Mensen die dingen ontkennen

04-03-2022 09:04 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk advies vragen hoe andere mensen dit doen.

Er zijn mensen in mijn leven waar ik me niet goed bij voel. Vaak gaan ze over mijn grenzen heen. Helaas is het lastig om het contact te verbreken. Ze blijven toch in mijn leven. Anders zou ik het contact verbreken.

Deze mensen verwachten dingen van mij die ze andersom mij niet geven. Ze verwachten een bepaalde mate van interesse en betrokkenheid die ik andersom erg mis. Als ik de betrokkenheid niet geef wordt daar best een drama van gemaakt. Andere mensen krijgen ook allerlei verhalen over mij te horen.
Als ik zeg dat ik in zo'n zelfde situatie van hun niks gehoord heb dan zeggen ze gewoon dat ik ze niets heb laten weten en dat ze er daarom niet voor me waren. Terwijl ik zeker weet van wel. Soms kan ik het nog terug vinden in een mail of zo. Maar dan zou ik steeds met bewijzen moeten komen omdat ze het anders ontkennen. Daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Het komt er op neer dat er nooit iets aan hun ligt en dat ik steeds degene ben die dingen verkeerd zie en oppak. Zo wordt het ook naar andere mensen gebracht. Vaak ontkennen ze ook dingen en brengen dit ook zo naar andere mensen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan.
Het contact op een zo laag als maar mogelijk pitje zetten. Je mag echt contact verbreken met mensen die je slecht behandelen. Ook als het, misschien zelfs juist als het, familie is.
Loslaten. De verwachting is de kraamkamer van teleurstelling. Je hoeft echt niet alles op een weegschaal te leggen maar dit soort contacten krijg jij geen energie van. Eerder verdriet. En dan mag jij je afvragen: wil ik dit?
Klinkt niet gezond. Als ik je verhaal zo lees denk ik aan “gaslighting”. Google dat maar eens. Wil niet meteen zeggen dat dit gebeurd maar wees hierop alert!
Sterkte, het lijkt me heel rot.
Gaat het om familie? Mijn ervaring is dat je eigenlijk alleen de keuze hebt tussen accepteren of contact verbreken.
Als je contact houdt zijn er wel manieren om het gemakkelijker te maken. Contact oppervlakkig houden en echt accepteren dat ze zijn zoals ze zijn.
WholeLottaLove schreef:
04-03-2022 09:14
Klinkt niet gezond. Als ik je verhaal zo lees denk ik aan “gaslighting”. Google dat maar eens. Wil niet meteen zeggen dat dit gebeurd maar wees hierop alert!
Sterkte, het lijkt me heel rot.
Ja gaslighting is het ook. Het is ook niet gezond. Normaal zou ik ook contact verbreken.
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:20
Ja gaslighting is het ook. Het is ook niet gezond. Normaal zou ik ook contact verbreken.
Waarom kun je het contact niet verbreken?

Mijn moeder en broer deden dit ook bij mij. Eén van de vele redenen waarom ik het contact heb verbroken. Er viel 100kg van mijn schouders.
meisje22 wijzigde dit bericht op 04-03-2022 09:27
0.14% gewijzigd
meisje22 schreef:
04-03-2022 09:24
Waarom kun je het contact niet verbreken?

Mijn moeder en broer deden dit ook bij mij. Eén van de vele redenen waarom ik het contact hebt verbroken. Er viel 100kg van mijn schouders.
Omdat ik met meer mensen te maken heb die hopen dat het contact beter wordt. Ze willen steeds proberen of het toch beter wordt.
summerlove4567 wijzigde dit bericht op 04-03-2022 09:28
7.09% gewijzigd
Waarom kun je het contact niet verbreken TO?
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:26
Omdat ik met meer mensen te maken heb die hopen dat het contact beter wordt.
Dus je houdt het contact in stand, omdat er weer anderen zijn die hopen dat het contact beter wordt?
Het is belangrijk om je te realiseren dat jij nooit in je eentje verantwoordelijk bent voor een relatie. Jij kan dus niet in je eentje zorgen dat het contact beter wordt. Daar zijn beide partijen voor nodig.
Daarnaast ben je niet in dienst van die anderen die hopen dat het contact beter wordt en hoef je nooit gebukt te gaan onder situaties, omdat anderen het zo fijn vinden als alles blijft zoals het is.
meisje22 wijzigde dit bericht op 04-03-2022 09:32
9.20% gewijzigd
FransjeG schreef:
04-03-2022 09:27
Waarom kun je het contact niet verbreken TO?
Omdat ik met meerdere mensen te maken hebben die hopen dat het beter wordt. Ze vinden het heel belangrijk dat het contact hersteld wordt.
meisje22 schreef:
04-03-2022 09:30
Dus je houdt het contact in stand, omdat er weer anderen zijn die hopen dat het contact beter wordt?
Het is belangrijk om je te realiseren dat jij nooit in je eentje verantwoordelijk bent voor een relatie. Jij kan dus niet in je eentje zorgen dat het contact beter wordt. Daar zijn beide partijen voor nodig.
Daarnaast ben je niet in dienst van die anderen die hopen dat het contact beter wordt.
Het is niet zomaar iemand die dat hoopt. Voor andere mensen zou ik dat inderdaad niet doen.

Je hebt gelijk dat nooit 1 iemand verantwoordelijk is dat contact beter wordt. Dat is zeker zo.

Ik heb er zelf ook niet veel verwachtingen van. Iemand anders helaas wel.
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:30
Omdat ik met meerdere mensen te maken hebben die hopen dat het beter wordt. Ze vinden het heel belangrijk dat het contact hersteld wordt.
Waarom vinden ze het belangrijk? En wat wil jij? Ze kunnen zoveel willen. Als jij er ongelukkig van wordt, is dat dan beter? Denk in de eerste plaats aan jezelf, TO!
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:34
Het is niet zomaar iemand die dat hoopt. Voor andere mensen zou ik dat inderdaad niet doen.

Je hebt gelijk dat nooit 1 iemand verantwoordelijk is dat contact beter wordt. Dat is zeker zo.

Ik heb er zelf ook niet veel verwachtingen van. Iemand anders helaas wel.
Maar wie is die ander dan en waarom maak je die persoon belangrijker dan je eigen gemoedsrust en gezondheid? Waarom stel je de 'belangen' van die persoon boven jouw eigen belang?
Als je dat doet zit er maar één ding op en dat is het gedrag accepteren. Je kunt een ander niet veranderen namelijk.
Meerdere mensen? Zij willen dat het contact beter wordt?
Ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is?
Als al die mensen hetzelfde zeggen, kunnen ze dan misschien gelijk hebben?
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:26
Omdat ik met meer mensen te maken heb die hopen dat het contact beter wordt. Ze willen steeds proberen of het toch beter wordt.
Google dan meteen ook even de term : flying monkeys.

Dat zijn mensen die worden ingezet om de boodschap over te brengen en daar gehoor aan geven. Die mensen mag je zeggen dat ze zich met hun eigen zaken mogen gaan bemoeien.
Attraverso schreef:
04-03-2022 09:36
Meerdere mensen? Zij willen dat het contact beter wordt?
Ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is?
Als al die mensen hetzelfde zeggen, kunnen ze dan misschien gelijk hebben?
Het gaat om meerdere mensen in familie. Die horen mijn kant niet.

Daarnaast iemand die dicht bij me staat. Die een beetje tegen beter weten in blijft hopen dat het goed komt.

Daarnaast wordt het inderdaad zo gebracht dat dingen aan mij liggen. En door dingen te ontkennen komt het ook zo over.
Doreia* schreef:
04-03-2022 09:38
Google dan meteen ook even de term : flying monkeys.

Dat zijn mensen die worden ingezet om de boodschap over te brengen en daar gehoor aan geven. Die mensen mag je zeggen dat ze zich met hun eigen zaken mogen gaan bemoeien.
Ik ken het. Dat zijn het inderdaad. Ik spreek die mensen zelf nooit. Heel af en toe kom ik ze toevallig tegen. En dan gaat het er altijd over dat het belangrijk is dat het goed komt. En dat ik me over dingen heen moet zetten.
Het is lastig, ik heb zelf ook het contact met familie verbroken vanwege allerlei rare fratsen. Het is wel goed om je er bewust van te zijn dat je ook tegen de andere familieleden nee mag zeggen. Je mag zeggen dat je er niet over wil praten.
Ach zo er is dus maar één persoon waar je een probleem mee hebt maar die heeft anderen voor haar/zijn kar gespannen om gelijk te halen...
Moeilijk...
Summerlove4567 schreef:
04-03-2022 09:42
Ik ken het. Dat zijn het inderdaad. Ik spreek die mensen zelf nooit. Heel af en toe kom ik ze toevallig tegen. En dan gaat het er altijd over dat het belangrijk is dat het goed komt. En dat ik me over dingen heen moet zetten.
Dit soort situatie kun je oefenen. Heb een paar standaardzinnen paraat:

"Ik heb zo mijn redenen om minimaal contact te houden. Ik vraag je vriendelijk om je hier niet in te mengen.'
'Ik heb je gevraagd je hier niet in te mengen. Nu doe je het toch. Ik loop weer door, want in deze gesprekken heb ik geen zin.'
'Nu blijf je doorgaan, terwijl ik je vaker heb gevraagd te stoppen. Ik wil niet dat jij nog langer met mij hierover praat.'
'Wat begrijp je niet aan 'ik wil er niet over praten'?'
Neem afstand en laat die mensen om je heen zelf hun warme banden met iedereen onderhouden. Daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Je bent er ook niet verantwoordelijk voor de er een plaatje van één grote, warme familie is. Je kunt individueel omgaan met wie je dat wel wil.
Attraverso schreef:
04-03-2022 09:53
Ach zo er is dus maar één persoon waar je een probleem mee hebt maar die heeft anderen voor haar/zijn kar gespannen om gelijk te halen...
Moeilijk...
Het zijn 2 personen die dat zo doen. Zij spannen anderen voor de kar om gelijk te halen.
Ze brengen dingen ook heel anders dan hoe ze zijn. Ze doen net alsof ze heel begaan zijn bv. Terwijl dat niet zo is. Maar brengen dit zo naar de buitenwereld.

Omdat het contact heel slecht is hebben ze ook weinig contact met mijn kind. En daar gaat het ze om. Andere mensen/familie vinden het belangrijk voor mijn kind dat het contact goed komt. Maar dat is niet fijn als je zo slecht behandeld wordt. Alleen de dingen die zij doen dat houden ze achter.
Vaag verhaal. Laat degene die hoopt dat het beter wordt daar lekker zelf voor zorgen. Is niet jou probleem. jou probleem is hoe je behandeld wordt en hoe je jezelf erbij voelt.
vittello69 schreef:
04-03-2022 10:00
Vaag verhaal. Laat degene die hoopt dat het beter wordt daar lekker zelf voor zorgen. Is niet jou probleem. jou probleem is hoe je behandeld wordt en hoe je jezelf erbij voelt.
Die wil daar ook voor zorgen door steeds contact te zoeken. En als er contact is, zijn er steeds van dit soort acties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven