Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 12:16
Ja misschien is het een combinatie van die dingen. En het feit dat hij vast zit. Als hij niet meer in de politiek zit, wordt zijn beveiliging niet meer betaald en zit hij zonder. Dat zou maar zo het einde van zijn leven kunnen betekenen, hij heeft nogal veel bevolkingsgroepen boos gemaakt.
En hij kan niks anders dan dit. Wat gaat hij doen als niet met Wilders, de PVV, is? Wat een leegte betekent dat voor hem.
Het oogt mij als een intriest bestaan
Het is ook interessant, en frustrerend, om te zien dat links ook echt geen goed antwoord heeft. Eén keertje heb ik Timmermans kunnen betrappen op vuur, dat was toen hij Faber een ‘prutser’ noemde. Ik hoop dat GL/PvdA deze campagne vuur kunnen laten zien, passie. Voor een mooie toekomst voor alle Nederlanders. Met wellicht pijnlijke maatregelen, maar die leiden tot hoger welzijn. Dat verhaal is er, maar komt maar steeds niet uit de verf. Dat deed Klaver in zijn hoogtijdagen echt beter
En hij kan niks anders dan dit. Wat gaat hij doen als niet met Wilders, de PVV, is? Wat een leegte betekent dat voor hem.
Het is ook interessant, en frustrerend, om te zien dat links ook echt geen goed antwoord heeft. Eén keertje heb ik Timmermans kunnen betrappen op vuur, dat was toen hij Faber een ‘prutser’ noemde. Ik hoop dat GL/PvdA deze campagne vuur kunnen laten zien, passie. Voor een mooie toekomst voor alle Nederlanders. Met wellicht pijnlijke maatregelen, maar die leiden tot hoger welzijn. Dat verhaal is er, maar komt maar steeds niet uit de verf. Dat deed Klaver in zijn hoogtijdagen echt beter
zaterdag 7 juni 2025 om 12:17
Samar schreef: ↑07-06-2025 11:301.7 miljoen onder of net boven de armoedegrens vind ik veel. En die banen met tekorten zijn vaak banen met een minimumloon en daar is bijna niet fatsoenlijk van te leven met de stijgende kosten. En je hebt een huis ben ik het ook niet mee eens. Heel veel mensen wachten juist op een huis en zitten in omstandigheden die verre van ideaal zijn. Statushouders in AZC's, kinderen die tot hun 30e bij hun ouders moeten blijven wonen, gescheiden stellen die nog gedwongen bij elkaar moeten blijven wonen.
En dan is het bij bepaalde sectoren, zoals de zorg, waar veel tekorten zijn plus minimum loon ook nog zo dat het bijna onmogelijk is om fulltime te werken of in ieder geval 32 uur. Heb ooit eens een sollicitatie gehad bij een zorginstelling die schreeuwde om personeel. Ik vroeg of ik 32 uur kon werken. Kon niet want korte diensten en dan zou ik 7 dagen per week moeten werken. Koekoek

zaterdag 7 juni 2025 om 12:22
Links en rechts wil inmiddels hetzelfde: meer huizen, bestaanszekerheid en beperking asiel en in mindere mate verduurzaming. Waar ze het geld vandaan willen halen verschilt alleen. En deze verkiezingen telt zwaarder de houding tegenover Israël en Oekraïne en uitgaven voor defensie.Dala schreef: ↑07-06-2025 12:05Maar dan is een zo rechts mogelijk beleid toch het allerstómste wat je juist kunt kiezen?
Als dit de situatie is zou je verwachten dat het links was die echt torenhoog in de peilingen zou staan. SP op 30 zetels ofzo.
En dat heel Nederland snakt naar een sociaal democratisch beleid.
Of heeft "links" zichzelf nou juist de afgelopen 20, 25 jaar zo fout op de kaart gezet.
Soms denk ik dit.... dat juist doordat mensen zoals ik links zijn gaan stemmen en in de media te zien zijn geweest (ik niet hoor) dat mensen voor wie links écht groot verschil zou uitmaken het niet meer willen.Of denken dat onder links iets heel anders wordt verstaan.
Met andere woorden: heeft links links gekaapt?
Er is ons herhaaldelijk wijsgemaakt dat de problemen ontstaan zijn door te grote asielinstroom. Dit is natuurlijk een leugen. Vroeger werd altijd gezegd: de buitenlanders pakken onze banen af. Kun je nu niet meer zeggen en dan maar: de buitenlanders pakken onze huizen af.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:22
Ik ben tegen Wilders maar ik vind het ook een schande dat hij met de dood wordt bedreigd.GriebusDus schreef: ↑07-06-2025 07:54Ik denk zeker dat het klopt dat Wilders verbitterd en paranoïde is geraakt door het feit dat hij altijd beveiligd moet worden en geen echt privéleven heeft.
Aan de andere kant: het is nou niet dat hij eerst bedreigd werd en daardoor moslims en asielzoekers ging haten, hè? Hij is zelf begonnen met het zaaien van haat, en neemt de gevolgen daarvan op de koop toe.
Ik denk dat hij zichzelf volkomen misplaatst als een soort martelaar van de witte Nederlander beschouwt. Helaas zien veel van zijn volgelingen en aanhangers hem ook zo.
En die dreigingen zijn nog steeds reeel. Die inschattingen worden door overheidsdiensten steeds weer gemaakt.
Dat hij het er zelf naar gemaakt heeft is misschien wel victimblaming.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:27
Ik vond/vind Klaver helaas ook niet heel sterk overkomen. Misschien wel voor eigen parochie maar niet om echt met een overtuigend verhaal te komen waarom Nederland beter gebaat is bij links.
En het is heel slecht voor het algemene debat dat het steeds over dingen als moslims, asielzoekers, hoofddoeken gaat. Dat leidt enorm af van de discussies die gevoerd moeten worden. Tegelijkertijd kun je ook niet zomaar over haat heen stappen. Maar dat maakt het voor sommige kiezers wel ingewikkeld om nog een andere kant van links te horen en zien.
Neem daar nog eens de media bij met beelden van Free Palestine en XR en je hebt een doelgroep voorgoed van je weggejaagd.
Ik vraag me af wat voor tijd of gebeurtenissen er overheen moeten gaan om het nog ooit te veranderen.
Mijn eigen hoop vestig ik nu op het midden: cda, d66, volt.
En het is heel slecht voor het algemene debat dat het steeds over dingen als moslims, asielzoekers, hoofddoeken gaat. Dat leidt enorm af van de discussies die gevoerd moeten worden. Tegelijkertijd kun je ook niet zomaar over haat heen stappen. Maar dat maakt het voor sommige kiezers wel ingewikkeld om nog een andere kant van links te horen en zien.
Neem daar nog eens de media bij met beelden van Free Palestine en XR en je hebt een doelgroep voorgoed van je weggejaagd.
Ik vraag me af wat voor tijd of gebeurtenissen er overheen moeten gaan om het nog ooit te veranderen.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:28
Is ook een grote schande. Heb ook niets met Pim Fortuyn maar zijn dood is ook een grote schande.Paradise schreef: ↑07-06-2025 12:22Ik ben tegen Wilders maar ik vind het ook een schande dat hij met de dood wordt bedreigd.
En die dreigingen zijn nog steeds reeel. Die inschattingen worden door overheidsdiensten steeds weer gemaakt.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:32
Ja, heel erg zeker ook dit.Dala schreef: ↑07-06-2025 12:27Ik vond/vind Klaver helaas ook niet heel sterk overkomen. Misschien wel voor eigen parochie maar niet om echt met een overtuigend verhaal te komen waarom Nederland beter gebaat is bij links.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:36
Mijn dochter heeft dezelfde ervaring in de kinderopvang. Na jaren lobbyen heeft ze nu een contract voor 32 uur, maar dat is echt een uitzondering. Veertig uur gaat het nooit worden. Wel kan ze meestal 40 uur werken door in te vallen. Is wel makkelijk voor de werkgever; goed ingewerkte krachten achter de hand hebben. Maar dan moeten ze niet klagen dat ze "niemand" kunnen vinden. Ik word dan ook altijd een beetje pissig als ik mensen hoor over "deeltijdprinsesjes".Graze schreef: ↑07-06-2025 12:17En dan is het bij bepaalde sectoren, zoals de zorg, waar veel tekorten zijn plus minimum loon ook nog zo dat het bijna onmogelijk is om fulltime te werken of in ieder geval 32 uur. Heb ooit eens een sollicitatie gehad bij een zorginstelling die schreeuwde om personeel. Ik vroeg of ik 32 uur kon werken. Kon niet want korte diensten en dan zou ik 7 dagen per week moeten werken. Koekoek![]()
zaterdag 7 juni 2025 om 12:45
Terwijl, als vandaag de instroom van migranten staakt is daarmee de huizencrisis nog helemaal niet opgelost. Dan sta je misschien acht jaar op de wachtlijst in plaats van tien jaar, maar als je een huis nodig hebt dan schiet je daar weinig mee op. En aangezien de grootste instroom arbeidsmigranten betreft, zijn er dan waarschijnlijk niet eens meer genoeg mensen om de benodigde huizen te kunnen bouwen. De huizencrisis wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stikstofcrisis, en laat dat nu juist het probleem zijn dat niemand durft aan te pakken.Samar schreef: ↑07-06-2025 12:22Links en rechts wil inmiddels hetzelfde: meer huizen, bestaanszekerheid en beperking asiel en in mindere mate verduurzaming. Waar ze het geld vandaan willen halen verschilt alleen. En deze verkiezingen telt zwaarder de houding tegenover Israël en Oekraïne en uitgaven voor defensie.
Er is ons herhaaldelijk wijsgemaakt dat de problemen ontstaan zijn door te grote asielinstroom. Dit is natuurlijk een leugen. Vroeger werd altijd gezegd: de buitenlanders pakken onze banen af.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:50
Het gaat erom dat de bedreigingen voortkomen uit het oprichten van een partij die als belangrijkste doel heeft om bepaalde bevolkingsgroepen uit de samenleving te verwijderen. Dan kunnen de bedreigingen dus niet de oorzaak zijn van de haat waarmee hij het heeft opgericht, maar moet er een andere oorzaak zijn.Paradise schreef: ↑07-06-2025 12:22Ik ben tegen Wilders maar ik vind het ook een schande dat hij met de dood wordt bedreigd.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:55
Wilders begon al met islamkritiek toen hij nog bij de VVD zat. Dat was ook mede een reden voor een breuk met de VVD.Danae schreef: ↑07-06-2025 12:50Het gaat erom dat de bedreigingen voortkomen uit het oprichten van een partij die als belangrijkste doel heeft om bepaalde bevolkingsgroepen uit de samenleving te verwijderen. Dan kunnen de bedreigingen dus niet de oorzaak zijn van de haat waarmee hij het heeft opgericht, maar moet er een andere oorzaak zijn.
Voordat hij de PVV had opgericht, was hij al bedreigd en werd hij beveiligd.
Wilders had altijd al milde islamkritiek. Maar dit werd sterker na 9/11. Ook de moord op Theo van Gogh heeft een rol gespeeld. Hij is langzaam scherper geworden in zijn uitspraken. Waarbij de periode 2001-2004 als vliegwiel diende. Het is niet zo zwart-wit allemaal.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:00
Die kleine contracten zouden op zich niet zo'n probleem hoeven te zijn, zolang je fatsoenlijk betaald krijgt.Draaideurforummer schreef: ↑07-06-2025 12:36Mijn dochter heeft dezelfde ervaring in de kinderopvang. Na jaren lobbyen heeft ze nu een contract voor 32 uur, maar dat is echt een uitzondering. Veertig uur gaat het nooit worden. Wel kan ze meestal 40 uur werken door in te vallen. Is wel makkelijk voor de werkgever; goed ingewerkte krachten achter de hand hebben. Maar dan moeten ze niet klagen dat ze "niemand" kunnen vinden. Ik word dan ook altijd een beetje pissig als ik mensen hoor over "deeltijdprinsesjes".
In bepaalde sectoren moet 32 uur misschien gewoon gezien (en betaald) gaan worden als full-time.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:11
Volgens mij is het vooral voor de werkgever erg duur of ongunstig. Maar ik denk idd ook dat dat wel beter is, zowel voor het vervullen van de functie als voor het welzijn van de werknemer.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:11
Natuurlijk is het niet zwart-wit, dat zijn menselijke situaties nooit. Het is alleen niet helemaal realistisch om te verwachten dat je hele bevolkingsgroepen ontzettend zwart-wit wegzet en dan zelf wel genuanceerd aangepakt te worden. Ik zou liever zien dat iedereen altijd als individueel mens benaderd zou worden met inachtneming van zijn/ haar ervaringen. Dan worden Marokkanen/asielzoekers/moslims ineens een stuk minder eng.Paradise schreef: ↑07-06-2025 12:55Wilders begon al met islamkritiek toen hij nog bij de VVD zat. Dat was ook mede een reden voor een breuk met de VVD.
Voordat hij de PVV had opgericht, was hij al bedreigd en werd hij beveiligd.
Wilders had altijd al milde islamkritiek. Maar dit werd sterker na 9/11. Ook de moord op Theo van Gogh heeft een rol gespeeld. Hij is langzaam scherper geworden in zijn uitspraken. Waarbij de periode 2001-2004 als vliegwiel diende. Het is niet zo zwart-wit allemaal.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:14
Ik ben het met je laatste opmerking eens.Danae schreef: ↑07-06-2025 13:11Natuurlijk is het niet zwart-wit, dat zijn menselijke situaties nooit. Het is alleen niet helemaal realistisch om te verwachten dat je hele bevolkingsgroepen ontzettend zwart-wit wegzet en dan zelf wel genuanceerd aangepakt te worden. Ik zou liever zien dat iedereen altijd als individueel mens benaderd zou worden met inachtneming van zijn/ haar ervaringen. Dan worden Marokkanen/asielzoekers/moslims ineens een stuk minder eng.
Maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'genuanceerd aanpakken'.
Hoe fout Wilders ook is, hem proberen te begrijpen aan de hand van feiten lijkt me vooral een noodzakelijk tegengif tegen populisme.
Beschouwingen die gewoon niet kloppen hebben we al genoeg.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:17
En uiteindelijk duur voor de ouder/verzorger en voor de overheid.
Ik ben helemaal voor goede verdiensten. Maar er is niet altijd veel ruimte op zowel de begrotingen van overheden als op begrotingen van ouders.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:19
En toen hij verloor, bijzonder genoeg. Zo had hij eerder moet reageren.Tavistock schreef: ↑07-06-2025 12:16Ja misschien is het een combinatie van die dingen. En het feit dat hij vast zit. Als hij niet meer in de politiek zit, wordt zijn beveiliging niet meer betaald en zit hij zonder. Dat zou maar zo het einde van zijn leven kunnen betekenen, hij heeft nogal veel bevolkingsgroepen boos gemaakt.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:19
Ik bedoel, ik wil vooral door met die andere onderwerpen: internationale veiligheid, Europese samenwerking, geopolitieke spanningen, stikstof, woningtekort, kloof arm en rijk, intensieve veehouderij etc.
En ja, migratie is ook een belangrijk thema maar elke keer wordt het hoofdthema en ik ben bang, hoe langer je er (ook vanuit links en midden) over in discussie blijft gaan hoe meer je Wilders zijn credits geeft en in de hand speelt.
En ja, migratie is ook een belangrijk thema maar elke keer wordt het hoofdthema en ik ben bang, hoe langer je er (ook vanuit links en midden) over in discussie blijft gaan hoe meer je Wilders zijn credits geeft en in de hand speelt.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:20
Migratie hangt samen met Europese samenwerking, geopolitieke spanningen en de kloof tussen arm en rijk.Dala schreef: ↑07-06-2025 13:19Ik bedoel, ik wil vooral door met die andere onderwerpen: internationale veiligheid, Europese samenwerking, geopolitieke spanningen, stikstof, woningtekort, kloof arm en rijk, intensieve veehouderij etc.
Asielzoekers worden in andere landen slecht opgevangen, komen om bij overtochten over zee, minderjarige vluchten alleen hele continenten over, asielzoekers zijn alles kwijt, in heel Europa wordt erover gediscussieerd, in Nederland hebben we de opvang niet op orde, een deel van de Nederlanders moet ze niet etc etc.
Asiel en migratie zijn voorlopig gewoon relevante thema's. Zeker voor mensen die op de vlucht zijn en hier een nieuwe kans willen.
paradise wijzigde dit bericht op 07-06-2025 13:24
80.83% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 13:22
Absoluut. Ik reageerde alleen op een posting waarbij oorzaak en gevolg leken te worden omgedraaid.Paradise schreef: ↑07-06-2025 12:22Ik ben tegen Wilders maar ik vind het ook een schande dat hij met de dood wordt bedreigd.
Niemand zou met de dood moeten worden bedreigd.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:22
Absoluut. Ik reageerde alleen op een posting waarbij oorzaak en gevolg leken te worden omgedraaid.Paradise schreef: ↑07-06-2025 12:22Ik ben tegen Wilders maar ik vind het ook een schande dat hij met de dood wordt bedreigd.
Niemand zou met de dood moeten worden bedreigd.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:24
Daarom vraag ik ook naar oorzaken van zijn haat, om dat proberen te begrijpen. Maar dat hij vooral slachtoffer zou zijn vind ik geen recht doen aan de situatie waarin hij een zeer actieve rol speelt.Paradise schreef: ↑07-06-2025 13:14Ik ben het met je laatste opmerking eens.
Maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'genuanceerd aanpakken'.
Hoe fout Wilders ook is, hem proberen te begrijpen aan de hand van feiten lijkt me vooral een noodzakelijk tegengif tegen populisme.
Beschouwingen die gewoon niet kloppen hebben we al genoeg.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:27
Alles over moslims, asielzoekers, buitenlanders. Ik kan er geen discussie meer over horen. Alsof het ook het enige in de politiek is waar de partijen over verschillen en alsof de kiezer alleen op basis daarvan zijn keuze zou moeten bepalen.
En dan denk ik: als dat het enige is waar jij je druk over maakt (kiezer) heb je het dan zo slecht? Maak je je dan nog geen zorgen over een betaalbaar huis, de gevolgen van klimaatverandering voor de toekomst en de geopolitieke spanningen waar we nu in zitten?
En ik denk dus dat mensen dat eigenlijk wel doen of daarvoor willen nadenken maar dat het Wilders elke keer lukt het gespreksonderwerp te veranderen en dat alle andere partijen er ook in meegaan, hem die ruimte geven. Terwijl dat voor hen toch niet hét hoofdthema is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in