Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
donderdag 5 juni 2025 om 12:58
Voor de mensen die kiloknallers slecht vlees willen houden hebben we de BBB.
donderdag 5 juni 2025 om 13:09
UIt een aantal punten klinkt eerder haat of jaloezie richting mensen die het beter hebben dan jij. Lijkt me geen gezonde basis voor beleid. Ik zou het wat meer uitwerken en objectiever beschrijven.merano schreef: ↑05-06-2025 11:44Ik zoek de partij die begrijpt de de kern van het volkshuisvestingsprobleem ligt in de steeds maar weer opnieuw aangejaagde koopmarkt. En die daar zo snel mogelijk in wil ingrijpen. Tot de woningnood is opgelost geen bouwvergunningen meer voor woningen van meer dan 100 m2 en tweede woningen die daarvoor geschikt zijn mogen wat mij betreft voorlopig in aanmerking komen voor woningtoewijzing door de gemeente. En vooral regie nemen als overheid.
Verder zou ik het liefst alle toeslagen weg hebben en vervangen door een fatsoenlijk minimuminkomen / uitkering waar je ook gewoon een huis van kan huren of een kind mee kunt krijgen. Alle aftrekken mogen er ook af. Kinderbijdragen inkomensafhankelijk maken en tot maximaal 2 kinderen graag.
Dan wil ik dat we Oekraïne steunen, Israël actief sanctioneren en Trump en alles dat daaraan kleeft buiten de deur houden. En internationaal gezien meer in Europees verband optreden.
Duidelijke regels voor asiel, een snelle procedure, en ruimhartige opvang. Gewoon wat meer geld er tegenaan gooien en er vooral niet steeds over zeuren want dat is voor niemand leuk.
Klimaat vind ik belangrijk. Maar ik zou het anders willen stimuleren. Geen subsidies op zonnepanelen op je vrijstaande woning, of op de aanschaf van een nieuwe Tesla, maar dat geld gebruiken voor het verbeteren van de isolatie in kleine verouderde woningen en de productie van duurzame reparabele apparaten.
Als je een auto rijdt van 10 jaar oud / maximaal 15.000 catalogus waarde en geen nieuwe/grotere koopt kun je wat mij betreft vrijstelling van motorrijtuigenbelasting krijgen. Dat is uiteindelijk denk ik effectiever voor het milieu.
Vlees en bewerkte producten mogen veel duurder met een taks; groente en fruit goedkoper.
Vuurwerk mag meteen verboden worden, net als houtstook in woonwijken.
Onderwijs en cultuur is belangrijk. Iedere euro die je daarin stopt betaalt zich uiteindelijk terug in een slimmere, blijere bevolking.
Privatisering is uit den boze - als het kan terugdraaien voor alle maatschappelijke voorzieningen, openbaar vervoer, nutsvoorzieningen en gezondheidszorg.
En partijen zonder leden worden voortaan uitgesloten van deelname aan de verkiezingen.
Op welke partij moet ik dan stemmen?
V.w.b. privatisering: open vervoer is nooit een overheidsvoorziening geweest. Hoogstens was de overheid aandeelhouder van OV-bedrijven, maar mensen die daar werkten zijn nooit ambtenaren geweest.
En gezondheidszorg heeft ook altijd een grote private component gehad. De meeste artsen waren altijd al zelfstandigen al dan niet in een maatschap, een groot deel van de bevolking was altijd al particulier verzekerd (met meer privileges dan die we in het huidige systeem hebben).
donderdag 5 juni 2025 om 13:24
Appletje schreef: ↑05-06-2025 13:09UIt een aantal punten klinkt eerder haat of jaloezie richting mensen die het beter hebben dan jij. Lijkt me geen gezonde basis voor beleid. Ik zou het wat meer uitwerken en objectiever beschrijven.
V.w.b. privatisering: open vervoer is nooit een overheidsvoorziening geweest. Hoogstens was de overheid aandeelhouder van OV-bedrijven, maar mensen die daar werkten zijn nooit ambtenaren geweest.
En gezondheidszorg heeft ook altijd een grote private component gehad. De meeste artsen waren altijd al zelfstandigen al dan niet in een maatschap, een groot deel van de bevolking was altijd al particulier verzekerd (met meer privileges dan die we in het huidige systeem hebben).
Wat apart dat je dat erin leest. Ze stelt toch niet voor dat de rijken alles maar in moeten leveren? Ik lees juist veel solidariteit en de wens voor een eerlijkere en meer duurzame wereld. Dat heeft niets met haat of jaloezie te maken, maar alles met een visie op hoe we als mensen een beetje gezellig samen kunnen leven, nu en in de toekomst.
Merano: ik sluit me ook graag bij je partij aan

donderdag 5 juni 2025 om 13:28
Beetje gekke vraag.
Het is toch niet ineens opgelost allemaal?
Er is nog steeds een opvangcrisis.
En zo lang er nog van alles rommelt in Europees verband en zolang er door Europa schimmige deals worden gesloten over de opvang van asielzoekers buiten Europa, is dit volgens mij ook gewoon een links thema.
Zolang miljoenen mensen nog op de vlucht zijn, blijft asiel een thema waar ook links zich zal toe moeten verhouden.
donderdag 5 juni 2025 om 13:48
donderdag 5 juni 2025 om 13:51
Dat lees ik er juist helemaal niet in. Waar lees jij die jaloezie tegen iemand die het beter heeft?Appletje schreef: ↑05-06-2025 13:09UIt een aantal punten klinkt eerder haat of jaloezie richting mensen die het beter hebben dan jij. Lijkt me geen gezonde basis voor beleid. Ik zou het wat meer uitwerken en objectiever beschrijven.
donderdag 5 juni 2025 om 14:25
Ik vind dat altijd zo'n rare gedachte. Dan zou je alleen iets mogen vinden van de inrichting van Nederland als je bij de rijkste 1% hoort?
Want anders kan je bijna altijd jaloezie worden tegengeworpen. En hoe heet het dan in de VS momenteel waar Trump geld voor overheidsvoorzieningen voor iedereen weghaalt en omzet in belastingvoordelen voor de rijken? Zijn de rijken die op hem hebben gestemd daar dan jaloers op de armen?
Kortom, ik kan er niks mee, met dat jaloezie frame.
Ik kijk naar het nut van je geïnvesteerde geld. Niet vervangen van een auto is bij weinig kilometers nog altijd beter voor het milieu dan een nieuwe auto kopen, hoe zuinig die ook is. https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... sche-kopen
En ik denk dat je als overheid mensen met verduurzaming e.d. moet helpen die het zelf niet kunnen betalen. Niet de homo economicus die wel zelf kan investeren en gewoon uitrekent dat hij op termijn goedkoper uit is door nu op eigen kosten zonnepanelen op zijn dak te leggen.
Een rechtvaardige verdeling van de kosten van klimaatverandering.
Anders betalen straks de mensen die geen geld hebben om te investeren in zonnepanelen of een elektrische auto de hoofdprijs voor benzine en gas, o.a. door de vaste kosten van het onderhoud van het gasleidingnet die worden omgezet over alle gebruikers.
En hebben mensen met meer investeringsruimte alleen maar profijt van de energietransitie.
En dat is slecht voor het draagvlak en de solidariteit.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 5 juni 2025 om 14:29
framboise-t schreef: ↑05-06-2025 11:09Eens, met een grote zak geld kun je gewoon stikstofruimte kopen. Of een datacenter of zo'n logistieke blokkendoos uit de grond stampen.
Nou ja stikstofruimte kopen dat geloof ik niet zo als particulier. Bij ons worst de bouwvergunning afgegeven en daarmee is dan al rekening gehouden met stikstof, anders komt de vergunning niet.
De grote huizen zijn particulier bezit, die hebben de bouwgrond betaald en de bouwvergunning ook zelf, en die zoeken zelf de metselaar/timmerman/elektricien of de aannemer. Dat gaat in de regel veel sneller dan een bouwproject opstellen vanuit een ontwikkelaar, die dan de architect moet hebben, de vergunning aanvragen en dan via een aannemer alle klussen laat verdelen bij onderaannemers. Daar gaat veel meer tijd in zitten en is ook veel duurder.
Ik denk dat het deels ook daarmee te maken heeft, want die bedrijven kampen met personeelstekorten waar bij particuliere bouwvergunning veel zzpers werken, veel zelf wordt gedaan (althans een huis bouwen hier doen mensen veelal zelf mbv vrienden en dan met gesloten beurs.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 14:36
Het omslagpunt is 5000 kilometer per jaar. Volgens de bron waar je heen verwijst. Dat is niet veel.merano schreef: ↑05-06-2025 14:25
Ik kijk naar het nut van je geïnvesteerde geld. Niet vervangen van een auto is bij weinig kilometers nog altijd beter voor het milieu dan een nieuwe auto kopen, hoe zuinig die ook is. https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... sche-kopen
Dus een serieus alternatief voor elektrisch vervoer is het niet.
donderdag 5 juni 2025 om 14:56
Makkelijk praten als je zelf blijkbaar een goed gevulde portemonnee hebt. Denk dat zij liever ook bij de keurslager hun dagelijks stukje vlees kopen. Ik ben al decennia vegetariër dus voor mij ook niets van de keurslager.
donderdag 5 juni 2025 om 15:45
Ik vind dat serieus een probleem dat niet iedereen een stuk vlees bij een “keurslager” kan kopen.DronkenAardbei schreef: ↑05-06-2025 14:56Makkelijk praten als je zelf blijkbaar een goed gevulde portemonnee hebt. Denk dat zij liever ook bij de keurslager hun dagelijks stukje vlees kopen. Ik ben al decennia vegetariër dus voor mij ook niets van de keurslager.
Een serieus probleem dat alles steeds duurder wordt.
Hoe hou je dat dan tegen?
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 15:46
“Door de val van het kabinet, lijkt er wederom vertraging te komen in de transitie naar een dierwaardige veehouderij. Caring Farmers wil niet langer wachten en start met een voorlichtingscampagne over een dierwaardige veehouderij. "De campagne is hard nodig want draagvlak onder consumenten is nodig om hen te overtuigen om minder maar beter vlees te consumeren van boeren die die nu al echt dierwaardig zijn. Omdat supermarkten en overheden (nog) niet bijdragen aan consumentenbewustzijn, zal de tv campagne bekostigd worden door crowdfunding."
https://www.biojournaal.nl/article/9738 ... dium=email
Maar idd, dan nog erg duur.
https://www.biojournaal.nl/article/9738 ... dium=email
Maar idd, dan nog erg duur.
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 15:50
Maar alles wordt toch in Brussel bepaald?merano schreef: ↑05-06-2025 14:25Ik vind dat altijd zo'n rare gedachte. Dan zou je alleen iets mogen vinden van de inrichting van Nederland als je bij de rijkste 1% hoort?
Want anders kan je bijna altijd jaloezie worden tegengeworpen. En hoe heet het dan in de VS momenteel waar Trump geld voor overheidsvoorzieningen voor iedereen weghaalt en omzet in belastingvoordelen voor de rijken? Zijn de rijken die op hem hebben gestemd daar dan jaloers op de armen?
Kortom, ik kan er niks mee, met dat jaloezie frame.
En ik denk dat je als overheid mensen met verduurzaming e.d. moet helpen die het zelf niet kunnen betalen. Niet de homo economicus die wel zelf kan investeren en gewoon uitrekent dat hij op termijn goedkoper uit is door nu op eigen kosten zonnepanelen op zijn dak te leggen.
Een rechtvaardige verdeling van de kosten van klimaatverandering.
Anders betalen straks de mensen die geen geld hebben om te investeren in zonnepanelen of een elektrische auto de hoofdprijs voor benzine en gas, o.a. door de vaste kosten van het onderhoud van het gasleidingnet die worden omgezet over alle gebruikers.
En hebben mensen met meer investeringsruimte alleen maar profijt van de energietransitie.
En dat is slecht voor het draagvlak en de solidariteit.
Snap ook niet zo goed waarom we stemmen als de gewonnen partij uiteindelijk zn oren toch naar Brussel moet laten hangen.
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 15:51
Ik kan ook niet elke dag vlees van de keurslager eten, maar als je wel graag vlees eet, is het toch ook geen probleem om dat 1x per week te doen (zoals ik)? Ik eet 1 keer per week vlees, 1 keer per week vis en 5 dagen vegetarisch. Nu eet ik ook graag vegetarisch, dus ik vind dat niet erg, maar het hoeft toch niet het uitgangspunt te zijn dat goed vlees voor iedereen elke dag betaalbaar moet zijn? Het mag best als een luxe worden ervaren. Daar staat wel tegenover dat ik vind dat aardappels, groente, fruit, peulvruchten, rijst en dergelijke wél goed betaalbaar moeten blijven.noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 15:45Ik vind dat serieus een probleem dat niet iedereen een stuk vlees bij een “keurslager” kan kopen.
Een serieus probleem dat alles steeds duurder wordt.
Hoe hou je dat dan tegen?
donderdag 5 juni 2025 om 16:14
Ik sluit me hier volledig bij aan. En ik wil ook bij die partij!Charlotta schreef: ↑05-06-2025 13:24Wat apart dat je dat erin leest. Ze stelt toch niet voor dat de rijken alles maar in moeten leveren? Ik lees juist veel solidariteit en de wens voor een eerlijkere en meer duurzame wereld. Dat heeft niets met haat of jaloezie te maken, maar alles met een visie op hoe we als mensen een beetje gezellig samen kunnen leven, nu en in de toekomst.
Merano: ik sluit me ook graag bij je partij aan![]()
donderdag 5 juni 2025 om 18:25
Dat vinden de politieke partijen met de meeste stemmers veelal niet. Groente en fruit zouden dan allang voordeliger zijn en bijvoorbeeld snoep niet. Vleesvervangers zijn er gelukkig wel, maar niet iedereen weet die te vinden. Bovendien zijn deze in ook in ontwikkeling om zoveel mogelijk overeen te komen met vlees. Kweekvlees is ook een goede ontwikkeling. Voor de massa is dit niet allemaal bereikbaar op dit moment. Uiteindelijk zal dit echter wel gebeuren. Voor het hier en nu moeten we het nog doen met killoknallers . Laat dit een fase zijn.
donderdag 5 juni 2025 om 18:27
Aardappels, groente en fruit van het seizoen uit eigen land, peulvruchten en rijst zijn toch totaal niet duur?Hert schreef: ↑05-06-2025 18:25Dat vinden de politieke partijen met de meeste stemmers veelal niet. Groente en fruit zouden dan allang voordeliger zijn en bijvoorbeeld snoep niet. Vleesvervangers zijn er gelukkig wel, maar niet iedereen weet die te vinden. Bovendien zijn deze in ook in ontwikkeling om zoveel mogelijk overeen te komen met vlees. Kweekvlees is ook een goede ontwikkeling. Voor de massa is dit niet allemaal bereikbaar op dit moment. Uiteindelijk zal dit echter wel gebeuren. Voor het hier en nu moeten we het nog doen met killoknallers . Laat dit een fase zijn.
Wat kost nou een rode kool, een paar handperen en een blik bruine bonen?
donderdag 5 juni 2025 om 18:31
Valt best mee hoor, als je geen rare dingen wilt uit verre vreemde landen omdat het hier vanwege het seizoen niet verbouwd kan worden. Vlees is hier echt de grootste kostenpost en dan eet ik het zelf nog niet eens.noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 15:56Met jou eens, Dala, dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Inmiddels is de groente en fruit, biologisch enz, ook best een kostenpost geworden.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in