Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:15
Damn wat een verhalen in de zorg.
Het ergste dat een van mijn werkgevers me ooit geflikt heeft is dat de target voor onze bonus halverwege het jaar verhoogd werd omdat we het allemaal dreigde te halen en de spelregels midden in het jaar wijzigden. Uiteindelijk is door een aantal collega's een rechtszaak aangespannen en hebben we toch allemaal ons geld gekregen.
Het ergste dat een van mijn werkgevers me ooit geflikt heeft is dat de target voor onze bonus halverwege het jaar verhoogd werd omdat we het allemaal dreigde te halen en de spelregels midden in het jaar wijzigden. Uiteindelijk is door een aantal collega's een rechtszaak aangespannen en hebben we toch allemaal ons geld gekregen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:24
Ooit eens gesolliciteerd bij een bedrijf in de gehandicaptenzorg. Daar werd, gelukkig direct bij het sollicitatiegesprek, al gezegd dat je vanaf een contract van 24 uur om het weekend moet werken. En dan zaterdag en zondag. Dat vond ik best wel... apart. Bovendien maakte je dagen van 6 a 7 uurtjes ofzo, geen normale werkdagen van 8 uur waardoor je meer dan 3 dagen per week aan het werk was bij een contract van 24 uur. Het salaris is ook mwah, hoewel het enigszins rechtgetrokken wordt door de ORT. Tel daarbij op nog de forse fysieke agressie waarmee medewerkers regelmatig te maken kregen.
Ik heb vriendelijk bedankt voor de baan. En eerlijk gezegd verbaast het mij dat er überhaupt nog mensen zijn die onder deze omstandigheden willen werken. Gelukkig voor de cliënten, dat wel.
Ik heb vriendelijk bedankt voor de baan. En eerlijk gezegd verbaast het mij dat er überhaupt nog mensen zijn die onder deze omstandigheden willen werken. Gelukkig voor de cliënten, dat wel.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:46
ZuurSnoepje schreef: ↑09-08-2025 22:01Klein dingetje maar: we werken met een jaarurensysteem, eind van het jaar sta ik 50 uur in de plus maar dat wordt op geen enkele manier gecompenseerd of verrekend.
Die neem je toch gewoon mee maar het jaar erop dan?
Bij ons wel iig. Alhoewel we zorgen dat het niet meer dan 20 + of - zijn.
Maar soms overmacht door langdurige zieken in het team en dan gaan ook 50 uren gewoon mee.
zaterdag 9 augustus 2025 om 22:50
Dat is zo ongeveer de reden dat ik uiteindelijk heb bedankt voor de gehandicaptenzorg. Het leek me echt onwijs gaaf om daar te werken, want ik kan heel goed met die mensen. Ik was al toegelaten tot de opleiding ook maar die uren zeg... hooguit vijf per dag dus dan zou ik zes dagen in touw zijn om een beetje aan mijn uren te komen.BassVick schreef: ↑09-08-2025 22:24Ooit eens gesolliciteerd bij een bedrijf in de gehandicaptenzorg. Daar werd, gelukkig direct bij het sollicitatiegesprek, al gezegd dat je vanaf een contract van 24 uur om het weekend moet werken. En dan zaterdag en zondag. Dat vond ik best wel... apart. Bovendien maakte je dagen van 6 a 7 uurtjes ofzo, geen normale werkdagen van 8 uur waardoor je meer dan 3 dagen per week aan het werk was bij een contract van 24 uur. Het salaris is ook mwah, hoewel het enigszins rechtgetrokken wordt door de ORT. Tel daarbij op nog de forse fysieke agressie waarmee medewerkers regelmatig te maken kregen.
Dus toen ben ik toch maar op de wasserij gebleven en ach, zo erg is het daar nu ook weer niet want ik krijg alle gewerkte uren gewoon betaald ook als ik boven mijn contracturen werk en ik heb er intussen bijzonder veel vrijheid en verantwoordelijkheid en afwisseling en zo

Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:13
Ik start in januari met de GZ opleiding en mn contract loopt dus tot december maar toch doen ze niks met die uren.. Helaas.BeeDifferent schreef: ↑09-08-2025 22:46Die neem je toch gewoon mee maar het jaar erop dan?
Maar soms overmacht door langdurige zieken in het team en dan gaan ook 50 uren gewoon mee.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:16
Oh ja dit. Als puber achter de kassa met de winkel tot 18u open en dan met 2en tot 1830 ingeroosterd staan voor de schoonmaak. Alle andere caissières om 18u naar huis en jij mag tot 18.20 de laatste treuzelende klanten nog helpen en dan tot 19u schoonmaken en dan idd maar tot 1830 betaald krijgen.

zaterdag 9 augustus 2025 om 23:17
Bij ons neem je de overuren van het oude jaar idd mee naar het nieuwe jaar.BeeDifferent schreef: ↑09-08-2025 22:46Die neem je toch gewoon mee maar het jaar erop dan?
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:23
ZuurSnoepje schreef: ↑09-08-2025 23:13Ik start in januari met de GZ opleiding en mn contract loopt dus tot december maar toch doen ze niks met die uren.. Helaas.
Dat mag niet. Moeten ze uitbetalen als je daar weg gaat.
Bij minuren hadden ze ze ook ingehouden op je laatste salaris.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:25
Ik mag mijn contracturen meenemen. Dat zijn er 22. Heb momenteel zo'n 75 overuren staan en tot 1 januari weinig kans om iets op te nemen behalve misschien een dag vrij als er toevallig 1 van de cliënten thuisblijft waardoor er minder formatie nodig is die dag. Maar dat is afwachten. Ik moet ze dus uit laten betalen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:34
Onderhandelingen en loonzaken vind ik het lastig om over te hebben dus in het verleden in sommige functies te weinig verdiend en achteraf bekeken is daar zeker weten mis/gebruik van gemaakt.
PostNL, tsja, post bezorgen is best leuk werk maar dat bedrijf wordt zóóóó slecht gerund. Behalve te weinig standaard uren rekenen voor loopwijken en zelf goed toezien dat je genoeg uren krijgt uitbetaald niet heel veel slechte ervaringen mee gehad, maar als ik hoor hoe het er nu aan toe gaat, telkens weer nieuwe werkwijzen en nieuwe gedachtespinsels vanuit het management die totaal niet werken, 0 feeling vanuit het management met de mensen die het uitvoerend werk moeten doen, heb echt medelijden met de huidige postbezorgers (en ook pakketbezorgers). En dan te bedenken dat de CEO meerdere onderscheidingen als beste bestuurder van Nederland heeft gekregen. Onbegrijpelijk.
Bizar dat de zorg zo slecht voor haar medewerkers zorgt, alsof ze zelf geen mensen willen hebben. Zelfs de gemiddelde supermarkt zorgt beter voor haar personeel volgens mij.
PostNL, tsja, post bezorgen is best leuk werk maar dat bedrijf wordt zóóóó slecht gerund. Behalve te weinig standaard uren rekenen voor loopwijken en zelf goed toezien dat je genoeg uren krijgt uitbetaald niet heel veel slechte ervaringen mee gehad, maar als ik hoor hoe het er nu aan toe gaat, telkens weer nieuwe werkwijzen en nieuwe gedachtespinsels vanuit het management die totaal niet werken, 0 feeling vanuit het management met de mensen die het uitvoerend werk moeten doen, heb echt medelijden met de huidige postbezorgers (en ook pakketbezorgers). En dan te bedenken dat de CEO meerdere onderscheidingen als beste bestuurder van Nederland heeft gekregen. Onbegrijpelijk.
Bizar dat de zorg zo slecht voor haar medewerkers zorgt, alsof ze zelf geen mensen willen hebben. Zelfs de gemiddelde supermarkt zorgt beter voor haar personeel volgens mij.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:36
Wat heftig… En wat goed dat je aangifte hebt gedaan en je door het Hof gelijk kreeg!
Heb jij de serie De F*ckulteit” gezien? Ook zo’n verhaal van een advocaat die z’n handen (en wel meer) niet thuis kon houden.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:37
Jezus Baggal, wat erg.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 10 augustus 2025 om 03:32
En voor hoeveel wordt je dan betaald? Want extra uren maken zou ik niet erg vinden, maar dan wel tegen normaal salaris.
zondag 10 augustus 2025 om 05:43
happyapple schreef: ↑09-08-2025 23:16Oh ja dit. Als puber achter de kassa met de winkel tot 18u open en dan met 2en tot 1830 ingeroosterd staan voor de schoonmaak. Alle andere caissières om 18u naar huis en jij mag tot 18.20 de laatste treuzelende klanten nog helpen en dan tot 19u schoonmaken en dan idd maar tot 1830 betaald krijgen.![]()
Volgens mij is dat inmiddels beter en mag het niet meer, maar heel lang geleden dezelfde ervaring als jij. Alleen de winkelopeningsuren werden betaald, niet wat daarvoor en daarna gedaan werd. Idioot dat we dat pikten.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 10 augustus 2025 om 07:37
Mijn kind werkt in een supermarkt en ik vind het allemaal redelijk oke geregeld, beter dan toen ik jong was.
Wat wel echt erg is, is hoe de pubers behandeld worden door klanten. Agressie, schelden en ander grensoverschrijdend gedrag zijn eerder regel dan uitzondering. Daar zou het management die kinderen veel beter tegen moeten beschermen en veel harder tegen moeten optreden.
Wat wel echt erg is, is hoe de pubers behandeld worden door klanten. Agressie, schelden en ander grensoverschrijdend gedrag zijn eerder regel dan uitzondering. Daar zou het management die kinderen veel beter tegen moeten beschermen en veel harder tegen moeten optreden.
zondag 10 augustus 2025 om 07:51
Dat rare gepruts met uren in de zorg vind ik ook zo bizar.
De strategie lijkt zoveel mogelijk mensen met zo klein mogelijke contracten voor maximale flexibiliteit.
Om dan vervolgens mensen roosters te geven die amper te combineren zijn met een privéleven. En er zo min mogelijk uren uitbetaald hoeven te worden en plus- en minuren ook nog het probleem van de medewerker maken.
En het dan prima vinden dat mensen opbranden, uitvallen en nieuwe mensen amper te vinden zijn.
De strategie lijkt zoveel mogelijk mensen met zo klein mogelijke contracten voor maximale flexibiliteit.
Om dan vervolgens mensen roosters te geven die amper te combineren zijn met een privéleven. En er zo min mogelijk uren uitbetaald hoeven te worden en plus- en minuren ook nog het probleem van de medewerker maken.
En het dan prima vinden dat mensen opbranden, uitvallen en nieuwe mensen amper te vinden zijn.
zondag 10 augustus 2025 om 07:53
Al eens contact gehad met de OR hierover (als deze er is)? Ik zit zelf in de OR en verbaas me elke keer weer hoe vaak leidinggevenden hun eigen beleid uitzetten. Wanneer de OR niets hoort, kunnen ze ook geen vragen stellen aan de bestuurder. Deze is toch uiteindelijk verantwoordelijk voor het beleid. En deze moet conform CAO zijn, daar wil onze bestuurder zich echt niet aan branden.fryskefaam schreef: ↑09-08-2025 23:25Ik mag mijn contracturen meenemen. Dat zijn er 22. Heb momenteel zo'n 75 overuren staan en tot 1 januari weinig kans om iets op te nemen behalve misschien een dag vrij als er toevallig 1 van de cliënten thuisblijft waardoor er minder formatie nodig is die dag. Maar dat is afwachten. Ik moet ze dus uit laten betalen.
zondag 10 augustus 2025 om 07:55
Vroeger bij bijbaan in een restaurant deden ze dit ook. Ze betaalden altijd contant uit (gaven het wel op aan de belastingdienst, dus vervolgens moesten we zelf nog belasting betalen over het loon dat onder het minimumloon voor horeca lag). Toen ik mijn geld van de dag kreeg zag ik dat het te weinig was, en zei dit ook. "Dan had je maar sneller moeten werken, de kassa is al afgesloten." Oudere collega die met mij had gewerkt schoof mij vervolgens 2 euro van hem toe, dat heb ik niet aangekomen en erbij gezegd (toen de baas het hoorde) dat het me niet gaat om het geld, wel om betaald te worden door de werkgever voor het werk dat we doen.happyapple schreef: ↑09-08-2025 23:16Oh ja dit. Als puber achter de kassa met de winkel tot 18u open en dan met 2en tot 1830 ingeroosterd staan voor de schoonmaak. Alle andere caissières om 18u naar huis en jij mag tot 18.20 de laatste treuzelende klanten nog helpen en dan tot 19u schoonmaken en dan idd maar tot 1830 betaald krijgen.![]()
Salaris lag ook onder het minimumloon voor de horeca, toen ik daar iets van zei kreeg ik te horen dat gewerkt wordt met een andere CAO.
Toen ik ingeroosterd was en op tijd op kwam dagen, kreeg ik te horen dat ik pas een uur later hoefde te beginnen want het was rustig. En nee, kreeg niet betaald voor het uur dat ik daar zat te wachten. Er waren zoveel van zulke dingen bij dat restaurant.
Toen ik tijdens mijn zomervakantie een contract aangeboden kreeg voor een andere bijbaan met vaste uren en hoger salaris heb ik de baas van bovenstaande baan toen we het rooster per mail ontvingen een reactie gestuurd met: haal mij maar van het rooster af, ik kom niet meer. Vervolgens kreeg ik een hele verbaasde en verontwaardigde reactie, want ze hadden me hard nodig. Echt, zak in de stront.
zondag 10 augustus 2025 om 07:59
Dat heeft toch ook echt met bezuinigingen te maken. Inzet van uren wanneer de bewoners/cliënten dit nodig zijn is dan een logisch gevolg. Bij elke bezuinigingsronde werd er weer een kwartiertje/half uurtje van een dienst geschraapt, zodat de bezetting op de voorziening zo optimaal mogelijk werd ingezet. Inmiddels zijn er door integraal te werken bij ons weer 8 uurs diensten. Uren worden volledig ingezet waar de cliënt is. Dus om 7 uur beginnen met wassen e.d. op de woning en daarna mee naar dagbesteding/werkplek. Of dit de kwaliteit van zorg en dagbesteding daarmee vooruit is gegaan? Nee…. Dat denk ik niet. Dagbesteding is echt een andere tak van zorg. Maar op deze manier zijn er wel weer 8 uurs diensten en behouden we medewerkers.Loren schreef: ↑10-08-2025 07:51Dat rare gepruts met uren in de zorg vind ik ook zo bizar.
zondag 10 augustus 2025 om 08:12
Was ook heftig destijds (en ik ben daar die dag gewoon blijven zitten, omdat ik als jonge student rechtsgeleerdheid niet wist wat ik met de situatie aan moest en de advocaat mij in eerste instantie de ideale baan kon aanbieden - dacht ik).
Hij werd veroordeeld bij de rechtbank en daarna, met allerlei vertragingen, door het gerechtshof (en werd bij de Hoge Raad niet ontvankelijk verklaard).
Het heeft een stempel gedrukt op mijn studententijd. Achteraf bleek dat er meerdere aangiftes waren voor vergelijkbare incidenten jaren daarvoor. Die waren geseponeerd, maar ik vermoed dat mijn zaak mede om die reden wel serieus is genomen, want je hoort ook vaak dat zo’n aangifte maar blijft liggen wegens gebrek aan bewijs.
Overigens is hij ook door de Raad van Discipline (voor advocaten) geschorst destijds voor een aantal maanden en hij mocht zich niet meer aanboden via de universiteit als repetitor. Wat dat betreft is hij er niet mee weggekomen, maar rot was het destijds wel. Ik ben er niet meer mee bezig, maar moest er wel meteen aan denken toen ik de topic titel las.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 10 augustus 2025 om 08:15
Dat begrijp ik. Hooguit 5 per dag, dus je bent dan wel je dag kwijt en met werk bezig, maar krijgt effectief maar 5 uur. Daar had ik ook voor bedankt.Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 22:50Dat is zo ongeveer de reden dat ik uiteindelijk heb bedankt voor de gehandicaptenzorg. Het leek me echt onwijs gaaf om daar te werken, want ik kan heel goed met die mensen. Ik was al toegelaten tot de opleiding ook maar die uren zeg... hooguit vijf per dag dus dan zou ik zes dagen in touw zijn om een beetje aan mijn uren te komen.
Dus toen ben ik toch maar op de wasserij gebleven en ach, zo erg is het daar nu ook weer niet want ik krijg alle gewerkte uren gewoon betaald ook als ik boven mijn contracturen werk en ik heb er intussen bijzonder veel vrijheid en verantwoordelijkheid en afwisseling en zo![]()
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 10 augustus 2025 om 08:20
Ik krijg per uur betaald, want ik ben niet in dienst van. En na 50 uur krijg ik 1,5 OT. Dan kan lucratief zijn. Zoals mijn collega het gister zei: “weekend werk is goed gegeven de omstandigheden. Meer geld voor dezelfde shit.” En dat is zo.
Tegelijkertijd geldt als ondernemer dat als er geen werk is, je ook niet betaald wordt en je je eigen pensioen moet regelen en dat soort dingen. Wat dat betreft heeft werken in loondienst ook voordelen.
zondag 10 augustus 2025 om 08:30
Dit. Je gaat toch geen 50 uur(!!!) vrijwilligerswerk zitten doen?!BeeDifferent schreef: ↑09-08-2025 23:23Dat mag niet. Moeten ze uitbetalen als je daar weg gaat.
Bij minuren hadden ze ze ook ingehouden op je laatste salaris.
Of je zorgt dat je tegen het eind van jaar op 0 overuren uitkomt door dagen vrij te nemen, dat kan natuurlijk ook.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in