Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1012 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Danae schreef:
07-06-2025 13:24
Daarom vraag ik ook naar oorzaken van zijn haat, om dat proberen te begrijpen. Maar dat hij vooral slachtoffer zou zijn vind ik geen recht doen aan de situatie waarin hij een zeer actieve rol speelt.
Daar heb je gelijk in.

Soms zijn mensen slachtoffer en dader ineen.
Dala schreef:
07-06-2025 13:27
Alles over moslims, asielzoekers, buitenlanders. Ik kan er geen discussie meer over horen. Alsof het ook het enige in de politiek is waar de partijen over verschillen en alsof de kiezer alleen op basis daarvan zijn keuze zou moeten bepalen.

En dan denk ik: als dat het enige is waar jij je druk over maakt (kiezer) heb je het dan zo slecht? Maak je je dan nog geen zorgen over een betaalbaar huis, de gevolgen van klimaatverandering voor de toekomst en de geopolitieke spanningen waar we nu in zitten?

En ik denk dus dat mensen dat eigenlijk wel doen of daarvoor willen nadenken maar dat het Wilders elke keer lukt het gespreksonderwerp te veranderen en dat alle andere partijen er ook in meegaan, hem die ruimte geven. Terwijl dat voor hen toch niet hét hoofdthema is.
Wat Wilders natuurlijk heel effectief doet is mensen het gevoel geven dat al hun zorgen en problemen het gevolg zijn van immigratie en asielcrisis.
Kamperfoelie schreef:
07-06-2025 12:13
Hoe denkt je dat onderhandelen voor een coalitie en meeregeren gaat? Elke partij wil in een coalitieakkoord eigen ideeën terugzien en punten binnenhalen. Niet bereid water bij de wijn te doen? Lees het verslag van informateur Hoekstra nog even terug. Het was Wouter Bos die overliep naar rechts. Vóór de verkiezingen had Bos alle opties opengehouden. Na de verkiezingen ging de deur naar links dicht en de deur naar rechts open. Resultaat: het minst geliefde kabinet ooit.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... hatgpt.com

https://www.janmarijnissen.nl/2006/12/1 ... index.html

https://www.parlement.com/id/vhgpk0ycmm ... kamerdebat

Verder vind ik een column in de Volkskrant die vindt dat de SP destijds niet genoeg heeft ingezet op samenwerking met het CDA (overigens was dit wederzijds) en dat hij strategisch afhield van regeringsdeelname. Deze staan helaas achter een betaalmuur.

Emiel Roemer heeft in een interview erkent dat de SP andere partijen van zich vervreemde destijds, waardoor deze formatiepoging is mislukt. (Ook een betaalmuur)

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf825176/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b328da3e/

Uiteindelijk was het een combinatie van factoren waarvan 1 was dat de SP zichzelf te vast hield aan zijn standpunten en niet pro-actief was.

https://www.parlement.com/id/vjdjatmyrr ... teempartij

Dit is een artikel uit 2013 over de SP en Roemer. Met een verwijzing naar Marijnissen en de verkiezingen van 2006.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Draaideurforummer schreef:
07-06-2025 13:30
Wat Wilders natuurlijk heel effectief doet is mensen het gevoel geven dat al hun zorgen en problemen het gevolg zijn van immigratie en asielcrisis.
Maar Wilders is zelf clever genoeg om te weten hoe oorzaak en gevolg in elkaar zitten en ook dat hij geen andere oplossing heeft. En zeker geen snelle.

Nou denk ik dus niet dat Wilders ook daadwerkelijk uit is op oplossingen maar dat is toch wel te doorzien?
Misschien zit er ook wel een beetje teleurstelling in mijn medemens bij, dat het blijkbaar niet door iedereen wordt doorzien... want je mág van mij best kritisch zijn over migratie, asiel en islam.

Maar eigenlijk zijn alle partijen dat... het is op de een of andere manier niet duidelijk en ik vraag me af waardoor het komt dat dat niet duidelijk is. Alleen omdat er beleefder wordt gecommuniceerd?
Het duurt nog zo'n 5 maanden tot de verkiezingen. Misschien komen er nog wat nieuwe partijen, deze bijvoorbeeld https://roodvooruit.nl/actualiteit
Ik heb juist het idee dat het goed zou zijn als andere /linkse partijen in de campagne duidelijk zouden zeggen wat zij op het gebied van migratie en asiel willen doen. Ja dan laat je Wilders de agenda bepalen, maar kun je ook een alternatief schetsen op een punt dat mensen belangrijk vinden.
Dala schreef:
07-06-2025 13:45
Maar Wilders is zelf clever genoeg om te weten hoe oorzaak en gevolg in elkaar zitten en ook dat hij geen andere oplossing heeft. En zeker geen snelle.

Nou denk ik dus niet dat Wilders ook daadwerkelijk uit is op oplossingen maar dat is toch wel te doorzien?
Misschien zit er ook wel een beetje teleurstelling in mijn medemens bij, dat het blijkbaar niet door iedereen wordt doorzien... want je mág van mij best kritisch zijn over migratie, asiel en islam.

Maar eigenlijk zijn alle partijen dat... het is op de een of andere manier niet duidelijk en ik vraag me af waardoor het komt dat dat niet duidelijk is. Alleen omdat er beleefder wordt gecommuniceerd?
Ik denk zelf dat ook het ontkennen of bagatelliseren van de klimaatcrisis bij veel mensen een rol speelt. En die gaan dan ook naar Wilders of FvD. Veel mensen willen niet zien wat er aan de hand is en velen zijn bang dat de verduurzaming ze veel geld gaat kosten. Elektrische auto, zonnepanelen, hybride warmtepomp enzovoort. En dan een hele boerensector die wil blijven bestaan, die gaan dus niet op links.
DronkenAardbei schreef:
07-06-2025 13:51
Het duurt nog zo'n 5 maanden tot de verkiezingen. Misschien komen er nog wat nieuwe partijen, deze bijvoorbeeld https://roodvooruit.nl/actualiteit
Interessant, DronkenAardbei!
Samar schreef:
07-06-2025 13:54
Ik denk zelf dat ook het ontkennen of bagatelliseren van de klimaatcrisis bij veel mensen een rol speelt. En die gaan dan ook naar Wilders of FvD. Veel mensen willen niet zien wat er aan de hand is en velen zijn bang dat de verduurzaming ze veel geld gaat kosten. Elektrische auto, zonnepanelen, hybride warmtepomp enzovoort. En dan een hele boerensector die wil blijven bestaan, die gaan dus niet op links.
Maar om welke reden willen ze het niet zien? Willen/zien ze het oprecht niet of is het een soort "na mijn de zondvloed" houding... dat men het echt wel snapt maar - zeker op korte termijn - daar voor zichzelf geen voordeel uit kan halen?

Of een onterechte angst dat een stem op links hen persoonlijk negatief gaat raken in de portemonnee terwijl het uiteindelijk en zeker op lange termijn weleens in het voordeel kan zijn.

Misschien maakt het grote aantal zetels duidelijk dat veel mensen niet logisch kunnen nadenken, inschattingsfouten maken en al helemaal geen visie voor de lange termijn kunnen maken.

Eigenlijk is dit niet alleen gevaarlijk maar maakt het mij ook verdrietig.
DronkenAardbei schreef:
Een soort doorstart van een nieuw soort PvdA lijkt me weinig zinvol. Meer versnippering. Ik geloof ook niet in een partij waar Rob Oudkerk zo prominent in naar voren treedt.
Dala schreef:
07-06-2025 14:01
Maar om welke reden willen ze het niet zien? Willen/zien ze het oprecht niet of is het een soort "na mijn de zondvloed" houding... dat men het echt wel snapt maar - zeker op korte termijn - daar voor zichzelf geen voordeel uit kan halen?

Of een onterechte angst dat een stem op links hen persoonlijk negatief gaat raken in de portemonnee terwijl het uiteindelijk en zeker op lange termijn weleens in het voordeel kan zijn.

Misschien maakt het grote aantal zetels duidelijk dat veel mensen niet logisch kunnen nadenken, inschattingsfouten maken en al helemaal geen visie voor de lange termijn kunnen maken.

Eigenlijk is dit niet alleen gevaarlijk maar maakt het mij ook verdrietig.
Oprecht geen stikstofprobleem zien. Het onterecht vinden dat landen om ons heen minder strengere regels hebben en dus wel kunnen bouwen. Dat de stikstofnorm om de natura2000 gebieden heen moet en de som dan heel moeilijk wordt. Gedwongen vertrek van boeren.

En dan komt er wel een warmtefonds waaruit mensen renteloos kunnen lenen om te verduurzamen maar angstig zijn voor een lening van duizenden euro's. En dat kan ik me ook nog wel voorstellen, zeker als je al niet veel geld hebt, ervaring hebt met schulden of ouder bent en je je geen lening meer op de hals wilt halen. Bij mezelf uitgerekend en ik zal 18.000 moeten lenen en dat durf ik echt niet met mijn minimumloon.

Dan nog een hele groep die kwaad is om de hoge gasprijzen en gewoon weer uit Rusland goedkope gas wil. Ach eigenlijk zoveel redenen.
07-06-2025 13:30
Wilders is ook een populist. Dus actief de schuld geven aan andere politici, rechters, media etc. De elite versus het volk etc.

Als je de partij van Wilders langs een facistische meetlat legt - wat best interessant is - dan is bijvoorbeeld racisme daar geen wezenskenmerk van.

Anders gezegd: door ons blind te staren op wat Wilders allemaal uitkraamt rondom asiel vergeten we zijn bredere overtuiging: dat niet alleen de asielzoeker of migrant de schuldige is, maar ook de bestaande elite. En die bestaande elite is zowel links als rechts.

Mensen zijn ook zeer gevoelig voor de narratief dat de elite ze een oor probeert aan te naaien. Trump maakt ook veelvuldig gebruik van dat narratief.
Danae schreef:
07-06-2025 13:53
Ik heb juist het idee dat het goed zou zijn als andere /linkse partijen in de campagne duidelijk zouden zeggen wat zij op het gebied van migratie en asiel willen doen. Ja dan laat je Wilders de agenda bepalen, maar kun je ook een alternatief schetsen op een punt dat mensen belangrijk vinden.

Ja, dat denk ik ook.

Ik zag net een stukje terug van het debat, en dan Yesilgoz en Timmermans, waar Timmermans een hele opsomming noemde van wat de Nederlanders nodig hebben maar het woord migratie/asiel werd niet benoemd. Als je nou weet dat dit thema een belangrijke rol speelt in de verkiezingen (hoe onterecht voor sommigen dat ook mag zijn/voelen) en je benoemt dit onderwerp bewust niet in het rijtje, dan ben je aan het struisvogelen. Dan wil je het gewoon niet zien naar mijn mening.

Dat doet Bontenbal dan weer gewoon slim. Die benoemt dat het beleid strenger moet, sneller moet, efficiënter moet, gericht op opvang in de regio, maar zegt ook dat we even af moeten gaan wachten wat de nieuwe asielwetten gaan doen die via de EU worden ingesteld, de controle op de buitengrenzen en het eerlijk verdelen van asielzoekers over alle EU landen. Geen populistisch gelul, maar het eerlijke verhaal.

En dan kun je als Timmermans zijnde, blijven wijzen naar andere partijen, naar de kiezers, maar als je weigert te zien dat je eigen partijprogramma wellicht goed is (voor wie het aanspreekt) maar het verhaal eromheen ronduit slecht, dan moet je niet gek staan te kijken dat het dus niet verkoopt. Uiteindelijk is 29 oktober as het enige wat telt. En Timmermans (maar ook andere linkse partijen) zullen met een veel beter verhaal moeten komen anders heb je dikke kans dat de PVV dus gewoon weer de grootste wordt en dat het aantal linkse zetels verdeeld over alle partijen, slechts 1/3 van het totaal bevat. (Even kijkende naar de laatste peilingen.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Paradise schreef:
07-06-2025 14:05
Een soort doorstart van een nieuw soort PvdA lijkt me weinig zinvol. Meer versnippering. Ik geloof ook niet in een partij waar Rob Oudkerk zo prominent in naar voren treedt.
Dit zou een optie kunnen zijn voor kiezers die een samenwerking/fusie met GL pertinent niet willen. Ik zie het niet als een versnippering, maar als een nieuwe partij op de linkerflank. Tussen GL/PvdA en SP in.
@ MrsM

Wederom scherp! Vind ik dan.
DronkenAardbei schreef:
07-06-2025 14:22
Dit zou een optie kunnen zijn voor kiezers die een samenwerking/fusie met GL pertinent niet willen. Ik zie het niet als een versnippering, maar als een nieuwe partij op de linkerflank. Tussen GL/PvdA en SP in.
Lijkt me echt zonde van je linkse stem. Zo'n partij lijkt me niet heel kansrijk.
Sun.lover schreef:
07-06-2025 09:26
Dit. En buiten de enorme kosten van zijn beveiliging hebben we ook 37 x 144000 euro jaarsalaris betaald aan gasten die zelden op hun werk kwamen. En die hebben ook nog recht op wachtgeld.
Plus dat de nieuwe verkiezingen ook belachelijk veel geld kost.....
Paradise schreef:
07-06-2025 14:24
Lijkt me echt zonde van je linkse stem. Zo'n partij lijkt me niet heel kansrijk.
ALS ik links zou stemmen, zou ik op deze nieuwe partij (althans als zij mee gaan doen) stemmen. Van BBB had ook niemand verwacht dat zij zo gigantisch groot zouden worden. Maar dat is gelukkig nu dan weer achter de rug. Veel BBB kiezers zullen naar de CDA (terug) gaan.
NSC is ook einde oefening, misschien straks nog 2 of 3 zetels.
Timmermans wil 25 miljard in een nieuwe verzorgingsstaat stoppen. Dat geld komt dan waarschijnlijk van zijn eigen bankrekening?
DronkenAardbei schreef:
07-06-2025 14:33
ALS ik links zou stemmen, zou ik op deze nieuwe partij (althans als zij mee gaan doen) stemmen. Van BBB had ook niemand verwacht dat zij zo gigantisch groot zouden worden. Maar dat is gelukkig nu dan weer achter de rug. Veel BBB kiezers zullen naar de CDA (terug) gaan.
NSC is ook einde oefening, misschien straks nog 2 of 3 zetels.
BBB en NSC vertolkten een nieuw geluid. Waarbij ze allebei handig gebruik maakten van een politiek leider en een actueel thema dat veel mensen aansprak (stikstofcrisis en toeslagenaffaire).

Die nieuwe beweging is gewoon de PvdA. Niet heel veel anders dan GroenLinks/PvdA. En ook niet echt met stemkanonnen in huis denk ik.

Rood Vooruit trekt - als ze een partij gaan oprichten - gewoon stemmen weg bij Groenlinks/PvdA. En als je dan twee kleine partijen hebt (Nieuwe Pvda en Groenlinks/PvdA), gaan die dan ook niet weer veel samenwerken?
Timmermans ligt bij veel mensen niet goed, ook niet bij PvdA'ers. Ik weet niet zo goed waarom, hij wordt volgens mij best als elitair gezien. En natuurlijk heeft Wilders mede bijgedragen aan negatieve beeldvorming rondom Timmermans. Ik vraag mij af of GL/PvdA er goed aan doen hem weer als lijsttrekker aan te wijzen. Ikzelf vind Timmermans wel verbeterd in zijn rol afgelopen jaar.

Of meer versplintering op links meer stemmen op links gaat opleveren is ook maar de vraag.
Paradise schreef:
07-06-2025 14:19
Wilders is ook een populist. Dus actief de schuld geven aan andere politici, rechters, media etc. De elite versus het volk etc.

Als je de partij van Wilders langs een facistische meetlat legt - wat best interessant is - dan is bijvoorbeeld racisme daar geen wezenskenmerk van.

Anders gezegd: door ons blind te staren op wat Wilders allemaal uitkraamt rondom asiel vergeten we zijn bredere overtuiging: dat niet alleen de asielzoeker of migrant de schuldige is, maar ook de bestaande elite. En die bestaande elite is zowel links als rechts.

Mensen zijn ook zeer gevoelig voor de narratief dat de elite ze een oor probeert aan te naaien. Trump maakt ook veelvuldig gebruik van dat narratief.
Dat is zeker een punt. Het één ligt ook in het verlengde van het ander: andere partijen (de linkse elite) in de schoenen schuiven dat zij de grenzen "wagenwijd" willen openzetten voor "criminelen", wat makkelijk te weerleggen is als je de verkiezingsprogramma's leest.
DronkenAardbei schreef:
Kolere nee, dat is die partij van die geradicaliseerde ex-PvdA'ers zoals Plasterk en die huisarts die seks had met z'n patiënten, hoe heet die ook alweer. Datzelfde groepje van ca 5 verbitterde mannen die al sinds de vorige verkiezingen elke week bij de Telegraaf mogen komen vertellen dat ze zo teleurgesteld zijn in de PvdA en dat de samenwerking tussen GL en PvdA nu elk moment kan stuklopen.

Die angst bij de Telegraaf voor Timmermans zit echt zo diep, werkelijk niet te geloven.
07-06-2025 15:12
Dat is zeker een punt. Het één ligt ook in het verlengde van het ander: andere partijen (de linkse elite) in de schoenen schuiven dat zij de grenzen "wagenwijd" willen openzetten voor "criminelen", wat makkelijk te weerleggen is als je de verkiezingsprogramma's leest.
Soms denk ik: het is lastig om te bedenken wat nu echt de bedoeling is: het verjagen van - bepaalde - vreemdelingen. Of is het doel anders en worden die vreemdelingen ervoor gebruikt.

Aan de andere kant is de haat naar vreemdelingen wel echt. Is makkelijk te mobiliseren in ieder geval.

Het is opvallend in de geschiedenis dat genocidale regimes prioriteit bleven geven aan hun genocide, terwijl de mankracht eigenlijk nodig was om een vijand tegen te houden.
Dus: terwijl het Duitse leger de oorlog aan het verliezen was, werd de genocide in een hogere versnelling gezet. Dat deden de Hutu's ook toen het leger van Paul Kagami binnenviel in Rwanda. Inplaats van die inspanningen te richten op het verslaan van een vijandig leger, bleef men veel energie steken in het vernietigen van een volk.

Dus ookal zijn de oorspronkelijke bedoelingen van Wilders anders (en gebruikt hij asielzoekers om aan de macht te blijven), als eenmaal de vlam in de pan slaat zullen zijn aanhangers voldoende opgestookt zijn.

Kortom: gevaarlijk.
Paradise schreef:
07-06-2025 15:29
Soms denk ik: het is lastig om te bedenken wat nu echt de bedoeling is: het verjagen van - bepaalde - vreemdelingen. Of is het doel anders en worden die vreemdelingen ervoor gebruikt.

Aan de andere kant is de haat naar vreemdelingen wel echt. Is makkelijk te mobiliseren in ieder geval.

Het is opvallend in de geschiedenis dat genocidale regimes prioriteit bleven geven aan hun genocide, terwijl de mankracht eigenlijk nodig was om een vijand tegen te houden.
Dus: terwijl het Duitse leger de oorlog aan het verliezen was, werd de genocide in een hogere versnelling gezet. Dat deden de Hutu's ook toen het leger van Paul Kagami binnenviel in Rwanda. Inplaats van die inspanningen te richten op het verslaan van een vijandig leger, bleef men veel energie steken in het vernietigen van een volk.

Dus ookal zijn de oorspronkelijke bedoelingen van Wilders anders (en gebruikt hij asielzoekers om aan de macht te blijven), als eenmaal de vlam in de pan slaat zullen zijn aanhangers voldoende opgestookt zijn.

Kortom: gevaarlijk.
Dat soort regimes wordt geleid door mensen met een kronkel in hun hoofd. Ik ben bang dat die niet op rationele gronden te begrijpen zijn. En de aanhangers ervan ontwaken pas uit hun roes als het te laat is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven