Zwemles en voetbal op één dag?

09-10-2025 13:27 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Even kort wat achtergrondinformatie:
Ik heb een zoon van 6,5 jaar, hij zit in groep 3. Zijn vader en ik zijn gescheiden en we hebben co-ouderschap. Daarnaast heb ik nog een dochter van een half jaar.

Onze zoon volgt inmiddels ruim twee jaar zwemles en heeft vorige week zijn A-diploma gehaald. Nu is hij bezig met zijn B-diploma. Ik zou graag zien dat hij uiteindelijk ook zijn C haalt, maar zijn vader vindt dat niet nodig.

Sinds kort zitten een aantal van zijn vriendjes op voetbal, en hij wil daar zelf ook héél graag bij. Alleen… zijn zwemles is op woensdag van 16:00 tot 17:00 uur, en de voetbaltraining is van 18:00 tot 19:15 uur.

Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed. Op woensdag heeft hij school tot 12:30, daarna speelt hij vaak met vriendjes, dan zwemles, en vervolgens zouden we snel moeten eten om op tijd bij de voetbal te zijn.

Daarnaast maak ik me zorgen of dat niet te veel prikkels zijn voor hem. Het is een drukke dag, en direct na het eten weer sporten lijkt me behoorlijk intensief en niet fijn. Los van dat groep 3 behoorlijk intensief is.

Aan de andere kant vind ik het ook lastig dat hij nog niet kan starten met voetbal, omdat hij het zó graag wil en zijn vriendjes allemaal al begonnen zijn. (De meeste hebben hun zwemdiploma’s al, helaas duurt het bij onze zoon wat langer.)

Ik heb tegen zijn vader aangegeven dat het praktisch gezien gewoon niet haalbaar is: zwemles, koken, eten, dochter voeden/verzorgen en dan alweer vertrekken naar voetbal… dat wordt echt haasten.

Hoe zien jullie dit?
Zijn er hier ouders die kinderen hebben met twee sporten op één dag? Hoe ervaren jullie dat?
Hebben jullie co-ouderschap in de zin van week op en week af? Dat scheelt dan alweer 2x per maand.

Zwemles lukt je sowieso want dat speelt al jaren. Ik zou vóór zwemles (makkelijk) koken zodat jullie na zwemles direct kunnen eten. Daarna verzorging dochter aan vader overlaten (ik ga uit van een nieuwe partner) en jij dan naar voetbal met zoon.
Moiren schreef:
09-10-2025 15:38
Niet zo miepen. Laat dat kind lekker voetballen.
Dat B en C diploma hebben ze zo.

En als ie gillend en krijsend door een mental breakdown het voetbalveld af komt kan je altijd nog besluiten het uit te stellen.
dit is toch het enige goede antwoord?

en ik lees nergens dat niets in overleg is gegaan en dat vader doorduwt. waar halen mensen die aannames vandaan?
En doooooor!
broadway schreef:
10-10-2025 06:51
dit is toch het enige goede antwoord?

en ik lees nergens dat niets in overleg is gegaan en dat vader doorduwt. waar halen mensen die aannames vandaan?
“Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed.”

Vind ik toch redelijk overkomen alsof dit niet in overleg is gegaan.
Anders had ze vast eerder aangegeven dat het niet goed voelt voor haar.

Maar goed, TO zie ik hier ook nergens op reageren, dus veel meer duidelijkheid dan in de OP staat hebben we niet.
Lebow schreef:
09-10-2025 22:52
Mijne riep in een vlaag van verstandsverbijstering na eindelijk die B dat hij wel door wilde voor C. En dat heeft hij toen gedaan, en vrij vlot ook. Ik had al visioenen dat ik nog jaren in dat bad zou rondhangen ;-D
Ik heb er eentje thuis die alle diploma's (12) wil halen. We zijn dus nog wel even bezig ;-)
The_Architect schreef:
09-10-2025 14:17
Ik wil wel graag pleiten voor het volledige zwem-ABC voor kinderen. Ik lees hier een aantal reacties van mensen die zeggen "alleen A/B is prima" en dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. Maar alleen met C voldoe je aan de nationale norm zwemvaardigheid.
Met alleen A beheers je alleen de vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Dan kan je nog niet voldoend zwemmen voor een recreatieplas of een zwembad met glijbanen.

Dit is waar de diploma's op gericht zijn:

Zwemdiploma A
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties. Zwemdiploma A is de opstap naar Zwemdiploma B en het complete Zwem-ABC.

Zwemdiploma B
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling. Zwemdiploma B is de tussenstap naar Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid.

Zwemdiploma C = Nationale Norm Zwemveiligheid
Je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.

https://www.nrz-nl.nl/licentie-national ... mdiplomas/
Je kan nog 7 keer een C-diploma halen, als je het niet bijhoudt, heb je er niets aan.

Mijn oudste heeft gewoon geen talent voor zwemmen en heeft met hangen en wurgen haar A-diploma gehaald.

Nu zwemmen we elke week en ze zwemt veiliger dan leeftijdsgenootjes met a, b, en c.

Zelf heb ik overigens ook mijn zwemvaardigheidsdiploma’s, en toen ik in het water pleurde had ik toch paniek.
Assiral schreef:
10-10-2025 07:34
“Vandaag kreeg ik van zijn vader een bericht dat onze zoon volgende week al met voetbal mag beginnen. Superleuk voor hem natuurlijk, maar voor mij voelt het niet helemaal goed.”

Vind ik toch redelijk overkomen alsof dit niet in overleg is gegaan.
Anders had ze vast eerder aangegeven dat het niet goed voelt voor haar.

Maar goed, TO zie ik hier ook nergens op reageren, dus veel meer duidelijkheid dan in de OP staat hebben we niet.
Ik lees het alsof zoon allang op een wachtlijst stond (wellicht wel in overleg) en nu zou kunnen beginnen, maar die zwemlessen veel langer duren dan verwacht.
__appelbloesem__ schreef:
10-10-2025 07:48
Ik lees het alsof zoon allang op een wachtlijst stond (wellicht wel in overleg) en nu zou kunnen beginnen, maar die zwemlessen veel langer duren dan verwacht.
Zo lees jk hem idd ook. Dat maakt voor mij wel echt verschil.
Mintel88 schreef:
09-10-2025 21:54
.

Ik snap je zorgen wel. Wij zijn altijd heel duidelijk geweest in ‘ pas een sport na je diploma’s’, maar voor voetbal zou ik misschien een uitzondering hebben gemaakt. Tijden zijn wel vervelend, maar jij weet zelf wat het beste is voor je kind. Succes!
Wat is er zo bijzonder aan voetbal dat daar een uitzondering voor gemaakt moet worden?

Ik vind het trouwens een stomme regel. Een kind kan er echt niet zoveel aan doen dat die zwemdiploma’s eeuwig duren, bij veel is zwemmen dan al niet echt een feestje meer, en dan mogen ze ook nog eens niet die sport doen die ze graag willen en al hun vriendjes wel mogen.

Als het te veel is voor je eigen planning, of te veel voor je kind, kan je alsnog prima nee zeggen. Lijkt mij ook een nuttigere les: rekening houden met elkaar en met jezelf.
Ik zou de zwemles omzetten in een spoedcursus in een vakantie. Voor zowel B als C
__appelbloesem__ schreef:
10-10-2025 08:23

Ik vind het trouwens een stomme regel. Een kind kan er echt niet zoveel aan doen dat die zwemdiploma’s eeuwig duren, bij veel is zwemmen dan al niet echt een feestje meer, en dan mogen ze ook nog eens niet die sport doen die ze graag willen en al hun vriendjes wel mogen.
Inderdaad, zwemles is een moetje.
Als vader de voetbal initieert gaat hij maar zorgen dat hij er komt. Kan hij zich direct verdiepen in de vrijwillige taken die er bij een clubleven komen kijken.
Nanouk schreef:
09-10-2025 22:21
Wat raar dat school deze regel heeft. Er zijn heel veel ouders die zwemlessen niet kunnen betalen, gemeentes die dit dan niet subsidiëren of kinderen die hiervoor te angstig zijn.
Vanuit school heb je toch ook uitjes naar het water of iets met zwemmen? Ik vind het logisch dat ze dan niet het risico kunnen nemen met kinderen die niet kunnen zwemmen. Ok, zwemles kost geld maar het is toch een basisvaardigheid die je elk kind leert net zoals bijvoorbeeld fietsen zonder zijwieltjes. Welk kind is er niet in de sloot gevallen bij het buiten spelen? Toch fijn als je jezelf weet te redden.
Oh ik ben nooit in een sloot gevallen hoor en als dat wel was gebeurd had ik op zijn ergst natte enkels gehad. Die dingen staan altijd leeg.
Niet overal is zoveel water.
HS26 schreef:
10-10-2025 08:42
Vanuit school heb je toch ook uitjes naar het water of iets met zwemmen? Ik vind het logisch dat ze dan niet het risico kunnen nemen met kinderen die niet kunnen zwemmen. Ok, zwemles kost geld maar het is toch een basisvaardigheid die je elk kind leert net zoals bijvoorbeeld fietsen zonder zijwieltjes. Welk kind is er niet in de sloot gevallen bij het buiten spelen? Toch fijn als je jezelf weet te redden.
De school van mijn kinderen heeft dit soort uitjes niet. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn om iets te bedenken waar iedereen aan mee kan doen lijkt mij. Hier in de wijk zijn overigens ook geen sloten waar een kind zomaar in kan vallen, dat is echt niet overal in Nederland zo.
Moiren schreef:
09-10-2025 15:38
Niet zo miepen. Laat dat kind lekker voetballen.
Dat B en C diploma hebben ze zo.

En als ie gillend en krijsend door een mental breakdown het voetbalveld af komt kan je altijd nog besluiten het uit te stellen.
Nou dit. Dan eet kind na voetbal, of een boterham en een bak fruit. Niks mis mee.
HS26 schreef:
welke uitje naar het water? Kinderen zijn nog nooit met school naar een zwembad geweest.
Dierentuin, (indoor) speeltuin, een kasteel of pretparken. Dat was het wel. Ja in sommige pretparken zijn dingen met water. Zoals bootjes, daar mogen ze dan niet in. Maar nog nooit meegemaakt dat er kinderen niet mee mochten omdat ze geen zwemdiploma's hadden.
pelle wijzigde dit bericht op 10-10-2025 09:51
0.06% gewijzigd
Wombat schreef:
10-10-2025 08:57
Oh ik ben nooit in een sloot gevallen hoor en als dat wel was gebeurd had ik op zijn ergst natte enkels gehad. Die dingen staan altijd leeg.
Niet overal is zoveel water.
Nee, en op andere plekken wel. Ik vond het lastigste van een uitje met kleuters begeleiden de hoeveelheid water in onze omgeving, en het feit dat die kinderen nog niet konden zwemmen. Het gaf mij een stuk meer rust toen ik wist dat op een na, die anderen dat allemaal wel konden. En nee, dat betekent nog niet dat je ze overal zomaar los kunt laten, maar geleerd hebben te zwemmen of niet kunnen zwemmen maakt echt een wereld van verschil. Niet tussen ‘100% zeker nooit meer in de problemen bij water’ en ‘100% zeker verdrinken bij water’. Nee, het is geen garantie. Maar de kans dat bv een val in water of zelfs zwemmen eindigt in een drama wordt echt ordes van grootte kleiner.
HS26 schreef:
Nee hoor. Nooit.

En hoezo “die je elk kind leert”. Zat gezinnen waarover geen geld voor is. Of er andere omstandigheden zijn waardoor de kinderen geen diploma halen.

Kom uit je bubbel ofzo.

Ik ben nog nooit in een sloot gevallen, terwijl ik opgegroeid ben tussen de weilanden.
Kind ook nooit, opgeroeid in de stad.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik zou het gewoon proberen en kijken of zoon het aankan, B-diploma is meestal stuk korter en als dat gewoon prima gaat kan hij C er gewoon achteraan doen, gaat nog sneller.

Bij zoon werkte het helaas niet, we hebben het geprobeerd , maar na iedere training was het veel huilen en stortte hij gewoon in, voetbal uitgesteld en eerst diplomas gehaald.
als we zwemles een moetje vinden, moeten we dat weer verplicht maken op scholen. Herintroduceren van schoolzwemmen en met zijn alleen voor betalen.
Moet wel zeggen dat bij ons ook extra lang heeft geduurd vanwege de vele Covidonderbrekingen. Wellicht was het sneller gegaan als het niet steeds op en af was geweest qua les. Op onze basisschool werden op een gegeven moment wel weer zwemlessen aangeboden ism de gemeente, aan kinderen in groep 6, 7 en 8 alleen die zaten zo snel vol dat ze effectief alleen voor kinderen zonder A waren.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 09:56
als we zwemles een moetje vinden, moeten we dat weer verplicht maken op scholen. Herintroduceren van schoolzwemmen en met zijn alleen voor betalen.
Voor iedereen toch weer heel persoonlijk, ik vind het wel een moetje, wij wonen aan zee.
Pelle schreef:
10-10-2025 09:28
welke uitje naar het water? Kinderen zijn nog nooit met school naar een zwembad geweest.
Dierentuin, (indoor) speeltuin, een kasteel of pretparken. Dat was het wel. Ja in sommige pretparken zijn dingen met water. Zoals bootjes, daar mogen ze dan niet in. Maar nog nooit meegemaakt dat er kinderen niet mee mochten omdat ze geen zwemdiploma's hadden.
De dag dat ze met school een uitje naar een zwemtoestand gehad zouden hebben terwijl niet alle kinderen een diploma zouden hebben gehad zou de dag geweest zijn dat ik ze van die school afgehaald zou hebben. Ze verzinnen maar uitjes zonder water zodat iedereen mee kan.
Lila-Linda schreef:
10-10-2025 09:56
Beter komt er een subsidie mogelijkheid voor minder vermogende ouders. De rest kan het gewoon zelf betalen.
Catco schreef:
10-10-2025 10:06
Voor iedereen toch weer heel persoonlijk, ik vind het wel een moetje, wij wonen aan zee.
ik denk dat je in NL goed moet zoeken om geen plek met water te vinden, en ook dat juist de zee niet de plek is waar de meeste mensen verdrinken. Veel vaker de wateren echt dichtbij huis: sloten, vijvertjes etc.
De zee ben je veel bewuster van

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven