Man gaat over mijn grens

02-05-2021 14:54 2094 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivavrouwen,

Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.

Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...

Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
kadanz schreef:
31-05-2021 11:54
Ja, dat is ook waar. En dat schreeuwen, zoals TO in haar laatste post schrijft, zit me natuurlijk ook niet helemaal lekker (als is dat weer een iets andere omschrijving van zijn ‘vervelend’ gedrag als vorige week gegeven).

Maar goed, als hij zelf denkt dat alcohol mee heeft gespeeld en hij nu toch al zo weinig drinkt én hij echt schuldbewust is, dan zal hij daar rekening mee houden.
Behalve dan dat hij een paar weken later precies hetzelfde weer heeft gedaan, drinken bij dezelfde vriend...
Het enige verschil is dat hij niet meer in huis mocht komen nadien. Ik vind dat echt boekdelen spreken.
yette schreef:
31-05-2021 11:37
Ik zou dit zeker geen alcoholisme noemen, maar ook niet 'aangeschoten'.
Die bewuste avond was hij aangeschoten volgens TO. In welke mate? Geen idee, of ik lees TO verkeerd.

Dat zijn gedrag uit het verleden verder gaat dan aangeschoten dat ben ik met je eens. Wat er die avond is gebeurd kan alles met alcohol te maken hebben gehad, maar ook niets, of iets daartussenin. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Doreia* schreef:
31-05-2021 12:01
Behalve dan dat hij een paar weken later precies hetzelfde weer heeft gedaan, drinken bij dezelfde vriend...
Het enige verschil is dat hij niet meer in huis mocht komen nadien. Ik vind dat echt boekdelen spreken.
Straks krijgt die vriend nog een deel van de schuld ;)
Maar goed, misschien heb je gelijk hoor, misschien is hij ineens niet meer te handhaven, is hij een ander mens geworden door de stress van het vaderschap en komt nu zijn ware aard eindelijk naar boven. Of misschien speelt er gewoon iets subtielers, iets minder boekdelen, een jammerlijk hoofdstuk...
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 31-05-2021 12:11
40.45% gewijzigd
Ik vraag mij meer af als TO kiest om verder te gaan met deze man omwille van het gezin hoe ze ooit weer intiem met elkaar gaan worden, gaat de verkrachting niet tussen hen in staan?
kadanz schreef:
31-05-2021 12:04
Die bewuste avond was hij aangeschoten volgens TO. In welke mate? Geen idee, of ik lees TO verkeerd.

Dat zijn gedrag uit het verleden verder gaat dan aangeschoten dat ben ik met je eens. Wat er die avond is gebeurd kan alles met alcohol te maken hebben gehad, maar ook niets, of iets daartussenin. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Maar goed, misschien heb je gelijk hoor, misschien is hij ineens niet meer te handhaven, is hij een ander mens geworden door de stress van het vaderschap en komt nu zijn ware aard eindelijk naar boven. Of misschien speelt er gewoon iets subtielers, iets minder boekdelen, een jammerlijk hoofdstuk...
Kadanz,
Lees je wel met aandacht de informatie van TO? Of lees je alleen om het antwoord wat je al in je hoofd hebt op te kunnen schrijven daarna?
Ze schrijft namelijk dat dit al gebeurde in hun begin twintiger jaren, tot aan uitschelden aan toe. Dat het nu minder is, maar vanwege Corona waarschijnlijk. En dat het nu opeens weer zo uit de hand liep.

Kortom, allemaal vergoelijken van iets wat TO eerder als losse incidenten zag, maar wat zomaar weleens allemaal aan elkaar kan hangen.
En schuld aan die vriend... tja, waarom kiest hij ervoor zo kratjelam te gaan bij die vriend? Dan komt er toch niet meer dan wederzijds gebral uit op een gegeven moment? Die vriend heeft natuurlijk geen schuld aan de acties van zijn vriend, hij geeft wel de gelegenheid.
Zandblauwtjes schreef:
31-05-2021 08:57
Ik merk dat ik het echt heel moeilijk vind om mijn man (zeker voor langere tijd) te beknotten in zijn autonomie. Dat voelt voor mij als iets slechts wat niet mag. Ik ben daarom misschien een beetje te veel op zoek naar redenen om dat ook niet te doen.
Prima uitgangspunt. Maar hij heeft wel een kind. Als zijn autonomie botst met de belangen van het kind, dan gaat het kind voor. En dat is zijn verantwoordelijkheid, die hij niet op jou mag afschuiven door gewoon weg te gaan. En als hij een halve of hele dag een kater heeft, dan is hij dus niet beschikbaar voor zijn kind. Daar mag je hem best op wijzen.
Jij bent niet degene die hem 'beknot', hij heeft zelf de keuze voor een kind gemaakt (neem ik aan) en daarmee komen verplichtingen.

En dat is dus nog helemaal los van het feit dat zijn 'autonomie' in botsing is gekomen met jouw lichamelijke integriteit.
Hexopbezemsteel schreef:
Als je jezelf niet meer in de hand hebt als je dronken bent, heb je in ieder geval een probleem met alcoholgebruik.
Klopt. Ik bedoel ook wat nuance aan te brengen. Niet iedereen die slecht met alcohol omgaat is meteen een alcoholist. En aangeschoten zijn is iets anders dan dronken zijn. Er is nogal een verschil tussen wat losser er ongeremder zijn, maar nog wel weten wanneer je moet stoppen en zoveel gedronken hebben dat je je eigen gedrag niet meer onder controle hebt en voor anderen vervelend wordt.
'Beknotten is zijn autonomie' klinkt net zoals Marco B met zijn intimiteitsvaccuum
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou je eigen autonomie ook opgeven tbv zijn vrijheid. Straks voelt hij zich nog beknot.

To waar denk je dat jouw echte gevoelens heen gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kadanz schreef:
Ja, dat is ook waar. En dat schreeuwen, zoals TO in haar laatste post schrijft, zit me natuurlijk ook niet helemaal lekker (als is dat weer een iets andere omschrijving van zijn ‘vervelend’ gedrag als vorige week gegeven).

Maar goed, als hij zelf denkt dat alcohol mee heeft gespeeld en hij nu toch al zo weinig drinkt én hij echt schuldbewust is, dan zal hij daar rekening mee houden.
Schreeuwen, weglopen en niet zeggen waar je bent, de schuld bij een ander leggen, dat is geen kwestie van een “slechte dronk” maar zou eerder kunnen wijzen op egoisme, manipulatie en weinig empathie.
Iedere dag is gehaktdag
“Beknotten in autonomie”, dat klinkt alsof vader zijn verantwoordelijkheid niet neemt en moeder hem tot de orde moet roepen. Dat is niet oké. Een echte man snapt heus wel dat je niet meer kan doen en laten wat je wil als er een baby is. Dat geldt voor vader en moeder. Als de één de ander daarin moet “beknotten” gaat er in de verantwoordelijkheidsbeleving van de ander iets verkeerd.
Iedere dag is gehaktdag
Zandblauwtjes schreef:
30-05-2021 20:19

Vind je dom dat ik met mijn man verder wil? Of anders gezegd... denk je dat het hoe dan ook weer mis moet gaan na wat er gebeurd is?

Misschien zou je ‘the cycle of abuse’ eens kunnen googelen?

involves four stages:

building tension
an incident of abuse
reconciliation
calm

De pest is dat die cirkel steeds opnieuw begint.

Sterkte TO.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Hij heeft je eerder uitgescholden, nu heeft hij seks met jou gehad tegen jou zin in. Jullie zijn er nog niet he, het leven gaat misschien nog een stuk meer in petto hebben dan even een tijdje seks op een langer pitje na de komst van een baby. Er zullen momenten zijn in de toekomst dat hij zich misschien helemaal rot voelt of gestrest is, voel jij je dan veilig bij hem als hij weer aan de alcohol gaat? De alcohol opgeven zou het minste moeten zijn wat hij over zou hebben voor het redden van zijn gezin.

Jammer hoor dat je als volwassen vent niet meer kunt zuipen, wat hij daarvoor terug krijgt is een nieuwe kans op een fijn gezin nadat hij een hele flinke misstap heeft begaan. Hij mag boffen dat jij hem nog een kans wilt geven.
DeSlager schreef:
31-05-2021 14:22
“Beknotten in autonomie”, dat klinkt alsof vader zijn verantwoordelijkheid niet neemt en moeder hem tot de orde moet roepen. Dat is niet oké. Een echte man snapt heus wel dat je niet meer kan doen en laten wat je wil als er een baby is. Dat geldt voor vader en moeder. Als de één de ander daarin moet “beknotten” gaat er in de verantwoordelijkheidsbeleving van de ander iets verkeerd.
Vind het vooral heel erg dat zo'n man zich niet kan inleven in zijn recent bevallen vrouw. Dat dit emotioneel en fysiek iets met je doet. Maar die man wil weer aandacht en natuurlijk neuken want hij voelt zich zelf zo te kort gedaan de afgelopen maanden, en onder het mom van ik was dronken verkracht hij zijn vrouw om toch even zijn kwakkie kwijt te kunnen.

Het is eigenlijk zo intens gemeen.

Geloof niet dat het zich nog zal herhalen maar vraag mij echt af wat het voor je intimiteit doet, of je weer kan genieten van seks met een man die je verkracht heeft ook al is het je eigen partner.
*Hestia* schreef:
31-05-2021 14:48

involves four stages:

building tension
an incident of abuse
reconciliation
calm

Sterkte TO.

Dit. Deze link beschrijft het mooi: https://www.healthline.com/health/relat ... #the-cycle.
Doreia* schreef:
31-05-2021 12:27
Kadanz,
Lees je wel met aandacht de informatie van TO?
Je leest haar posts net iets negatiever dan ik.
kadanz schreef:
31-05-2021 15:52
Je leest haar posts net iets negatiever dan ik.
Of eerlijker, maar dat komt jou niet zo goed uit.
FeeLucifer01 schreef:
31-05-2021 15:54
Of eerlijker, maar dat komt jou niet zo goed uit.
Dat laat ik aan jou.

Ik vergoelijk overigens zijn acties overigens niet. Doodslag is ook geen vergoelijking van moord. Laten we het daar op houden. Als je het anders ziet, prima. Aan TO wat ze met alle posts doet.
Nou TO, dat klinkt als het gesprek dat je weken geleden als met je man had willen hebben. Soort van 'fijn' dat het er nu toch van gekomen is. Daarbij hoop ik wel dat er gewerkt gaat worden aan wat thema's tussen jullie op het gebied van grenzen respecteren, inlevingsvermogen etc. Jij moet de tijd krijgen om weer vertrouwen op te bouwen en dat moet op jouw tempo gaan naar mijn mening. Omdat er nou eindelijk een goed gesprek is, lijkt het mij niet zand erover en klaar. Dan is het wachten op het volgende incident, of het nou binnenkort is over een paar jaar, dat gaat komen en dat willen jullie allebei voor zijn me dunkt.

Heel veel sterkte en succes in ieder geval.
kadanz schreef:
31-05-2021 12:04

Heb je nu echt niet door dat je zijn gedrag vergoelijkt? Misschien had die arme man niet door dat zijn vrouw bevroor (dat ze al twee keer NEE had gezegd maakt niet uit). Vervolgens bespreekt zij haar gevoel met hem, waarop hij boos vertrekt, haar bezorgd achterlatend, en niet laat weten waar hij is.

Je zegt dat je zijn gedrag niet ok vindt, maar je verzint wel allerlei verzachtende omstandigheden. Die je vervolgens omschrijft als "nuance" waarna je even mansplaint dat zaken in "de echte wereld" nu eenmaal genuanceerder kunnen liggen.

Wil je suiker in je koffie?
Nee, ik houd niet van suiker
Echt niet
Nee, ik krijg er buikpijn van
Ik doe suiker in je koffie, dan krijg je vanzelf zin in koffie met suiker.

Vond je het niks? Ik dacht echt dat je koffie met suiker toch wel lekker vond. Ik kon toch niet weten dat je er echt niet van houdt?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Je legt me nu heel wat woorden in de mond, zelfs als ‘’quote’’. Laten we het hierbij laten of quote desnoods mijn eigen tekst maar zo wordt het weer een welles nietes verhaal.
*Hestia* schreef:
31-05-2021 14:48

involves four stages:

building tension
an incident of abuse
reconciliation
calm

Sterkte TO.
Goed dat je deze deelt. Het vervelende met de cyclus is dat de slachtoffers vaak alleen in fase 1 en 2 zien/ voelen dat er iets niet klopt. Daarna is er zelfs sprake van een piek (TO noemt het zelfs Roze Wolk). Maar na de kalmte begint de ellende weer van voren af aan. En in dit soort relaties wordt de omloopsnelheid van de cycli met de jaren korter en worden de pieken kleiner. Tot het moment dat het elastiekje knap en meestal is dat omdat het slachtoffer er mentaal aan onderdoor is gegaan.
Iedere dag is gehaktdag
kadanz schreef:
31-05-2021 19:40
Je legt me nu heel wat woorden in de mond, zelfs als ‘’quote’’. Laten we het hierbij laten of quote desnoods mijn eigen tekst maar zo wordt het weer een welles nietes verhaal.
Ik leg jou niets in de mond. Je hebt hier zelf een hele verhandeling gehouden over hoe mannen soms niet herkennen dat een vrouw bevriest of hoe ze denken dat ze toch maar overstag gaat.

Vervolgens moet je, naar aanleiding van het gesprek van TO met haar, man toch nog even benadrukken dat je het wel goed ingeschat had.

Nu mag ze weer niets zeggen van zijn drankgebruik, want misschien kwam het niet door de drank. (TO schrijft zelf letterlijk dat hij flink onder invloed was.) Om vervolgens weer een beetje minachtend te grappen "straks krijgt die vriend nog de schuld".

En nee, ik ga niet al je posts quoten.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
31-05-2021 23:03

Vervolgens moet je, naar aanleiding van het gesprek van TO met haar, man toch nog even benadrukken dat je het wel goed ingeschat had.

Nu verdraai je weer wat ik schreef.
kadanz schreef:
31-05-2021 10:28

Nu ik de respons van je man lees blijft die verklaring voor mij in ieder geval een mogelijkheid om rekening mee te houden. Het vergt dan ook een iets andere aanpak dan ‘nooit meer drinken’. Wie weet zit ik er totaal naast of heeft hij daarbovenop ook een kwade dronk maar goed, daar kun je het beste zelf over oordelen.
DeSlager schreef:
31-05-2021 20:37

Goed dat je deze deelt. Het vervelende met de cyclus is dat de slachtoffers vaak alleen in fase 1 en 2 zien/ voelen dat er iets niet klopt. Daarna is er zelfs sprake van een piek (TO noemt het zelfs Roze Wolk). Maar na de kalmte begint de ellende weer van voren af aan. En in dit soort relaties wordt de omloopsnelheid van de cycli met de jaren korter en worden de pieken kleiner. Tot het moment dat het elastiekje knap en meestal is dat omdat het slachtoffer er mentaal aan onderdoor is gegaan.

Of erger.
De ‘honeymoon phase’ wordt de derde fase genoemd. Ik denk dat TO daaraan refereert, omdat ze de fase waar ze nu in zit ‘magisch’ noemt. Deze fase is er mede een verklaring voor dat men bij de mishandelende persoon blijft. Het gevoel werkt blijkbaar verslavend.

De man trekt, zoals het ernaar uitziet, alles uit de kast om TO weer naar binnen te ‘hooveren’ (hoovering: poging om het contact met het slachtoffer te herstellen).

Het schijnt pas na zeven keer te lukken, weggaan bij zo’n type. Ontmoedigend wel.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
*Hestia* schreef:
01-06-2021 00:36
Of erger.
De ‘honeymoon phase’ wordt de derde fase genoemd. Ik denk dat TO daaraan refereert, omdat ze de fase waar ze nu in zit ‘magisch’ noemt. Deze fase is er mede een verklaring voor dat men bij de mishandelende persoon blijft. Het gevoel werkt blijkbaar verslavend.

De man trekt, zoals het ernaar uitziet, alles uit de kast om TO weer naar binnen te ‘hooveren’ (hoovering: poging om het contact met het slachtoffer te herstellen).

Het schijnt pas na zeven keer te lukken, weggaan bij zo’n type. Ontmoedigend wel.
Zeven keer is wel erg optimistisch. Er zijn mensen die er 30 jaar overdoen en dan constateren dat ze leven verspild hebben.
Iedere dag is gehaktdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven