Code oranje
dinsdag 6 januari 2026 om 23:57
Ik kreeg ook bericht van mijn werkgever dat we morgen extra kleding en tandenborstel in moeten pakken voor het geval je niet meer thuis komt. Maar ja, ik heb thuis ook twee monden die gevoerd moeten worden, dus echt een oplossing vind ik dat niet. Ze promoten dat iedereen zoveel mogelijk met het OV naar het werk komt, dus iedereen heeft een NS abonnement en veel collega's hebben geeneens een auto als alternatief vervoer.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 7 januari 2026 om 00:09
Voor zover bekend moet ik ook gewoon werken. Woon in dezelfde stad, maar is zo'n kwartier met de auto normaal gesproken. Hoef er pas om 16.00 te zijn. Ik ben benieuwd, ben geen held met rijden in de sneeuw. Werk wel voor een winkel die meubels verkopen, dus geen noodzakelijke dingen. Zal ook wel rustig zijn
woensdag 7 januari 2026 om 00:14
woensdag 7 januari 2026 om 00:16
Begrijpelijk, Lisa!
Ik moet morgenochtend in de spits op een probleemtraject (wat maandag compleet vast stond) ook de weg op, ben zelf niet bang om te rijden, (zo'n 20 minuten normaal), maar wel om vast te komen te staan of in slippartijen of ongevallen terecht te komen.
Ook als je zelf op tijd vertrekt, allerlei voorzorgen en adviezen in acht neemt en voorzichtig rijdt, mag je hopen dat andere weggebruikers dat ook doen, en dan nog.
En dan heb jij nog een essentieel beroep, dat is in elk geval zo'n reden van belang, waarvoor je ondanks code oranje toch geacht wordt te komen.
Dat is in mijn geval niet zo, iig morgen niet, ik zal niet veel meer te doen hebben dan koffie drinken en duimen draaien (op een levering na, die ook door iemand anders die er is, kan worden aangenomen).
Geen enkele vorm van noodzaak/ nodig dus en het valt nog te bezien of collega en ik iets later kunnen rijden, bij daglicht (en als het dan toch per sé moet, dan graag ná de spits). En dat hoor ik morgenochtend pas.
Ik ben iha erg betrokken en te spreken over "mijn" bedrijf, maar dit valt me wel tegen.
Veel succes morgen, probeer relaxt te blijven, ik duim voor je!
Ik moet morgenochtend in de spits op een probleemtraject (wat maandag compleet vast stond) ook de weg op, ben zelf niet bang om te rijden, (zo'n 20 minuten normaal), maar wel om vast te komen te staan of in slippartijen of ongevallen terecht te komen.
Ook als je zelf op tijd vertrekt, allerlei voorzorgen en adviezen in acht neemt en voorzichtig rijdt, mag je hopen dat andere weggebruikers dat ook doen, en dan nog.
En dan heb jij nog een essentieel beroep, dat is in elk geval zo'n reden van belang, waarvoor je ondanks code oranje toch geacht wordt te komen.
Dat is in mijn geval niet zo, iig morgen niet, ik zal niet veel meer te doen hebben dan koffie drinken en duimen draaien (op een levering na, die ook door iemand anders die er is, kan worden aangenomen).
Geen enkele vorm van noodzaak/ nodig dus en het valt nog te bezien of collega en ik iets later kunnen rijden, bij daglicht (en als het dan toch per sé moet, dan graag ná de spits). En dat hoor ik morgenochtend pas.
Ik ben iha erg betrokken en te spreken over "mijn" bedrijf, maar dit valt me wel tegen.
Veel succes morgen, probeer relaxt te blijven, ik duim voor je!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
woensdag 7 januari 2026 om 01:06
Herkenbaar je zorgen Lisa.
Sowieso respect dat mensen in de zorg zich zo verantwoordelijk voelen !
Ik vind het ook eng hoor, maar als poetshulp heb ik maar 1 adres om te werken.
Uur lopen en dan is de cliënt opgenomen, en dan komt de planner nog met een ander adres.
Sorry hoor maar dat gaat het niet worden ; )
Maar dat is in de zorg anders, diepe buiging voor jou !
Misschien heb je morgen cliënten die zich ook zonder jou kunnen redden ?
Sowieso respect dat mensen in de zorg zich zo verantwoordelijk voelen !
Ik vind het ook eng hoor, maar als poetshulp heb ik maar 1 adres om te werken.
Uur lopen en dan is de cliënt opgenomen, en dan komt de planner nog met een ander adres.
Sorry hoor maar dat gaat het niet worden ; )
Maar dat is in de zorg anders, diepe buiging voor jou !
Misschien heb je morgen cliënten die zich ook zonder jou kunnen redden ?
.
woensdag 7 januari 2026 om 06:15
Maar dat gaat deze ochtend dus een probleem zijn ook. Die sneeuwen weer vol (als ik de voorspellingen moet geloven) en dan zijn ze niet meer zo prima te doen.Ben-ik-weer schreef: ↑07-01-2026 01:55Ik moet ook op pad en ga gewoon op tijd weg. Als ik eenmaal op de n-weg of snelweg zit is het prima te doen de afgelopen dagen.
Het sneeuwt hier nu nog niet. Dus ik ga me zo maar eens klaar maken om op pad te gaan. Hopelijk ben ik dan voor de grootste chaos al op het werk.
woensdag 7 januari 2026 om 07:26
Hier was het gisteren ook goed te doen, vrijwel nx bijgevallen en buiten mijn eigen straat om gestrooid (en gedooid).Ben-ik-weer schreef: ↑07-01-2026 01:55Ik moet ook op pad en ga gewoon op tijd weg. Als ik eenmaal op de n-weg of snelweg zit is het prima te doen de afgelopen dagen.
En zijn veel mensen idd thuisgebleven.
Hier sneeuwt het al gestaag met best een aardige wind erbij.
Als het idd rustig is op de weg, wordt het strooizout ook niet ingereden.
Geen idee van de condities op de brug en snelweg zometeen.
Nog niks gehoord..
Succes voor wie op pad gaat, hopelijk valt het mee
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
woensdag 7 januari 2026 om 09:37
Ook ik werk in de zorg.
Heel vervelend om de weg op te gaan als je te bang bent.
Onze werkgever heeft geen bedden beschikbaar.
Maar buiten dat zit ik ook nog met collega's waarvan de kinderen thuis zijn want het kdv en de bassisschool is dicht.
Waarom toch? De problemen worden zo alleen maar groter.
En het blijft natuurlijk niet bij 1 collega minder.
Het zijn er altijd meerdere. En onze clienten zijn zwaar. Allen rolstoel gebonden.
Dus denken "eentje minder maakt niet uit" gaat helaas niet op.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 7 januari 2026 om 09:43
thanx schreef: ↑07-01-2026 09:37Ook ik werk in de zorg.
Maar buiten dat zit ik ook nog met collega's waarvan de kinderen thuis zijn want het kdv en de bassisschool is dicht.
Waarom? Omdat docenten ook niet op hun werk kunnen komen natuurlijk..
Maar wel echt naar als je in de zorg werkt, en ineens kinderen thuis hebt zitten. Lijkt wel coronatijd..
woensdag 7 januari 2026 om 09:51
Dat is wel fijn, zorgt wellicht voor iets minder stress bij collega's die twijfelen of ze wel thuis kunnen komen. Scheelt weer dat je hoe dan ook een slaapplek hebt mocht dat niet lukken.S7rin schreef: ↑06-01-2026 23:57Ik kreeg ook bericht van mijn werkgever dat we morgen extra kleding en tandenborstel in moeten pakken voor het geval je niet meer thuis komt. Maar ja, ik heb thuis ook twee monden die gevoerd moeten worden, dus echt een oplossing vind ik dat niet. Ze promoten dat iedereen zoveel mogelijk met het OV naar het werk komt, dus iedereen heeft een NS abonnement en veel collega's hebben geeneens een auto als alternatief vervoer.
Al zal niet iedere collega dat nodig hebben.
woensdag 7 januari 2026 om 10:00
De school heeft ook zorgplicht naar de leerlingen toe. Ik kreeg vroeger ook een paar keer ijsvrij omdat school het onverantwoord vond voor leerlingen om te gaan fietsen. En een keer was ik naar school geploetert, bleken alle docenten waar ik die dag les van zou krijgen in de mega lange file vast te staan of niet te kunnen komen want de trein reed niet. Baalde toen wel in de zin van had dat eerder ijsvrij gegeven. Er waren toen ook maar een handjevol leerlingen op school, de rest was al thuis gebleven, stond nog vast in de file of had zich ziek gemeld.thanx schreef: ↑07-01-2026 09:37Ook ik werk in de zorg.
En het blijft natuurlijk niet bij 1 collega minder.
Het zijn er altijd meerdere. En onze clienten zijn zwaar. Allen rolstoel gebonden.
Dus denken "eentje minder maakt niet uit" gaat helaas niet op.
woensdag 7 januari 2026 om 10:02
Ook een keer gehad, echt stom.Graze schreef: ↑07-01-2026 10:00. En een keer was ik naar school geploetert, bleken alle docenten waar ik die dag les van zou krijgen in de mega lange file vast te staan of niet te kunnen komen want de trein reed niet. Baalde toen wel in de zin van had dat eerder ijsvrij gegeven. Er waren toen ook maar een handjevol leerlingen op school, de rest was al thuis gebleven, stond nog vast in de file of had zich ziek gemeld.
woensdag 7 januari 2026 om 10:18
woensdag 7 januari 2026 om 10:30
Qua dat vind ik dat docenten van het basisonderwijs en kdv leidsters net zoals de zorgmedewerkers een plicht hebben om te zorgen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 7 januari 2026 om 10:43
woensdag 7 januari 2026 om 10:56
woensdag 7 januari 2026 om 11:36
Sok schreef: ↑07-01-2026 10:56Hier heeft een deel van de jonge meiden die op het KDV werken geen rijbewijs en zijn afhankelijk van de NS. Als er dan geen treinen gaan, is het onverantwoord om met maar 2 medewerkers 2 groepen met 20+ babies en peuters open te doen. Behoorlijk overmacht dus, ook voor hen.
Precies. Echt heel vervelend voor de ouders, maar willen ze dan echt a) dat die jonge meiden uren vast komen te zitten op een station of b) dat hun kinderen opgevangen worden in een veel te grote groep met te weinig leidsters?
Op basisscholen kan je je nog wel voorstellen dat de paar leraren die in de buurt wonen dubbel groepen draaien. Maar met kinderen <4 jaar moet je dat gewoon niet willen (naast dat het ook gewoon bij wet verboden is)
woensdag 7 januari 2026 om 11:46
Tuurlijk gaat dat niet, maar noodopvang is maar een klein gedeelte van de kinderen. Iedere locatie/school zal zelf moeten kijken wat ze aankunnen en wie er wel kunnen komen en dan lijkt 'helemaal dicht' me toch wel een uitzonderingSok schreef: ↑07-01-2026 10:56Hier heeft een deel van de jonge meiden die op het KDV werken geen rijbewijs en zijn afhankelijk van de NS. Als er dan geen treinen gaan, is het onverantwoord om met maar 2 medewerkers 2 groepen met 20+ babies en peuters open te doen. Behoorlijk overmacht dus, ook voor hen.
woensdag 7 januari 2026 om 12:07
woensdag 7 januari 2026 om 12:12
lekker thuisblijven als er geen noodzaak is. Ik zou vrijdag bezoek krijgen om gezellig spelletjes te doen, maar we hebben dat in gezamenlijk overleg verplaatst.jorchugh_jor schreef: ↑07-01-2026 12:07Ik moet morgen op pad, code geel (nu nog). Vanuit de hoofdstad naar het oosten des lands en zaterdag weer terug. Geen werkafspraak.
Wat zouden jullie doen in zo’n geval? Afzeggen, of wel gaan met ov of auto? Ik ben nogal een zorgelijk typje dus ik vind het moeilijk in te schatten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in