Is dit normaal in een vriendschap?

18-04-2026 20:12 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede-forummers,

Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.

Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.

Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.

Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
18-04-2026 21:41
En hoe is het met jou? Ben je met iemand samen?
Ja, al jaren met Josefine.
Dan zeg je inderdaad 'o, leuk' en niet 'dat respecteer ik'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik in deze situatie aan mijn man uit zou leggen waarom dit voor mij niet prettig voelt. Dat ik er geen goed gevoel bij heb, en ook uitleggen waarom.
Hoe hij daar verder op reageert, zou voor mij belangrijk zijn. Ik weet het, ik kan hem niet verbieden om met haar om te gaan. Maar het is een oude bekende, die hij pas sinds kort wat vaker gezien heeft. Ze zijn geen bloedbroeders of long lost besties of zo. Ik zou dus eigenlijk wel verwachten dat mijn man dan zou zeggen: ik wil jou geen rotgevoel geven, zeker niet nu we hard aan de relatie aan het timmeren zijn. Ik begrijp je standpunt, en ik zal het op een laag pitje zeggen danwel afronden.
Ik zou oprecht heel erg teleurgesteld zijn in mijn man als hij schijt heeft aan mijn gevoel en gewoon op dezelfde voet doorgaat.
Dat zal, verwacht ik, geen populaire mening zijn hier, maar dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ís hij goedgelovig of komt dit hem nu vooral goed uit?

Dit kan echt mijn denkwijze zijn, maar ik vind vooral de film bijzonder. Ik zou nooit met vrienden afspreken om samen een film te kijken, vooral niet als de intentie is om - zo begon het althans - bij te praten. Met vrienden doe je iets waarbij je kan praten of je doet iets leuks samen. Maar in stilte naast elkaar zitten en een film kijken? Doen volwassenen dat echt? Dat lijkt mij dan weer een mooie aanzet voor intimiteit.
Zoals gezegd kan dit echt bij mij liggen.

Heeft hij het contact met haar verminderd toen jij aangaf dat je het van 0 naar 100 vond gaan? Dat zou wel een gepaste reactie zijn, vind ik dan toch...
Alle reacties Link kopieren Quote
josine31 schreef:
18-04-2026 20:45
Nou dat inderdaad. Toen hij erover vertelde zei ik dat het eerste wat dan bij mij opkomt 'goh romantisch' is. Hij zegt dan dat hij tijdens de wandeling al bedacht dat hij dat ook graag weer met mij wilde doen.
Daarom ook dat ik hem wel vertrouw, maar zijn naïeve houding is zo frustrerend.Het lukt hem niet om zich in mijn emotie te verplaatsen, hij ziet alleen de feiten.

Ik kijk er anders naar. Wat jij naïef noemt, vind ik egoïstisch, berekenend en weinig empatisch.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is wel iemand naïef, maar hij is het niet hoor.
18,3 km ten ZW van Zelhem (hemelsbreed)
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijdje geleden kreeg ik van sommigen best veel kritiek omdat ik een diepe vriendschap heb met mijn ex-man.

Maar. Als ik een nieuwe relatie zou krijgen en ex zou zeggen "ik respecteer dat je nu een relatie hebt", dan zouden bij mij alle alarmbellen afgaan. Want ik kan zo'n zinnetje niet anders uitleggen dan "ik wil eigenlijk met je het bed induiken, maar omdat je een relatie hebt, wacht ik tot jij het initiatief neemt".

TO, ik begrijp uit jouw posts dat jouw man een naieve goedzak is. Maar hij is toch niet van gisteren? Jullie zijn notabene in relatietherapie. Hij snapt toch wel dat het bij jou op z'n minst vreemd moet overkomen dat hij met iemand die hij nauwelijks kent, over jullie relatie praat? Met haar een film gaat kijken bij haar thuis, en pikt dat zij zegt dat ze zijn relatie "respecteert".

Eerlijk gezegd denk ik dat je man minder naief is als hij zich naar jou toe, voordoet.

Die vrouw uitnodigen zou ik persoonlijk niet doen, want waarom? Het is zijn vriendschap, en zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jij geen reden hebt tot achterdocht.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
18-04-2026 22:45
Er is wel iemand naïef, maar hij is het niet hoor.
Ja dit!
Luister naar je onderbuikgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie relatie zitten zwaar weer en hij bespreekt met een oude bekende zijn hele privéleven. Dat zou ik al niet kunnen waarderen of het nu een man of een vrouw is. Maar dit ivm het geslacht, de uitjes die ze doen en de uitspraak dat ze zijn relatie respecteert daar krijg ik toch wel een naar gevoel bij.

Ik vind een strandwandeling of samen film kijken thuis best romantisch. Daarnaast een film kijken is nu niet echt een afspraak zodat je lekker kan bijkletsen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow toevallig dat ik dit lees.

Laatst heeft een mannelijke collega mij een zelfde soort verhaal verteld en vroeg mijn mening hierover. Ik heb eerlijk gezegd dat ik het ook niet tof zal vinden als mijn vriend dit zal doen.

Deze man was zich iig van geen kwaad bewust en zag het als; we vertrouwen elkaar toch? En de vrouw mag er ook best bij zijn. Ze waren elkaar tegen gekomen in een winkelcentrum en raakten op die manier aan de praat, maar naar mijn weten hebben ze toen niet afgesproken.

Mannen kunnen hier weer anders over denken dan vrouwen.

Ik snap je gevoel hierin TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Edda schreef:
18-04-2026 21:04
Dat vind ik een rare woordkeuze, hoor. Ik heb nog nooit tegen een vriend/vriendin gezegd:"Ik respecteer je relatie." Is toch raar?
Dat is idd zeer raar.

'Mijn man en ik zijn al heel lang bij elkaar' en dan 'zij weet van onze relatie' dat rijmt toch ook niet?
Of zijn jullie niet getrouwd en latten jullie?

Niet slim van jouw man om deze dingen te gaan doen met een 'oude kennis die hij toevallig tegenkomt' tijdens een relatiecrisis.
Hij doet dus met haar allerlei leuke dingen en met jou niet maar zou dat wel graag met jou doen? Waarom niet? Omdat jij dat niet wil?
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
18-04-2026 21:12
Eens. Dit klinkt voor mij als: ze heeft al gevist naar een date, hij heeft gezegd dat hij niet single is. Dat zou vooraf gaan aan een "ik respecteer je relatie ".

Enfin, to, mij zou het ook niet lekker zitten. Nog los van man/vrouw vriendschap in het algemeen, klinkt dit veel te intiem. Nu al. Een strandwandeling, thuis films kijken, zijn relatieperikelen bespreken....Nee, dat zou ik niet waarderen.
Dit kan heel erg snel een verkeerde kant op gaan.

Verkeerd is ook maar subjectief. Misschien hebben die man en die nieuwe vrouw dan wel elkaars soulmate gevonden en leven ze nog lang en gelukkig.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat ik door al mijn vriendinnen met scheve ogen aangekeken zou worden als ik met hun man een strandwandeling zou maken en dan met z’n tweeën thuis een film zou kijken. Heel raar gedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cuberdon schreef:
18-04-2026 22:00
Ís hij goedgelovig of komt dit hem nu vooral goed uit?

Dit kan echt mijn denkwijze zijn, maar ik vind vooral de film bijzonder. Ik zou nooit met vrienden afspreken om samen een film te kijken, vooral niet als de intentie is om - zo begon het althans - bij te praten. Met vrienden doe je iets waarbij je kan praten of je doet iets leuks samen. Maar in stilte naast elkaar zitten en een film kijken? Doen volwassenen dat echt? Dat lijkt mij dan weer een mooie aanzet voor intimiteit.
Zoals gezegd kan dit echt bij mij liggen.

Heeft hij het contact met haar verminderd toen jij aangaf dat je het van 0 naar 100 vond gaan? Dat zou wel een gepaste reactie zijn, vind ik dan toch...

Dit ligt echt bij jou. Je kunt prima vooraf of nog beter na de film uitgebreid kletsen en de film nabespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
18-04-2026 22:45
Er is wel iemand naïef, maar hij is het niet hoor.
Dit.

Nog even en het zijn soulmates.
Want ja, zij begrijpt hem zo goed :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
josine31 schreef:
18-04-2026 20:45
Nou dat inderdaad. Toen hij erover vertelde zei ik dat het eerste wat dan bij mij opkomt 'goh romantisch' is. Hij zegt dan dat hij tijdens de wandeling al bedacht dat hij dat ook graag weer met mij wilde doen.
Daarom ook dat ik hem wel vertrouw, maar zijn naïeve houding is zo frustrerend. Het lukt hem niet om zich in mijn emotie te verplaatsen, hij ziet alleen de feiten.
En doen jullie ook meer leuke dingen nu? Ik snap niet dat je hem van te voren afschilderd als een soort slachtoffer' voor je het weet heeft hij zomaar een tong in zijn mond waar hij door wordt overvallen? Is dat al vaker gebeurd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oei, hier zou ik ook een onderbuikgevoel van krijgen. Wat rot dit.

Nu sta ik sowieso niet heel erg te springen om binnen een relatie nieuwe vriendschappen te beginnen met het andere geslacht. Maar zeker op het moment dat je relatie niet helemaal lekker gaat, lijkt me dit niet handig.

Zelf zou ik liever hebben dat mijn partner af en toe het bed met een ander deelt dan dan ze samen hun diepe zielenroerselen delen.
Ik zou ook jaloers worden van strandwandelen en een film kijken samen.

In theorie zou alles moeten kunnen, vind ik. Prachtig als je elkaar de wereld kunt gunnen.
Maar in de praktijk denk ik dat een vriendschap makkelijk kan overgaan in verliefdheid/een relatie, en dat dat eenvoudig te voorkomen is door het niet op te zoeken.

Ik vind eigenlijk dat hij zich zou moeten afvragen of het geluk van de nieuwe vriendschap opweegt tegen het gevoel dat het jou geeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
18-04-2026 21:51
Ik denk dat ik in deze situatie aan mijn man uit zou leggen waarom dit voor mij niet prettig voelt. Dat ik er geen goed gevoel bij heb, en ook uitleggen waarom.
Hoe hij daar verder op reageert, zou voor mij belangrijk zijn. Ik weet het, ik kan hem niet verbieden om met haar om te gaan. Maar het is een oude bekende, die hij pas sinds kort wat vaker gezien heeft. Ze zijn geen bloedbroeders of long lost besties of zo. Ik zou dus eigenlijk wel verwachten dat mijn man dan zou zeggen: ik wil jou geen rotgevoel geven, zeker niet nu we hard aan de relatie aan het timmeren zijn. Ik begrijp je standpunt, en ik zal het op een laag pitje zeggen danwel afronden.
Ik zou oprecht heel erg teleurgesteld zijn in mijn man als hij schijt heeft aan mijn gevoel en gewoon op dezelfde voet doorgaat.
Dat zal, verwacht ik, geen populaire mening zijn hier, maar dat vind ik.
Ja, dit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoedoedegeda schreef:
19-04-2026 00:10
Oei, hier zou ik ook een onderbuikgevoel van krijgen. Wat rot dit.

Nu sta ik sowieso niet heel erg te springen om binnen een relatie nieuwe vriendschappen te beginnen met het andere geslacht. Maar zeker op het moment dat je relatie niet helemaal lekker gaat, lijkt me dit niet handig.

Zelf zou ik liever hebben dat mijn partner af en toe het bed met een ander deelt dan dan ze samen hun diepe zielenroerselen delen.
Ik zou ook jaloers worden van strandwandelen en een film kijken samen.

In theorie zou alles moeten kunnen, vind ik. Prachtig als je elkaar de wereld kunt gunnen.
Maar in de praktijk denk ik dat een vriendschap makkelijk kan overgaan in verliefdheid/een relatie, en dat dat eenvoudig te voorkomen is door het niet op te zoeken.

Ik vind eigenlijk dat hij zich zou moeten afvragen of het geluk van de nieuwe vriendschap opweegt tegen het gevoel dat het jou geeft.

Dan ben je behoorlijk achterdochtig naar je partner toe.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 00:34
Dan ben je behoorlijk achterdochtig naar je partner toe.
Misschien wel. Of gewoon realistisch. Ik heb het zelf meegemaakt en ook om me heen gebeurt het. De lijn tussen vriendschap en liefde is vaak dun, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoedoedegeda schreef:
19-04-2026 01:12
Misschien wel. Of gewoon realistisch. Ik heb het zelf meegemaakt en ook om me heen gebeurt het. De lijn tussen vriendschap en liefde is vaak dun, denk ik.
Maar dan is je relatie toch helemaal niet stevig? Als er een willekeurige vrouw langskomt waar man vrienden mee wordt en er gelijk een situatie ontstaat waarin man vreemd kan gaan. Als hij zijn lul niet in zijn broek kan houden alleen maar omdat hij vriendschappelijk met een vrouw omgaat, zegt dat alles over die man lijkt me. Als hij echt van je houdt dan laat hij het wel uit zijn hoofd.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 02:39
Maar dan is je relatie toch helemaal niet stevig? Als er een willekeurige vrouw langskomt waar man vrienden mee wordt en er gelijk een situatie ontstaat waarin man vreemd kan gaan. Als hij zijn lul niet in zijn broek kan houden alleen maar omdat hij vriendschappelijk met een vrouw omgaat, zegt dat alles over die man lijkt me. Als hij echt van je houdt dan laat hij het wel uit zijn hoofd.
Bwah, iets met magnetisme en "het is zo leuk en ongedwongen met haar".
Dat begint dus bij praten, gaat vervolgens naar het strand ("moeten we ook nog een keer samen doen", alleen komt het er dus in de praktijk niet van want hij neemt geen enkel initatief om er effectief zijn agenda bij te nemen) en dat eindigt bij een film bij haar thuis en in bed.

Ik heb het zelf dus ook niet zo met van die "ubergezellige" man-vrouw-vriendschappen. Komt vroeg of laat zowat altijd gedonder van omdat één van beide partijen toch - eventueel pas na een tijdje - meer wil.
En deze begint dus al vanaf de start met "ik respecteer je relatie" :-). Dat is voor mij toch echt zo'n beetje de versie "als je vrij was draaide ik je vanavond nog mijn bed in". Nu moet ze dus gewoon wat extra moeite en strandwandelingen doen. En verhalen aanhoren over zijn instabiele relatie met relatie-therapie.

En ja, een zekere naiviteit van hem wil ik nog best geloven.
Maar benieuwd wat daar na de 7de strandwandeling of de 5de film bij haar op de bank nog van over is.


Ik zou overigens ook wel benieuwd zijn welke films ze samen kijken.
De laatste Star Wars-film? Of één of andere love-blockbuster waarbij ze half in elkaars armen liggen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 00:34
Dan ben je behoorlijk achterdochtig naar je partner toe.
Muah. Ik ben helemaal niet achterdochtig naar mijn partner toe en ik heb totaal geen moeite met zijn bestaande vriendinnen, maar als hij nu een vrouw tegen zou komen die hij zó leuk vindt dat hij er één op één leuke dingen mee wil doen... Ik zou niet staan te springen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zouden bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen.

Mijn man en ik hebben beide geen vrienden van het andere geslacht. En al dat wel zo zou zijn vanaf het begin van onze relatie, was dat iets geweest wat ik had moeten accepteren.
Maar als hij nu ineens een vrouw tegen zou komen van vroeger, en daarmee een vriendschapsrelatie zou willen opbouwen, terwijl onze relatie in zwaar weer zit, zou ik dat niet accepteren.
Dan had hij het lekker met haar mogen uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
19-04-2026 04:36
Ik zou overigens ook wel benieuwd zijn welke films ze samen kijken.
De laatste Star Wars-film? Of één of andere love-blockbuster waarbij ze half in elkaars armen liggen?
Ik vroeg me ook af welke film ze gekeken hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Edda schreef:
19-04-2026 07:29
Ik vroeg me ook af welke film ze gekeken hebben.
Hopelijk niet the notebook…
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 02:39
Maar dan is je relatie toch helemaal niet stevig? Als er een willekeurige vrouw langskomt waar man vrienden mee wordt en er gelijk een situatie ontstaat waarin man vreemd kan gaan. Als hij zijn lul niet in zijn broek kan houden alleen maar omdat hij vriendschappelijk met een vrouw omgaat, zegt dat alles over die man lijkt me. Als hij echt van je houdt dan laat hij het wel uit zijn hoofd.
Op dit moment is de relatie van TO ook niet stevig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven