Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
blijfgewoonbianca schreef:
07-06-2026 12:44
Als er besloten is dat er moderators moeten zijn om de orde te handhaven en praktische taken uit te voeren is het wel zo handig als die ook heel geregeld online zijn. En hun mail lezen. Anders moet je forummers zelf de mogelijkheid geven om bepaalde dingen te doen . ( tekst van je topic aanpassen, op anoniem gaan,elkaar van het forum afdonderen )

Oh die functie wil ik.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
ModeratorViva schreef:
07-06-2026 14:42
Wij hebben met Kompas de afspraak dat wij modereren wanneer wij hier tijd en ruimte voor hebben. Er is geen vast rooster. Dit maakt dat er de ene keer meerdere mods aan het werk zijn en er snel gereageerd wordt en de andere keer je een tijd moet wachten. En dat een antwoord soms dagen laat wachten omdat we moeten overleggen en niet iedereen tegelijk beschikbaar is. Wij moeten het doen met de mensen die we hebben en doen ons best, helaas kan ik die situatie niet zomaar veranderen. Wij zetten ons al jaren actief in voor het forum maar onze levens zijn in die tijd ook veranderd en is er helaas ook minder tijd. Het krijgen van kinderen, wijzigingen in gezinsleven, oppakken van een nieuwe studie, verbouwingen en verhuizingen, verandering van baan kosten helaas veel tijd en energie waardoor er voor ons allemaal wat minder ruimte is. Als wij zeggen we stoppen ermee is er niemand meer die het over kan nemen (en het forum zo goed kent) waardoor het forum verloren zal gaan en dat willen we niet.We zijn van jullie gaan houden en dit forum dus zomaar opgeven willen we niet.

De conclusie is dat er geen ruimte en tijd is voor een vast rooster. Er wordt nog onderzocht hoe we het team het beste kunnen gaan vergroten.

Met vriendelijke groet,

Moderators Viva forum.

Die steek ik in mijn zak. :flirting:
*Hestia* schreef:
08-06-2026 17:26
Die steek ik in mijn zak. :flirting:

Lijkt me heerlijk zo goedgelovig te zijn :proud:
Trust me... Nobody cares.
En verder; eens met Moiren. Het gezuig kent geen weerga.
MarindaH schreef:
08-06-2026 15:23
Actief meeschrijvende forummers stond er, dat klinkt actiever dan de modfunctie eerlijk gezegd.
Jep. Als je wel de tijd hebt om als anonieme mod/forummer mee te schrijven en daarnaast niet je taken opneemt als mod
denk ik dat dit niet het bijbaantje/vrijwilligerswerk is dat je moet willen.

Maar dit lijkt me niet het geval. (Dat ze veel of zichtbaar of überhaupt meeschrijven)

Ik ben voor open sollicitaties op ModeratorVivavacatures .

Mods: is dit een optie? Dat jullie open staan voor sollicitaties/versterking?
Zouden jullie de vreselijk schreeuwende titel van het volgende topic willen aanpassen naar normale letters?

"MAAK EEN ANDER WOORD VAN MINIMAAL DE LAATSTE 3 LETTERS / 40"

Alvast mijn dank.
En de vorige ‘ maak een ander woord’ kan dicht.

Djw.
Jankerd
Kan ik hier terecht om een topictitel te laten aanpassen?

Het is nu: Ouder dan 42 en ook minstens 12 kilo afvallen? We doen het s

Kan de halve zin na het vraagteken worden verwijderd?

Het staat onder Lijf en lijn.
Pamflet schreef:
25-06-2026 13:38
Kan ik hier terecht om een topictitel te laten aanpassen?

Het is nu: Ouder dan 42 en ook minstens 12 kilo afvallen? We doen het s

Kan de halve zin na het vraagteken worden verwijderd?

Het staat onder Lijf en lijn.
Ik heb de titel voor je aangepast. Succes!

Ik heb begrepen dat het technisch niet meer nodig is om topics bij 3000 posts te sluiten. Waarom doen we dit nog steeds wel dan?
Jankerd
Djessy schreef:
29-06-2026 11:35
Ik heb begrepen dat het technisch niet meer nodig is om topics bij 3000 posts te sluiten. Waarom doen we dit nog steeds wel dan?
Ik zou het Dramaqueen topic graag door willen laten gaan. Volgens mij zijn er meer langlopende topics die doorliepen na 3000 posts.
Dus als het technisch kan, dan graag door laten lopen.
There is always something happening, and it's usually right now
Hi Mods,

Ondanks het feit dat tweetalig opvoeden zeer waarschijnlijk door een trol was ingezet (ik zie ook jullie ban topic) vind ik het jammer dat het verwijderd is, aangezien er ook hele nuttige tips in zaten van anderen. Kan het worden teruggezet? Desnoods zonder de bijdrages van TO, alsjeblieft? Dank!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
30-06-2026 02:56
Hi Mods,

Ondanks het feit dat tweetalig opvoeden zeer waarschijnlijk door een trol was ingezet (ik zie ook jullie ban topic) vind ik het jammer dat het verwijderd is, aangezien er ook hele nuttige tips in zaten van anderen. Kan het worden teruggezet? Desnoods zonder de bijdrages van TO, alsjeblieft? Dank!
Ik zal in de ochtend even kijken hoeveel werk het is om de bijdrages van de TO te verwijderen zodat het topic terug kan.

ModeratorViva schreef:
30-06-2026 03:55
Ik zal in de ochtend even kijken hoeveel werk het is om de bijdrages van de TO te verwijderen zodat het topic terug kan.
En antwoord op mijn vraag?
Jankerd
Djessy schreef:
Omdat we wel gemerkt hebben dat de server dan prettiger loopt. En heel veel forummers af en toe een fris topic fijn vinden. Maar het staat je vrij om een topic door te laten lopen.

ModeratorViva schreef:
Heel veel dank vast! Ja, ik vond dat er ook best wat zinnige dingen in stonden - ook als het gaat om OPOL methode.
Of als het terug kon (eventueel met slotje) zou dat ook nog een optie zijn, zodat jullie niet elke post hoeven te analyseren. Dank vast!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
ModeratorViva schreef:
Waarom moeten de bijdrages van TO verwijderd worden?
Ik vond het ook best een nuttig topic. Met veel serieuze antwoorden tussendoor ook
Djessy schreef:
Een tijdje geleden heb ik het nog eens nagevraagd bij de td of het noodzakelijk is om topics te sluiten bij 3000 postings en zij gaven aan dat dit wel de voorkeur heeft. Als het een topic is wat binnen afzienbare tijd toch stil zal vallen, is dat wat minder erg dan bij een topic wat veelvuldig gebruikt wordt zoals een Napraat, Roddel enz. topic.

ModeratorViva schreef:

Waarom moeten die verwijderd? Ze schrijft toch niets gevaarlijks?
He? Ik begrijp er steeds minder van.. hoezo is ze een troll dan? Wat is hier ongeloofwaardig aan?
Eirlys schreef:
30-06-2026 09:42
He? Ik begrijp er steeds minder van.. hoezo is ze een troll dan? Wat is hier ongeloofwaardig aan?
Ja. En al was het zo dat alles verzonnen was (wat ik niet denk) wat dan nog?
Er werd toch niet opgeroepen tot geweld of rascisme ofzo?
Ze reageerde af en toe wat gepikeerd en raar, maar ergens kon ik er ook wel inkomen met hoe er op haar gereageerd werd.

En buiten dat vond ik het ook echt wel een zinnig topic.

Overigens, als ik hier een topic ga openen en dingen over mijn leven ga vertellen kan ik me echt helemaal voorstellen dat mensen me ook een troll vinden. Ik heb niet echt een standaard levensverhaal. Maar dat maakt iemand toch niet meteen een troll?
Ze schreef wel wat gekke dingen en reageerde over the top, maar tegelijkertijd was ik er ook niet meteen van overtuigd van dat het allemaal niet waar was. En eens dat er nuttige dingen in stonden waarvan ik hoopte, als moeder van een kind dat beter Nederlands moet leren schrijven/lezen, er mijn voordeel mee te kunnen doen. Hoe dan ook, als het teruggezet kan worden heel graag.
Coniglio schreef:
30-06-2026 09:50
Ja. En al was het zo dat alles verzonnen was (wat ik niet denk) wat dan nog?
Er werd toch niet opgeroepen tot geweld of rascisme ofzo?
Ze reageerde af en toe wat gepikeerd en raar, maar ergens kon ik er ook wel inkomen met hoe er op haar gereageerd werd.

En buiten dat vond ik het ook echt wel een zinnig topic.

Overigens, als ik hier een topic ga openen en dingen over mijn leven ga vertellen kan ik me echt helemaal voorstellen dat mensen me ook een troll vinden. Ik heb niet echt een standaard levensverhaal. Maar dat maakt iemand toch niet meteen een troll?

Dat begreep ik ook inderdaad. Ja, ze had een wat typische manier van haar vraag stellen, maar ze werd ook wel op elk klein detail aangevallen.
Eirlys schreef:
30-06-2026 10:57
Dat begreep ik ook inderdaad. Ja, ze had een wat typische manier van haar vraag stellen, maar ze werd ook wel op elk klein detail aangevallen.
Ja.
En zo heel ongeloofwaardig was het verhaal op zichzelf ook toch niet? Best opmerkelijk, maar niet compleet onwaarschijnlijk
Eirlys schreef:
30-06-2026 10:57
Dat heeft meer te maken met een dynamiek die dan ontstaat in een topic. Ze haalde er allemaal niet relevante zaken bij over haar partner waardoor het opschepperig overkwam. En toen ze daar door een aantal op aangesproken werd, reageerde ze nogal aanmatigend en badinerend. Dat is een wisselwerking. Maar goed, het is meer iets voor napraat wellicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven