Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Geef het gewoon even de tijd. Kan best dat je broer er ook oké mee is, hij leest als een lieve man en hij weet ook van de band tussen jou en schoonzus neem ik aan.
Het is zoals het is
lin20 schreef:
10-05-2026 14:12
Had je door dat het niet lekker liep tussen die twee?

Je zegt dat ze JOU niet heeft bedrogen, toch zou ik me denk ik ook ergens bedrogen voelen als ik in jouw schoenen stond.
Verliefd worden op iemand anders kan. De verkeerde keuze maken en iets met die verliefd doen...hmmmm kan in uitzonderlijke gevallen.
Maar acht (!!) jaar lang... Dan weet je gewoon dat de kans dat je iemand compleet de vernieling in helpt met je gedrag erg groot is en neem je dat dus blijkbaar op de koop toe.
Inderdaad, dan zat de liefde voor die persoon toch niet zo diep. Ik zou me dan ook continu afvragen hoe diep de liefde voor mij als vriendin zou zijn. Hoe nauw neemt ze het met eerlijkheid naar mij toe. Dat zou altijd in mijn hoofd mee spelen en daar zou dus geen normale vriendschap meer bij mogelijk zijn.
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 14:10
Het zou mij benieuwen wat haar redenen zijn om zolang te zwijgen. Als jouw broer niks per ongeluk had ontdekt was zij nu nog steeds haar andere relatie aan het verzwijgen geweest? Wat verzwijgt ze nog meer? Waarover neemt ze jou nog meer niet in vertrouwen?

Bedoel, gezien je andere topics begrijp ik dat zij voor jou kan aanvoelen als een reddingsboei, heel logisch allemaal dat je die graag vast blijft houden. Andersom lijkt het er echter op dat de vriendschap met jou voor haar van weinig betekenis is gezien ze zaken die haar aan het hart gaan voor jou verzwijgt.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik had het veel naarder van haar gevonden als ze het aan TO verteld had, want dan had ze er iets mee gemoeten richting haar broer. Juist aardig om dat bij haar weg te houden
Het is zoals het is
kaatje125 schreef:
10-05-2026 14:13
Het is idd meer dan vreemdgaan, het is een dubbel leven erop na houden. Iedereen stelselmatig voorliegen.. Acht jaar (!) dag in dag uit.. Elke dag jouw broer maar ook jou.. Al zie je dat anders, toch is het zo dat ze jou niet kon of wou vertrouwen. Dus ja het is meer dan vreemdgaan ja.
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Ik zou me op dit moment eerst vooral zorgen maken om de mentale gesteldheid van mijn broer.
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 14:10
Het zou mij benieuwen wat haar redenen zijn om zolang te zwijgen. Als jouw broer niks per ongeluk had ontdekt was zij nu nog steeds haar andere relatie aan het verzwijgen geweest? Wat verzwijgt ze nog meer? Waarover neemt ze jou nog meer niet in vertrouwen?

Bedoel, gezien je andere topics begrijp ik dat zij voor jou kan aanvoelen als een reddingsboei, heel logisch allemaal dat je die graag vast blijft houden. Andersom lijkt het er echter op dat de vriendschap met jou voor haar van weinig betekenis is gezien ze zaken die haar aan het hart gaan voor jou verzwijgt.
Voor mij voelt het volledig logisch dat als ze het niet met mijn broer heeft gedeeld, ze het ook niet met mij deelt.

Het voelt niet logisch dat ze het niet met mijn broer heeft gedeeld. Dat is kwalijk. Maar het niet met mij delen heeft daar niets mee te maken.

Wel probeer ik me voor te stellen wat ik er van zou vinden als mijn broer nog contact zou houden met mijn man als dit mij zou gebeuren.

Ik geloof dat ik dat wel zou begrijpen, zo lang hij ons maar niet samen zou uitnodigen. Maar dat is hypothetisch. Misschien zou ik me wel bedonderd voelen.

En dát gun ik mijn broer dan weer niet, dat hij zich ook nog door mij bedonderd zou voelen.
Youk79 schreef:
10-05-2026 14:17
Daar ben ik het niet mee eens. Ik had het veel naarder van haar gevonden als ze het aan TO verteld had, want dan had ze er iets mee gemoeten richting haar broer. Juist aardig om dat bij haar weg te houden

Klopt, het was juist aardig van de schoonzus geweest om haar eigen man in vertrouwen te nemen over haar gevoel ipv dit te (blijven) verzwijgen inderdaad. Nog steeds nieuwsgierig naar haar redenen voor het verzwijgen dus.
Het is een beetje de standaardreactie op het forum: bij een affaire (of veel andere fouten) moet diegene gelijk volledig bij het grofvuil. Grootse woorden en het totaal afschrijven van een persoon.

Ik zit meer op jouw lijn TO: een mens is meer dan één fout. Ook meer dan één goede daad trouwens.
Maar goed, feit is wel dat ze je broer behoorlijk in de kou heeft gezet en dat haar gedrag enorm kwetsend is geweest.

Dus dat je je daartoe moet zien te verhouden is helaas een gegeven. En dat kan best lastig zijn als ze naast een liegende vreemdganger ook een warm, liefdevol, steunend en attent mens is. Die dingen kunnen naast elkaar bestaan.

Persoonlijk zou ik haar bellen en aangeven dat je haar niet direct uit te leven wil, maar er in eerste instantie wel voor je broer wil zijn. En misschien daarom wat afstand neemt. Dan kun je later nog wel zien hoe verder.

Als dat is wat je wil tenminste. Want aan de andere kant, ik er nu achter zou komen dat mijn zwager al even een affaire heeft, zou ik dat gezien de relatie van mijn zus en zwager wel begrijpen. Ik zou dat dus ook niet zo snel veroordelen. Dus ik zou ook duidelijk zijn naar mijn zus, nadat de storm is gaan liggen: zwager blijft de vader van mijn nichtjes, en daarmee familie van mij.
Elize1 schreef:
10-05-2026 14:22
Ik geloof dat ik dat wel zou begrijpen, zo lang hij ons maar niet samen zou uitnodigen. Maar dat is hypothetisch. Misschien zou ik me wel bedonderd voelen. En dát gun ik mijn broer dan weer niet, dat hij zich ook nog door mij bedonderd zou voelen.

Laat het stof neerdwarrelen en ga dan eens rustig praten met je broer. Heeft hij er geen probleem (meer) mee kun je gaan praten met haar als je daar dan nog behoefte aan hebt.
Zeemeermin84 schreef:
10-05-2026 14:21
Ik zou me op dit moment eerst vooral zorgen maken om de mentale gesteldheid van mijn broer.
Daar ben ik in het echt leven ook mee bezig, maar daar zit ik dan weer niet mee in de knoop. Natuurlijk heb ik gesprekken met hem, ben ik er meteen naar toe gereden. Maar mijn broer raak ik niet kwijt 🙂.

Mijn schoonzus is de enige die me écht gesteund heeft binnen de familie toen mijn moeder mij onterfde, toen mijn moeder helemaal los is gegaan. Niet mijn broer. Wel mijn schoonzus. En zo zijn er nog wst situaties waar zij er wél was en anderen niet.

Dus ja, ik ben er voor mijn broer. En als het van me wordt verwacht dan neem ik afstand.

Maar niet omdat ze mijn vertrouwen heeft beschaamd.
Tavistock schreef:
10-05-2026 14:26
Het is een beetje de standaardreactie op het forum: bij een affaire (of veel andere fouten) moet diegene gelijk volledig bij het grofvuil. Grootse woorden en het totaal afschrijven van een persoon.

Ik zit meer op jouw lijn TO: een mens is meer dan één fout. Ook meer dan één goede daad trouwens.
Maar goed, feit is wel dat ze je broer behoorlijk in de kou heeft gezet en dat haar gedrag enorm kwetsend is geweest.

Dus dat je je daartoe moet zien te verhouden is helaas een gegeven. En dat kan best lastig zijn als ze naast een liegende vreemdganger ook een warm, liefdevol, steunend en attent mens is. Die dingen kunnen naast elkaar bestaan.

Persoonlijk zou ik haar bellen en aangeven dat je haar niet direct uit te leven wil, maar er in eerste instantie wel voor je broer wil zijn. En misschien daarom wat afstand neemt. Dan kun je later nog wel zien hoe verder.

Als dat is wat je wil tenminste. Want aan de andere kant, ik er nu achter zou komen dat mijn zwager al even een affaire heeft, zou ik dat gezien de relatie van mijn zus en zwager wel begrijpen. Ik zou dat dus ook niet zo snel veroordelen. Dus ik zou ook duidelijk zijn naar mijn zus, nadat de storm is gaan liggen: zwager blijft de vader van mijn nichtjes, en daarmee familie van mij.
Dank je. Ja, ik denk dat dit wel past.

Dank je wel.
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 14:25
Klopt, het was juist aardig van de schoonzus geweest om haar eigen man in vertrouwen te nemen over haar gevoel ipv dit te (blijven) verzwijgen inderdaad. Nog steeds nieuwsgierig naar haar redenen voor het verzwijgen dus.
Ik heb mijn schoonzus de afgelopen week niet gesproken, dus kan het je niet vertellen. Ze heeft vast haar (al dan niet) valide redenen.
Nogevendit schreef:
10-05-2026 14:09
Veroordelend en kortzichtig? Iets met normen en waarden wat mij betreft.
Het is maar net hoe je het benoemt. Ik vind persoonlijk jouw reacties in dit topic inderdaad erg veroordelend. Kortzichtig niet per se, maar wel erg zwart-wit, hard en ja, veroordelend.
Dan mag je verder misschien prachtige normen en waarden hebben, dat kan, maar ook harde oordelen.
Even nieuwsgierig nog: heeft zij nadat haar bedrog is ontdekt door hem contact met jou opgenomen?

Oh, crosspost.

Elize1 schreef:
10-05-2026 14:35
Ik heb mijn schoonzus de afgelopen week niet gesproken, dus kan het je niet vertellen. Ze heeft vast haar (al dan niet) valide redenen.

Persoonlijk zou ik achterover gaan leunen, eens aankijken of zij naar mij komt. Wie weet heeft zij geen behoefte meer aan contact nu alles bekend is, gaat ze verder met die ander en zijn familie. Kun je jezelf alle moeite besparen.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 10-05-2026 14:42
70.56% gewijzigd
Tavistock schreef:
10-05-2026 14:26
Want aan de andere kant, ik er nu achter zou komen dat mijn zwager al even een affaire heeft, zou ik dat gezien de relatie van mijn zus en zwager wel begrijpen. Ik zou dat dus ook niet zo snel veroordelen. Dus ik zou ook duidelijk zijn naar mijn zus, nadat de storm is gaan liggen: zwager blijft de vader van mijn nichtjes, en daarmee familie van mij.

Dit is ook hetgeen ik schreef in mijn post, het is niet altijd zo zwart/wit!

Elize, hoe was de relatie van je broer en schoonzus verder?
Live Life to the fullest
Wat is dat toch voor gezemel tegenwoordig om halverwege een topic weer even anderen de maat te moeten nemen met ‘iedereen maakt foutjes’ en ‘ik veroordeel niet de mens’? Een manier om jezelf te zien als verheven boven het rancuneuze klootjesvolkd? Een gemiste roeping als biechtmoeder? TO vraagt om reacties en krijgt die. Of deze haar aanstaan moet ze zelf bepalen.

Acht jaar lang een dubbelleven leiden, acht jaar lang iedereen in het gezicht liegen is geen ‘foutje’ a la ‘er was een buurtfeest en in een dronken bui ben ik zo oepserdepoeps op de piemel van de achterbuurman gevallen’. En acht jaar lang jouw jeuk laten kriebelen door een ander is ook weer van een heel andere categorie dan iemand die acht jaar lang in een fantasiewereld leeft met een ernstige psychische afwijking daaronder.

Ja, veel mensen hebben twee gezichten. Ja, veel mensen hebben naast een verrotte kant ook een zachte kant. En ja, acties hebben consequenties. Ja, veel mensen weten voordat ze iets doen welke consequenties het mogelijk kan hebben en doen het dan toch. Zij hebben hun keus al gemaakt. Dus wellicht zit TO voor niets in dubio en heeft aanstaande ex schoonzus allang ingecalculeerd na de ontdekking dat die vriendschap ook al einde verhaal is net zoals haar huwelijk.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
kaatje125 schreef:
10-05-2026 14:13
Het is idd meer dan vreemdgaan, het is een dubbel leven erop na houden. Iedereen stelselmatig voorliegen.. Acht jaar (!) dag in dag uit.. Elke dag jouw broer maar ook jou, jullie ouders. Bijna 3000 dagen dat je andere keuzes kon gaan maken. Dus ja het is meer dan vreemdgaan ja.
Ik zie dat anders. De schoonzus heeft haar man bedrogen. Niet haar hele omgeving en iedereen om haar heen. Ze heeft een liefdesrelatie met haar man. Niet met to. Niet met haar vriendinnen, die van niets wisten. Niet met haar schoonmoeder of wie dan ook. Ze heeft niet iedereen stelselmatig voorgelogen. Ze heeft HEM stelselmatig voorgelogen. Dat is erg genoeg, maar geen reden voor de omgeving om dat zo persoonlijk op zichzelf te betrekken. Daar maak je jezelf veel te belangrijk mee en niemand is ermee geholpen.
Het is 'not my beef' vind ik wel erg makkelijk gedacht in deze situatie. Ik ben er helemaal niet van dat je altijd alleen maar je familie boven alles moet stellen omdat het nou eenmaal familie is, maar 'ze heeft mijn broer 8 jaar (!) bedonderd en daar heb ik verder niets mee te maken' vind ik wel het andere uiterste. Mensen zijn meer dan 1 fout, maar sommige fouten kunnen zo heftig zijn dat het andere acties in een heel ander licht zet. Ik denk daarom niet dat ik op korte termijn gezellig met haar vrienden zou kunnen zijn zonder behoefte te hebben het erover te hebben, wat dan misschien weer niet helemaal mijn (jouw) plaats zou zijn. Ik begrijp in ieder geval goed als je broer er niet blij mee zou zijn. Als je geen goede band met je broer hebt omdat hij jou ook nooit gesteund heeft dan kan je er natuurlijk prima voor kiezen om je daar niets van aan te trekken. Maar als je hecht aan je band met je broer zou ik in jouw geval in ieder geval nu afstand nemen.
LemoosGaatDoor schreef:
10-05-2026 14:41
Wat is dat toch voor gezemel tegenwoordig om halverwege een topic weer even anderen de maat te moeten nemen met ‘iedereen maakt foutjes’ en ‘ik veroordeel niet de mens’? Een manier om jezelf te zien als verheven boven het rancuneuze klootjesvolkd? Een gemiste roeping als biechtmoeder? TO vraagt om reacties en krijgt die. Of deze haar aanstaan moet ze zelf bepalen.

Acht jaar lang een dubbelleven leiden, acht jaar lang iedereen in het gezicht liegen is geen ‘foutje’ a la ‘er was een buurtfeest en in een dronken bui ben ik zo oepserdepoeps op de piemel van de achterbuurman gevallen’. En acht jaar lang jouw jeuk laten kriebelen door een ander is ook weer van een heel andere categorie dan iemand die acht jaar lang in een fantasiewereld leeft met een ernstige psychische afwijking daaronder.

Ja, veel mensen hebben twee gezichten. Ja, veel mensen hebben naast een verrotte kant ook een zachte kant. En ja, acties hebben consequenties. Ja, veel mensen weten voordat ze iets doen welke consequenties het mogelijk kan hebben en doen het dan toch. Zij hebben hun keus al gemaakt. Dus wellicht zit TO voor niets in dubio en heeft aanstaande ex schoonzus allang ingecalculeerd na de ontdekking dat die vriendschap ook al einde verhaal is net zoals haar huwelijk.
Dit.

Zeikerige ‘ja op Vivaaaaaa’ reacties altijd.
Itsnojoke schreef:
10-05-2026 14:42
Ik zie dat anders. De schoonzus heeft haar man bedrogen. Niet haar hele omgeving en iedereen om haar heen. Ze heeft een liefdesrelatie met haar man. Niet met to. Niet met haar vriendinnen, die van niets wisten. Niet met haar schoonmoeder of wie dan ook. Ze heeft niet iedereen stelselmatig voorgelogen. Ze heeft HEM stelselmatig voorgelogen. Dat is erg genoeg, maar geen reden voor de omgeving om dat zo persoonlijk op zichzelf te betrekken. Daar maak je jezelf veel te belangrijk mee en niemand is ermee geholpen.
Ik geloof niet dat er in die acht jaar geen enkele leugen aan de rest van de omgeving is verteld, maar alleen aan de echtgenoot.
Ik heb geen enkele moeite met zwart-wit vreemdgaan direct veroordelen. Ik hoef ook geen verklaring, iemand belazeren is gewoon iemand belazeren. En als die iemand een ander is, is het nog steeds een karaktertrek waar ik geen waardering voor op wil brengen, of ik nou het slachtoffer ben of niet.

Dat dit niet iemand volledige persoonlijkheid is lijkt me logisch. Een mens is niet zijn of haar stinkscheet en ook niet zijn of haar fantastische kookkunst.

Normaal zou ik mijn beste vriendin bij vreemdgaan of stinkscheet niet laten vallen (wel laten weten dat ik het veroordeel). Maar als ze mijn broer of zus zou bedriegen zou ik haar goede dingen niet vergeten maar wel flink afstand nemen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
8 jaar lang heeft ze je broer belazerd en jij moet nadenken over wie je belangrijker vindt?! De vriendin van je broer die al die jaren vreemdgaat (ik vind 8 jaar echt heel erg lang), zou mijn vriendin niet meer zijn. Hoe belangrijk ze ook voor me is geweest.
The ocean healed my soul
Itsnojoke schreef:
10-05-2026 14:42
Nou, schoonzus zal echt wel tegen TO gelogen hebben. Als ze elkaar regelmatig spraken, zal ze heus weleens verteld hebben dat ze ging sporten, terwijl ze eigenlijk met haar minnaar het bed indook.
Het feit datzelfde dat ze al 8 jaar volhield, zegt wel iets over de vriendschap. Ik veroordeel echt niet een heel persoon obv vreemdgaan. Maar het gaat niet om verliefd worden, korte affaire en dan voor een ander kiezen. Maar het gaat om 8 jaar liegen en bedriegen. Waarom dan niet het respect geven om open kaart te spelen.

TO, maar wil schoonzus dan wel met man verder? Die 2e man is inmiddels buiten beeld?
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:51
Jeetje, wat zijn jullie veroordelend.

Ik heb mijn keus nog niet gemaakt. Ik ben verdrietig dst ik mogelijk mijn schoonzus ga verliezen.

En broer is bedonderd. Ik voel me niet bedonderd. Dat zouden jullie kennelijk allemaal zo voelen, maar ik niet.

Met mijn moeder heb ik al jaren geen contact meer, mijn vader leeft niet meer. Dus "dat de hele familie de deur in je gezicht dichtgooit" is ook wat overdreven.

En mijn broer heeft haar niet het huis uitgezet en geeft haar de tijd om iets anders te zoeken. Ook wil hij graag goed uit elkaar gaan en niet mer megaruzie.

Het kan heel goed dat ik haar nooit meer ga zien. Maar mag ik dat ook moeilijk en verdrietig vinden? Of moet ik iemand alleen maar veroordelen op vreemdgaan en is alles wat fijn en goed was meteen niet meer relevant?

Dat ze mij niets heeft verteld lijkt me meer dan logisch. Dat ze mijn broer niets heeft verteld vind ik verdrietig en zwaar voor mijn broer en dat gedrag veroordeel ik. Maar daarmee doet ze voor mij niet af als mens. Kennelijk is dat heel raar.
Ik snap dit heel goed hoor TO, ik vind de reacties ook erg hard. En jou daarom als vreemdganger betichten vind ik eerlijk gezegd heel raar.
LemoosGaatDoor schreef:
10-05-2026 14:41

:worship:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven