Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:28
Als er echt nood aan de man is (grote ramp in je omgeving of zo), maakt het niks uit hoe de uren zijn, dan ben je gewoon nodig. En dan mogen ze een werkopdracht geven. Maar ik mag hopen dat in geval van een echte calamiteit mensen geen bezwaar hebben tegen extra uren (en dan bedoel ik dus ook een échte ramp).
Overigens herken ik het niet vanuit onze afdeling. Ik geloof het wel hoor, bij degenen die het beschrijven zal het ongetwijfeld zo zijn, maar het is niet overal zo. Er komen regelmatig mailtjes langs of iemand dienst zus en zo kan doen, want iemand wil graag naar de balletvoorstelling van kind of zo. En dan is er altijd in no time wel iemand die een optie voorstelt. En in geval van echte onverwachte dingen (ziekte, overlijden naaste etc) al helemaal. Maar ik werk op een afdeling waar de werkbelasting niet ineens vele hoger is in de ochtend en avond. Wellicht dat dat uitmaakt, want dan heb je sowieso al minder die gebroken roosters.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:42
Collega's zijn oncollegiaal schrijven jullie. Maar is het niet zo dat als je een tijdlang in de zorg werkt, vanzelf op je strepen gaat staan. En niet meer op verzoeken ingaat? En dat als oncollegiaal wordt gezien?
Ik kan me best voorstellen dat je in het begin extra werkt, maar op een gegeven moment houdt dat op. Je kunt toch niets steeds je plannen wijzigen?
Ik heb ander werk, maar er was een tijd dat ik persoonlijk benaderd werd als iemand vrij wil. Dat vond ik vrij vervelend. Ik werk met een grote groep, en er is altijd wel iemand die vrij nodig heeft. In het begin gedaan, maar daarna was het zo dat ik vaak werd benaderd, en ik merkte dat het in geval van calamiteit toch wel opgelost werd door LG. Hoe sneu ik het ook vind voor een ander, maar ik kan aan de gang blijven. Ook ik hecht aan mij vrije tijd en maak afspraken.
Ik kan me best voorstellen dat je in het begin extra werkt, maar op een gegeven moment houdt dat op. Je kunt toch niets steeds je plannen wijzigen?
Ik heb ander werk, maar er was een tijd dat ik persoonlijk benaderd werd als iemand vrij wil. Dat vond ik vrij vervelend. Ik werk met een grote groep, en er is altijd wel iemand die vrij nodig heeft. In het begin gedaan, maar daarna was het zo dat ik vaak werd benaderd, en ik merkte dat het in geval van calamiteit toch wel opgelost werd door LG. Hoe sneu ik het ook vind voor een ander, maar ik kan aan de gang blijven. Ook ik hecht aan mij vrije tijd en maak afspraken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 13 augustus 2025 om 17:54
Niet voor een collega willen werken als daar een naaste van ernstig ziek is en na het overlijden vind ik naast oncollegiaal ook gewoon asociaal.Sierlijk schreef: ↑13-08-2025 17:42Collega's zijn oncollegiaal schrijven jullie. Maar is het niet zo dat als je een tijdlang in de zorg werkt, vanzelf op je strepen gaat staan. En niet meer op verzoeken ingaat? En dat als oncollegiaal wordt gezien?
woensdag 13 augustus 2025 om 18:03
Dit is zeker waar.Sierlijk schreef: ↑13-08-2025 17:42Collega's zijn oncollegiaal schrijven jullie. Maar is het niet zo dat als je een tijdlang in de zorg werkt, vanzelf op je strepen gaat staan. En niet meer op verzoeken ingaat? En dat als oncollegiaal wordt gezien?
Ikzelf heb bijvoorbeeld meegemaakt dat een bepaalde manager onbereikbaar was voor ziekmeldingen/afmeldingen in de vroege ochtend (die startte om 7, hij zelf altijd pas om 8-9, dus afmelden begon rond 5-6 uur in de ochtend) en dan was je dus aangewezen op je collega’s om dat onderling te regelen. Als je als team al constant overvraagd word is de rek er op een gegeven moment uit. De laatste optie was maar gewoon niet op komen dagen, omdat je met je zieke hoofd al een uur lang aan het rond bellen was om 6 uur in de ochtend, met evt een bericht op de voicemail van de manager achterlatend dat je ziek bent en dan je collega van die dag laten alleen laten zitten op de afdeling die het door onderbezetting met 2 ipv 3 man personeel moet doen. Daarna werd je uiteraard om 8 uur alsnog gebeld door manager en kreeg je de wind van voren en werd je ook nog eens oncollegiaal genoemd door je collega’s, griep of niet.
Zo gaat dat dan.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:26
Iedereen heeft z’n eigen redenen waarom diegene niet extra kan werken. Ik vind het niet asociaal. Problemen moet je neerleggen waar die horen, bij de manager.yellowpino schreef: ↑13-08-2025 17:54Niet voor een collega willen werken als daar een naaste van ernstig ziek is en na het overlijden vind ik naast oncollegiaal ook gewoon asociaal.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:33
Ja, ze had daarvoor altijd hoge functies in de commerciële sector en heeft zich gemeld op een advertentie. Werd meteen aangenomen, volgens mij inderdaad meer als gastvrouw (in een duur verzorgingshuis voor met name kunstenaars als ik het goed heb begrepen), maar ze deed ook wel zorgtaken, uiteraard geen medische dingen.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:56
Het werk is nog altijd absoluut fantastisch hoor!!
En ik werk voor een prima organisatie.
woensdag 13 augustus 2025 om 19:00
Ik snap het even niet. Moet je je niet ook ziekmelden op de afdeling of bij de collega die in ieder geval aan het werk is?Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑13-08-2025 18:03Dit is zeker waar.
Ikzelf heb bijvoorbeeld meegemaakt dat een bepaalde manager onbereikbaar was voor ziekmeldingen/afmeldingen in de vroege ochtend (die startte om 7, hij zelf altijd pas om 8-9, dus afmelden begon rond 5-6 uur in de ochtend) en dan was je dus aangewezen op je collega’s om dat onderling te regelen. Als je als team al constant overvraagd word is de rek er op een gegeven moment uit. De laatste optie was maar gewoon niet op komen dagen, omdat je met je zieke hoofd al een uur lang aan het rond bellen was om 6 uur in de ochtend, met evt een bericht op de voicemail van de manager achterlatend dat je ziek bent en dan je collega van die dag laten alleen laten zitten op de afdeling die het door onderbezetting met 2 ipv 3 man personeel moet doen. Daarna werd je uiteraard om 8 uur alsnog gebeld door manager en kreeg je de wind van voren en werd je ook nog eens oncollegiaal genoemd door je collega’s, griep of niet.
Zo gaat dat dan.
Bijvoorbeeld de nachtdienst bij een vroege dienst?
Het is wel fijn om te weten waar je dan aan toe bent, dat je je met topdrukte ook niet afvraagt waarom die collega maar niet komt opdagen.
Levensgenieter

woensdag 13 augustus 2025 om 19:31
In principe was het bij dat bedrijf zo dat de manager de ziekmelding aan moest nemen en dan vervanging moest regelen én de afdeling op de hoogte moest brengen. Zoals het hoort, je laat je ziekmelding achter waar deze hoort en word opgelost door de gene die hem op moet lossen.MissButterflyyy schreef: ↑13-08-2025 19:00Ik snap het even niet. Moet je je niet ook ziekmelden op de afdeling of bij de collega die in ieder geval aan het werk is?
Het is wel fijn om te weten waar je dan aan toe bent, dat je je met topdrukte ook niet afvraagt waarom die collega maar niet komt opdagen.
Echter was deze man nooit bereikbaar op de tijden dat de ochtenddienst (bijna) begon, dus moest je het maar uitzoeken met je collega’s. En niemand zat meer te springen om om 6 uur uit bed gebeld te worden of ze om 7 uur konden invallen voor een zieke collega, omdat het hele team door personeelstekort overbelast was. Uiteraard belde je dan ook nog je collega met wie je die ochtend moest werken dat je ziek was, maar die nam je ook van alles kwalijk dat je haar “liet zitten” omdat je al met z’n 2 ipv 3 die afdeling moest draaiende houden, door personeelstekort. En zo word je dus “oncollegiaal”. Omdat je of zelf ziek bent, of omdat je niet meer stante pede om 6 uur in de ochtend de zoveelste dienst op je neemt.
woensdag 13 augustus 2025 om 19:51
Ja dat is zo.MissButterflyyy schreef: ↑13-08-2025 19:00Ik snap het even niet. Moet je je niet ook ziekmelden op de afdeling of bij de collega die in ieder geval aan het werk is?
Wij bellen idd collega's maar later op de dag dien je dan ook je LG te bellen.
woensdag 13 augustus 2025 om 20:00
Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑13-08-2025 19:31In principe was het bij dat bedrijf zo dat de manager de ziekmelding aan moest nemen en dan vervanging moest regelen én de afdeling op de hoogte moest brengen. Zoals het hoort, je laat je ziekmelding achter waar deze hoort en word opgelost door de gene die hem op moet lossen.
Echter was deze man nooit bereikbaar op de tijden dat de ochtenddienst (bijna) begon,
Op zich logisch dat hij dan nog niet aan het werk is toch.
Alleen dat er dan geen protocol om te volgen is is raar.
Bij ons belt zieke vroege dienst naar de slaapdienst en na 9 uur met manager.
En vervanging proberen we zelf te regelen (daar doet onze manager alleen in uitzonderlijke gevallen iets mee)
Of we schuiven wat met afspraken en lopen een tandje harder.
woensdag 13 augustus 2025 om 20:28
Ik heb slechts anderhalf jaar bij dat bedrijf gewerkt (verpleeghuis) en in die anderhalf jaar 3 managers gezien waarvan hij er 1 was. De andere 2 waren wel bereikbaar voor ziekmeldingen of spoed afmeldingen, ook als ze nog niet begonnen waren, of als ze al thuis waren, omdat dit nou eenmaal hun protocol was. De derde manager trok zich hier niks van aan en nam gewoon zijn telefoon niet op als hij niet op locatie was (grofweg 8/9-4) en de weekeinden sporadisch. Toen ontstond dus deze situatie. Zelf vervanging regelen of nog een tandje harder lopen was bij ons allang niet meer te doen, iedereen liep op zijn tandvlees. Als je dus pech had kreeg je een hele vleugel bewoners met zware gevallen in je eentje en was je tegen de tijd dat het lunchpauze was nog niet eens klaar met de laatste cliënt uit bed halen om te gaan wassen/aankleden. En kwam de manager vrolijk door de gang fluitend aanlopen met de vraag of je nog wat langer kon blijven vanmiddag want er was die avond nog iemand die zich ziek had gemeld.
woensdag 13 augustus 2025 om 23:02
yellowpino schreef: ↑13-08-2025 17:54Niet voor een collega willen werken als daar een naaste van ernstig ziek is en na het overlijden vind ik naast oncollegiaal ook gewoon asociaal.
Niet mee eens. Daar kun je je collega's niet op aankijken. Hoeveel rek heeft een ander nog, wat kan een ander er bij hebben? Het gaat vast om meer dan 1 dag.
Ik snap dat het heel heftig is als een naaste ziek is en overlijdt. En het kan zuur voelen, maar je ergernis richt zich wel op de verkeerde. Vind ik.
Ik ben echt blij dat ik niet in de zorg werk. Ik heb geen kinderen, werk niet fulltime, bewuste keuze. Maar ik zou dan altijd het haasje zijn. Tenzij ik dat niet zou doen, maar dan wordt je als oncollegiaal gezien.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 13 augustus 2025 om 23:11
Nee hoor, door mij niet. Ik stimuleer mijn collega's juist om nee te zeggen. Vooral jongere collega's vinden dat vaak heel lastig want ouderen hebben vaak wel het excuus van kinderen etc. Ik zeg dat je geen excuus hoeft te hebben, ook als jij gewoon wilt netflixen op de bank is dat je goed recht. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het rooster, hoe graag ze het je ook anders willen doen geloven. Je moet voor jezelf opkomen in de zorg want een ander doet dat niet.Sierlijk schreef: ↑13-08-2025 23:02Niet mee eens. Daar kun je je collega's niet op aankijken. Hoeveel rek heeft een ander nog, wat kan een ander er bij hebben? Het gaat vast om meer dan 1 dag.
Ik snap dat het heel heftig is als een naaste ziek is en overlijdt. En het kan zuur voelen, maar je ergernis richt zich wel op de verkeerde. Vind ik.
Ik ben echt blij dat ik niet in de zorg werk. Ik heb geen kinderen, werk niet fulltime, bewuste keuze. Maar ik zou dan altijd het haasje zijn. Tenzij ik dat niet zou doen, maar dan wordt je als oncollegiaal gezien.
woensdag 13 augustus 2025 om 23:13
Ik heb ergens gewerkt waar de late dienst rond 2 uur stopte en de eerste dienst rond 5 uur weer begon. Er was wel een calamiteitendienst de hele nacht en het teammanagement had afwisselend consignatiediensten. Zo was er altijd iemand bereikbaar voor calamiteiten en daar moest je je dan ook ziekmelden. De vervanging werd daar geregeld.BeeDifferent schreef: ↑13-08-2025 20:00Op zich logisch dat hij dan nog niet aan het werk is toch.
Alleen dat er dan geen protocol om te volgen is is raar.
Bij ons belt zieke vroege dienst naar de slaapdienst en na 9 uur met manager.
En vervanging proberen we zelf te regelen (daar doet onze manager alleen in uitzonderlijke gevallen iets mee)
Of we schuiven wat met afspraken en lopen een tandje harder.
M.a.w. als je planners in de zorg consignatiediensten laat werken, dan ben je toch al een heel eind.
woensdag 13 augustus 2025 om 23:36
En zo hou je het ook in stand, dat het nog steeds zo gaat. De jongere/startende collega’s gaan nu automatisch mee in geen nee zeggen, en zich in bochten wringen.fryskefaam schreef: ↑13-08-2025 23:11Nee hoor, door mij niet. Ik stimuleer mijn collega's juist om nee te zeggen. Vooral jongere collega's vinden dat vaak heel lastig want ouderen hebben vaak wel het excuus van kinderen etc. Ik zeg dat je geen excuus hoeft te hebben, ook als jij gewoon wilt netflixen op de bank is dat je goed recht. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het rooster, hoe graag ze het je ook anders willen doen geloven. Je moet voor jezelf opkomen in de zorg want een ander doet dat niet.
Ook eens dat de manager of planning het probleem van zieke mensen moet oplossen. Lekker als je bv flink beroerd met koorts/ overgeven in je bed ligt en elk telefoontje teveel is en zelf vervanging moet regelen, dan moet er maar er maar iemand vanaf starttijd vroege dienst bereikbaar zijn om dit te managen.
donderdag 14 augustus 2025 om 06:44
Je kunt niet in je eentje het werk doen van 2 of 3 man. Als er iemand beschikbaar was had ik gevraagd welke cliënten prioriteit hebben. Hoe erg ik het ook vind, dan zullen de andere cliënten inderdaad moeten wachten. Anders verandert er toch nooit iets, als mensen nog harder gaan werken en het zichzelf uiteindelijk oplost? En waarschijnlijk gebeurt het ook regelmatig al dat cliënten pas ‘s middags uit hun bed worden gehaaldLidl-Annie-Aardbei schreef: ↑13-08-2025 20:28Ik heb slechts anderhalf jaar bij dat bedrijf gewerkt (verpleeghuis) en in die anderhalf jaar 3 managers gezien waarvan hij er 1 was. De andere 2 waren wel bereikbaar voor ziekmeldingen of spoed afmeldingen, ook als ze nog niet begonnen waren, of als ze al thuis waren, omdat dit nou eenmaal hun protocol was. De derde manager trok zich hier niks van aan en nam gewoon zijn telefoon niet op als hij niet op locatie was (grofweg 8/9-4) en de weekeinden sporadisch. Toen ontstond dus deze situatie. Zelf vervanging regelen of nog een tandje harder lopen was bij ons allang niet meer te doen, iedereen liep op zijn tandvlees. Als je dus pech had kreeg je een hele vleugel bewoners met zware gevallen in je eentje en was je tegen de tijd dat het lunchpauze was nog niet eens klaar met de laatste cliënt uit bed halen om te gaan wassen/aankleden. En kwam de manager vrolijk door de gang fluitend aanlopen met de vraag of je nog wat langer kon blijven vanmiddag want er was die avond nog iemand die zich ziek had gemeld.

donderdag 14 augustus 2025 om 07:23
Dat begreep ik hoor, maar juist doordat ze ook ja blijven zeggen, blijft deze situatie bestaan.justagirly schreef: ↑14-08-2025 05:04Fryskefaam bedoelde volgens mij dat ze haar jongere collega's juist aanmoedigt om wél nee te zeggen.
donderdag 14 augustus 2025 om 07:36
Wie blijft ja zeggen?Winterkoud schreef: ↑14-08-2025 07:23Dat begreep ik hoor, maar juist doordat ze ook ja blijven zeggen, blijft deze situatie bestaan.
donderdag 14 augustus 2025 om 07:37
Nee, dan zeiden ze: de cao gaat binnenkort veranderen, dus we gaan het alvast zo doen. Daardoor kregen we kortere pauzes. Toen ik er kwam werken, kregen we helemaal geen pauzes. (Op dagen van 8 uur). De andere collega’s wilden geen pauze.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 18:45Er valt toch niet zo heel erg veel terug te pakken als jij elke keer met het CAO kunt zwaaien ?
donderdag 14 augustus 2025 om 07:48
De jongere nieuwe collega’s die jij leert nee zeggen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in