Wonen in Twente?

21-04-2025 16:57 177 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We overwegen om vanuit de Randstad in Twente te gaan wonen (Almelo). Hoe is het om hier te wonen? Hoor graag ervaringen
Offtopic, maar als ik jouw nick zie Smorre, moet ik altijd denken aan een bruiloft in Rijssen met daarna een diner in de Koperen Smorre in Markelo!
(dat is dan wel weer een beetje ontopic :-D )
Blondie5 schreef:
01-05-2025 14:28
Offtopic, maar als ik jouw nick zie Smorre, moet ik altijd denken aan een bruiloft in Rijssen met daarna een diner in de Koperen Smorre in Markelo!

En mijn offtopic vraag is dan gelijk: was er muziek op die bruiloft in Rijssen??
Harderwijk2021 schreef:
01-05-2025 14:41
En mijn offtopic vraag is dan gelijk: was er muziek op die bruiloft in Rijssen??
Hahahaha
GroenTuintje schreef:
23-04-2025 19:39
:mrgreen: was het maar zo’n feest. De meeste hebben een strakke tegeltuin hier :( wel veel groene grote bomen en hagen. Dat maakt veel goed :lol:

Enschede heeft veel wijken met tegels en nauwelijks plantsoenen. Of het staat allemaal heel dicht op elkaar.
De wijk waarin ik woon is wel erg groen, met vrij veel grasvelden tussendoor. Maar ook hier is veel bijgebouwd. Gelukkig is men wel goed bezig met het water management (door bijv. van die 'wadi's' te maken).
Harderwijk2021 schreef:
01-05-2025 14:41
Hmmmm goeie vraag..... :-D
Ik weet nog dat de kerkdienst echt heel lang duurde, een uur of twee ofzo. Daarna naar de Koperen Smorre en ik weet niet of er muziek was tijdens het eten :sherlock:
Blondie5 schreef:
01-05-2025 16:04
Hmmmm goeie vraag..... :-D
Ik weet nog dat de kerkdienst echt heel lang duurde, een uur of twee ofzo. Daarna naar de Koperen Smorre en ik weet niet of er muziek was tijdens het eten :sherlock:
Avond ervoor naar Bills Bar of Dieka?
Blondie5 schreef:
01-05-2025 14:28
Haha bestaat dat nog?
Ik heb één keer een bruiloft in Rijssen meegemaakt trouwens, was wel met muziek maar geloof dat de ene helft vd familie daartegen was.
De andere helft ging voorop in de polonaise met een biertje in de hand. Miste alleen wel de brood met karbonade op t eind;-)
smorre schreef:
01-05-2025 16:41
Haha bestaat dat nog?
Ik heb één keer een bruiloft in Rijssen meegemaakt trouwens, was wel met muziek maar geloof dat de ene helft vd familie daartegen was.
De andere helft ging voorop in de polonaise met een biertje in de hand. Miste alleen wel de brood met karbonade op t eind;-)
Mijn moeder heeft nog in de kopren smorre geserveerd 😆. Hier ook 1 bruiloft in Rijssen meegemaakt. Was inderdaad zonder muziek, sober.
Rijssen is natuurlijk n streng gereformeerde plaats . Moet je op Zondag niet zijn .zou er ook niet willen wonen.

Kom daar wel eens om te winkelen ze hebben prachtige dameskleding zaken.
Woon in Enschede en dat bevalt mij prima zou ook wel weer kunnen aarden in Glanerbrug mijn geboorte dorp.
Losser.en Haaksbergen .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ja in Rijssen kan je op zondag een kanon afsteken....
Want zowat iedereen zit die dag in één van de 14 kerken (nog geen 30.000 inwoners) en dat 2 x op een zondag.
Stormke81 schreef:
01-05-2025 16:28
Avond ervoor naar Bills Bar of Dieka?
Hahaha, bekende plekken. Bill's bar is volgens mij weer nieuw leven ingeblazen. Zo grappig dat zoon nu ook regelmatig in Dieka komt.
Stormke81 schreef:
23-04-2025 17:48
Heeft to zich alweer gemeld of maakt ze funda.nl onveilig met de zoektocht naar een andere locatie?
Nee hoor, ik ben aan het bijlezen. Leuk deze verhalen allemaal!
Sterrenstof74 schreef:
02-05-2025 20:39
Hahaha, bekende plekken. Bill's bar is volgens mij weer nieuw leven ingeblazen. Zo grappig dat zoon nu ook regelmatig in Dieka komt.
Whut? Bill’s bar weer open? Dat moet ik ff opzoeken! Leuke tijden gehad daar. Dieka van de Kruusweg 1x geweest, was niet zo mijn stekkie.
yasmijn schreef:
24-04-2025 22:24
Ik kan je, mits voldoende vooropleiding, wel ergens binnenloodsen.

En in de horeca kun je altijd terecht. Enschede schreeuwt om personeel.
Vooropleiding heb ik zeker, goede werkervaring ook. Ben product manager geweest, en communicatie adviseur. Ik ben er alleen al een tijdje uit en begin 50. Maar ik denk met een open houding, en niet kieskeurig moet er toch wel wat te vinden zijn.
smorre schreef:
01-05-2025 16:41
Haha bestaat dat nog?
Dus Rijssen is erg gelovig? Dat zal me niet echt liggen, hou wel van mijn vrijheid. Zal geen herrie maken op zondag, maar wil wel het gras kunnen maaien of klussen.
Mystery schreef:
02-05-2025 21:34
Dus Rijssen is erg gelovig? Dat zal me niet echt liggen, hou wel van mijn vrijheid. Zal geen herrie maken op zondag, maar wil wel het gras kunnen maaien of klussen.
Woehahaha, dan moet je echt niet in Rijssen gaan wonen….
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
chrisjoh schreef:
02-05-2025 12:42
Rijssen is natuurlijk n streng gereformeerde plaats . Moet je op Zondag niet zijn .zou er ook niet willen wonen.

Kom daar wel eens om te winkelen ze hebben prachtige dameskleding zaken.
Woon in Enschede en dat bevalt mij prima zou ook wel weer kunnen aarden in Glanerbrug mijn geboorte dorp.
Losser.en Haaksbergen .
Is Haaksbergen fijn? Denk dat het integreren me niet zo heel veel afschrikt. Heb wel genoeg van het drukke westen. We zijn open, maken makkelijk een praatje en zeggen zeker gedag op straat. Wat me meer afschrikt is de lange rit om familie te bezoeken. Maar 1x per maand is dit natuurlijk ook prima te doen.
Mystery schreef:
Jaiks...nee dan moet je Rijssen echt vermijden. Dan word je echt niet gelukkig. Mijn familie woont daar en zijn erg gelovig en gaan ook 2x naar de kerk. Rijssen past bij hen en ze hebben hier ook bewust voor gekozen. Je zult vast minder conservatieve buurten vinden maar overall gezien erg kerkelijk.

Markelo is dan wel levendig en ook de dijkerhoek. Wel zorgen dat je dan mee doet met de dorpsfeesten etc.
eckano schreef:
02-05-2025 21:38
Woehahaha, dan moet je echt niet in Rijssen gaan wonen….
:proud: in Gronau (Duitsland) trouwens ook niet op zondag gaan klussen of grasmaaien. Wordt daar ook niet gewaardeerd :P heb ik verschillende mensen horen zeggen
Voor iedereen een groene tuin
Jammer dat Almelo er zo bekaaid afkomt hier bij sommige! Ik weet wat t imago van Almelo is en er zijn idd wijken die daar volledig aan voldoen. Er zijn alleen ook zat andere wijken waar het fijn wonen is! Ik ben geboren en getogen Almeloër en woon hier nog steeds met veel plezier!
Twente is sowieso een heerlijke streek om te wonen, gemoedelijk en prachtig afwisselend qua natuur om te wandelen/fietsen mocht je daarvan houden. Genoeg te doen in de omgeving, maar ook genoeg ruimte om de rust op te zoeken.
GroenTuintje schreef:
02-05-2025 21:51
:proud: in Gronau (Duitsland) trouwens ook niet op zondag gaan klussen of grasmaaien. Wordt daar ook niet gewaardeerd :P heb ik verschillende mensen horen zeggen
Duitsland heeft ‘Sonntagsruhe’ - dan mag je ook geen glas in de glasbak zelfs gooien..
Mystery schreef:
02-05-2025 21:42
Is Haaksbergen fijn? Denk dat het integreren me niet zo heel veel afschrikt. Heb wel genoeg van het drukke westen. We zijn open, maken makkelijk een praatje en zeggen zeker gedag op straat. Wat me meer afschrikt is de lange rit om familie te bezoeken. Maar 1x per maand is dit natuurlijk ook prima te doen.
Omgaan met mensen in Twente is meer dan alleen een praatje maken en elkaar gedag zeggen. Er zit een verschil in hoe mensen met elkaar omgaan. De manier van praten tegen elkaar etc. En dat is wat toch minder loopt, mensen zijn een stuk minder assertief en direct, de manier hoe je iemand aanspreekt is anders. Verdiep daar eens goed in, kijk naar hoe mensen zijn in plaats van uit te gaan van jezelf.
GroenTuintje schreef:
02-05-2025 21:51
Daar mag je bijna niks in de dorpen. Als je in n echt dorp komt vlakbij Gronau. (Epe) Zijn tussen de middag de winkels gesloten lijkt het dorp uit gestorven .Je moet daar echt rekening houden met de Zondags rust.
Wij hadden n paar jaar terug bijna het huis verkocht.en toen vond ik Haaksbergen best wel aantrekkelijk. Ken mensen die er wonen en het er heel erg naar hun zin hebben .
Als je je gewoon normaal gedraagt kun je denk ik overal wel aarden.
Mystery schreef:
Ooit eens de fout gemaakt om van Nijverdal, via Rijssen, naar Markelo te rijden ( eindbestemming was Ruurlo), op een zondagochtend, 11.00.
Ik heb bijna een half uur erover gedaan om Rijssen door te komen; bij elke rotonde/oversteekplaats stond ik een paar minuten stil, want kerkgangers die in hun mooiste zondagse kleding ( en echt, daar zijn ze goed in!), de straat overgingen en me echt nare blikken toeworpen in de auto.

Ik weet van een paar collega's dat het prima wonen is in Rijssen als ongelovige, maar dan moet je de plaats wel echt goed kennen. Ik zou de gok in ieder geval niet wagen ;-)
En inderdaad, bruiloften meegemaakt waar geen muziek werd gedraaid, we zaten gewoon aan grote tafels niks te doen ( nou ja, praten met elkaar). Ik voelde me echt ongemakkelijk. En de trouwdienst in de kerk vond ik ook niet mooi, maar grotendeels afschrikwekkend. Nu is het wel echt heel zwartekousen waar ik ben geweest, maar toch ;-)

In Nijverdal zijn trouwens ook pas sinds enkele jaren de supermarkten open op zondagmiddag en winkels nauwelijks ( behalve op speciale dagen). En ik heb niet het gevoel in een erg gelovige gemeente te wonen, ik kan mijn ding doen op de zondag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven