Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 3 juni 2025 om 23:57
Ik heb vaker beelden gezien en dat was zo naar, vond het zo erg voor die mensen. Hutje mutje op elkaar, vies sanitair, niks te doen behalve wat rondhangen, het zien van die witte barakken maakte het ook zo troosteloos. Ieder normaal mens zou daar als het te lang duurt gek worden van de wanhoop en uitzichtloosheid. Laat staan mensen die gevlucht zijn, allerlei trauma's hebben etc.Solomio schreef: ↑03-06-2025 23:31De spreidingswet zou enorm kunnen helpen, maar de anti-immigratie-lobby heeft veel meer aan knokkende opgehokte asielzoekers die doordraaien, dan aan kleinschaliger opvangplekken verdeeld over het land, waar asielzoekers gewoon een beetje menselijk behandeld worden.
dinsdag 3 juni 2025 om 23:57
Tsja, het is maar wat je standaard is van menselijk.ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 23:36Hoe kom jij op het idee dat asielzoekers niet menselijk behandeld worden nu?
Kamers moeten delen met 3 mensen die je niet kent en alleen een bed hebben. Waarbij geen rekening gehouden wordt met afkomst of eventuele tegenstellingen binnen vepaalde groepen. Niet voor een paar weken, maar soms wel 5-6 jaar. Soms elke 2-3 maanden naar een nieuwe plek verhuizen want noodopvang die er niet langer mag staan. En niet alleen voor alleenstaande mannen, ook voor gezinnen met jonge kinderen. Als ama te horen krijgen dat een uitje naar de efteling teveel luxe is, terwijl je als 14-jarige soms je hele familie bent kwijtgeraakt en in elk geval alleen bent gevlucht en ik een land woont waar je de taal niet spreekt.
Je kunt het humaan noemen. Ik hoop dat als ik ooit in mijn leven zou moeten vluchten, het iets humaner mag dan dit.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 4 juni 2025 om 00:01
Opgehokt zitten, veel te lang in onzekerheid over je lot. Dagelijks onzekerheid soms waar je die nacht weer moet slapen. Ben je net een beetje gewend moet je weer naar een andere AZC. Geen privacy. Geen hulp voor getraumatiseerde mensen. Niets dan verveling want werken mag niet. Toegeschreeuwd worden door omstanders als je de bus uitkomt. Ik vind dat dat beter moet.ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 23:36Hoe kom jij op het idee dat asielzoekers niet menselijk behandeld worden nu?
woensdag 4 juni 2025 om 00:02
framboise-t schreef: ↑03-06-2025 23:52Die oneerlijke concurrentie is een reëel punt hoor, er is laatst bij ons ook weer een bandenfabrikant verdwenen en toen bleek dat de productie ging naar een nieuwe fabriek in, ik geloof Roemenië, die met EU geld werd opgetuigd. Dat soort dingen schiet niet op.
Nee dat klopt maar dan gaat de fabrikant naar een goedkoper land om de productieprijs te verminderen. Zo'n boer gaat naar een goedkoper land en zal zijn prijzen aan moeten passen aan dat land en zal zelf dus minder gaan verdienen.
Ik ben het wel met je eens dat we in Europa het bedrijfsleven tegemoet moeten komen om dus te kunnen concurreren met bedrijven buiten de EU zoals China. Bijvoorbeeld de energiekosten zijn hier vele malen hoger, maar ook personeelskosten. Als je dan alles vanuit landen buiten de EU gaat halen als consument omdat het goedkoper is, verlies je in de EU heel veel bedrijven en dus werkgelegenheid en inkomen. Dus de EU zal hier wel naar moeten gaan kijken, en ik denk niet dat je het gaat redden met hogere importkosten, want dat zie je wel met Amerika, dat geeft ook veel onrust.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 4 juni 2025 om 00:17
Ben je zelf weleens in een asielzoekerscentrum geweest? Je krijgt gewoon een eigen kamer en je hoeft niet onzeker te zijn over waar je die nacht slaapt, deze kamer moet je soms wel delen, afhankelijk van welk asielzoekerscentrum je zit. De een is beter en ruimer dan de ander, dat geef ik toe. Er is wel degelijk hulp voor getraumatiseerde mensen, in Ter Apel is ook VluchtelingenWerk aanwezig om asielzoekers te begeleiden en te ondersteunen. Betaald werk mag inderdaad niet maar vrijwilligerswerk mag wel, heel goed om verveling tegen te gaan en om te intergreren. Ook bij het vinden van vrijwilligerswerk voor asielzoekers is veel hulp. Wat betreft het overplaatsen, dat valt reuze mee. Het COA beslist over de noodzaak en de bestemming van overplaatsingen, gebaseerd op verschillende factoren, waaronder capaciteit, veiligheid, en de behoeften van de asielzoekers. Het is dus echt niet zo dat je met je tas op schoot zit te wachten en heen en weer geslingerd word. Wat betreft het toegeschreeuwd worden door omstanders, ook dat valt mee. In een plaats als Ter Apel, waar vele asielzoekers het echt grondig verpest hebben voor de rest, zullen mensen mogelijk laten blijken dat ze het zat zijn. In andere plaatsen worden asielzoekers niet standaard uitgescholden.Samar schreef: ↑04-06-2025 00:01Opgehokt zitten, veel te lang in onzekerheid over je lot. Dagelijks onzekerheid soms waar je die nacht weer moet slapen. Ben je net een beetje gewend moet je weer naar een andere AZC. Geen privacy. Geen hulp voor getraumatiseerde mensen. Niets dan verveling want werken mag niet. Toegeschreeuwd worden door omstanders als je de bus uitkomt. Ik vind dat dat beter moet.
woensdag 4 juni 2025 om 00:17
Ik ben het met je eens dat mensen soms kamers moeten delen met onbekenden en de procedures duren veel te lang. Je kan ook jaren blijven procederen. Ik heb lange tijd als vrijwilliger gewerkt in een azc in de buurt en schrok van de eisen en gedragingen van de bewoners. De wc’s onder de poep achterlaten en dan zeggen dat ik het voor ze moet opruimen. Waarom kunnen ze zelf niet schoonmaken? De plaatselijke meiden op weg naar het sportveld lastig vallen. Niet mee willen doen aan activiteiten. Systematisch weigeren gehoor te geven aan verzoeken. Ik kwam er daar wel achter dat een groot deel van de bewoners familie met geld hebben die de reis mogelijk hebben gemaakt. Vandaar ook de nieuwste iPhone die ik er regelmatig zag. Ze hadden vaak aanzien in het land van herkomst. Ik denk dat dat ook een deel van hun lastige gedrag verklaart. Hier ben je ineens niets meer zeg maar. Heb je echt geen geld dan zit je in een massaal kamp in Turkije oid want geen geld voor de reis naar NL. Beiden vreselijk maar ik ben echt geschrokken van de overlast en voelde mij regelmatig zo onveilig dat ik met het werk ben gestopt.Graze schreef: ↑03-06-2025 23:57Ik heb vaker beelden gezien en dat was zo naar, vond het zo erg voor die mensen. Hutje mutje op elkaar, vies sanitair, niks te doen behalve wat rondhangen, het zien van die witte barakken maakte het ook zo troosteloos. Ieder normaal mens zou daar als het te lang duurt gek worden van de wanhoop en uitzichtloosheid. Laat staan mensen die gevlucht zijn, allerlei trauma's hebben etc.
Overigens ook mooie ervaringen opgedaan maar hier zaten vooral alleenstaande jonge mannen en dat is toch anders dan een moeder met kinderen.
woensdag 4 juni 2025 om 00:20
Hier kan ik me me helemaal bij aansluiten. Echter is dit nooit het plaatje dat mensen willen zien.MrsSmit12 schreef: ↑04-06-2025 00:17Ik ben het met je eens dat mensen soms kamers moeten delen met onbekenden en de procedures duren veel te lang. Je kan ook jaren blijven procederen. Ik heb lange tijd als vrijwilliger gewerkt in een azc in de buurt en schrok van de eisen en gedragingen van de bewoners. De wc’s onder de poep achterlaten en dan zeggen dat ik het voor ze moet opruimen. Waarom kunnen ze zelf niet schoonmaken? De plaatselijke meiden op weg naar het sportveld lastig vallen. Niet mee willen doen aan activiteiten. Systematisch weigeren gehoor te geven aan verzoeken. Ik kwam er daar wel achter dat een groot deel van de bewoners familie met geld hebben die de reis mogelijk hebben gemaakt. Vandaar ook de nieuwste iPhone die ik er regelmatig zag. Ze hadden vaak aanzien in het land van herkomst. Ik denk dat dat ook een deel van hun lastige gedrag verklaart. Hier ben je ineens niets meer zeg maar. Heb je echt geen geld dan zit je in een massaal kamp in Turkije oid want geen geld voor de reis naar NL. Beiden vreselijk maar ik ben echt geschrokken van de overlast en voelde mij regelmatig zo onveilig dat ik met het werk ben gestopt.
woensdag 4 juni 2025 om 00:37
ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 23:50Nee, dat zei ik in een eerder bericht al, een groot drama. Echter niet door hoe de asielzoekers behandeld worden, meer door hoe ze zich gedragen.
En jij ziet de samenhang tussen die twee niet?
•
woensdag 4 juni 2025 om 00:49
Heb jij ook gewerkt bij een AZC?ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 00:20Hier kan ik me me helemaal bij aansluiten. Echter is dit nooit het plaatje dat mensen willen zien.
woensdag 4 juni 2025 om 00:50
Nee, absoluut niet. Ze krijgen onderdak, eten, scholing, hulp bij het verwerken van trauma's, mogelijkheden tot intergreren (vrijwilligerswerk, tallcursus etc). Maar het is niet het beeld dat ze gehoopt hadden, meteen een huis met een mercedes en een hoge uitkering. Het zijn ook vaak niet de echte vluchtelingen die moeilijk doen maar de gelukszoekers. De veilige landers. Er is geen enkele reden te bedenken die goedpraat om bij mensen te gaan inbreken, om jonge meisjes en vrouwen lastig te vallen, om mensen te bedreigen, om winkeldiefstallen te plegen, om hun penis te laten zien aan jan en alleman en meer van dat soort gekkigheid.
Ik weet niet welk beeld jij hebt bij asielzoekerscentra maar misschien moet je eens gaan praten met mensen die daar werken en gewerkt hebben.
woensdag 4 juni 2025 om 00:51
Ja, en gestopt om dezelfde reden als MrsSmit12.
woensdag 4 juni 2025 om 06:25
En het verband dartussen ontgaat je?ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 23:50Nee, dat zei ik in een eerder bericht al, een groot drama. Echter niet door hoe de asielzoekers behandeld worden, meer door hoe ze zich gedragen.
Getraumatiseerde mensen met honderden op een kluitje, zonder daginvulling, zonder vooruitzicht, zonder privacy.
Ik vraag me altijd af hoe Nederlanders zich in zo'n situatie zouden gaan gedragen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 06:28
Met het huidige personeelstekort zou dat dus een zegen zijn. Kunnen we gelijk het aantal arbeidsmigeanten drastisch verminderen.MrsM schreef: ↑04-06-2025 00:02Nee dat klopt maar dan gaat de fabrikant naar een goedkoper land om de productieprijs te verminderen. Zo'n boer gaat naar een goedkoper land en zal zijn prijzen aan moeten passen aan dat land en zal zelf dus minder gaan verdienen.
Ik ben het wel met je eens dat we in Europa het bedrijfsleven tegemoet moeten komen om dus te kunnen concurreren met bedrijven buiten de EU zoals China. Bijvoorbeeld de energiekosten zijn hier vele malen hoger, maar ook personeelskosten. Als je dan alles vanuit landen buiten de EU gaat halen als consument omdat het goedkoper is, verlies je in de EU heel veel bedrijven en dus werkgelegenheid en inkomen. Dus de EU zal hier wel naar moeten gaan kijken, en ik denk niet dat je het gaat redden met hogere importkosten, want dat zie je wel met Amerika, dat geeft ook veel onrust.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 06:29
En er hebben ook nog nooit mensen buiten op het gras moeten slapen? Of zittend op een stoel?ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 00:17Ben je zelf weleens in een asielzoekerscentrum geweest? Je krijgt gewoon een eigen kamer en je hoeft niet onzeker te zijn over waar je die nacht slaapt, deze kamer moet je soms wel delen, afhankelijk van welk asielzoekerscentrum je zit. De een is beter en ruimer dan de ander, dat geef ik toe. Er is wel degelijk hulp voor getraumatiseerde mensen, in Ter Apel is ook VluchtelingenWerk aanwezig om asielzoekers te begeleiden en te ondersteunen. Betaald werk mag inderdaad niet maar vrijwilligerswerk mag wel, heel goed om verveling tegen te gaan en om te intergreren. Ook bij het vinden van vrijwilligerswerk voor asielzoekers is veel hulp. Wat betreft het overplaatsen, dat valt reuze mee. Het COA beslist over de noodzaak en de bestemming van overplaatsingen, gebaseerd op verschillende factoren, waaronder capaciteit, veiligheid, en de behoeften van de asielzoekers. Het is dus echt niet zo dat je met je tas op schoot zit te wachten en heen en weer geslingerd word. Wat betreft het toegeschreeuwd worden door omstanders, ook dat valt mee. In een plaats als Ter Apel, waar vele asielzoekers het echt grondig verpest hebben voor de rest, zullen mensen mogelijk laten blijken dat ze het zat zijn. In andere plaatsen worden asielzoekers niet standaard uitgescholden.
Maar goed, jij en ik hebben duidelijk een ander idee over wat menselijk is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 06:31
Goed dat je gestopt bent als vrijwilliger.ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 00:50Nee, absoluut niet. Ze krijgen onderdak, eten, scholing, hulp bij het verwerken van trauma's, mogelijkheden tot intergreren (vrijwilligerswerk, tallcursus etc). Maar het is niet het beeld dat ze gehoopt hadden, meteen een huis met een mercedes en een hoge uitkering. Het zijn ook vaak niet de echte vluchtelingen die moeilijk doen maar de gelukszoekers. De veilige landers. Er is geen enkele reden te bedenken die goedpraat om bij mensen te gaan inbreken, om jonge meisjes en vrouwen lastig te vallen, om mensen te bedreigen, om winkeldiefstallen te plegen, om hun penis te laten zien aan jan en alleman en meer van dat soort gekkigheid.
Ik weet niet welk beeld jij hebt bij asielzoekerscentra maar misschien moet je eens gaan praten met mensen die daar werken en gewerkt hebben.
Wederom facepalmwaardig.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 06:52
Er zitten nog ruim 300.000 Nederlanders thuis zouden ook kunnen zorgen dat we die eerst aan het werk zetten
woensdag 4 juni 2025 om 07:00
ikbenhetzozat schreef: ↑04-06-2025 00:50Nee, absoluut niet. Ze krijgen onderdak, eten, scholing, hulp bij het verwerken van trauma's, mogelijkheden tot intergreren (vrijwilligerswerk, tallcursus etc). Maar het is niet het beeld dat ze gehoopt hadden, meteen een huis met een mercedes en een hoge uitkering. Het zijn ook vaak niet de echte vluchtelingen die moeilijk doen maar de gelukszoekers. De veilige landers. Er is geen enkele reden te bedenken die goedpraat om bij mensen te gaan inbreken, om jonge meisjes en vrouwen lastig te vallen, om mensen te bedreigen, om winkeldiefstallen te plegen, om hun penis te laten zien aan jan en alleman en meer van dat soort gekkigheid.
Slechts een mercedes?
In onze gemeente krijgen asielzoekers meteen een tesla, een grote villa en worden ze op een luxe vakantie gestuurd! Op kosten van de belastingbetaler.
En ze krijgen €10.000 euro per maand als uitkering.
woensdag 4 juni 2025 om 07:08
woensdag 4 juni 2025 om 07:09
Laren zeker?
Daar is vast ook geen overlast van asielzoekers.
Dus: het kan best.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 07:21
Het is echt zo.
En ze krijgen allemaal dure merkkleding, eten van de traiteur en niet van zo'n ordinaire winkel als de Aldi of Lidl of nog erger, de márkt.
Dus ik zou als asielzoeker niet akkoord gaan met een mercedes.
woensdag 4 juni 2025 om 07:22
Het is algemeen bekend dat de overgrote meerderheid van de mensen die nu nog thuis zitten, helemaal niet kan werken. Omdat ze chronisch ziek zijn, of om andere redenen niet kunnen deelnemen aan het arbeidsproces.
woensdag 4 juni 2025 om 07:25
En wat ga jij stemmen?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 07:26
Dat (b)lijkt voor velen een moeilijk te begrijpen werkelijkheid.GriebusDus schreef: ↑04-06-2025 07:22Het is algemeen bekend dat de overgrote meerderheid van de mensen die nu nog thuis zitten, helemaal niet kan werken. Omdat ze chronisch ziek zijn, of om andere redenen niet kunnen deelnemen aan het arbeidsproces.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 4 juni 2025 om 07:31
Ik hoop het ook.framboise-t schreef: ↑03-06-2025 23:39Ik hoop dat GL-PvdA een andere lijsttrekker naar voren schuift, mensen die op Timmermans willen stemmen vanwege z'n politieke ervaring, weten hem ook wel te vinden met een veel lager plekje op de lijst, en een lijsttrekker met een beetje charisma kunnen ze wel gebruiken.
Misschien Aboutaleb.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in