dat topic zou betwisten dat nee=nee.
kadanz schreef:
22-05-2021 16:12
Ik haal dit weer aan om aan te geven dat nee=nee niet altijd even duidelijk is. De beginsituatie van de TO is niet heel veel anders dan als beschreven lollig stukje in de viva.

Dus dan kun je wel blijven herhalen nee=nee, maar het probleem ligt dieper en geniepiger.

Maar ja, moment dat ik dat schrijf dan ben ik weer aan het victim blamen volgens sommigen hier.
kadanz schreef:
22-05-2021 19:21
Zoals ik in het andere topic schreef, mannen beseffen zich te weinig dat ‘bevriezen’ ook hun eigen vrouw kan overkomen, als gevolg van hun eigen acties. Wij zijn allemaal groot gebracht met het klassieke verkrachtingsbegrip waarbij dreiging en geweld voorbijkwam. Dat hele ‘bevriezen’ is dan ook pas recent onder de aandacht. Het feit dat een vrouw die zich seksueel bedreigd voelt soms ineens stopt met tegenwerken, soms zelfs (zonder enthousiasme) meewerkt, is niet echt breed onder de aandacht bij mannen.

Ik ben ervan overtuigd dat dát een oplossing is voor veel van dit soort gevallen. Dit is ook waar de nieuwe wetgeving vanuit gaat.

Ik heb in beide topics jouw reacties met open mond gelezen.
Lees je eigen berichten en zie je tegenstrijdigheid. Én inderdaad victim blaming. Én ook nog het ego dat jij wel even bepaald dat een slachtoffer van seksueel geweld binnen haar eigen relatie maar even moet begrijpen hoe het eventueel zou kunnen dat haar man zo ver over haar grens is gegaan, want het topic loopt al 3 weken.

Ik ben ervan overtuigd dat mannen die zichzelf, in discussies met vrouwen, verstoppen achter woorden als nuancering, grijsgebied, tegenwicht bieden, uitleg geven en meer van dat geneuzel, deze alleen maar gebruiken omdat ze geen enkel besef hebben van eigen verantwoordelijkheden en geen enkel zicht hebben op het eigen gedrag en de effecten ervan.

Jouw reacties doen me sterk aan dit type man denken. Ik lees vooral excuses voor het eigen onbeschofte, pijnlijke en drammerige gedrag in een topic waarin een slachtoffer haar gedachten en emoties probeert te ordenen zodat ze meer helder krijgt welke opties ze heeft en wat ze gaat doen. En, zoals eerder door TO van hier is aangehaald, je ook geen nee wil horen. Je gaat gewoon door terwijl je weet dat je een TO wegjaagt.

En als je daarop aangesproken wordt, dan ben je plots het slachtoffer.

Naar, heel naar.
anoniem_389112 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 21:07
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
22-05-2021 20:50
Noem asjeblieft één zaak die ik heb ontkend. Eéntje maar.
dat er al heel lang uitgelegd wordt dat vrouwen kunnen bevriezen wanneer ze bedreigd worden bijvoorbeeld
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
xynix schreef:
22-05-2021 20:52
De mogelijkheid dat je wel eens ongelijk zou kunnen hebben.
Waar? Ik zit hier 90% van de tijd zaken te corrigeren die ik nergens heb opgeschreven of die bewust uit z'n verband worden getrokken, ik kom niet eens toe aan mijn (on)gelijk..
LaFleurNoire schreef:
22-05-2021 21:03
Hij schreef dat hij het wel opmerkte en daar is mijn post op gestoeld. Zodra je dat merkt, hou je toch op? Dan vergaat je de lust toch?

Zoals ik het las interpreteerde hij het gedrag van zijn partners in retrospect als veinzend.
Ik denk dat er in deze hele discussie voorbij gegaan wordt aan het oude idee dat vrouwen die sex lekker vinden 'vies' zijn. Veel mannen (en vrouwen) vinden het lastig om te zien dat vrouwen iniatief nemen. Lees hier maar in andere topics: als je 'te snel' sex hebt moet je er niet gek van op staan te kijken dat je als oud vuil behandeld wordt.
Vele vrouwen komen dat in zo'n topic even duidelijk maken.
Dus sommige mannen denken dat nette vrouwen eigenlijk helemaal geen sex willen en het hele gebeuren er sowieso is om hen te plezieren.
Dus dan is het net zo erg als een kind dat om een ijsje zeurt, je krijgt wat je wil en er is je wat gegund. Extra leuk als het eerst niet mocht.
Kadanz, je doet aan sealioning, zowel hier als in het topic van Zandblauwtjes:

Afbeelding
nounou
Thalas schreef:
22-05-2021 21:09
Zoals ik het las interpreteerde hij het gedrag van zijn partners in retrospect als veinzend.
Dat zegt toch al genoeg? Veinzen is doen alsof. Dat doe je dus niet omdat je zelf ook zo graag wil.
Surebaby schreef:
22-05-2021 21:11
Ik denk dat er in deze hele discussie voorbij gegaan wordt aan het oude idee dat vrouwen die sex lekker vinden 'vies' zijn. Veel mannen (en vrouwen) vinden het lastig om te zien dat vrouwen iniatief nemen. Lees hier maar in andere topics: als je 'te snel' sex hebt moet je er niet gek van op staan te kijken dat je als oud vuil behandeld wordt.
Vele vrouwen komen dat in zo'n topic even duidelijk maken.
Dus sommige mannen denken dat nette vrouwen eigenlijk helemaal geen sex willen en het hele gebeuren er sowieso is om hen te plezieren.
Dus dan is het net zo erg als een kind dat om een ijsje zeurt, je krijgt wat je wil en er is je wat gegund. Extra leuk als het eerst niet mocht.
goed punt, speelt zeker een rol
rosanna08 schreef:
22-05-2021 21:07
dat er al heel lang uitgelegd wordt dat vrouwen kunnen bevriezen wanneer ze bedreigd worden bijvoorbeeld
Dat ontken ik toch niet? Het wordt vast uitgelegd, maar het dringt nog niet echt door. Die boodschap begint nu pas echt tractie te krijgen. Het is niet voor niets dat er de laatste tijd zoveel over bericht wordt. Dat verzin ik niet, dat is algemeen bekend probleem:

Freezing is probably the survival response with which people are least familiar, and when we think about a scenario involving rape, thoughts of running away (‘flight’) or of fighting back can spring much more readily to mind than the idea of being unable to move or do anything at all.

"Most people have heard of 'fight or flight' but not really heard about the other equally common response to danger, which is 'freeze'," explains Noel McDermott, a psychotherapist with years of experience treating clients who have suffered traumatic experiences. "So in truth it is more like 'fight, flight and freeze'."

En zo kan ik pagina na pagina quoten, niet om te mansplainen, maar waaruit blijkt dat men in de maatschappij nog niet helemaal snapt dat slachtoffers kunnen 'freezen'. Wat is er dan zo gek aan als ik dat benoem? En dat ik als een (van de vele) oplossing opper dat er hier een kans op verbetering ligt?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 21:18
2.52% gewijzigd
LaFleurNoire schreef:
22-05-2021 21:13
Dat zegt toch al genoeg? Veinzen is doen alsof. Dat doe je dus niet omdat je zelf ook zo graag wil.

Dat klopt. En dat vinden heel veel mensen doodnormaal. De zin van een vrouw doet er niet zoveel toe. En als je dat allebei normaal vindt, is het niet heel gek dat een man gebrek aan zin niet opmerkt als problematisch. Het probleem zit veel dieper dan enkel mannen die hun zin doordrijven.
rosanna08 schreef:
22-05-2021 21:15
goed punt, speelt zeker een rol
En dat er nog mensen (ook op dit forum) in termen als ‘seks geven’ of seks krijgen’ spreken.
Bah.
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:
22-05-2021 21:17
Dat ontken ik toch niet? Het wordt vast uitgelegd, maar het dringt nog niet echt door. Die boodschap begint nu pas echt tractie te krijgen. Het is niet voor niets dat er de laatste tijd zoveel over bericht wordt. Dat verzin ik niet, dat is algemeen bekend probleem:

Freezing is probably the survival response with which people are least familiar, and when we think about a scenario involving rape, thoughts of running away (‘flight’) or of fighting back can spring much more readily to mind than the idea of being unable to move or do anything at all.

"Most people have heard of 'fight or flight' but not really heard about the other equally common response to danger, which is 'freeze'," explains Noel McDermott, a psychotherapist with years of experience treating clients who have suffered traumatic experiences. "So in truth it is more like 'fight, flight and freeze'."

En zo kan ik pagina na pagina quoten, niet om te mansplainen, maar waaruit blijkt dat men in de maatschappij nog niet helemaal snapt dat slachtoffers kunnen 'freezen'. Wat is er dan zo gek aan als ik dat benoem? En dat ik als een (van de vele) oplossing opper dat er hier een kans op verbetering ligt?
zoals ik al eerder zei, dit probeer ik je al jaren uit te leggen!!! Dus doe niet alsof dit nieuw is voor je
kadanz schreef:

Omdat je preekt tegen de verkeerde parochie.
Ga hiermee ergens op een mannenforum het alwetende orakel uithangen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
LaFleurNoire schreef:
22-05-2021 21:13
Maar als een vrouw goed is in 'doen alsof', kom je daar als man niet zo snel achter.
kadanz schreef:

Dus het wordt al jaren uitgelegd, maar nog begrijpen mannen het niet genoeg? Zie je nou zelf niet dat er nog steeds naar smoesjes wordt gezocht zodat mannen hier nog steeds mee weg kunnen komen?

News flash: meer voorlichting gaat niet helpen. Er zijn nl mannen die dit niet willen begrijpen. Pas nu het strafbaar wordt, schrikken ze zich de ballen uit de broek. En ach en wee...ze kunnen het toch allemaal niet weten.

Dieptriest.
rosanna08 schreef:
22-05-2021 21:07
Bovendien wordt de wet nu pas, anno 2021, aangepast om met dit fenomeen van freezen beter rekening te houden. Dat is een enorme stap in de goede richting en het zal zeker tot meer bewustwording leiden.

Kortom, ja, mannen en vrouwen behoren beter te weten, maar het is vrij evident dat we er in de maatschappij nog niet op ingesteld zijn dat het grootste deel van de slachtoffers eerder passief (en soms meewerkt) wordt dan terug vecht.
rosanna08 schreef:
22-05-2021 21:19
zoals ik al eerder zei, dit probeer ik je al jaren uit te leggen!!! Dus doe niet alsof dit nieuw is voor je
Voor mij niet. Voor heel wat mannen en vrouwen wel.
kadanz schreef:

Men??
Toch alleen mannen. Waarom ga je die niet met je opgeheven vingertje vertellen hoe het zit. Ipv dat je hier maar blijft doordrammen. Want wij weten prima hoe het zit, zoals je constant wordt verteld. Maar ook hier, net als in het andere topic, is jouw gelijk krijgen veel belangrijker dan luisteren. Ook als je daarvoor over de dingen die vrouwen zeggen heen moet walsen.
Dwaler schreef:
22-05-2021 21:25
Men??
Toch alleen mannen. Waarom ga je die niet met je opgeheven vingertje vertellen hoe het zit. Ipv dat je hier maar blijft doordrammen. Want wij weten prima hoe het zit, zoals je constant wordt verteld. Maar ook hier, net als in het andere topic, is jouw gelijk krijgen veel belangrijker dan luisteren. Ook als je daarvoor over de dingen die vrouwen zeggen heen moet walsen.
Ook vrouwen snappen hun freeze reactie lang niet altijd maar dat weet je best.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 21:28
2.12% gewijzigd
kadanz schreef:

En ik kan zo honderden boeken, sites, sporten quoten waarin dit al tig jaren wordt geroepen. Het gaat al sinds ergens in de jaren 80, zo niet al eerder, over de 3 FFF en.
Dus dat jij een halve eeuw nodig hebt om dat door te laten dringen, en met jou nog een paar extra, waarbij je een quote gebruikt die alleen aangeeft dat Freeze de minst bekende is, maakt niet dat een hele maatschappij daar nog van doordrongen moet worden.
Jij hoeft alleen maar te beseffen dat je deze keer achter de fanfare aanholt (of brandweer als je dat leuker vindt). Voor de rest van de maatschappij houdt dat voor nu in dat een groep mannen begint te beseffen dat hun gedrag weleens hele andere gevolgen kan gaan hebben. En dat we kinderen inderdaad anders mogen opvoeden vooral door betere voorbeelden te geven.
Thalas schreef:
Dat klopt. En dat vinden heel veel mensen doodnormaal. De zin van een vrouw doet er niet zoveel toe. En als je dat allebei normaal vindt, is het niet heel gek dat een man gebrek aan zin niet opmerkt als problematisch. Het probleem zit veel dieper dan enkel mannen die hun zin doordrijven.
Dit denk ik ook. In de familie van mijn ex hadden ze de stelregel dat vrouwen op vakantie niet hoefden te koken en geen seks hoefden te hebben.
kadanz schreef:
22-05-2021 21:27
Echt, hoe durf je? Hoe durf je de reactie van de vrouw die wijs probeert te worden uit wat gebeurd is te vergelijken met de man die grenzen ver overschreden heeft. Hoe durf je?
kadanz schreef:
En dan durf je ook nog te beweren dat je niet aan het mansplainen bent :facepalm:
kadanz schreef:

De meeste wel hoor. We horen ze van andere vrouwen en we zien ze zo ongeveer in elke film met geweld of spanning voorbij komen: de vrouw die in een hoekje gaat zitten schreeuwen met de geladen revolver in haar handen en alleen maar kan toekijken hoe ... (vul naar / horror scenario maar zelf in).
En om het beeld maar af te maken: als ze nog gered kan worden, dan is het meestal door de stoere paps of held. En in dat laatste geval is het ook nog van "ze leefde lang en gelukkig".
Jammer dat men zoveel onzin op tv en internet voor waar aanneemt, maar iets dat duizenden keren per jaar erop voorbij komt en ook nog eens extra uitvergroot wordt, dat zien ze dan weer niet.

Aanvulling: en ja, de meeste weten dat emoties nu eenmaal niet altijd te begrijpen zijn, net als reflexen. Alleen wordt het nu wel heel moeilijk gemaakt om eigen woorden daarvoor te vinden, want de man komt wel even vertellen welke dat moeten zijn en hoe zwaar ze gewogen mogen worden, want de dader heeft ook gevoelens en snapt zichzelf ook niet he....
anoniem_389112 wijzigde dit bericht op 22-05-2021 21:34
17.72% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven