Interpreteren IEP groep 7
vrijdag 13 februari 2026 om 13:10
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61
Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.
Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?
Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..
Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
zaterdag 14 februari 2026 om 01:42
Be careful what you wish for...
Mijn zoon had een rond Havo advies, daarmee zou je in een Havo/ vwo klas terecht kunnen.
Op een gegeven moment is dat opgehoogd naar een vol vwo advies ( niet vanwege zijn goede scores, de iber zag meer in hem, lang verhaal)
Hij werd toegelaten op school van eerste keuze en vulde het vakje voor de moeilijkste stroming in. Zijn argument: nu ben ik nog jong en fris, nu heb ik er nog zin in.
Ik sputterde nog iets overhavo/vwo en rustig aan doen etc, maar hij had al op de verzendknop gedrukt
Nu zit zoon in de tweede van een specifiek soort vwo. In plaats van 3 uur per week wiskunde, heeft hij er maar 1. Dat geldt ook voor Nederlands en Engels. Waar hij in de eerste met wat moeite maar niet teveel, nog kon meekomen, is het nu anders. Hij was net ' een beetje verdrietig' over een slecht cijfer voor Nederlands.
Sorry, maar ik vind dat zielig. De ' gewone vwo leerlingen' hebben drie uur in de week wiskunde en zo. Die hoeven geen ruimte te maken voor bepaalde super moeilijke vakken. Het is dat hij zijn klas zo leuk vindt en dus heel graag nog 1 keer over wil ( blijft tm de derde bij elkaar) dus we gaan hem zo goed mogelijk helpen. Maar het leven is te kort voor verdriet over een cijfer....
Mijn zoon had een rond Havo advies, daarmee zou je in een Havo/ vwo klas terecht kunnen.
Op een gegeven moment is dat opgehoogd naar een vol vwo advies ( niet vanwege zijn goede scores, de iber zag meer in hem, lang verhaal)
Hij werd toegelaten op school van eerste keuze en vulde het vakje voor de moeilijkste stroming in. Zijn argument: nu ben ik nog jong en fris, nu heb ik er nog zin in.
Ik sputterde nog iets overhavo/vwo en rustig aan doen etc, maar hij had al op de verzendknop gedrukt
Nu zit zoon in de tweede van een specifiek soort vwo. In plaats van 3 uur per week wiskunde, heeft hij er maar 1. Dat geldt ook voor Nederlands en Engels. Waar hij in de eerste met wat moeite maar niet teveel, nog kon meekomen, is het nu anders. Hij was net ' een beetje verdrietig' over een slecht cijfer voor Nederlands.
Sorry, maar ik vind dat zielig. De ' gewone vwo leerlingen' hebben drie uur in de week wiskunde en zo. Die hoeven geen ruimte te maken voor bepaalde super moeilijke vakken. Het is dat hij zijn klas zo leuk vindt en dus heel graag nog 1 keer over wil ( blijft tm de derde bij elkaar) dus we gaan hem zo goed mogelijk helpen. Maar het leven is te kort voor verdriet over een cijfer....
zaterdag 14 februari 2026 om 06:08
Precies.
En de Iep: allemaal 100 hier, toch doen ze mbo en havo. Stop met drammen nu het nog kan, hij zal er ongelukkig van worden.
zaterdag 14 februari 2026 om 06:12
zaterdag 14 februari 2026 om 09:34
Dit!!! Als ik zie hoe mijn kind ermee omgaat en wat hij buiten de schoolse stof leert, knal ik zowat uit elkaar van trots.Ben-ik-weer schreef: ↑14-02-2026 06:12Havo of vwo gaat niets uit maken in het geluk. Een uitdaging wordt de middelbare sowieso wel.
Het wordt waarschijnlijk spannend en leuk voor hem, Havo of vwo maakt dan geen klap uit.
zaterdag 14 februari 2026 om 09:59
Voor hem wellicht niet, voor andere kinderen wel. Er zijn genoeg kinderen die het vwo met twee vingers in hun neus doen, kinderen die het heel fijn vinden om te leren, en niet genoeg uitgedaagd worden op de havo.
Wat het beste bij de zoon van TO past kan ik niet zeggen, maar het is echt onzin om te doen alsof het voor kinderen allemaal niets uitmaakt. Ik bloeide juist op op het vwo (en nog meer tijdens mijn studie), aan het einde van de basisschool was ik alleen maar gefrustreerd omdat we niet opschoten.
Overigens staat passend onderwijs voor je kind willen natuurlijk los van trots zijn op je kind.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:02
Het geeft zeker een voordeel als je andere soorten vakken gehad hebt. Daar leer je andere strategieën om problemen/vraagstukken aan te pakken, en hoe breder je arsenaal is, hoe makkelijker het wordt.
Tegelijk is dat iets anders dan ‘je hebt zelfs wiskunde nodig om Frans te studeren’. Ik heb zowel een beta als een taalstudie gedaan, en de taalstudie had heel goed gekund met wiskunde op havo-3 niveau. Ik vond inderdaad taalkunde als vak net ‘de wiskunde van taal’, maar dat vond ik dus ook leuk. Dan zoek je je vakken en onderzoeksonderwerpen in die hoek. Als wiskunde en wiskundig denken je totaal niet liggen, ga je toch niet die kant op in de studie.
Tegelijk: ik had mijn middelbare school Frans nou niet bepaald nodig voor mijn beta studie. Ik heb volledig eindexamen Frans gedaan, was er nog goed in ook. Maar ik betwijfel sterk of dat ooit echt invloed op mijn leven heeft gehad. Niet qua studie, en niet qua algemeen leven. Ik spreek meerdere talen vloeiend, een aantal redelijk en versta er nog een paar. Eentje minder die ik nooit gebruik (ik heb weinig met Frankrijk, ga er ook nooit op vakantie of zo) had ik denk ik niet gemist. Aan de andere kant: ik had een kennis die ‘niet zo van de talen was’. Die had dus de mavo-havo-vwo-uni route gedaan, en daardoor überhaupt veel talen nooit gehad (op mavo destijds niet gekozen, kon het daarom op havo ook niet meer kiezen enz). Dat gaf toch een aardige achterstand, omdat er in een vervolgopleiding vanuit gegaan wordt dat er een bepaalde basis wel aanwezig is, ook al heb je geen examens gedaan in een vak.
Dus: geen Frans omdat je daar echt niks mee hebt, maar wel 4 andere talen: geeft waarschijnlijk weinig problemen. Helemaal geen of heel beperkt talen omdat ‘je van de cijfers bent’: dat geeft wel kans op problemen. Omdat het dan echt een deel van je algemene ontwikkeling betreft.
Ik denk dat hetzelfde ook opgaat voor de rekenkundige kant. Een gebrek aan ruimtelijk inzicht en daardoor dramatisch slecht in geometrie, dus geen wiskunde B: niet per se een reden om geen vwo te kunnen. Zolang je normale rekenkunde/statistiek oid wel kunt. Maar helemaal niks met cijfers en abstracte denkpatronen is wel een probleem als je daarna verder gaat.
Ik ben dus ook geen voorstander van ‘alle vakken op drie/vier niveaus’ gaan geven. Dan heb je zowel binnen die opleiding als erna echt geen flauw idee meer waar je vanuit kunt gaan, en dat is gewoon niet werkbaar.
Ik ben wel voorstander van sommige dingen tot ‘net genoeg’ krijgen, al dan niet met bijles. Als mijn kind het vwo prima aan zou kunnen, maar alleen struikelt door problemen met geometrie, dan zou ik zeker bijlessen regelen om dat te halen tot het punt waarop je het mag laten vallen. Dan heb je de minimale basis, en ga je verder met alles waarop je niveau wel prima is. Als ze struikelen op álle beta vakken, dan zou ik eerder een andere opleiding proberen.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:08
Eens. Ik ben per school ( basis, middelbaar, uni) gelukkiger geworden, omdat ik steeds meer uitdaging kreeg, én steeds meer tussen gelijkgestemden terecht kwam. Ik was echt heel erg ongelukkig geworden op het vmbo. Niet omdat daar iets mis mee is, niet omdat niemand daar gelukkig van wordt, maar omdat het totaal niet bij mij paste. Het idee dat het helemaal niks uitmaakt vind ik echt bizar. Je stuurt kinderen met kader advies toch ook niet naar het gymnasium met als argument: ach, niveau maakt niks uit. Waarom is dat andersom dan ineens wel zo?__appelbloesem__ schreef: ↑14-02-2026 09:59Voor hem wellicht niet, voor andere kinderen wel. Er zijn genoeg kinderen die het vwo met twee vingers in hun neus doen, kinderen die het heel fijn vinden om te leren, en niet genoeg uitgedaagd worden op de havo.
Wat het beste bij de zoon van TO past kan ik niet zeggen, maar het is echt onzin om te doen alsof het voor kinderen allemaal niets uitmaakt. Ik bloeide juist op op het vwo (en nog meer tijdens mijn studie), aan het einde van de basisschool was ik alleen maar gefrustreerd omdat we niet opschoten.
Overigens staat passend onderwijs voor je kind willen natuurlijk los van trots zijn op je kind.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:09
Frans niet direct (nu was dat bij mij ook flink uitgekleed, dat stelde echt niet zoveel meer voor), maar Engels en Nederlands zijn zeker wel belangrijk geweest voor mijn beta studie en in mijn werk.nausicaa schreef: ↑14-02-2026 10:02
Tegelijk: ik had mijn middelbare school Frans nou niet bepaald nodig voor mijn beta studie. Ik heb volledig eindexamen Frans gedaan, was er nog goed in ook. Maar ik betwijfel sterk of dat ooit echt invloed op mijn leven heeft gehad. Niet qua studie, en niet qua algemeen leven.
zaterdag 14 februari 2026 om 10:13
Schools leren... Ik denk dat alle kinderen ( mensen) het fijn vinden om te leren, maar niet perse schools leren__appelbloesem__ schreef: ↑14-02-2026 09:59Voor hem wellicht niet, voor andere kinderen wel. Er zijn genoeg kinderen die het vwo met twee vingers in hun neus doen, kinderen die het heel fijn vinden om te leren, en niet genoeg uitgedaagd worden op de havo.
Jazeker! Ik bedoel te zeggen dat er naast de stof of het niveau nog veel meer te verhapstukken is op de middelbare school.
Dus ook al is het onderwijs niet passend op dit moment ( vwo is niet zozeer te moeilijk maar op het moment teveel (te moeilijk om te structureren)voor mijn kind. Los daarvan is hij 'gewoon' gelukkig.
Het is niet alleen niveau dat je geluk bepaalt... En als de school zegt Havo dan kan dat het passend onderwijs zijn voor dit kind....
zaterdag 14 februari 2026 om 10:16
??? Als hij Havo vwo advies krijgt dan gaat hij gewoon naar een Havo vwo klas en bij goed presteren naar vwo...nausicaa schreef: ↑14-02-2026 10:08Eens. Ik ben per school ( basis, middelbaar, uni) gelukkiger geworden, omdat ik steeds meer uitdaging kreeg, én steeds meer tussen gelijkgestemden terecht kwam. Ik was echt heel erg ongelukkig geworden op het vmbo. Niet omdat daar iets mis mee is, niet omdat niemand daar gelukkig van wordt, maar omdat het totaal niet bij mij paste. Het idee dat het helemaal niks uitmaakt vind ik echt bizar. Je stuurt kinderen met kader advies toch ook niet naar het gymnasium met als argument: ach, niveau maakt niks uit. Waarom is dat andersom dan ineens wel zo?
Hij heeft geen vwo advies, dat is het hele probleem van to...
zaterdag 14 februari 2026 om 10:57
En het probleem is dat hij op taalgebied op vwo-niveau functioneert en op rekenniveau niet.
Het is niet zo simpel om te zeggen dat havo dan het meest passend is, al werkt ons onderwijssysteem helaas wel zo.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 14 februari 2026 om 11:18
zaterdag 14 februari 2026 om 11:40
Met zo’n discrepantie krijgt hij dat hoogstwaarschijnlijk ook niet, zeker omdat er in een jaar tijd geen verbetering is geweest.
Ik zou me als ouder niet zo druk maken om dat zo gewenste vwo advies maar me afvragen hoe het kan dat er zo’n discrepantie is. Wat gaat er mis met dat rekenen en is daar wat aan te doen? Waarom heeft school niet aan de bel getrokken tijdens oudergesprekken, waarom heeft TO dat zelf niet aangekaart?
Niet omdat dat vwo advies er koste wat kost moet komen, maar omdat het opvallend is én lastig dat het verschil in niveau zo groot is waardoor elk niveau middelbaar onderwijs uitdagingen krijgt.
zaterdag 14 februari 2026 om 11:44
Is dat niet heel kortzichtig? Zo’n discrepantie en alleen maar bang zijn dat hij zich gaat vervelen op de havo?
zaterdag 14 februari 2026 om 12:53
Als het verschil zo groot is....LaFleurNoire schreef: ↑14-02-2026 11:44Is dat niet heel kortzichtig? Zo’n discrepantie en alleen maar bang zijn dat hij zich gaat vervelen op de havo?
De Havo was ook onder mijn niveau, maar op het vwo hield ik gewoon te weinig tijd over als puber. De stof was misschien te makkelijk, maar ik heb me geen moment ' verveeld' in die periode. Met gemak goede cijfers halen, is ook wel lekker...
zaterdag 14 februari 2026 om 13:14
Weet je wat pas echt niet fijn is?
6 jaar lang op je tenen moeten lopen omdat je ouders perse willen dat je naar het vwo gaat en je het wiskunde niveau daar echt niet aankan.
Ieder jaar met hangen en wurgen over gaan omdat maar een heel klein voldoendetje hebt voor wiskunde.
granny71 wijzigde dit bericht op 14-02-2026 13:21
0.54% gewijzigd
zaterdag 14 februari 2026 om 13:38
Voor jou destijds ja. En andere kinderen worden dus heel ongelukkig van alles met twee vingers in hun neus kunnen.Ceester schreef: ↑14-02-2026 12:53Als het verschil zo groot is....
De Havo was ook onder mijn niveau, maar op het vwo hield ik gewoon te weinig tijd over als puber. De stof was misschien te makkelijk, maar ik heb me geen moment ' verveeld' in die periode. Met gemak goede cijfers halen, is ook wel lekker...
Het ging mij er om dat je blijkbaar best mag vinden dat een kind misschien wel vwo zou kunnen, maar beter af is op de havo (kan zeker, ben ik het niet mee oneens). Maar dat als iemand zegt dat kind misschien gelukkiger zou zijn op het vwo met ene beetje moeite doen, dat ineens volstrekt onmogelijk is. ‘Want niveau doet er totaal niet toe’.
En dan heb ik het niet over kind van TO, maar over de opmerkingen in het algemeen.
Ik zou me als ik TO was ook vooral afvragen waar de enorme discrepantie die er lijkt te zijn vandaan komt. Want dat zou dingen wel eens lastig kunnen maken voor kind. Of dat nou vervelen op de havo is, of struikelen over wiskunde op het vwo. Ik zou dus met de leerkracht gaan zitten om te kijken of er iets is waardoor rekenen zo achterblijft en zelfs niet vooruit lijkt te gaan.
zaterdag 14 februari 2026 om 13:41
Hoe doet hij/zij het verder met rekenen, los van de IEP toets?
En je kunt toch even polsen bij de leerkracht, hoe hij/zij er tegenaan kijkt.
Ik had bij dochter ondanks voorlopig vwo-advies juist twijfel of havo niet beter voor haar was. Dat had vooral te maken met de werkhouding die ze thuis liet zien (nul inzet en interesse in haar leerwerk) en deels omdat bij de entreetoets begrijpend lezen op havo niveau was (maar totaal was het vwo). Begin groep 8 even gepolst hoe de juf erover dacht. Die vertelde dat ze nul twijfels had, dochter liet op school een uitstekende werkhouding zien, prees dochter om haar zelfstandigheid en de schooltoetsen begrijpend lezen had ze heel goed gemaakt. Dus toen maar op de juf vertrouwd en ze heeft gelijk gekregen. Geen hoogvlieger op het vwo, maar met minimale inzet er toch soepel doorheen gerold.
Maar andersom kan dus ook. Klasgenoot had perfecte Cito-score, maar geen vwo-advies.
Vanwege lage werktempo. Kind is alsnog via havo/vwo naar het vwo gegaan. Met heel veel inzet vwo gehaald, met een jaar vertraging. Maar veel offers op het gebied van sport (gestopt met teamsport) en sociaal leven.
Had juf ongelijk? In mijn ogen niet, in de ogen van ouders wel.
Anyhow, je weet niet of je kind überhaupt vwo-advies krijgt, nog los van het rekenen.
Praat gewoon met de leerkracht, hoe ziet hij/zij kind? En misschien is er een specifiek onderdeel bij rekenen waar kind moeite mee heeft. Waar prima voor te oefenen valt.
Zoon haalde in groep 7 opeens hele lage cijfers voor werkwoordspelling. Ik heb de meester om wat oefenmateriaal gevraagd om te kijken waar het mis ging. Hij kende alle regels wel, maar haalde ze door elkaar. Ik heb serieus 2 keer een half uur met hem geoefend en het liep weer als een zonnetje.
zaterdag 14 februari 2026 om 13:42
Weet je wat pas echt niet fijn is? 5 jaar lang op je hurken moeten lopen, omdat het Viva-forum denkt dat je je kind overvraagt.granny71 schreef: ↑14-02-2026 13:14Weet je wat pas echt niet fijn is?
6 jaar lang op je tenen moeten lopen omdat je ouders perse willen dat je naar het vwo gaat en je het wiskunde niveau daar echt niet aankan.
Ieder jaar met hangen en wurgen over gaan omdat maar een heel klein voldoendetje hebt voor wiskunde.
Holy crap, even simpel: taalkundig functioneert dit kind op vwo-niveau. Mss dus ook wel in manier van praten, denken en redeneren.
Maar rekenen blijft achter, dus jammer de bammer, dan moet je maar op een lager niveau gaan zitten.
Als het nou andersom was, dan was wrsch het idee van dyslexie wel geopperd en dan kun je met een matige taalscore toch naar het vwo.
Mss heeft dit kind dyscalculie?
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
zaterdag 14 februari 2026 om 13:45
En andersom is ook niet fijn. Te laag niveau, je vervelen, niet uitgedaagd worden…granny71 schreef: ↑14-02-2026 13:14Weet je wat pas echt niet fijn is?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in