Werk & Studie alle pijlers

Docententips [lege OP]

31-10-2025 20:43 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beantwoord.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-11-2025 04:31
Reden: OP (grotendeels) aangepast, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
98.36% gewijzigd
De leerlingen hebben tot 16.45 les? Wat een lange dagen.

Als jij alleen maar lesgebonden uren hebt klopt er iets niet en zal je dat moeten bespreken met je lg.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
..
itsmineru wijzigde dit bericht op 02-11-2025 11:21
99.04% gewijzigd
Maar hoe kan je nou geen lesgebonden uren hebben?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-11-2025 23:02
Maar hoe kan je nou geen lesgebonden uren hebben?
Huh? Ik geef al deze uren les. En een middag vergaderingen. Dat maakt het zo zwaar.
ItsMineru schreef:
01-11-2025 23:03
Huh? Ik geef al deze uren les. En een middag vergaderingen. Dat maakt het zo zwaar.
Huh?
Je het lesgebonden uren, waarin je les geeft. En niet-lesgebonden uren, waarin je vergadert, voorbereid, nakijkt etc.

Staat allemaal in je normjaartaak

Uitsplitsing van de normjaartaak (fulltime)
Lesgevende taken: maximaal 940 uur per jaar.
Lesgebonden taken: 329 tot 423 uur per jaar (dit is ongeveer 35-45% van de lesgevende uren).
Individuele professionalisering: 83 uur per jaar (5% van de normjaartaak).
Duurzame inzetbaarheid: 40 uur per jaar.
Startende leerkrachten: 80 uur per jaar.
Leerkrachten van 57 jaar en ouder: 170 uur per jaar.
Overige taken: De resterende uren die nodig zijn om tot de totale 1659 uur te komen.
Belangrijke punten
Werkverdelingsplan: De precieze invulling van de normjaartaak, inclusief de verdeling van de uren, wordt jaarlijks door de werkgever vastgelegd in een werkverdelingsplan, in samenspraak met de werknemer.
.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-11-2025 23:09
Huh?
Je het lesgebonden uren, waarin je les geeft. En niet-lesgebonden uren, waarin je vergadert, voorbereid, nakijkt etc.

Staat allemaal in je normjaartaak

Uitsplitsing van de normjaartaak (fulltime)
Lesgevende taken: maximaal 940 uur per jaar.
Lesgebonden taken: 329 tot 423 uur per jaar (dit is ongeveer 35-45% van de lesgevende uren).
Individuele professionalisering: 83 uur per jaar (5% van de normjaartaak).
Duurzame inzetbaarheid: 40 uur per jaar.
Startende leerkrachten: 80 uur per jaar.
Leerkrachten van 57 jaar en ouder: 170 uur per jaar.
Overige taken: De resterende uren die nodig zijn om tot de totale 1659 uur te komen.
Belangrijke punten
Werkverdelingsplan: De precieze invulling van de normjaartaak, inclusief de verdeling van de uren, wordt jaarlijks door de werkgever vastgelegd in een werkverdelingsplan, in samenspraak met de werknemer.
.
Ik geef de hele dag les. Misschien 45 min tussenuur en dat is het. Ik heb geen idee hoe dat zit, daarom heb ik mijn lg nu gemaild. Ik ben overbelast en loop mentaal ook vast, ik reageer niet adequaat. Ik kan niet echt ontspannen overdag.
Bijzonder.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-11-2025 23:16
Bijzonder.
Ik ben dit ook totaal niet gewend. Ik heb nog nooit 9 uur achtereen les gegeven.
Is je OP door Translate geschreven? Ik snap er niks van.
Bontebok schreef:
01-11-2025 23:20
Is je OP door Translate geschreven? Ik snap er niks van.
Waarom denk je dat? Andere docenten hier volgen het toch?
Ik mis mijn oude publiek?

maar die kan ik hier niet inzetten omdat ze me geen rugdekking kunnen geven als een leerling niet komt nablijven

Waarschuwen, apart,nablijven en dan pas er uit is niet de schoollijn, er na een waarschuwing uitsturen zorgt voor conflict met de klas.

Dit soort zinnen. Ik snap het gewoon niet.
ItsMineru schreef:
01-11-2025 23:17
Ik ben dit ook totaal niet gewend. Ik heb nog nooit 9 uur achtereen les gegeven.
Je weet toch dat je een normjaartaak/werkgeversplan hoort te hebben. Als het goed is is die ook met je besproken.
Ruin it yourself.
..
98.97% gewijzigd
ItsMineru schreef:
01-11-2025 23:36
Ik heb een normjaartaak maar dat is voor mij abracadabra. Ik begrijp alleen het les en taakgedeelte. Ik heb getekend voor 0.9 en kreeg pas in de eerste lesweek mijn rooster. Zo gaat het bijna overal.
Dus je begrijpt het niet en dan laat je het maar? Onvoorstelbaar.
Dan vraag je toch of iemand het je uitlegt? Potdorie, je bent minimaal HBO geschoold, een beetje pro-activiteit mag wel.
Ruin it yourself.
Ik ken het cao VSO niet, ik werk in het mbo. Wij hebben 75% lesgerelateerde taken (lesgeven, voorbereiden, nakijken, extra mentorbegeleiding, stagebegeleiding, etc...) en 25% taakuren (waaronder ook vergaderingen). Dit betekent dat ik nooit meer dan 6 uur per dag lesgeef, sommige dagen maar 4 uur.

Dat je 9 uur voor de klas zou staan zou onmogelijk moeten zijn. Dit mag helemaal niet. Heb je geen plan van inzet/jaartaak? Ik snap wel dat je het niet trekt. Wie kan nou 9 uur per dag voor de klas staan? Dit heeft niks met de doelgroep te maken, maar alles met overbelasting. Als het klopt wat je zegt stinkt dit zaakje en zou ik het tot in detail gaan uitzoeken.
herfst100 wijzigde dit bericht op 01-11-2025 23:40
13.68% gewijzigd
Er bestaat geen CAO VSO. Het VSO is ondergebracht onder de CAO PO.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-11-2025 23:39
Er bestaat geen CAO VSO. Het VSO is ondergebracht onder de CAO PO.
Ok. Niemand in PO staat 9 uur voor de klas. Je hebt maximaal les tot 3 uur dus dat is 6,5 uur. Die 9 uur klopt van geen kant als het waar is wat TO zegt!
Moiren schreef:
01-11-2025 23:38
Dan vraag je toch of iemand het je uitlegt? Potdorie, je bent minimaal HBO geschoold, een beetje pro-activiteit mag wel.
Dit. Snap niet dat je het pikt TO en overduidelijk geen idee hebt wat je rechten en plichten zijn.

Werk je 0,9 in 4 dagen? Dat zou wel de langere lesdagen kunnen verklaren. Maar dan alsnog heb je recht op voor- en nabereidingstijd, taaktijd, vergadertijd, pauze, etc... Je kunt nooit op 9 uur letterlijk voor de klas komen als dit goed in je plan van inzet/jaartaak staat.

Ik werk 0,7 in 3 dagen en geef ook meer les hierdoor, maar zelfs dan kom ik nooit boven de 6 klokuren per dag uit!
herfst100 wijzigde dit bericht op 01-11-2025 23:45
35.26% gewijzigd
Als het goed is is er ook een MR op school. Zij hebben ingestemd met de normjaartaak en het werkverdelingsplan, dus je zou ook bij hen om uitleg kunnen vragen. Ik zit zelf in de MR en kijk hier regelmatig naar met collega’s, zeker met nieuwe collega’s.
"After all this time?" "Always."
herfst100 schreef:
01-11-2025 23:41
Ok. Niemand in PO staat 9 uur voor de klas. Je hebt maximaal les tot 3 uur dus dat is 6,5 uur. Die 9 uur klopt van geen kant als het waar is wat TO zegt!
Precies wat ik de hele tijd zeg, maar TO draait elke keer het verhaal een beetje.
Ruin it yourself.
..
99.47% gewijzigd
Moiren schreef:
01-11-2025 23:43
Precies wat ik de hele tijd zeg, maar TO draait elke keer het verhaal een beetje.
Ik werk niet in het PO. Ik heb een VO-contract en werk wel met een pittige doelgroep, o.a. leerlingen die half in het VSO zitten en half hier. Vandaar VSO benoemd. Ik wil je best mijn Magisterrooster sturen!
ItsMineru schreef:
02-11-2025 00:22
Ik werk niet in het PO. Ik heb een VO-contract en werk wel met een pittige doelgroep, o.a. leerlingen die half in het VSO zitten en half hier. Vandaar VSO benoemd. Ik wil je best mijn Magisterrooster sturen!
Nu werk je toch niet in het VSO?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-11-2025 23:38
Ik laat het niet maar, ik heb toch de bond gebeld?
..
itsmineru wijzigde dit bericht op 02-11-2025 11:22
98.46% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven