Mode & Beauty alle pijlers

Stoppen met make-up

18-08-2025 17:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).

Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).

Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.

Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.

Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?

Alvast bedankt :)
Elsy schreef:
20-08-2025 11:58
Bij de allereerste vond ik de tweede persoon er beter uitzien. Maar verder de eerste. Ik vond ze er trouwens wel florissant uitzien. Bij mij valt het denk ik vooral op als er zon of rook/alcoholschade is. Mijn tante is bijvoorbeeld maar een jaar jonger dan m’n moeder en ze heeft een heel grauw gezicht met veel rimpels. Terwijl m’n moeder relatief weinig rimpels heeft maar het meer gezakt is. Bij m’n tante valt het me steeds op, maar vooral doordat ze zo grauw is (drinkt en rookt heel veel).

Dit zijn natuurlijk mensen waar ik fysiek vaak dichtbij sta. Bij de meeste mensen ben ik niet veel met hun gezicht bezig eigenlijk.
Ik zie wel verschil tussen de tweelingzussen maar vooral bij de laatste tweeling. De ‘meer verouderde’ zus heeft 10 extra zonuren per week (!) gehad, dat is in Nederland onmogelijk, ik ben blij als ik op jaarbasis 10 zonuren per maand heb. Ja, ik weet dat de zon niet hoeft te schijnen om huidschade op te lopen en dat je ook ‘s winters spf moet opsmeren maar ik denk toch dat die ene tweelingzus ergens woont waar de zon het grootste deel van het jaar schijnt, terwijl wij hier zo’n 6 maanden per jaar in het halfdonker zitten (maar wel braaf spf smeren :-D ) Dat lijkt me dan het enige voordeel van ons klimaat: je moet echt heel hard je best doen om überhaupt zonlicht te pakken, dus ik vermoed dat de zonneschade hier gemiddeld genomen ook minder groot is dan in Zuid-Spanje of Brazilië.
loesje** schreef:
18-08-2025 18:40
Ik draag al sinds mijn vijftiende dagelijks make up en ben niet van plan daar ooit mee te stoppen. Ik ben begonnen met alleen een beetje mascara, deed jarenlang niets op mijn huid, maar gebruik nu dagelijks een dagcreme met een kleurtje, omdat ik niet van foundation houd.
Dan nog mascara, eyeliner, blush en rode lipstick.
Het streven om bruin te worden, heeft me nog nooit geinteresseerd en er zijn talloze zomers geweest, dat ik lekker wit toch blote zomerkleding droeg.
Voor de nacht smeer ik na het wassen met zeep en reinigingsmelk alleen wat nivea op mijn gezicht, niks geen dure nachtcremes voor mij.
Een mooie huid is meer een kwestie van erfelijkheid en gewoon geluk hebben, denk ik.
Ik draag ook dagelijks make-up,oogpotlood,oogschaduw,mascara,lippenstift en nagellak. Ben ook niet van plan om te stoppen en draag het omdat ik het leuk vind. Op de sportschool draag ik geen make-up. En daarnaast vind ik dat iedereen het zelf moet bepalen. Het is persoonlijk.
Je pense donc je suis
Claire45 schreef:
18-08-2025 18:58
Ja, dat is een harde keuze die je moet maken: de rode vlekken accepteren en je beter voelen over jezelf, of een kleine concessie doen (beetje concealer) en er beter uitzien. Ik zou sowieso voor optie 2 gaan, maar ik vind het dan ook belangrijk en leuk om er zo goed mogelijk uit te zien. Dus ‘belangrijkere zaken’ is voor mij geen argument, omdat ik van make-up geniet en ik ook niet vind dat ik me ‘voor de buitenwereld’ opmaak of zo. En het klinkt een beetje alsof jij je make-up-loosheid ziet als een soort persoonlijke groei of een vorm van ‘eindelijk jezelf durven zijn’. In dat geval zou ik gewoon stoppen met make-up gebruiken maar ik denk dat er meer achter zit. Ik voel me bijvoorbeeld helemaal mezelf mét en zonder make-up.
Same here! Ik voel me zowel met en zonder make-up mezelf.

To,ik heb niet alles gelezen. Anderen schreven het al: Je kunt het afbouwen of je gebruikt alleen mascara of je bewaart een paar dingen voor speciale gelegenheden. En als het niet bevalt dan kan je altijd weer iets van make-up aanschaffen. :)
Je pense donc je suis
Claire45 schreef:
20-08-2025 17:36
Ik zie wel verschil tussen de tweelingzussen maar vooral bij de laatste tweeling. De ‘meer verouderde’ zus heeft 10 extra zonuren per week (!) gehad, dat is in Nederland onmogelijk, ik ben blij als ik op jaarbasis 10 zonuren per maand heb. Ja, ik weet dat de zon niet hoeft te schijnen om huidschade op te lopen en dat je ook ‘s winters spf moet opsmeren maar ik denk toch dat die ene tweelingzus ergens woont waar de zon het grootste deel van het jaar schijnt, terwijl wij hier zo’n 6 maanden per jaar in het halfdonker zitten (maar wel braaf spf smeren :-D ) Dat lijkt me dan het enige voordeel van ons klimaat: je moet echt heel hard je best doen om überhaupt zonlicht te pakken, dus ik vermoed dat de zonneschade hier gemiddeld genomen ook minder groot is dan in Zuid-Spanje of Brazilië.
Ik woon ook in zuid Europa en wat mij opvalt is dat naast dat er meer zonuren zijn, de zon ook een stuk sterker is. Helemaal in de zomer. Het is hier regelmatig UV 9 terwijl in Nederland meer gemiddeld 6 of 7 is. Als je dan geen zonnebrand gebruikt en tussen 12-15 veel buiten bent dan zal dat wel effect hebben.

Laatst was het de hele dag bewolkt maar voelde ik het wel wat branden en bleek het gewoon UV 9 te zijn.
Al begonnen met stoppen TO?
Lorem Ipsum
KamilleT schreef:
19-08-2025 18:38
Er zijn meerdere manieren van verouderen. Een verschil is of je huid gaat zakken of rimpelen. Ik heb relatief weinig rimpels, maar wel hamsterwangen en een kippennekje. Degenen met meer rimpels, hebben over het algemeen geen last van dit soort ‘uitzakkingen.’
Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering :lol: Ik heb beide. Kraaienpootjes, paar voorhoofdsrimpels én mondhoeken die zakken
broadway schreef:
19-08-2025 08:00
dat is jouw mening of wat wil je eigenlijk zeggen? ik snap het niet.

TO: minder gewoon en kijk tot waar jij je prettig voelt.

ik gebruikte altijd veel make up. nu op normale dagen (geen feestje etc) eigenlijk alleen nog gekleurde dagcreme en mascara. Soms niet heel opvallende lippenstift.

dat kan ik upgraden met poeder en oogschaduw en meer opvallendere lippenstift en dan nog eyeliner als jackpot.
Bedoelt ze niet gewoon ermee dat je tegenwoordig ook geen complimenten meer over iemand zijn huid mag geven omdat dit soms anders kan worden opgevat? Iets anders schiet me niet te binnen.
Je pense donc je suis
Amaryllis schreef:
19-08-2025 09:40
Haha ja dat ook. Een (mannelijke) collega van mij zat een keer te mopperen op vrouwen die veel make-up dragen (waar hij mij onder schaarde, want je ziet aan de kleur van mijn haar en wimpers dat ik mascara draag), dat hij dat zo zonde vindt blabla. Vervolgens verwees hij naar een collega die - volgens hem - geen make-up droeg. Ik hoef jullie vast niet uit te leggen wie er meer make-up op had. ;)
Hij heeft het er maar druk mee. :lol:
Je pense donc je suis
Sterrenstof74 schreef:
20-08-2025 19:34
Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering :lol: Ik heb beide. Kraaienpootjes, paar voorhoofdsrimpels én mondhoeken die zakken
Met de rimpelaars bedoel ik bijvoorbeeld prinses Marilène of Sophie Hilbrand. Ik kan even geen voorbeelden verzinnen van een zakker, behalve zo ongeveer alle oude mannen op tv voor wie het nooit een issue is hoe ze eruit zien.
Ik (volgende week 53) heb alleen rimpels als ik lach, een paar bij mijn ogen, maar zou liever rimpelen dan zakken.
Sterrenstof74 schreef:
20-08-2025 19:34

Die heb ik ook. Ik kan zo meespelen in de AH-hamster reclame. Kalkoennekje en kipfilet-bovenarmen erbij in/voor de bonus :biggrin:
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
20-08-2025 22:32
Die heb ik ook. Ik kan zo meespelen in de AH-hamster reclame. Kalkoennekje en kipfilet-bovenarmen erbij in/voor de bonus :biggrin:
:-D
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven