Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 935 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
ladadieladieda schreef:
28-10-2025 18:52
Je betaalt dan belasting over je kapitaal!
Een rijtje voorbeelden:
Je weet wel, directeuren van grote bedrijven die bijvoorbeeld 100.000 aandelen als bonus krijgen. Die betalen daar nu een paar procent vermogensbelasting over.
Eerst betalen ze loonbelasting over de ontvangen aandelen. Dat zal ongeveer 50% zijn.
Maar zonder gekheid. Die investeringen in Afrika komen ook de lokale bevolking ten goede. Wellicht meer dan wat de Europese kolonisatoren daar deden.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
oudebaas schreef:
28-10-2025 22:00
Maar zonder gekheid. Die investeringen in Afrika komen ook de lokale bevolking ten goede. Wellicht meer dan wat de Europese kolonisatoren daar deden.
Absoluut. Ik was er zelf jarenlang getuige van.
Geen bijzonderheden
Ik ben er eindelijk uit. Ik stem op Groen-Links/PvdA.
Ik vind Geert Wilders toch elk jaar naarder worden. Of misschien kan ik minder hebben. Ik kan het debat niet eens bekijken, terwijl ik dat soort dingen vroeger graag keek.
Si abra la puerta hay lobos.
oudebaas schreef:
Wilders gaf dat eigenlijk ook toe met die rotopmerking over stopzetten van de hulp waardoor Afrikanen dan maar wat meer honger moesten lijden. Als hij nog eens aanvoert dat ontwikkelingshulp niet werkt, kunnen ze hem in elk geval met zijn eigen woorden om de oren slaan.
oudebaas schreef:
Maar zonder gekheid. Die investeringen in Afrika komen ook de lokale bevolking ten goede.
Laat maar zien dan wat onze honderden miljarden die we onder de jaren in hulpgelden hebben weggegeven hebben opgelost daar. En dat is alleen Nederland.
Appletje schreef:
28-10-2025 21:48
Ik zou zeggen: ga eens in Afrika kijken. Dat ontwikkelt zich momenteel heel snel. En veel Aziatische landen doen het ook niet slecht.
Ja maar dat heeft weinig met ontwikkelingshulp te maken, zeker in Azie niet.
Rabarbara schreef:
28-10-2025 22:06
Ik vind Geert Wilders toch elk jaar naarder worden. Of misschien kan ik minder hebben. Ik kan het debat niet eens bekijken, terwijl ik dat soort dingen vroeger graag keek.

Ik kan het juist beter bekijken omdat ik de indruk heb dat de andere lijsttrekkers nu beter ingespeeld zijn op zijn tactiek.
Voorheen bepaalde Wilders het hele debat dat is nu echt minder.
Maar ik ben na het debat en de peilingen van gisteren toch gaan zweven.
Want ik zie Timmermans niet als de beste premier. Maar qua standpunten kom ik wel uit op GL PvdA.
Na alle politieke ellende en onrust van de afgelopen jaren, heb ik me in elk geval als eerste voorgenomen om op een stabiele, fatsoenlijke partij te stemmen die zichzelf al bewezen heeft in het verleden.
Geen schreeuwende, huilende en weglopende politici meer aub. En ook geen schreeuwers die niet weten waar ze aan beginnen en hun beloften niet na kunnen komen.
Dat heeft mijn keuze dit keer dus wel wat beïnvloedt (hoewel ik eigenlijk nooit op nieuwe en/of kleine partijen stem).

CDA had in eerste instantie mijn voorkeur, ook vanwege Bontenbal. En nu niet meer, juist vanwege Bontenbal (met name zijn uitspraak over homo-acceptatie op religieuze scholen).
Ik ben nog niet eerder zo last-minute geswitched.
Frizz schreef:
29-10-2025 09:15
Want ik zie Timmermans niet als de beste premier. Maar qua standpunten kom ik wel uit op GL PvdA.

Misschien dan op Klaver stemmen? Dan heb je wel de partij, maar geef je ook een signaal.

Mochten ze de grootste worden, had ik bedacht dat ik als lid van GL/PvdA een mailtje ga sturen met de vraag of ze alsjeblieft willen overwegen iemand anders premier te laten zijn. Omdat Timmermans zó veel weerstand oproept en het dus alleen maar een mislukking kan worden. Ik vind de hetze tegen hem helemaal onterecht, maar het is nu eenmaal wel de realiteit. Dat baart me wel zorgen. Al zou ik hen ook graag zien als grootste.
Pioen00 schreef:
29-10-2025 07:57
Laat maar zien dan wat onze honderden miljarden die we onder de jaren in hulpgelden hebben weggegeven hebben opgelost daar. En dat is alleen Nederland.
En wat heb je zelf al gedaan om die informatie te verkrijgen? Het zou toch jammer zijn als we allemaal gaan zoeken na jouw vriendelijke verzoekje en dan aankomen met dingen die je zelf ook al wist :P
Duufje schreef:
29-10-2025 09:26
[…]

CDA had in eerste instantie mijn voorkeur, ook vanwege Bontenbal. En nu niet meer, juist vanwege Bontenbal (met name zijn uitspraak over homo-acceptatie op religieuze scholen).
Ik ben nog niet eerder zo last-minute geswitched.
Ik had mijn stem al op de bus gedaan ruim voor deze rampzalige uitspraak :"-( .
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Frizz schreef:
29-10-2025 09:15
Ik kijk geen debatten (geen tv) en haal informatie uit de krant dus ik zie de lijsttrekkers niet in actie qua toonzetting en non verbale communicatie. Ook peilingen vind ik niet zo interessant, al ik ben benieuwd of de definitieve uitslag klopt met de laatste peiling.
Een partij die achter mijn standpunten staat vind ik belangrijker dan dat ik niks heb met een lijsttrekker. Mijn stem gaat naar GL/PvdA maar prima als Jetten of Bontenbal premier wordt.
Degene die in het kabinet komt met de meeste draagvlak als premier lijkt me het beste.
.
Tavistock schreef:
29-10-2025 09:42
Misschien dan op Klaver stemmen? Dan heb je wel de partij, maar geef je ook een signaal.

Mochten ze de grootste worden, had ik bedacht dat ik als lid van GL/PvdA een mailtje ga sturen met de vraag of ze alsjeblieft willen overwegen iemand anders premier te laten zijn. Omdat Timmermans zó veel weerstand oproept en het dus alleen maar een mislukking kan worden. Ik vind de hetze tegen hem helemaal onterecht, maar het is nu eenmaal wel de realiteit. Dat baart me wel zorgen. Al zou ik hen ook graag zien als grootste.
Dat heb ik ook, de hetze vind ik te idioot voor woorden maar hij heeft te weinig draagvlak om premier te worden. Ik kies voor iemand anders op de lijst.
.
ladadieladieda schreef:
28-10-2025 12:30
Over arbeid betaal je 30-50% belasting.
Over geld dat je al hebt, of dat nou spaargeld, inkomen uit verhuur van onroerend goed, dividend of erfenissen is, betaal je haast geen belasting.
Hier klopt niks van. Boven je heffingsvrij vermogen betaal je belasting. Ik zorg zelf voor mijn pensioen door te sparen en beleggen. Velen in mijn omgeving die dit ook doen hebben onroerend goed gekocht en verkocht, omdat verhuren niet meer rendabel is. Zeker niet, als je het onderhoud meetelt.
Een erfenis wordt wel degelijk belast. Eerst de erfbelasting en daarna via de vermogensbelasting. De erflater heeft hierover ook al vermogensbelasting betaald. Waar veel geld blijft liggen zijn landen als Marokko, Turkije. Daarmee is geen verdrag om huizenbezit bij je aangifte op te geven. Die landen werken niet hieraan mee en wij kijken dom toe. Mijn huizen in Duitsland en appartement in USA worden hier wel gedeeltelijk belast. Ik ken mensen in de bijstand die meerdere panden in Marokko hebben. Daar blijft veel te innen belasting liggen.
oudebaas schreef:
28-10-2025 21:57
Ze kunnen wel een goede babi pangang met bami afhalen..
je zult het vast grappig bedoelen, maar babi pangang is geen Chinees gerecht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-10-2025 10:09

Sterker nog, de saus van babi bangang is bedacht in Brabant. https://www.youtube.com/watch?v=6Bk8xqvvRP4
Roekiezoekie schreef:
29-10-2025 10:04
Hier klopt niks van. Boven je heffingsvrij vermogen betaal je belasting. Ik zorg zelf voor mijn pensioen door te sparen en beleggen. Velen in mijn omgeving die dit ook doen hebben onroerend goed gekocht en verkocht, omdat verhuren niet meer rendabel is. Zeker niet, als je het onderhoud meetelt.
Een erfenis wordt wel degelijk belast. Eerst de erfbelasting en daarna via de vermogensbelasting. De erflater heeft hierover ook al vermogensbelasting betaald. Waar veel geld blijft liggen zijn landen als Marokko, Turkije. Daarmee is geen verdrag om huizenbezit bij je aangifte op te geven. Die landen werken niet hieraan mee en wij kijken dom toe. Mijn huizen in Duitsland en appartement in USA worden hier wel gedeeltelijk belast. Ik ken mensen in de bijstand die meerdere panden in Marokko hebben. Daar blijft veel te innen belasting liggen.
Maar je betaalt geen belasting over je vermogen, maar over je rendement. Nu nog over je fictieve rendement. Over een paar jaar over je werkelijke rendement.
Rabarbara schreef:
28-10-2025 22:06
Ik kan het ook minder hebben maar dat komt niet zozeer door wat Wilders zelf zegt maar meer doordat ik zoveel mensen hem hoor napraten en zeggen dat hij "gewoon gelijk heeft" en dat anderen "hem geen kans geven". En dat is hetgeen mij stoort zodra ik Wilders hoor. Dat ik weet dat er heel wat mensen graag horen wat hij vertelt. Ongeacht welke gevolgen dat (al dan niet voor henzelf) heeft. Ongeacht of het haalbaar is.
Ongeacht of het hen daadwerkelijk vooruitgang brengt (of goedkopere zorg, sneller een woning etc). Dat dat er niet eens meer toe doet. Dat Wilders niet eens écht iets aan het asielprobleem hoeft te veranderen, zelfs niet als hij serieus grenzen dicht zou gaan gooien, als er maar boosheid kan blijven, protesten, geweld misschien zelfs.

Dat vind ik heel verdrietig. En dat hoor ik zodra ik Wilders hoor spreken.
Tavistock schreef:
29-10-2025 09:42

Ik stem sowieso altijd op een vrouw.
Maar het gaat mij er meer om dat ik Jetten meer kans geef. Het was wat en hoe hij sprak tegen Wilders mbt migratie. Ik kreeg toen de indruk dat hij mogelijk (wel) in staat gaat zijn om weer te zorgen voor verbinding in Nederland. Dat men zich weer gehoord gaat voelen waardoor er ook weer meer vertrouwen komt in de politiek en minder haat.

En dat vind ik wel heel erg belangrijk. Ik denk dat Timmermans die kans minder gaat krijgen.
Ik ben geweest. Ik was zo zeker van Jetten, maar ik ben uiteindelijk toch op mijn oude nest gebleven. Na vanmorgen nog eea te hebben gelezen en afgelopen week Karremans op tv te hebben gezien en nog nog meer twijfelen en twijfelen, toch wederom VVD, Karremans gestemd.

Ik verwacht dat Jetten weleens de grootste zou kunnen worden (wat ik helemaal goed zou vinden), GL/PvdA de 2e partij, dan heb ik er liever een VVD bij dan een Volt. Dus vandaar toch VVD. Eerder strategisch, maar blijft ook gewoon een partij die goed bij mij past.
rosanna08 schreef:
29-10-2025 10:09

Daarom was het ook zo'n goede grap :-)
SirDidymus schreef:
29-10-2025 10:36
Ik ben geweest. Ik was zo zeker van Jetten, maar ik ben uiteindelijk toch op mijn oude nest gebleven. Na vanmorgen nog eea te hebben gelezen en afgelopen week Karremans op tv te hebben gezien en nog nog meer twijfelen en twijfelen, toch wederom VVD, Karremans gestemd.

Ik verwacht dat Jetten weleens de grootste zou kunnen worden (wat ik helemaal goed zou vinden), GL/PvdA de 2e partij, dan heb ik er liever een VVD bij dan een Volt. Dus vandaar toch VVD. Eerder strategisch, maar blijft ook gewoon een partij die goed bij mij past.

Maar de VVD heeft GL/PvdA al afgeserveerd als regeringspartner...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven