Altijd steekproef bij zelfscan

12-08-2025 13:48 118 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al. Elke keer als ik bij dezelfde winkel via de zelfscan afreken, word ik gecontroleerd met een steekproef. Mijn man nooit. Af en toe moet ik ook echt lang wachten tot er een medewerker komt (die werkt dan eerst de rij bij de kassa af en had ik net zo goed in de rij kunnen staan) en dat vind ik irritant. Ik denk dat ze gezichtsherkenning hebben of zo, want het gebeurt altijd. Wie heeft dat ook?
Fiorah schreef:
12-08-2025 23:21
Op zich ben je toch eigenlijk gewoon te vroeg als je je tas al hebt ingepakt voordat je betaald hebt?

De 'gewone' procedure is toch gewoon: mandje/wagentje, scannen (onderweg met zo'n handscanner of bij de zelfscan zelf), streekproef (of niet), betalen, inpakken?
Als ik bij de kassa sta pak ik ook zodra iets gescand is meteen mijn spullen in. Tegen de tijd dat ik ga betalen is (vrijwel) alles al ingepakt.
-Matilda- schreef:
12-08-2025 23:55
Als ik bij de kassa sta pak ik ook zodra iets gescand is meteen mijn spullen in. Tegen de tijd dat ik ga betalen is (vrijwel) alles al ingepakt.
En dit ook. Als ik het bij de zelfscankassa scan, dan gaat het vanuit de mand via de scanner in mijn tas. Niet eerst terug in de mand, dan betalen en dan pas inpakken.
Ik word bij AH ook vaak gecontroleerd terwijl ze nog nooit een fout hebben ontdekt. Inmiddels weiger ik meestal de zelfscan, als zij toch willen controleren mogen ze het direct scannen. Hierdoor moet er soms speciaal een kassa voor mij opengedaan worden, maar dat is niet mijn probleem (en die pubers krijgen gewoon per uur betaald dus hen boeit het vast ook niet). Ik merk dat ik het sowieso een oneerlijk systeem vind omdat er geen beloning volgt op goed gebruik en wel grote consequenties kunnen zitten aan een foutje (terwijl caissières zelf regelmatig fouten maken).
Lady*Voldemort schreef:
12-08-2025 18:49
Volgens mij is dat een broodje aap. Ze zeggen ook dat je steekproefcontrole krijgt als je dure artikelen hebt gescand, wat natuurlijk onzin is want waarom zou je juist de dure artikelen scannen als je van plan bent te jatten. En dat je steekproefcontrole krijgt als je te lang in de winkel hebt rondgelopen, wat ze helemaal niet kunnen weten als je gewoon bij de zuil scant. En net las ik weer iemand die juist steekproefcontrole krijgt als ze goedkope artikelen heeft gescand. Ik denk echt dat het random gaat. Met dien verstande dat je, als je een keer bent betrapt op een vergissing, daarna nog wel één of twee keer kunt rekenen op een nieuwe steekproefcontrole. Maar als je te goeder trouw was tijdens het vergissen is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Ik koop bijna elke week koffiemelk maar nooit koffie. Nooit gemerkt dat ik hierdoor vaker controle krijg.
Ik vind de zelfscan fijn omdat het sneller is, maar in mijn geval dus niet.
Bij de winkel waar ik altijd gecontroleeed was, staan er camera’s vol op je gezicht bij de zelfscan, om die reden denk ik dat ze misschien gezichtsherkenning hebben. Ik voel me daar gewoon niet fijn bij. Ik lees dat je de steekproef mag weigeren? Is dat zo?
Heksenkaas schreef:
13-08-2025 07:36
Ik lees dat je de steekproef mag weigeren? Is dat zo?
Dan mag je met alle boodschappen naar de gewone kassa om alles daar te laten scannen en af te rekenen.
sophiax schreef:
13-08-2025 00:25
Ik word bij AH ook vaak gecontroleerd terwijl ze nog nooit een fout hebben ontdekt. Inmiddels weiger ik meestal de zelfscan, als zij toch willen controleren mogen ze het direct scannen. Hierdoor moet er soms speciaal een kassa voor mij opengedaan worden, maar dat is niet mijn probleem (en die pubers krijgen gewoon per uur betaald dus hen boeit het vast ook niet). Ik merk dat ik het sowieso een oneerlijk systeem vind omdat er geen beloning volgt op goed gebruik en wel grote consequenties kunnen zitten aan een foutje (terwijl caissières zelf regelmatig fouten maken).
Als je graag een sticker wilt wegens fatsoenlijk gedrag kun je bij de Jumbo terecht.

En als jij duidelijk vergeten bent om je bolletje smeerworst te scannen, dan heeft dat helemaal geen grote consequenties.

Ook als je zogenaamd 'vergeet' het croissantje dat je peuter al half op heeft gegeten te scannen, wat meerdere keren per dag gebeurt in een gemiddelde supermarkt, heeft dat nul consequenties.

Heb je 'per ongeluk' 10 pakken zalm niet gescand, dan kan het zijn dat je van diefstal wordt beschuldigd ja

De supermarkt kent zijn pappenheimers echt beter dan je denkt.
happyapple schreef:
12-08-2025 23:07
En die idiote weegschalen bij de Lidl zelfscan zijn helemaal drama. Daar begin ik gewoon niet meer aan.

Nou zeg dat wel, hoe hebben ze dat toch kunnen bedenken. Alles moet van links naar rechts verplaatst anders klopt het niet. Fruit en groente moet dan weer bovenop om gewogen te worden. Broodjes sta je heel lang naar te zoeken op het scherm omdat er zoveel verschillende zijn. En dan nog zie ik bij ons mensen met een kar vol bij die scanners staan. Hoe is dat nog handig, denk ik dan.
huismuis
Milestone schreef:
13-08-2025 08:38
Nou zeg dat wel, hoe hebben ze dat toch kunnen bedenken. Alles moet van links naar rechts verplaatst anders klopt het niet. Fruit en groente moet dan weer bovenop om gewogen te worden. Broodjes sta je heel lang naar te zoeken op het scherm omdat er zoveel verschillende zijn. En dan nog zie ik bij ons mensen met een kar vol bij die scanners staan. Hoe is dat nog handig, denk ik dan.
In Duitsland zijn de dol op dit type zelfscan apparaten.
Milestone schreef:
13-08-2025 08:38
Ja vreselijk. Pas had man meerdere soorten broodjes in 1 zak gedaan, dat snapt dat ding dus niet, dus we zijn maar in de mega lange rij voor de enige kassa gaan staan. Keer erna alles keurig gesplitst, sloeg dat ding op tilt omdat kind even tegen de weegschaal leunde.
Lady*Voldemort schreef:
12-08-2025 18:49
Volgens mij is dat een broodje aap. Ze zeggen ook dat je steekproefcontrole krijgt als je dure artikelen hebt gescand, wat natuurlijk onzin is want waarom zou je juist de dure artikelen scannen als je van plan bent te jatten. En dat je steekproefcontrole krijgt als je te lang in de winkel hebt rondgelopen, wat ze helemaal niet kunnen weten als je gewoon bij de zuil scant. En net las ik weer iemand die juist steekproefcontrole krijgt als ze goedkope artikelen heeft gescand. Ik denk echt dat het random gaat. Met dien verstande dat je, als je een keer bent betrapt op een vergissing, daarna nog wel één of twee keer kunt rekenen op een nieuwe steekproefcontrole. Maar als je te goeder trouw was tijdens het vergissen is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Zelfs dat niet altijd. Ik heb er een keer een zootje van gemaakt en kreeg controle. Ik had van meerdere producten maar eentje gescand ipv het juiste aantal, dus ik was de keer daarop al helemaal klaar voor controle, maar niets.... Bij de AH krijg ik zelden controle. Bij de supermarkt in het dorp bijna altijd, ik koop daar vaak maar 1 of 2 producten en dat is blijkbaar reden voor controle.
Ja bij de AH heb ik ook heel vaak controle als ik 1 of 2 vergeten boodschappen kom halen. Maar goed dat is zo gepiept als de caissière het niet te druk heeft.
Ik bij de AH hier nooit, maar bij een Dirk (verderop in de stad) in een achterstandswijk wijk. Daar wordt blijkbaar toch veel niet gescand… want ik word er bijna altijd gecontroleerd. Meestal drukken ze op een knop dat ik alsnog niet gecontroleerd hoeft te worden. Ze houden ook iedereen daar scherp in de gaten.
Voor iedereen een groene tuin
Fiorah schreef:
Op zich ben je toch eigenlijk gewoon te vroeg als je je tas al hebt ingepakt voordat je betaald hebt?

De 'gewone' procedure is toch gewoon: mandje/wagentje, scannen (onderweg met zo'n handscanner of bij de zelfscan zelf), streekproef (of niet), betalen, inpakken?
Nee: scannen, netjes in tas/krat doen, betalen, klaar. Ik pak alles dus maar eenmaal vast.
Het voordeel van de zelfscan is toch weg als je alles nogmaals door je handen moet laten gaan?

Ik heb vaak steekproef en dan scannen ze gewoon spullen in je ingepakte tas/krat. De sla haal ik er dan meestal even uit. Die ze prompt dan ook controleren, heel verdacht gedrag natuurlijk :-D
De kans op controle is bij mij (gevoelsmatig) groter als ik artikelen verwijder van de handscanner. Of als ik vlak voor het afrekenen tot de ontdekking kom boodschappen vergeten te zijn en daardoor een onlogische route in de supermarkt ben gelopen.
Fiorah schreef:

Waarom zou je alles na betalen pas gaan inpakken? Het hele voordeel van zelf scannen is nou juist dat je alles meteen na pakken in de tas kunt doen. Dus alles gaat één keer door je handen in plaats van drie keer (karretje, op de band/scanner, tas).
Bijkomend voordeel daarvan is dat je niet zo snel iets vergeet te scannen. (Dwz als ik ooit iets gedachteloos neerleg dan gaat het los in het karretje en niet in de tas, en dan merk ik het later alsnog op - maar eigenlijk was dat meer iets van de beginperiode van de zelfscanners, het gebeurt me nooit meer).

Ik ben ook geen fan van pas scannen na afloop, dan kan je net zo goed alles op de band leggen.
toulouse_74 schreef:
13-08-2025 14:07
Nee: scannen, netjes in tas/krat doen, betalen, klaar. Ik pak alles dus maar eenmaal vast.
Het voordeel van de zelfscan is toch weg als je alles nogmaals door je handen moet laten gaan?

Voor mij is het voordeel gewoon dat ik sneller ben dan bij de gewone kassa. Ik scan in de winkel maar gooi het dan wel eerst los in kar of mandje. Als ik dan controle krijg gaat dat ook nog sneller dan als het allemaal al in de tas zit.
huismuis
Ik pak tijdens het scannen mijn tassen en kratten in. Ik ga afrekenen en de winkel uit.

Ik vind scannen ook fijn. Dan heb je een beetje het idee wat je aan kosten kwijt bent. En als uk controle krijg dan wrotten ze wat in de tassen maar altijd netjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven