Trump en Venezuela

03-01-2026 11:10 334 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Trump heeft naar eigen zeggen Maduro gevangen genomen.
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.

Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?

https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
Redhead70 schreef:
03-01-2026 15:58
Venezuela is overwegend Katholiek, dus dit slaat weer nergens op.
OT het is een schending van het internationale recht. Olie belangen, afleiding van de conflicten in het MO en meer. Die drugs zijn een praatje voor de show. Colombia is de hofleverancier in de VS.
Precies.
Samen met Mexico en China (drugs leveren).
Als je dit niet veroordeelt, is het hek van de dam.
Pioen00 schreef:
03-01-2026 15:56
Kijk jij wel eens voorbij de publieke omroep, Volkskrant of NRC?
https://www.instagram.com/reel/DSSkxHriWRL/
Er staat in dit filmpje toch niks nieuws voor ge zogenaamde volkskrant/NRC lezer? Die vermelden dat ook al jaren.
Where is my mind?
Zeemeermin84 schreef:
03-01-2026 16:02
Precies.
Samen met Mexico en China (drugs leveren).
Als je dit niet veroordeelt, is het hek van de dam.
Rusland, China en ook Iran en hebben een belangrijke machtspositie in Zuid-Amerika minder. Als je dit niet ziet begrijp je niets van geopolitiek.
Maandag wordt Maduro voorgeleid in New York, voor terrorisme.

Nu.nl schrijft:
VN-chef: 'Actie VS schept gevaarlijk precedent'
VN-secretaris-generaal Antonio Guterres is zeer bezorgd over de Amerikaanse actie in Venezuela, die "een gevaarlijk precedent schept", aldus zijn woordvoerder. "De secretaris-generaal blijft benadrukken hoe belangrijk het is dat iedereen het internationaal recht, inclusief het VN-Handvest, volledig respecteert. Hij is er zeer bezorgd over dat de regels van het internationaal recht niet worden nageleefd."
madam_madness wijzigde dit bericht op 03-01-2026 16:11
1.50% gewijzigd
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Pioen00 schreef:
03-01-2026 15:35
Geweldige actie. De volgende die niet meer slaapt is Khamenei.
Hoop je ook zo dat Trump binnen 6 maanden vrije verkiezingen in Venezuela uitschrijft en de uitkomst daarvan, ook als die slecht voor de VS uitvalt, respecteert?
Pioen00 schreef:
03-01-2026 16:05
Rusland, China en ook Iran en hebben een belangrijke machtspositie in Zuid-Amerika minder. Als je dit niet ziet begrijp je niets van geopolitiek.
Wat staat hier?
Where is my mind?
Pioen00 schreef:
03-01-2026 16:05
Maar.... Rusland is toch een heel goed land en meneer Poetin een goede vriend van meneer Trump?

Edit: volgens Trump heeft het niks met Rusland, China en Iran te maken maar met de (onbewezen) massale fentanyl-productie en export daarvan naar de VS. Op basis van Trumps andere onbewezen claim over "gestolen olie" kun je best voorspellen wat hier in werkelijkheid achter zit.
anoniem_69a802e5cccbe wijzigde dit bericht op 03-01-2026 16:18
30.69% gewijzigd
Pioen00 schreef:
03-01-2026 15:55
Echt hoe dan? We hebben 8 jaar lang Obama gehad, toen Trump, vervolgens die demente democraat en nu weer Trump. Over 3 jaar is een grote kans op weer een democraat, hopelijk geen demente.
De meeste mensen die de Volkskrant, NRC of NOS volgen kunnen niet meer nuchter naar de situatie kijken lijkt het wel.
WTF :nut:
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
Lachen hoor Pioen, beetje rage bait posten op een braaf forum. Maar goed, nu ik uitgelachen ben: volgens jouw eigen definitie is Maduro kennelijk een christelijke dictator die wel afgezet mag worden. Of telt dat dan ineens niet meer?
Wat Trump doet mag niet. Maar Trump heeft schijt aan het internationaal recht.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik denk juist dat Trump gaat zorgen dat hij 8 jaar president blijft en daarna zijn zoon of een van zijn vriendjes. Ben niet gerust op de toekomst.
huismuis
Milestone schreef:
03-01-2026 16:15
Ik denk juist dat Trump gaat zorgen dat hij 8 jaar president blijft en daarna zijn zoon of een van zijn vriendjes. Ben niet gerust op de toekomst.
Dat is wat ik ook denk.
Stephen King
Milestone schreef:
Trump heeft het zelf al eens gezegd: "Vote for me now and you'll never have to vote again, my beautiful Christians".
Kattentuintje schreef:
03-01-2026 11:50
Het is natuurlijk best heel idioot dat hij dit zomaar doet, zelfs zonder toestemming van het congres. Dictatuur of geen dictatuur.
En compleet tegen alles waar de VN voor staat in. Maar boeien, niemand durft er tegen in te gaan. Wilders juicht zelfs op social media.
BrutaImmaculata schreef:
03-01-2026 16:23
En compleet tegen alles waar de VN voor staat in. Maar boeien, niemand durft er tegen in te gaan. Wilders juicht zelfs op social media.
Dat begrijp ik niet. Waarom laten ze die man zijn gang gaan?
Stephen King
Milestone schreef:
Op basis van de actie van de VS in Venezuela?

Maar de huidige actie van Trump is toch typisch Amerikaans? En niet typisch Trump?

Ik vind het ook zorgwekkend, maar niet opvallend en ook al geen stijlbreuk met hoe de VS eerder omging met de rest van de wereld en hun eigen achtertuin.
Paradise schreef:
03-01-2026 16:24

Maar de huidige actie van Trump is toch typisch Amerikaans? En niet typisch Trump?

Ik vind het ook zorgwekkend, maar niet opvallend en ook al geen stijlbreuk met hoe de VS eerder omging met de rest van de wereld en hun eigen achtertuin.
Nee, op basis van wat Trump gezegd heeft en hoe hij zich gedraagt.
Stephen King
SurferRosa schreef:
03-01-2026 16:06
Wat staat hier?
Hier staat 'gewoon niet reageren op provoceren' :P
Madam_Madness schreef:
03-01-2026 16:26
Nee, op basis van wat Trump gezegd heeft en hoe hij zich gedraagt.
Dat begrijp ik.

Maar wat Trump eerder zei en deed was ongekend. Ook voor de VS.

Wat hij nu doet is niet zo heel erg bijzonder, gezien de geschiedenis.
Om 17.00 persconferentie Trump.
Ik maak me op basis van deze actie van Trump zorgen om Groenland.
GriebusDus schreef:
03-01-2026 16:11
Lachen hoor Pioen, beetje rage bait posten op een braaf forum. Maar goed, nu ik uitgelachen ben: volgens jouw eigen definitie is Maduro kennelijk een christelijke dictator die wel afgezet mag worden. Of telt dat dan ineens niet meer?
Feit is dat Maduro weg is en dan moet je kijken wat de geopolitieke gevolgen zijn. Venezuela heeft namelijk de grootste olievoorraad ter wereld, meer nog dan Saudi-Arabië.

We weten trouwens niet eens of dit echt een regime change gaat veroorzaken, maar stel dat dit het geval gaat zijn, wie hebben hier baat bij en wie niet (o.a. Rusland, China, Iran, Turkije, Syrië, Cuba).
Paradise schreef:
03-01-2026 16:24

Niet typische Amerikaans in de zin dat voor alle andere interventies wel goedkeuring van het congres gevraagd en gekregen is. Dit gaat niet alleen tegen internationaal recht in, maar ook tegen Amerikaans recht.

Daar heeft Trump schijt aan. En dat is typisch Trump.
TimeToDance schreef:
03-01-2026 17:16
Niet typische Amerikaans in de zin dat voor alle andere interventies wel goedkeuring van het congres gevraagd en gekregen is. Dit gaat niet alleen tegen internationaal recht in, maar ook tegen Amerikaans recht.

Daar heeft Trump schijt aan. En dat is typisch Trump.
Dat klopt niet hoor.

Verre van zelfs.

Amerikaanse presidenten traden wel vaker solistisch op zonder toestemming van het Congres.

Obama in 2011 nog in Libië.

Wat Trump nu doet, is niet typisch Trump.
Nobelprijswinnares María Corina Machado:

Afbeelding

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven