Gierige acties deel XVII
zondag 15 september 2024 om 18:22
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
woensdag 1 oktober 2025 om 10:25
Ik ook hoor, ook te vaak willen pleasen. Ik ben opgegroeid met dat als je iets voor anderen doet, zij dat ook voor jou doen en je gastvrij/goed moet zijn voor anderen. Wie goed doet, goed ontmoet. Maar er ondertussen ook wel achter dat dat vaak niet op gaat en mensen van je profiteren.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 1 oktober 2025 om 11:00
En dat maakt het soms gewoon lastig. De meeste mensen vinden het gewoon leuk om iets aardigs voor een ander te doen. Of het nu trakteren is, ergens mij helpen, iets uitlenen enz. Omdat we vaak gewoon zo in elkaar zitten, naast... opvoeding (hetzij door anderen of door jezelf).
En dan heb je mensen die daar gewoon misbruik van maken.
Dat is ook lastig, omdat je het niet altijd gelijk door hebt (je verwacht het niet), of niet denkt dat het expres is (want wie doet dat nu) of dat het misschien wel mee zal vallen (die ander trakteert de volgende keer) of ligt het aan mij (want ben ik niet gewoon te gierig).
En voor dat je er iets van gaat zeggen, moet je eerst al die stadia door én je moet dan ook nog voorbij zaken als, de eer aan je zelf houden, de verstandigste zijn, het gaat natuurlijk niet om geld, ze zijn verder zo leuk!
En dan maar hopen dat je een fatsoenlijke reactie krijgt. Wat vaak niet zo is.
Dus eer dat je daar bent, ben je vaak wel even onderweg.
En dan heb je mensen die daar gewoon misbruik van maken.
Dat is ook lastig, omdat je het niet altijd gelijk door hebt (je verwacht het niet), of niet denkt dat het expres is (want wie doet dat nu) of dat het misschien wel mee zal vallen (die ander trakteert de volgende keer) of ligt het aan mij (want ben ik niet gewoon te gierig).
En voor dat je er iets van gaat zeggen, moet je eerst al die stadia door én je moet dan ook nog voorbij zaken als, de eer aan je zelf houden, de verstandigste zijn, het gaat natuurlijk niet om geld, ze zijn verder zo leuk!
En dan maar hopen dat je een fatsoenlijke reactie krijgt. Wat vaak niet zo is.
Dus eer dat je daar bent, ben je vaak wel even onderweg.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 1 oktober 2025 om 12:33
Ik vraag me af wie de extra grofvuil stortingen heeft betaald, want dat is niet gratis. Hoe heeft hij die boete kregen? Misschien bij het zelf wegbrengen van het vuil?Galileogalilei schreef: ↑30-09-2025 16:36Er worodt altijd heel snel geoordeeld op dit forum.
Het was aan het eind van de coronaperiode. Familielid overleden, verdriet, en hoewel ik de taal spreek ken ik de regels daar niet want ik woon in NL, er komt veel op je af, ik moet een huis leeghalen, schoonmaken, en verkopen, gas en licht laten afsluiten en spullen laten ophalen door groot vuil terwijl ik steeds maar enkele dagen in het land ben en er steeds maar een vierkante meter mag worden aangeboden, daar heb ik hulp bij gehad en ben ik dankbaar voor. En verder hebben we veel gewandeld, uit geweest met vrienden, strand enz. leuke dingen gedaan.
woensdag 1 oktober 2025 om 12:54
Dat weet ik.
woensdag 1 oktober 2025 om 13:06
woensdag 1 oktober 2025 om 13:07
Nou inderdaadframboosje123 schreef: ↑30-09-2025 14:05Jeetje je hebt wel echt misbruik van je laten maken zeg. Waarom deed je dat en heb je hem geen enkele keer een tikkie gestuurd of gevraagd de helft te betalen?

Ik vind Gallileo de "rare" in dit verhaal.
Heel bizar
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 1 oktober 2025 om 13:16
In Italië is dat niet heel waarschijnlijk. Ze schreef al dat er een limiet was van 1 kuub per keer, maar het is ook niet waarschijnlijk dat het aantal keer ongelimiteerd is zonder bijkomende kosten. Je mag dat misschien 3 keer per jaar gratis doen, waar je niets aan hebt als je een huis moet leegruimen.
woensdag 1 oktober 2025 om 13:20
Natuurlijk, dat weet ik ook. Maar juist in een kerk vind ik het veroordelende ‘wat hypocriet’ fouter dan daarbuiten. Je weet nooit wat er bij een ander speelt, en om dan mensen te veroordelen op niks geven in de kerk (waarbij ik inderdaad sterk denk; en hoe weet je dat van zo veel mensen dan?) vind ik eerder een gebrek aan je eigen kant dan vanzelfsprekend hypocriet van hen. Als je nou eerst eens aanneemt dat de meeste mensen wel willen, maar niet kunnen geven (zij het financieel, zij het omdat ze hun kleingeld vergeten zijn).apiejapie schreef: ↑01-10-2025 07:51Het zijn echt niet alleen arme mensen die hun portemonnee niet trekken. Onze buurman heeft geld als water, rijdt een camper a la Peter Gilles maar dumpt zijn groenafval wel in de sloot een straat verderop om maar niet de groene kliko buiten te zetten en fietst elke dag met een zakje afval door het dorp naar gemeentelijke afvalbakken om zijn grijze kliko maar niet te hoeven betalen. Mijn ervaring is dat sommige rijke mensen héél gierig kunnen zijn.
woensdag 1 oktober 2025 om 13:43
Er staat zelfs letterlijk in de bijbel dat een heel kleine gift van een arm iemand meer waard kan zijn dan een grote gift van een rijk iemand.
"En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin. En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort. En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben. Want zij allen hebben van hun overvloed daarin geworpen; maar deze heeft van haar gebrek, al wat zij had, daarin geworpen, haar gansen leeftocht." (Marcus 12:41)
En het zal best dat er rijken zijn die bijna niks geven. En mensen met een bescheiden inkomen die ook geen twee penninkjes geven maar helemaal niks.
Maar dan nog. Ik ken een kerk die veel geld van de leden opeist maar dat gaat grotendeels naar de eigen organisatie. Ben je dan een beter mens omdat je veel aan die kerk geeft? En een ander mens geeft misschien niet of weinig aan de collecte maar doet op andere manieren weer goede dingen voor anderen.
En weer anderen doen en geven inderdaad niks. Dat zij dan zo, maar ik geloof niet dat de moraal van dit bijbelverhaal is "let goed op wat anderen geven".
"En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin. En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort. En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben. Want zij allen hebben van hun overvloed daarin geworpen; maar deze heeft van haar gebrek, al wat zij had, daarin geworpen, haar gansen leeftocht." (Marcus 12:41)
En het zal best dat er rijken zijn die bijna niks geven. En mensen met een bescheiden inkomen die ook geen twee penninkjes geven maar helemaal niks.
Maar dan nog. Ik ken een kerk die veel geld van de leden opeist maar dat gaat grotendeels naar de eigen organisatie. Ben je dan een beter mens omdat je veel aan die kerk geeft? En een ander mens geeft misschien niet of weinig aan de collecte maar doet op andere manieren weer goede dingen voor anderen.
En weer anderen doen en geven inderdaad niks. Dat zij dan zo, maar ik geloof niet dat de moraal van dit bijbelverhaal is "let goed op wat anderen geven".
Na zevenhonderd jaren
woensdag 1 oktober 2025 om 13:48
Bij ons is de ayce keurig netjes en van uitstekende kwaliteit. Oesters, sushi, verse pizza, ossenhaas, sliptong, coquilles, verzin het maar. Alcoholvrij drinken is inclusief. Gierig ben je zeker niet als je erheen gaat, want het is best aan de prijs.
donderdag 2 oktober 2025 om 13:30
Ginevra schreef: ↑01-10-2025 13:43Er staat zelfs letterlijk in de bijbel dat een heel kleine gift van een arm iemand meer waard kan zijn dan een grote gift van een rijk iemand.
Je weet dat de bijbel ook maar verzonnen is?
donderdag 2 oktober 2025 om 13:53
Klinkt als een goede plek. Ik ga wel eens naar het Zusje. Het is een AYCE, maar met gewoon bediening aan tafel en eigenlijk de kleine varianten van gewone restaurant gerechten. Zeker niet goedkoop uit eten gaan, voor echt ayce ben je alweer 42 euro per persoon kwijt en dan nog je drankjes.oneenietweer schreef: ↑01-10-2025 13:48Bij ons is de ayce keurig netjes en van uitstekende kwaliteit. Oesters, sushi, verse pizza, ossenhaas, sliptong, coquilles, verzin het maar. Alcoholvrij drinken is inclusief. Gierig ben je zeker niet als je erheen gaat, want het is best aan de prijs.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 2 oktober 2025 om 14:09
Serieus??? Een citaat uit de bijbel?Ginevra schreef: ↑01-10-2025 13:43Er staat zelfs letterlijk in de bijbel dat een heel kleine gift van een arm iemand meer waard kan zijn dan een grote gift van een rijk iemand.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 2 oktober 2025 om 14:27
Het ging om een kerk he? Iemand had het over de collecte in een kerk.
Als mensen in een kerk op elkaar gaan letten of ze wel genoeg geven, dan is een citaat uit de bijbel niet zo krankzinnig als jij denkt hoor, om aan te geven dat je dat niet moet doen. Er staan meerdere citaten in de bijbel die erop neer komen dat je niet moet lopen showen hoeveel jij doneert, en dat je niet kunt oordelen over wat een ander geeft.
Dat staat los van of je in de bijbel/God/de kerk gelooft. Maar de kerk baseert zich op wat er in de bijbel staat, althans claimt dat te doen, dus als kerkganger heb je wel iets te maken met die bijbel.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 2 oktober 2025 om 16:31
donderdag 2 oktober 2025 om 16:50
Ja goeie. Ik schreef hier laatst al over een (tiener)kampeerfeestje voor een jarige waarbij de ouders continu tikkies voor van alles stuurden naar de andere ouders. Maar nu hoorde ik van een vriendin een soortgelijk verhaal waarbij een jonger kind (jaar of 10) een nachtje een kampeerfeestje geeft en de ouders ook ineens een tikkie kregen voor overnachtingskosten (en daarnaast werden geacht hun kind te brengen op tijdstip X op een wat onmogelijke plek op 1 uur rijden, inclusief matje, slaapzak en liefst ook tentje. En de volgende dag weer op te halen, natuurlijk). Ik snap gewoon niet waarom je anderen (onverwacht) tikkies stuurt voor iets dat je zelf organiseert en de anderen ook nog allerlei gedoe bezorgt.
donderdag 2 oktober 2025 om 17:09
Ja bizar gedrag, vier dan geen feestjemeisje85 schreef: ↑02-10-2025 16:50Ja goeie. Ik schreef hier laatst al over een (tiener)kampeerfeestje voor een jarige waarbij de ouders continu tikkies voor van alles stuurden naar de andere ouders. Maar nu hoorde ik van een vriendin een soortgelijk verhaal waarbij een jonger kind (jaar of 10) een nachtje een kampeerfeestje geeft en de ouders ook ineens een tikkie kregen voor overnachtingskosten (en daarnaast werden geacht hun kind te brengen op tijdstip X op een wat onmogelijke plek op 1 uur rijden, inclusief matje, slaapzak en liefst ook tentje. En de volgende dag weer op te halen, natuurlijk). Ik snap gewoon niet waarom je anderen (onverwacht) tikkies stuurt voor iets dat je zelf organiseert en de anderen ook nog allerlei gedoe bezorgt.
Tikkies hebben het wel echt anders gemaakt, die ouders hadden 20 jaar terug vast geen 'entree' durven vragen voor een feestje, maar een tikkie is lekker Semi-anoniem
(nu had je 20 jaar terug ook al gierigaards hoor)
donderdag 2 oktober 2025 om 17:19
Hij vond dit heel normaal en had ook absoluut geen last van schaamte, zei zelfs nog dat mensen in Nl nu eenmaal rijk zijn toen ik hem ermee confronteerde. En ik wist heel goed wat hij deed, vond het sneu gedrag, en dacht, ach ja.. dit is tijdelijk, het is voor nu leuk en hij helpt me goed, zonder hem had het allemaal veel langer geduurd.EstelleGallois schreef: ↑01-10-2025 09:58Heftig verhaal van die man in Italië. Dat hij zich niet doodschaamt voor zijn gierige en profiterende gedrag. Ik zou me hier niet fijn bij voelen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in