Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2339 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Stina schreef:
18-08-2025 22:01
Ik zou dit ook niet doen, maar ergens een vreemde actie. Tweede ijsje gratis, dan verwacht je dat ieder tweede ijsje gratis is. Dus bij vier ijsjes, de twee goedkoopsten gratis.
En vanwege dit soort gedoe heb je dus tegenwoordig overal disclaimers en lijsten met voorwaarden bij nodig. De meeste mensen snappen dat dit niet uit kan als je je dan meldt met je hele schoolklas, voetbalteam, scoutinggroep, werkploeg of familie. Maar er zullen altijd wel mensen zijn die de discussie wel aan willen gaan.
Na zevenhonderd jaren
LemoosGaatDoor schreef:
18-08-2025 21:08
Bij een ijssalon zojuist, tweede ijsje was de helft van de prijs. Staan opa, oma en twee kleinkinderen voor ons in de rij. Oma vraagt of die actie klopt, ieder tweede ijsje de helft van de prijs. Bediening zegt: ‘per bestelling mevrouw, als u vier dezelfde ijsjes neemt dan is de vierde gratis of anders het goedkoopste ijsje gratis’. Oma bestelt voor de kinderen twee ijsjes met elk één bolletje en dirigeert opa naar achteraan in de rij om dan opzichtig nog eens twee grote ijsjes voor henzelf te bestellen.
Want met vier halen drie betalen zou mevrouw zich maar 1,50 uitsparen en op deze manier wel twee hele euro’s op de bestelling met twee ‘dure’ ijsjes.

En dan zonder schaamte daar blijven staan. Ik heb er ergens wel bewondering voor dat je zo overtuigd kunt zijn van jezelf. Ik zou mij dood schamen.
Bij acties waar je het goedkoopste artikel gratis krijgt, ga ik ook wel eens rekenen in welke combinaties ik de meeste korting krijg. Dan doe ik wel twee aparte bezoeken. Vooral bij drogisterij-artikelen loont dat.
Ik vind dat die mensen gelijk hebben.
Stina schreef:
18-08-2025 22:01
Ik zou dit ook niet doen, maar ergens een vreemde actie. Tweede ijsje gratis, dan verwacht je dat ieder tweede ijsje gratis is. Dus bij vier ijsjes, de twee goedkoopsten gratis.
Tweede ijsje halve prijs, niet gratis.
.
LemoosGaatDoor schreef:
18-08-2025 21:08
Bij een ijssalon zojuist, tweede ijsje was de helft van de prijs. Staan opa, oma en twee kleinkinderen voor ons in de rij. Oma vraagt of die actie klopt, ieder tweede ijsje de helft van de prijs. Bediening zegt: ‘per bestelling mevrouw, als u vier dezelfde ijsjes neemt dan is de vierde gratis of anders het goedkoopste ijsje gratis’. Oma bestelt voor de kinderen twee ijsjes met elk één bolletje en dirigeert opa naar achteraan in de rij om dan opzichtig nog eens twee grote ijsjes voor henzelf te bestellen.
Want met vier halen drie betalen zou mevrouw zich maar 1,50 uitsparen en op deze manier wel twee hele euro’s op de bestelling met twee ‘dure’ ijsjes.

En dan zonder schaamte daar blijven staan. Ik heb er ergens wel bewondering voor dat je zo overtuigd kunt zijn van jezelf. Ik zou mij dood schamen.

Ik vind het niet duidelijk hoor, ' tweede gratis'.

Als ik naar kruidvat ga en ik koop een deodorant waarvan de tweede gratis is,en ik koop 4 flesjes deo, dan heb ik toch echt 2 gratis.

Bij Albert Heijn werkt het ook zo.

Ik vind de ijssalon dan ook niet duidelijk.
KamilleT schreef:
18-08-2025 22:13
Bij acties waar je het goedkoopste artikel gratis krijgt, ga ik ook wel eens rekenen in welke combinaties ik de meeste korting krijg. Dan doe ik wel twee aparte bezoeken. Vooral bij drogisterij-artikelen loont dat.
Dat doe ik ook. Bij goedkoopste gratis probeer ik wel artikelen in ongeveer dezelfde prijsklasse te zoeken. Jammer van de korting als je twee artikelen van twaalf euro per stuk moet betalen en eentje van twee euro gratis krijgt. Dan koop ik dat artikel van twee euro wel een andere keer. Ik vind dat niet gierig; je maakt gewoon zo optimaal mogelijk gebruik van de door de winkel zelf geboden actie.
Suus schreef:
18-08-2025 22:25

Als ik naar kruidvat ga en ik koop een deodorant waarvan de tweede gratis is,en ik koop 4 flesjes deo, dan heb ik toch echt 2 gratis.

Bij Albert Heijn werkt het ook zo.

Ik vind de ijssalon dan ook niet duidelijk.
Maar zou jij dan langer in de rij staan om 1 euro extra korting niet mis te lopen?
Wat eten we vanavond?
MissNuada schreef:
18-08-2025 22:20
Ik vind dat die mensen gelijk hebben.

Ik ook.
makreel schreef:
18-08-2025 22:26
Maar zou jij dan langer in de rij staan om 1 euro extra korting niet mis te lopen?

Misschien niet. Ligt aan mijn budget. Maar ik snap mensen die het wel doen wel.
Suus schreef:
18-08-2025 22:28
Misschien niet. Ligt aan mijn budget. Maar ik snap mensen die het wel doen wel.
Ik zou de korting afwegen tegen gezellig samen ijsje eten.
Wat eten we vanavond?
Suus schreef:
18-08-2025 22:25

Er staat toch vrij duidelijk tweede ijsje halve prijs. Dus niet gratis. Bij 4 ijsjes krijg je er dan 1 gratis
.
Maar Lemoosgaatdoor zegt dat de mensen het niet snappen. Hoe zo'n actie werkt.
Ik vind het ook heel onduidelijk van die ijssalon.

Tweede ijsje gratis, is bij 4 ijsjes kopen 2 ijsjes betalen en 2 gratis.
Jesco schreef:
18-08-2025 22:31
Er staat toch vrij duidelijk tweede ijsje halve prijs. Dus niet gratis. Bij 4 ijsjes krijg je er dan 1 gratis

Daar heb je gelijk in.
Die oma vraagt het ter bevestiging na maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit. Het 'tweede gratis' principe wordt nergens bij die ijssalon verder genoemd. Dat wordt er hier opeens bij verzonnen.
.
Jesco schreef:
18-08-2025 22:37
Die oma vraagt het ter bevestiging na maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit. Het 'tweede gratis' principe wordt nergens bij die ijssalon verder genoemd. Dat wordt er hier opeens bij verzonnen.
Het is toch niet ingewikkeld?

Stel: kinderijsje 1,50, grote ijsjes 3 euro.

Koop je ze allemaal tegelijk, dan is het goedkoopste ijsje gratis. Korting: 1,50.

Koop je eerst 2 kinderijsjes, en later 2 grote ijsjes, dan is de korting 75 ct helft van de prijs van ijsje 2) plus 1,50 (helft van de prijs groot ijsje).

Ik denk: wat een gedoe en twee keer in de rij voor een klein verschil. Maar andere mensen in dit topic vinden dat logisch om te doen.
Wat eten we vanavond?
Precies, het was ‘tweede halve prijs’. Het ‘gierige’ was dat ze er niet vier tegelijk bestelden, maar eerst twee goedkope, en daarna twee dure.
Rekenvoorbeeld: Als je zeg 2 ijsjes van 3 euro koopt, en 2 van 6 euro per stuk. En je koopt het in één keer, dan worden de goedkope twee elk als ‘tweede ijsjes’ gerekend, en dan krijg je die voor de helft van de prijs, dus beide 1,50 korting, 3 euro korting totaal. Koop je eerste de goedkope twee, krijg je op het tweede ijsje nog steeds 1,50 korting. Maar bij de tweede bestelling (dus de twee dure ijsjes), telt het tweede ijsje van 6 euro als tweede en krijg je dáár de helft korting op. Dat is dus 3 euro. In totaal heb je dan 4,50 korting (1,50 plus 3) op precies dezelfde vier ijsjes. Scheelt dus 1,50 euro. Tja, ik zou het zelf niet snel doen, want gedoe en zo. Maar het mag gewoon, en de ijssalon veroorzaakt het zelf met dit soort regels. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zijn voor wie 1,50 gewoon best veel geld is.

Zoals iemand zei: als er 2+1 gratis op bv alles van 1 merk is bij Albert Heijn, dan let ik ook wel op dat ik niet twee dure dingen van dat merk koop en 1 goedkope. Tenminste, gesteld dat een derde dure wel ook nodig is. Laatst bv vaatwastabletten. Degene die bij mij het beste werken zijn best duur, zo 12 euro per pak. Ik had twee pakken besteld, en het derde product was gratis. Dan neem ik als derde wel nog zo’n pak, en niet het vaatwasser zout van hetzelfde merk van 2,50. Scheelt bijna tien euro, en die tabletten komen wel op, die gebruik je toch. Als dat gierig is, het zij zo.
De afweging is toch meestal ‘hoeveel scheelt het en hoe veel gedoe levert het op’. Een uur extra in de rij staan voor 1,50 besparing op een ijsje: doe ik niet. Een doos vaatwastabletten een tijdje in mijn voorraadkast extra voor 10 euro besparing, doe ik wel. Waar de grens ligt, hangt af van je financiële situatie en opvoeding.
makreel schreef:
18-08-2025 22:49
Het is toch niet ingewikkeld?

Stel: kinderijsje 1,50, grote ijsjes 3 euro.

Koop je ze allemaal tegelijk, dan is het goedkoopste ijsje gratis. Korting: 1,50.

Koop je eerst 2 kinderijsjes, en later 2 grote ijsjes, dan is de korting 75 ct helft van de prijs van ijsje 2) plus 1,50 (helft van de prijs groot ijsje).

Ik denk: wat een gedoe en twee keer in de rij voor een klein verschil. Maar andere mensen in dit topic vinden dat logisch om te doen.
Alleen de prijzen van ijsjes van een salon ( of zelfs een snackbar) in het echt veel hoger. ;-)
Het is vooral stom dat opa achteraan in de rij ging staan. Je kunt gewoon eerst 2 ijsjes en 2 tellen later weer 2 ijsjes afrekenen (als dat inderdaad goedkoper zou zijn)

Ik vind dit trouwen niet gierig, maar gewoon gebruikmaken van de aanbieding
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 06:45
Het is vooral stom dat opa achteraan in de rij ging staan. Je kunt gewoon eerst 2 ijsjes en 2 tellen later weer 2 ijsjes afrekenen (als dat inderdaad goedkoper zou zijn)

Ik vind dit trouwen niet gierig, maar gewoon gebruikmaken van de aanbieding
Opnieuw in de rij gaan staan (zou ik niet doen) zie ik nog als gebruikmaken van de aanbieding, als je er de moeite voor wil doen, wil wachten en je kleinkinderen alvast met ijs wil laten staan en zelf later aansluiten.

Als er bij navraag duidelijk wordt gemaakt dat de actie "per bestelling" telt en dan toch als opa en oma apart af gaat rekenen voor je kleinkinderen en direct daarna je eigen duurdere ijsjes apart wil afrekenen zie ik als een gierige streek. Het mag duidelijk zijn dat het groepje opa/oma en kleinkinderen als 1 clubje/bestelling gezien wordt. Maar goed, je zult genoeg mensen hebben die hier geen moeite mee hebben en eventueel de discussie dan aangaan.
.
Jesco schreef:
19-08-2025 06:56
Opnieuw in de rij gaan staan (zou ik niet doen) zie ik nog als gebruikmaken van de aanbieding, als je er de moeite voor wil doen, wil wachten en je kleinkinderen alvast met ijs wil laten staan en zelf later aansluiten.

Als er bij navraag duidelijk wordt gemaakt dat de actie "per bestelling" telt en dan toch als opa en oma apart af gaat rekenen voor je kleinkinderen en direct daarna je eigen duurdere ijsjes apart wil afrekenen zie ik als een gierige streek. Het mag duidelijk zijn dat het groepje opa/oma en kleinkinderen als 1 clubje/bestelling gezien wordt. Maar goed, je zult genoeg mensen hebben die hier geen moeite mee hebben en eventueel de discussie dan aangaan.
maar er is niks mis mee, als opa kleinkind 1 een ijsje geeft en oma kleinkind 2, dus dat je beiden 2 ijsjes koopt
Ik vind het vooral een rare restrictie van de ijssalon
Ja, ik had het niet gedaan hoor, maar het tweede ijsje voor de helft van de prijs per bestelling is wel raar en niet perse logisch. En ook gek dat ze kennelijk verwachten dat iedereen dat zomaar begrijpt want bij werkelijk iedere andere winkel, geldt die korting dan ook voor product 4, 6 etc.
makreel schreef:
18-08-2025 22:29
Ik zou de korting afwegen tegen gezellig samen ijsje eten.
dat is een gekke afweging want ik geloof niet dat de opa, oma en kleinkinderen in dit verhaal minder gezellig een ijsje gegeten hebben omdat ze er 2 bestellingen van gemaakt hebben
En doooooor!
Die korting is toch ook voor ijsje nummer 4. Die krijg je dan gratis. Zo lastig is het niet naar mijn idee.
.
Jesco schreef:
19-08-2025 07:50
Die korting is toch ook voor ijsje nummer 4. Die krijg je dan gratis. Zo lastig is het niet naar mijn idee.
en dat is dus niet het geval. dat is hier ook uitgelegd.
En doooooor!
Bij AH was er ooit een actie met kraskaarten voor een gratis product. Ik had 3 kaartjes voor een gratis croissant. Lekker, wij zijn een gezin van 3, dus 3 croissants bij de boodschappen. Blijkt bij de kassa dat je maar 1 kaart van een product per keer mag 'afrekenen'. Toen heb ik die wel apart 'afgerekend'. Deed die cassiere niet moeilijk over.

Er is een periode geweest dat baby voeding schaars was. Je mocht dan maximaal 1 pak per klant. Waren mijn vriend en ik wel 2 verschillende klanten (apart afrekenen).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven