Competitie-angst

01-11-2025 23:06 322 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
aikidoka schreef:
02-11-2025 09:16
Een date is om elkaar te leren kennen. Het is geen onderhandeling, het is geen uitwisseling van geld (eten betalen) voor intieme handelingen (volgens mij heet dat prostitutie). Je wil elkaar leren kennen, kijken of jullie elkaar nog vaker willen zien. Jij mag als eis stellen dat hij niet meer met anderen praat of date, de ander mag dan concluderen dat dat niet bij hem past en dus niet verder willen daten. Hij mag verder willen daten, terwijl jij dat niet wil. Je hoeft niet te zoenen of meer, ook niet als hij erop staat om voor de drankjes/het eten/de bioscoop te betalen.
Ga eens nadenken wat jij wil en zoek geen onzin op op internet. Ga na wat jij wil, waar wordt jij blij van. Zo iemand zoek je.
Ik ben met mijn man samen, omdat ik helemaal mezelf kan zijn bij hem, omdat hij intelligent is, lief en steunend en we een goed team zijn. Dat zijn dingen die voor mij belangrijk zijn en ik neem geen genoegen met minder dan dat. Jij verdient ook iemand die biedt wat jij zoekt. En daar hoef je dus geen rare spelletjes voor te spelen.
Eens. Maar sinds 2014 niet meer zo iemand ontmoet. Iedereen die ik match maakt liefde voorwaardelijk.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 09:13
Bij het matchen is mijn vraag al snel wat hun visie is op monogamie.

Tot nu toe zegt 50% dat ik het moet verdienen,ik niet zo speciaal ben dat ze anderen meteen laten vallen, en dat multidaten effectiever is.

30% claimt monogaam te daten maar gaat nog door scheiding heen of woont met ex, of ze zijn extreem clingy.

20% ghost.
Maar jij verwacht dat ze tijdens het matchen al anderen laten vallen voor jou? Even lullig gezegd; zo speciaal ben je ook niet. Die anderen ook niet overigens. Het is ook geen competitie, het is elkaar leren kennen en kijken of je bij elkaar past. Meestal weet je dat pas na 1 of meerdere dates. Als het geen match is heb je niet een wedstrijd/competitie verloren. Er is je ook geen onrecht aangedaan. Het is klote, als jij tijdens het appen/chatten al het gevoel had eem relatie te hebben. Je moet dan weer van voren af aan beginnen met een nieuwe man. Voor mij koste dat te veel investering met te veel onzekerheid. Maar dat was niet omdat de mannen misbruik maakten. Monogamie in een relatie vind ik heel belangrijk (en ook daar mag een ander anders over denken en die is dan geen minder/onbetrouwbaar mens). Maar monogamie tijdens het chatten lijkt me echt niet reëel.
Yinna schreef:
02-11-2025 09:32
Maar jij verwacht dat ze tijdens het matchen al anderen laten vallen voor jou? Even lullig gezegd; zo speciaal ben je ook niet. Die anderen ook niet overigens. Het is ook geen competitie, het is elkaar leren kennen en kijken of je bij elkaar past. Meestal weet je dat pas na 1 of meerdere dates. Als het geen match is heb je niet een wedstrijd/competitie verloren. Er is je ook geen onrecht aangedaan. Het is klote, als jij tijdens het appen/chatten al het gevoel had eem relatie te hebben. Je moet dan weer van voren af aan beginnen met een nieuwe man. Voor mij koste dat te veel investering met te veel onzekerheid. Maar dat was niet omdat de mannen misbruik maakten. Monogamie in een relatie vind ik heel belangrijk (en ook daar mag een ander anders over denken en die is dan geen minder/onbetrouwbaar mens). Maar monogamie tijdens het chatten lijkt me echt niet reëel.
Dat vraag ik toch ook niet? Ik vraag om monogamie vanaf date 2. Anders heb ik geinvesteerd terwijl hij me wil inruilen.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 09:20
Ik wil monogamie vanaf date twee en iemand die liefde niet voorwaardelijk maakt.
De enige onvoorwaardelijke liefdes in mijn leven zijn mijn kind en mijn hond. Toch niet iemand die je net online aan het leren kennen bent?
Ik begin te hopen dat dit niet echt is.
Wat is voor jou dan monogamie?
Ik heb het gevoel dat jij daar iets anders onder verstaat dan ik.
Bedoel je exclusief, alleen met elkaar appen? Of bedoel je zoenen? Uitgaan?
Aan de ene kant kan ik me echt wel vinden in wat jij wil. Als ik met iemand aan het daten was dan lag mijn focus op die persoon. Dan ging ik daarnaast niet met anderen daten. Ik begon pas weer met iemand anders te praten/ daten als ik het netjes had afgekapt met de eerste persoon. Ik zou ook geen interesse hebben om met iemand op date te gaan die daarnaast ook met 3 anderen een date heeft staan. Is dat ook wat jij verstaat onder ‘monogamie’ vanaf date 2? En is het duidelijk voor de mannen dat dát is wat je bedoelt? Door het woord monogamie komt het namelijk ook over alsof je vanaf date 2 officieel een relatie wil vaststellen. Daarbij snap ik dat mannen het clingy en wanhopig vinden, want je hebt echt wel meer dan 2 dates nodig om te bepalen of je ook geschikt bent voor elkaar om een relatie aan te gaan.
ItsMineru schreef:
Ik wil monogamie vanaf date twee en iemand die liefde niet voorwaardelijk maakt.
Niets is zeker in het leven. Je onzekerheid straal je misschien uit, dat kan ook afschrikken. Elkaar leren kennen zou een leuke tijd moeten zijn. Niet iets volgens jouw regels en de onzin die je online allemaal leest en klakkeloos voor ‘waarheid’ aanneemt.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 00:46
Het ergste was dat die laatste man zei dat hij het niet deed, maar toen bait and switch inzette. Ik lees ook op behoorlijk wat sociale media dat mannen vinden dat ik hun monogamie moet verdienen enz. Mijn ex en laatste date waren ook zo.

Ik ben anderhalf jaar niet op date geweest voor deze man en dat ga ik nu weer voortzetten...
Of je date normale mannen en leest normale social media.
Ik vind het geen rare wens/eis om van iemand te vragen met maar één persoon te daten. En als je al met iemand één of twee dates hebt gehad, niet doodleuk met een ander op eerste date gaan. Dan gaat het snel lijken op een vergelijkend warenonderzoek. Je weet heus wel na een date of er eventueel meer in zit.
Attraverso schreef:
02-11-2025 09:51
De enige onvoorwaardelijke liefdes in mijn leven zijn mijn kind en mijn hond. Toch niet iemand die je net online aan het leren kennen bent?
Ik begin te hopen dat dit niet echt is.
Wat ik bedoel is dat ik alleen respectvol en goed behandeld word zolang ik doe wat ze willen, en dat ze anders verder kijken.
KamilleT schreef:
02-11-2025 10:34
Ik vind het geen rare wens/eis om van iemand te vragen met maar één persoon te daten. En als je al met iemand één of twee dates hebt gehad, niet doodleuk met een ander op eerste date gaan. Dan gaat het snel lijken op een vergelijkend warenonderzoek. Je weet heus wel na een date of er eventueel meer in zit.
Dit.
Star⁴ schreef:
02-11-2025 10:21
Of je date normale mannen en leest normale social media.
Heb jij een vat liggen? Ik ontmoet alleen nog maar dit.
SweetFirefly schreef:
02-11-2025 10:18
Niets is zeker in het leven. Je onzekerheid straal je misschien uit, dat kan ook afschrikken. Elkaar leren kennen zou een leuke tijd moeten zijn. Niet iets volgens jouw regels en de onzin die je online allemaal leest en klakkeloos voor ‘waarheid’ aanneemt.
Ik vind het niet leuk als ik gevoelens heb na 2 goede dates en ik ondertussen paniek dat hij iemand vind die beter is.
n00r schreef:
02-11-2025 09:54
Wat is voor jou dan monogamie?
Ik heb het gevoel dat jij daar iets anders onder verstaat dan ik.
Bedoel je exclusief, alleen met elkaar appen? Of bedoel je zoenen? Uitgaan?
Dat je exclusief alleen op date gaat met elkaar. Sommige mannen vergelijken 6 vrouwen en houden ze aan het lijntje.
Cactusjeprik schreef:
02-11-2025 10:10
Aan de ene kant kan ik me echt wel vinden in wat jij wil. Als ik met iemand aan het daten was dan lag mijn focus op die persoon. Dan ging ik daarnaast niet met anderen daten. Ik begon pas weer met iemand anders te praten/ daten als ik het netjes had afgekapt met de eerste persoon. Ik zou ook geen interesse hebben om met iemand op date te gaan die daarnaast ook met 3 anderen een date heeft staan. Is dat ook wat jij verstaat onder ‘monogamie’ vanaf date 2? En is het duidelijk voor de mannen dat dát is wat je bedoelt? Door het woord monogamie komt het namelijk ook over alsof je vanaf date 2 officieel een relatie wil vaststellen. Daarbij snap ik dat mannen het clingy en wanhopig vinden, want je hebt echt wel meer dan 2 dates nodig om te bepalen of je ook geschikt bent voor elkaar om een relatie aan te gaan.
Ik wil zeker geen vaste relatie na 2 dates. Ik wil gewoon geen waaronderzoek. Een relatie is m.i. ook seks, elkaar's vrienden en familie ontmoeten.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 10:43
Heb jij een vat liggen? Ik ontmoet alleen nog maar dit.
Werk, schoolplein, hobby/sport, in de buurt; kom genoeg normale mannen tegen.
Een leuke vent heeft genoeg aan jou en date niet met meerdere vrouwen. Maar geef hem de tijd om je te leren kennen.
ItsMineru schreef:
02-11-2025 10:43
Ik vind het niet leuk als ik gevoelens heb na 2 goede dates en ik ondertussen paniek dat hij iemand vind die beter is.
Jouw onzekerheid is jouw probleem. Dat moet je niet op een ander projecteren. Alsof 2 dates de norm is. Dat is het niet. Dat is jouw norm. En daarmee beperk je jezelf en anderen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Star⁴ schreef:
02-11-2025 10:48
Ik heb geen gemengde hobby's, in mijn buurt zit vaak niet het type man dat ik zoek. Bij concerten e.d. word ik niet aangesproken.
Star⁴ schreef:
02-11-2025 10:48
Ik heb geen gemengde hobby's, in mijn buurt zit vaak niet het type man dat ik zoek. Bij concerten e.d. word ik niet aangesproken.
SweetFirefly schreef:
02-11-2025 11:12
Jouw onzekerheid is jouw probleem. Dat moet je niet op een ander projecteren. Alsof 2 dates de norm is. Dat is het niet. Dat is jouw norm. En daarmee beperk je jezelf en anderen.
Dus jij legt jouw norm op en noemt me onzeker? Jouw bindingaangst is niet mijn probleem.
Lila-Linda schreef:
02-11-2025 11:08
Een leuke vent heeft genoeg aan jou en date niet met meerdere vrouwen. Maar geef hem de tijd om je te leren kennen.
Absoluut!
ItsMineru schreef:
02-11-2025 11:17
Dus jij legt jouw norm op en noemt me onzeker? Jouw bindingaangst is niet mijn probleem.
Mijn bindingsangst? Waar heb je het over?
ItsMineru schreef:
02-11-2025 10:42
Wat ik bedoel is dat ik alleen respectvol en goed behandeld word zolang ik doe wat ze willen, en dat ze anders verder kijken.
Wat houdt dat respectvol behandeld worden dan precies in? Hoe ziet dat eruit?
Ben je wel goed in het inschatten daarvan?
ItsMineru schreef:
Zie je de tegenstelling niet? In een monogame relatie is liefde per definitie voorwaardelijk.

Ik vind het verdrietig dat jij je eigenwaarde afhankelijk maakt van je datingsucces. Dat is wat je doet als je het als een competitie benadert. In de liefde moet je niet te bang zijn, want wie bang is heeft niets te geven en kan ook niets ontvangen. Jij bent doodsbang, want je kunt je geen verlies meer veroorloven.

Als je wilt oefenen met onvoorwaardelijke liefde, maak dan de liefde tot doel op zich, en niet het verkrijgen van een relatie. Leer eens echt iemand kennen, ontdek wat die persoon te bieden heeft als mens, niet als potentiële levenspartner. Wie weet waar het toe leidt. Zolang je jezelf trouw blijft heb je niets te verliezen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven