Een nieuw begin.
vrijdag 13 februari 2026 om 11:33
Hallo allemaal,
Mijn vorige topic heb ik laten verwijderen i.v.m. eventuele herkenbaarheid. Ik ben nu op een veilige plek en wil dat ook graag zo houden.
Korte samenvatting: half jaar geleden heb ik een topic geopend voor advies. Ik was namelijk bang voor mijn ex en wilde alleen tips om er mee om te kunnen gaan. Door de maanden heen heb ik mij gerealiseerd dat er sprake was van huiselijk geweld en andere problematiek bij mijn ex. Inmiddels zit ik op een veilige plek.
Ik merk dat het besef nu pas begint in te dalen. Heb geen idee hoe de komende dagen/weken/maanden zullen gaan verlopen, maar vanaf nu kan het alleen maar beter worden!
Mijn vorige topic heb ik laten verwijderen i.v.m. eventuele herkenbaarheid. Ik ben nu op een veilige plek en wil dat ook graag zo houden.
Korte samenvatting: half jaar geleden heb ik een topic geopend voor advies. Ik was namelijk bang voor mijn ex en wilde alleen tips om er mee om te kunnen gaan. Door de maanden heen heb ik mij gerealiseerd dat er sprake was van huiselijk geweld en andere problematiek bij mijn ex. Inmiddels zit ik op een veilige plek.
Ik merk dat het besef nu pas begint in te dalen. Heb geen idee hoe de komende dagen/weken/maanden zullen gaan verlopen, maar vanaf nu kan het alleen maar beter worden!
zondag 22 februari 2026 om 20:29
Jullie hebben allemaal volledig gelijk hoor. Er is geverft, het laminaat ligt en bijna alle meubels zitten al in elkaar. Dus het is prima zo. Ik ga iedere dag doen wat moet, en heb ik wat extra tijd/energie/zin dan kan ik nog wat in elkaar zetten of opruimen. Heb vandaag wel al het karton in het "woongedeelte" aan de kant gezet en m'n vloerkleed uitgerold. Staat echt superleuk en heb nu gelijk een flink open stuk om uitgebreid met de katten te spelenFantasy schreef: ↑22-02-2026 00:36Ik sluit me bij bovenstaande reacties.
Even pas op de plaats. Meubels in elkaar zetten kan ook volgende week of die week daarop. De katten hebben minder last van de verhuizing dan je denkt. Prio 1 is rust in je hoofd. Dus je nieuwe telefoon in orde maken. Prio 2 is genezen van je hersenschudding. Je doet nu echt veel te veel. Je bent een sterke vrouw, absoluut, maar je neemt nu gewoon teveel hooi op je vork. Dat is niet gezond voor je lichaam, en al zeker niet voor je psyche. Denk erom, je komt uit een hele heftige periode.
Gooi alles een paar dagen (of langer) van je af. Ga uitrusten, kook wat lekkers voor jezelf, lees wat, luister naar muziek, maak een wandeling. Maar alsjeblieft, zorg er als eerste voor dat je niet meer bereikbaar bent voor mensen uit je verleden.
Wat betreft het telefoonnummer, ik kan morgen pas bellen om nog het een en ander te regelen, dus ga morgen (uiterlijk dinsdag) de laatste dingen overzetten. Zal me inderdaad een stuk meer rust geven.
Niet quoten a.u.b.
zondag 22 februari 2026 om 20:33
Heb nu inmiddels al 3,5 maand last van m'n hersenschudding. Ook vanwege de situatie met m'n ex. Ik merk gelukkig wel dat het al een stuk beter gaat nu ik weg ben bij m'n ex. Maar zal inderdaad vanaf nu weer een stapje terug moeten nemen en alleen doen wat moet. De katten gaan gelukkig inmiddels ook weer hun gang. Ga overigens dinsdag wel weer naar de bedrijfsarts toe om m'n herstel te bespreken.Lori schreef: ↑22-02-2026 09:51Eerlijk gezegd: veel dozen en halfopen kasten klinkt als cat-heaven. Volgens mij hebben die het echt prima naar hun zin hoor. Een verwaarloosde hersenschudding wil je niet, daar kan je ontzettend lang last van hebben. Echt, maak een pas op de plaats. Je hoeft aan niemand anders te denken dan jezelf, met je katten gaat het echt ok. En misschien is dat juist lastig, om alleen aan jezelf te denken, maar er zijn hier genoeg mensen die met je meeleven, je adviseren op te passen en aan jezelf te denken. Dat wordt niet voor niets gezegd.
Niet quoten a.u.b.
zondag 22 februari 2026 om 20:36
M'n ex en ik hebben geen gezamenlijke vrienden. Die vriend die mij belde heb ik volgensmij ook nooit eerder gesproken, of hooguit een keer gedag gezegt.Nadinexxx schreef: ↑22-02-2026 09:56Kan je al die gezamenlijke vrienden en mensen die je niet wil spreken, niet gewoon blokkeren? Dan heb je er toch geen last meer van. En zo snel mogelijk ander nummer. Dat lijkt me prio hebben boven kasten. Ben je inmiddels al aan het werk? Misschien ook goed om wat afleiding te hebben te midden van alles wat moet gebeuren.
Heb vorige week wel al weer wat gewerkt. Ga vanaf morgen weer echt lekker aan de slag. Nog niet fulltime natuurlijk, maar gewoon voor zo ver het gaat. Kijk er nu al naar uit
Niet quoten a.u.b.
woensdag 25 februari 2026 om 21:50
Ik merk dat het aan de ene kant relatief goed gaat, maar aan de andere kant toch ook echt niet. Merk met name dat ik weer meer last krijg van m'n hersenschudding. Heb gister het advies gekregen van de bedrijfsarts om wat minder te gaan werken weer, deze week en volgende week. En dan daarna weer langzaam verder gaan met opbouwen. Baal er flink van, maar opzich ook best logisch na alles dat de afgelopen weken is gebeurd. Merk dat ik met werk ook minder scherp ben, terwijl dat juist ontzettend belangrijk is voor m'n werk. Het beste dat ik nu kan doen is luisteren naar m'n lichaam en n'n hoofd en voldoende rust nemen. Gaat gelukkig ook relatief goed. Was vandaag wel een buur de hele dag aan het schuren, merk dat ik dat echt nog totaal niet trek in combinatie met werken.
Qua alles dat ik nog moet doen heb ik nu twee lijsten gemaakt: één lijst met alles met een hoge prioriteit en één lijst met alles dat wat later ook nog prima kan. Merk dat dat ook weer een stuk meer rust geeft in m'n hoofd. Heb nog veel te doen, maar alles kan rustig op z'n gemakje gebeuren. Het belangrijkste is dat ik goed voor mezelf blijf zorgen en voor de katten.
Heb ook nog wat goede stappen vooruit gezet. Heb vrijdag een afspraak met een psycholoog via m'n werk. Fijn dat dit al zo snel kon worden geregeld. En zie m'n leven ondanks alles best positief in. Met m'n katten gaat het goed, en met mij naar omstandigheden ook. We hebben een dak boven ons hoofd en we zijn veilig. Heb een baan en geen financiële zorgen. Merk wel dat ik ontzettend eenzaam ben, maar denk dat dit al veel langer speelt. Zeker omdat ik sinds m'n hersenschudding nog maar weinig de deur ben uitgeweest en alleen maar m'n ex en zijn familie zag. Heb vanavond weer even gekletst met m'n buurman op de gang en kennis gemaakt met een buurvrouw. Voel me gelijk weer wat beter al.
Ben trouwens ook wel verbaasd over hoe weinig ik m'n ex mis. Had Maandagavond wel even een moment dat ik hem ontzettend miste en naar oude foto's van ons samen wilde kijken. Maar toen ik mij realiseerde dat we maar heel weinig foto's van ons samen hadden en heel weinig wat leuks deden was dat gevoel ook weer redelijk snel weg. Mis wel het hebben van een maatje, iemand met wie je van alles kan delen. Maar denk dat dat gevoel van verbondenheid vanzelf wel weer goed komt als ik eenmaal wat meer sociale contacten heb. En het zal ook een hoop schelen als ik weer naar kantoor kan gaan en dan gezellig bij collega's kan zitten weer.
Wil overigens ook heel bewust vanaf nu echt iedere dag momenten in gaan plannen dat ik naar buiten ga en tenminste één andere persoon spreek. Al is het maar gedag zeggen tegen iemand op straat. Wil absoluut niet eenzaam en alleen wegkwijnen in m'n huis. Heb nog een heel leven voor me en ga daar zeker iets moois van maken.
Niet quoten a.u.b.
Qua alles dat ik nog moet doen heb ik nu twee lijsten gemaakt: één lijst met alles met een hoge prioriteit en één lijst met alles dat wat later ook nog prima kan. Merk dat dat ook weer een stuk meer rust geeft in m'n hoofd. Heb nog veel te doen, maar alles kan rustig op z'n gemakje gebeuren. Het belangrijkste is dat ik goed voor mezelf blijf zorgen en voor de katten.
Heb ook nog wat goede stappen vooruit gezet. Heb vrijdag een afspraak met een psycholoog via m'n werk. Fijn dat dit al zo snel kon worden geregeld. En zie m'n leven ondanks alles best positief in. Met m'n katten gaat het goed, en met mij naar omstandigheden ook. We hebben een dak boven ons hoofd en we zijn veilig. Heb een baan en geen financiële zorgen. Merk wel dat ik ontzettend eenzaam ben, maar denk dat dit al veel langer speelt. Zeker omdat ik sinds m'n hersenschudding nog maar weinig de deur ben uitgeweest en alleen maar m'n ex en zijn familie zag. Heb vanavond weer even gekletst met m'n buurman op de gang en kennis gemaakt met een buurvrouw. Voel me gelijk weer wat beter al.
Ben trouwens ook wel verbaasd over hoe weinig ik m'n ex mis. Had Maandagavond wel even een moment dat ik hem ontzettend miste en naar oude foto's van ons samen wilde kijken. Maar toen ik mij realiseerde dat we maar heel weinig foto's van ons samen hadden en heel weinig wat leuks deden was dat gevoel ook weer redelijk snel weg. Mis wel het hebben van een maatje, iemand met wie je van alles kan delen. Maar denk dat dat gevoel van verbondenheid vanzelf wel weer goed komt als ik eenmaal wat meer sociale contacten heb. En het zal ook een hoop schelen als ik weer naar kantoor kan gaan en dan gezellig bij collega's kan zitten weer.
Wil overigens ook heel bewust vanaf nu echt iedere dag momenten in gaan plannen dat ik naar buiten ga en tenminste één andere persoon spreek. Al is het maar gedag zeggen tegen iemand op straat. Wil absoluut niet eenzaam en alleen wegkwijnen in m'n huis. Heb nog een heel leven voor me en ga daar zeker iets moois van maken.
Niet quoten a.u.b.
woensdag 25 februari 2026 om 22:09
Dat zijn goede berichten TO, langzaam maar zeker ben je je plek aan het vinden.
Maar... ben je bang dat je eenzaam wordt als je niet iedere dag iemand spreekt? Niet naar bedoeld hoor, maar het is wel fijn als je je prettig in je vel en in je huis voelt, ook als er een dag voorbij gaat zonder dat je buiten komt.
Maar... ben je bang dat je eenzaam wordt als je niet iedere dag iemand spreekt? Niet naar bedoeld hoor, maar het is wel fijn als je je prettig in je vel en in je huis voelt, ook als er een dag voorbij gaat zonder dat je buiten komt.
Delulu
woensdag 25 februari 2026 om 22:22
Ik herken wel wat je zegt over eenzaamheid. Ik heb lang thuis gezeten met een hersenaandoening, en merkte dat ik zo iemand begon te worden die de rij bij de supermarkt op stond te houden met praatjes bij de cassière en de pakketbode aan de praat hield
Ik was bij mij uiteindelijk niet echt eenzaamheid, maar gewoon een reactie op het feit dat je ineens veel minder contact hebt dan anders, wanneer je volop aan het werk bent.
Jij mist nu deels je collega's, en je hebt niemand meer in huis waar je contact mee hebt, dat is gewoon een verschil. Ik denk dat je je niet zo zorgen hoeft te maken over wegkwijnen, dit is gewoon wennen en dan horen niet zo leuke gevoelens er bij. Komt echt goed, goed dat je zoekt naar kleine leuke momenten.
Jij mist nu deels je collega's, en je hebt niemand meer in huis waar je contact mee hebt, dat is gewoon een verschil. Ik denk dat je je niet zo zorgen hoeft te maken over wegkwijnen, dit is gewoon wennen en dan horen niet zo leuke gevoelens er bij. Komt echt goed, goed dat je zoekt naar kleine leuke momenten.
Tjezus, wat vals
maandag 2 maart 2026 om 14:41
Het is sinds vrijdag behoorlijk bergafwaarts gegaan helaas. Het is de combinatie van de weken hiervoor teveel hebben gedaan qua klussen en regelen, alles wat ik nu aan m'n hoofd heb en inmiddels ook al het geklus van de buren. Woonde de eerste anderhalve week hier bijna helemaal alleen. Maar afgelopen dagen was er heel de dag door steeds een buur aan het schuren, bovenbuur is sinds vanochtend al flink aan het klussen. Er wordt ook regelmatig 's avonds laat nog geklust. Qua wat ik kon doen zit ik weer op het niveau van anderhalve maand geleden. Heb vandaag bijvoorbeeld pas 1,5 uur kunnen werken terwijl ik in de week voor ik wegging bij m'n ex op zo'n 4,5u per dag zat. En heb natuurlijk nog best wat dingen te doen, op werk binnenkort een drukke periode gaat beginnen en ik er nu wat betreft het huishouden en koken er nu natuurlijk helemaal alleen voor sta. Al voegde m'n ex ook veel extra gedoe, spanning en angst toe, dus onderaan de streep is het zonder hem juist makkelijker.
Heb overigens wel een lijst gemaakt met prioriteiten hoor. Waaronder dus eerst goed voor de katten en mezelf zorgen. En ook onderscheid gemaakt tussen wat nu moet en wat later ool nog kan. De plinten kan ik bijvoorbeeld ook prima pas in de zomer doen.
Baal er wel flink van, want had bijvoorbeeld voor dit weekend op de planning staan om in m'n eentje even wat leuks te gaan doen buiten de deur en m'n kledingkast af te maken. Merk ook dat ik me zo schuldig voel naar m'n katten toe. Qua praktische dingen zorg ik gelukkig nog goed voor ze, ookal kost het ontzettend veel moeite. Maar het lukt door de duizeligheid steeds gewoon niet om met ze te spelen en te knuffelen. Gelukkig komen ze wel af en toe naar mij toe en ligt m'n ene kat graag gezellig naast me op bed.
Probeer wel te blijven focussen op wat er wél goed gaat. Heb een eerste gesprek met de psycholoog gehad, m'n bank wordt over anderhalve week geleverd en heb eindelijk alle bedeltjes die ik van m'n ex en z'n familie door de jaren heen heb gekregen van m'n armband afgehaald. En ook de kleine momenten, als m'n katten bijvoorbeeld heel lief samen op de kast liggen te slapen. Kan daar zo van genieten. Weet ook zeker dat het allemaal goed komt en dat ik er over een paar maanden er een stuk beter bij zal zitten.
Ik ga denk ik morgenochtend bellen naar de huisarts voor een afspraak. Kijken wat voor advies de huisarts nog heeft en wat de verdere mogelijkheden zijn. Want loop nu al 3,5 maand rond met die hersenschudding en maak me er toch best zorgen over.
Niet quoten a.u.b.
Baal er wel flink van, want had bijvoorbeeld voor dit weekend op de planning staan om in m'n eentje even wat leuks te gaan doen buiten de deur en m'n kledingkast af te maken. Merk ook dat ik me zo schuldig voel naar m'n katten toe. Qua praktische dingen zorg ik gelukkig nog goed voor ze, ookal kost het ontzettend veel moeite. Maar het lukt door de duizeligheid steeds gewoon niet om met ze te spelen en te knuffelen. Gelukkig komen ze wel af en toe naar mij toe en ligt m'n ene kat graag gezellig naast me op bed.
Probeer wel te blijven focussen op wat er wél goed gaat. Heb een eerste gesprek met de psycholoog gehad, m'n bank wordt over anderhalve week geleverd en heb eindelijk alle bedeltjes die ik van m'n ex en z'n familie door de jaren heen heb gekregen van m'n armband afgehaald. En ook de kleine momenten, als m'n katten bijvoorbeeld heel lief samen op de kast liggen te slapen. Kan daar zo van genieten. Weet ook zeker dat het allemaal goed komt en dat ik er over een paar maanden er een stuk beter bij zal zitten.
Ik ga denk ik morgenochtend bellen naar de huisarts voor een afspraak. Kijken wat voor advies de huisarts nog heeft en wat de verdere mogelijkheden zijn. Want loop nu al 3,5 maand rond met die hersenschudding en maak me er toch best zorgen over.
Niet quoten a.u.b.
maandag 2 maart 2026 om 15:35
Hé wat balen voor je. Je klinkt sterk hoor, al voel je dat fysiek nu misschien niet. Je zorgt juist goed voor jezelf. Jouw katten zijn vast graag bij je, je zou het vast aan ze merken als zij niet goed in hun vel zitten.
Je stelt je prioriteiten en dat is wat nu belangrijk is. Top dat je een afspraak bij de huisarts hebt gemaakt.
Je stelt je prioriteiten en dat is wat nu belangrijk is. Top dat je een afspraak bij de huisarts hebt gemaakt.
dinsdag 3 maart 2026 om 11:56
Lees je eens in in PCS, geloof me, dat wil je niet.
Het is belangrijk om de balans tussen actief zijn en rust te vinden. Op je bed in het donker liggen is bijvoorbeeld niet nodig (werd vroeger geadviseerd), maar het vermijden van beeldschermen of het geluid van machines bijvoorbeeld wel.
Zoek, samen met de bedrijfsarts, wat voor jou werkt.
En ik kan me ook voorstellen dat nu alle spanning van de afgelopen maanden er uit komt. Ik hoop dat de therapie je er goed bij kan ondersteunen.
Een activiteitenprogramma voor de katten hoeft niet met actieve betrokkenheid van jou. Een paar dozen, tunnel, wat speeltjes knutselen etc is ook prima.
Het is belangrijk om de balans tussen actief zijn en rust te vinden. Op je bed in het donker liggen is bijvoorbeeld niet nodig (werd vroeger geadviseerd), maar het vermijden van beeldschermen of het geluid van machines bijvoorbeeld wel.
En ik kan me ook voorstellen dat nu alle spanning van de afgelopen maanden er uit komt. Ik hoop dat de therapie je er goed bij kan ondersteunen.
Een activiteitenprogramma voor de katten hoeft niet met actieve betrokkenheid van jou. Een paar dozen, tunnel, wat speeltjes knutselen etc is ook prima.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:04
Ik heb gister met m'n werkgever gesproken. Ik hoef mij niet te houden aan het aantal uren wat de bedrijfsarts heeft aangeraden. Stel dat het maar een half uur lukt op een dag, dan is dat ook helemaal prima. Zolang het maar goed gaat met mij. Werkgever is ook aan het kijken naar ondersteuning van een collega voor de drukke periode die er aankomt. En heb daarnet met een collega afgesproken dat ik wat taken van mij afschuif. Haal uit de momenten dat het werken wel lukt er gelukkig wel heel veel plezier en energie uit. Dus wat betreft werk zit het goed voor nu.
Niet quoten a.u.b.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:14
Had me inderdaad ook al ingelezen over PCS, dat lijkt me zo ontzettend naar. Ben vanochtend bij de huisarts geweest, en ben doorverwezen voor ergotherapie. Kan daarmee hopelijk binnen twee weken al mee beginnen. En doe voor nu een stuk rustiger aan. Iedere dag wel de zaken die echt moeten (zoals de kattenbak scheppen bijvoorbeeld), afgewisseld met wat ik die dag kan/wil doen en even rustig op bed liggen als het even niet meer gaat.Nyx• schreef: ↑03-03-2026 11:56Lees je eens in in PCS, geloof me, dat wil je niet.
Over de katten heb je overigens wel gelijk hoor. Ze vermaakten zich ook altijd prima als ex en ik allebei de hele dag niet thuis waren. En ze hebben zat speeltjes en leuke plekjes om zichzelf te vermaken en ze hebben elkaar natuurlijk. En als ze wel echt even wat aandacht van me willen, dan hebben ze me zo gevonden. Dat is het grote voordeel van een studio appartement
Niet quoten a.u.b.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:16
Dan ben je al (veel) te ver gegaan.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:20
Het komt overigens sowieso ook allemaal wel weer goed hoor. De huisarts gaf aan dat het natuurlijk lastig is om een inschatting te maken, maar dat de kans groot is dat het aan het begin van de zomer weer goed of op z'n minst een stuk beter gaat. En het scheelt ook al een hoop dat ik op dit moment helemaal geen last heb van m'n PTSS. Ook al een grote overwinning op zichzelf
Heb wel ook ontzettend veel geluk dat m'n werkgever zo meedenkend is. En het scheelt qua klussen en meubels in elkaar zetten natuurlijk ook een hoop dat ik een studio appartement heb. Het is vooral balen dat ik nu tijdelijk weer even een stap terug moet doen. Maar uiteindelijk zijn die paar maanden op een heel leven ook niets natuurlijk. Ga mij nu vooral focussen op het herstel van m'n hersenschudding, en de rest komt allemaal later wel.
Niet quoten a.u.b.
Heb wel ook ontzettend veel geluk dat m'n werkgever zo meedenkend is. En het scheelt qua klussen en meubels in elkaar zetten natuurlijk ook een hoop dat ik een studio appartement heb. Het is vooral balen dat ik nu tijdelijk weer even een stap terug moet doen. Maar uiteindelijk zijn die paar maanden op een heel leven ook niets natuurlijk. Ga mij nu vooral focussen op het herstel van m'n hersenschudding, en de rest komt allemaal later wel.
Niet quoten a.u.b.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:24
Ik heb het er vanochtend over gehad met de huisarts. Zij gaf aan dat als ik weer duizelig wordt etc., om dan even weer op bed te gaan liggen en daarmee steeds beter de inschatting te maken van wat wel en niet goed gaat. Maar bepaalde zaken moeten nou eenmaal gebeuren. Wordt sinds dit weekend bijvoorbeeld al duizelig als ik de kattenbak schep. Voorheen deed m'n ex dat, en nu moet ik dat natuurlijk zelf doen. Zeker geen ideale situatie, maar ik zie voor nu ook geen andere opties even.
Niet quoten a.u.b.
dinsdag 3 maart 2026 om 14:45
Als je duizeling wordt van de kattenbak scheppen houdt het in dat je daarvoor al teveel hebt gedaan/teveel prikkels hebt gehad.
Ik hoop dat de ergotherapeut snel plek heeft, ervaring heft met langdurige hersenschudding en je betere adviezen geeft.
Vraag of deze ook een keer bij jou thuis mee kan kijken.
Ik hoop dat de ergotherapeut snel plek heeft, ervaring heft met langdurige hersenschudding en je betere adviezen geeft.
Vraag of deze ook een keer bij jou thuis mee kan kijken.
maandag 9 maart 2026 om 11:17
Hoi Lamaatje,
Heb je al fijne oordopjes om het geluid van klussende buren buiten te kunnen sluiten? Ik had zelf een tijd lang luidruchtige buren, en werd daar ontzettend overprikkeld van. Heb toen de slaapoordopjes van Alpine gehaald, die waren al zoveel beter dan van die waxbolletjes of schuimoordopjes van de drogist.
Overdag droeg ik vaak noise cancelling headphones met een rustig muziekje op.
Ik hoop dat het lukt goed voor jezelf te zorgen! Je katten hebben het sowieso heel goed, daar maak ik me weinig zorgen over
Heb je al fijne oordopjes om het geluid van klussende buren buiten te kunnen sluiten? Ik had zelf een tijd lang luidruchtige buren, en werd daar ontzettend overprikkeld van. Heb toen de slaapoordopjes van Alpine gehaald, die waren al zoveel beter dan van die waxbolletjes of schuimoordopjes van de drogist.
Overdag droeg ik vaak noise cancelling headphones met een rustig muziekje op.
Ik hoop dat het lukt goed voor jezelf te zorgen! Je katten hebben het sowieso heel goed, daar maak ik me weinig zorgen over
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in