Altijd steekproef bij zelfscan

12-08-2025 13:48 118 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al. Elke keer als ik bij dezelfde winkel via de zelfscan afreken, word ik gecontroleerd met een steekproef. Mijn man nooit. Af en toe moet ik ook echt lang wachten tot er een medewerker komt (die werkt dan eerst de rij bij de kassa af en had ik net zo goed in de rij kunnen staan) en dat vind ik irritant. Ik denk dat ze gezichtsherkenning hebben of zo, want het gebeurt altijd. Wie heeft dat ook?
Waarom reken je dan niet gewoon af bij de kassa?
Koop je rare combinaties? Wel scheerschuim maar geen mesjes?
Ben je ooit een keer wat vergeten te scannen?

Soms is het ook winkel afhankelijk, ik weet van 1 bepaalde AH in de buurt dat iedereen altijd controle krijgt. Maar gezien je man het niet heeft, zal dat het niet zijn.
'De computer van de zelfscankassa selecteert klanten voor controle op basis van een algoritme, dat onder andere rekening houdt met de tijd tussen het scannen en afrekenen, en de populariteit van bepaalde producten'.
Is bovenstaande misschien op jou van toepassing?
Gebruiken jullie dezelfde bonuskaart?

Ik weet van een familielid dat sinds zoon een plastic tasje van 10ct niet gescand had de bonuskaart gemarkeerd staat.
Ik heb me voorgenomen om naar een andere supermarkt te gaan.. Het ergert me enorm. Ik ben wel eens wat vergeten te scannen, maar gelukkig kennen de caissières me en was het geen probleem (dus van de 150x controle, 1 x iets gemist, schaamde me dood).
Maar sinds er een nieuwe eigenaar in zit, ben ik dus al maanden elke keer de lul.
-
heksenkaas wijzigde dit bericht op 12-08-2025 14:02
Reden: *onhandig met forum
0.00% gewijzigd
granny71 schreef:
12-08-2025 13:51
Waarom reken je dan niet gewoon af bij de kassa?
Omdat normaalgesproken de zelfscan veel sneller is. Er
Is nog maar 1
kassa open
Nieuwe klantenkaart nemen hielp bij mij. Als het ah is kun je de nieuwe ook koppelen in je app en de oude verwijderen
Lemon_Pledge schreef:
12-08-2025 13:51
Koop je rare combinaties? Wel scheerschuim maar geen mesjes?
Voor mezelf niet, dadels en wat fruit.. soms maandverband zonder chocola, zou dat het zijn?? :hyper:
PoesMinoes schreef:
12-08-2025 13:55
'De computer van de zelfscankassa selecteert klanten voor controle op basis van een algoritme, dat onder andere rekening houdt met de tijd tussen het scannen en afrekenen, en de populariteit van bepaalde producten'.
Is bovenstaande misschien op jou van toepassing?
Geen idee, ik kan wel lang in de winkel rondlopen… zou dat het zijn? Ik ga de volgende keer meteen 1 ding pakken en afrekenen.
Het is overigens niet de Albert Heijn.
Grote kans dat het door die 1x vergeten was en wellicht ook icm lang rondlopen.

Heb het ook een tijdje gehad toen iets niet goed gescand was, iets anders had ik dan weer per ongeluk dubbel gescand.
Heksenkaas schreef:
12-08-2025 14:05
Geen idee, ik kan wel lang in de winkel rondlopen… zou dat het zijn? Ik ga de volgende keer meteen 1 ding pakken en afrekenen.
Dat zou het zomaar kunnen zijn. Want als jij een uur in de winkel rondloopt en je koopt 1 artikel, dan klopt er iets niet vlg het algoritme. Iedere superketen werkt trouwens met een algoritme, maar het ene algoritme is het andere niet. En ze zijn ook niet van plan de klant wijzer te maken op dat gebied.
Hier bij de Plus controleren ze gewoon echt heel vaak. 50% van de tijd heb ik wel controle. Vooral vaak bij paar artikelen.

En scan je vaak om ze weer te verwijderen en iets anders te pakken? Dan lijk je er ook vaker uitgepikt te worden.
Zebra tussen de paarden
Ik heb het idee dat ik vaker gecontroleerd word als ik:
- Langer binnen ben. Ik heb nog wel eens dat ik aan het einde van mijn bezoek nog even mijn tassen anders in pak.
- Heel veel heb.
- Als ik een keer controle krijg, maar deze weg wordt gedrukt, dan heb ik de volgende 2 keren wel weer controle.

Ik heb twee keer gehad dat er iets mis was. Een keer had ik het etiket op het schap gescand bij iets van komkommer en blijkbaar was dat toch niet bedoeling. En een keer was de verkeerde bon tevoorschijn gehaald bij de controle, waardoor niets van mijn spullen op de bon stond. Na beide keren ben ik vaker gecontroleerd. Maar op een gegeven moment ook weer met een normale frequentie.

Tegenwoordig word ik sowieso meer gecontroleerd, maar ik ben niet de enige op dat moment. Het gebeurt daarom ook vaker dat de controle weggedrukt wordt, omdat ze te druk zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heksenkaas schreef:
12-08-2025 14:05
Dit zou het wel kunnen zijn, heb ik weleens gelezen. Dat je als je je boodschappen door elkaar haalt en lang in de winkel bent je eerder gecontroleerd wordt dan wanneer je sneller de winkel heen gaat.

Ik loop ook altijd heen en weer en ben daardoor gemiddeld langer in de winkel, word ook vaak gecontroleerd.
Bij jumbo mag je maximaal 15 artikelen scannen, daarboven heb ik ook altijd controle.
DronkenAardbei schreef:
12-08-2025 14:18
Dat zou het zomaar kunnen zijn. Want als jij een uur in de winkel rondloopt en je koopt 1 artikel, dan klopt er iets niet vlg het algoritme. Iedere superketen werkt trouwens met een algoritme, maar het ene algoritme is het andere niet. En ze zijn ook niet van plan de klant wijzer te maken op dat gebied.
Hoe ziet het algoritme dan hoelang je binnen bent?

Edit: Of is dit dat je met zo'n scanner door de zaak loopt?
koekies zijn lekker
zoetjerminder schreef:
12-08-2025 14:32
Hoe ziet het algoritme dan hoelang je binnen bent?

Edit: Of is dit dat je met zo'n scanner door de zaak loopt?
Dat laatste, of met je telefoon.
Alleen als je alles bij de paal zelf scant kunnen ze dat niet zomaar zien.
DronkenAardbei schreef:
12-08-2025 14:18

Volgens mij gebruiken ze overal hetzelfde algoritme, ik ben in elke supermarkt al een keer aan de beurt geweest. Ik koop inderdaad vaak maar een paar (duurdere) producten, ik denk dat dat een trigger is. Inmiddels leg ik bij de controle alle producten maar klaar met de streepjescode naar boven, dan ben ik er het snelst vanaf. Sowieso moeten ze vaak alle producten scannen voor de controle. Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat ze 3 producten moesten scannen terwijl ik er maar 2 had.

Ik heb er wel een hekel aan als ze zeggen dat de controles willekeurig zijn. Dat is gewoon niet zo.
nerdopviva schreef:
12-08-2025 14:44
Volgens mij gebruiken ze overal hetzelfde algoritme, ik ben in elke supermarkt al een keer aan de beurt geweest. Ik koop inderdaad vaak maar een paar (duurdere) producten, ik denk dat dat een trigger is. Inmiddels leg ik bij de controle alle producten maar klaar met de streepjescode naar boven, dan ben ik er het snelst vanaf. Sowieso moeten ze vaak alle producten scannen voor de controle. Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat ze 3 producten moesten scannen terwijl ik er maar 2 had.

Ik heb er wel een hekel aan als ze zeggen dat de controles willekeurig zijn. Dat is gewoon niet zo.
Nee, dat is niet zo. Maar enkele instellingen van dat algoritme zullen best hetzelfde zijn. Zelfs per locatie van dezelfde supermarktketen kan er verschil zijn. En sws is er steeds meer controle bij de zelfscan omdat er veel 'vergeten' wordt te scannen.
Bij de Plus krijg je bij ons een zelfscan spaarkaart, na een geslaagde controle krijg je een stempel, er kunnen 5 stempels op. Als de kaart vol is krijg je een presentje, maar ik word niet gecontroleerd.
Het zal geen gezichtsherkenning zijn, maar inderdaad het algoritme. Waarschijnlijk koop jij andere of meer producten dan man.

Ik heb zelden controle. ik scan trouwens pas bij de zelfscan, dus niemand weet hoelang ik binnen ben. Dat is overigens niet de reden dat ik dat doe, ik vind het relaxter dan tijdens het boodschappen doen scannen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven