Eerste verkering

23-06-2026 15:49 251 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.

Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Baggal schreef:
23-06-2026 21:18
Maar daar ga je toch niet als ouders onderling over praten…? Als die ouders dat pertinent niet willen moeten ze dat tegen de dochter zeggen, maar in de praktijk helpt dat waarschijnlijk niet, want een tiener kan dat meestal zelf bepalen/of gaat daarin haar eigen weg. Als ze zo’n vakantie niet zien zitten, dan is dat iets tussen dochter en ouders. Snap jouw rol daarin niet zo goed.

Ik geloof in wat meer vrijheid, geen zin in stiekem gedoe onder mij dak. Als ze iets willen, kun je daar weinig mee.
Dan zou ik tegen zoonlief zeggen dat hij niet alleen met haar op vakantie mag...

Als je geen stiekem gedoe onder jouw dak wil, dan zeker niet stiekem met mijn kind op vakantie ;) Als mijn eigen kind iets stiekems doet onder ons dak dan kan ik daar wat mee. Andermans kind niet...

Een dochter zou hier ook op haar zestiende met een jongen op vakantie mogen, maar alleen als dat van zijn ouders ook mag... Een eerste vakantie met een liefje zou hier trouwens plaatsvinden in een gedeeld vakantiehuis dus eigenlijk ook onder ons dak ;)

Laat ik het zo zeggen, ik zou de ouders van de ander er altijd in mee willen nemen.... Na twee maanden en altijd bij ons zitten, zou ik de ouders even bellen...

Ik vroeg dit net zo aan man: ons kind is zestien en heeft twee maanden verkering met een meisje. Ze zitten altijd bij ons en je hebt het idee dat de ouders van het meisje ze nooit alleen laten en wij doen dat uiteraard wel. Zou je de ouders ( willen) contacten?
Hij zou dat ook wel doen, in ieder geval voor de eerste keer bij elkaar slapen....

Zou jij dat als ouder erg vinden? Als je door een andere ouder gebeld wordt met: Hey, onze kinderen gaan al twee maanden vrij intensief met elkaar om. Ze zitten altijd bij ons, hoe zien jullie dit?

En dat de pubers dat genant zouden vinden is alleen maar goed, pubers horen alles wat hun ouders doen, genant te vinden. Dat is hun taak ;)
Ceester schreef:
23-06-2026 21:36

Zou jij dat als ouder erg vinden? Als je door een andere ouder gebeld wordt met: Hey, onze kinderen gaan al twee maanden vrij intensief met elkaar om. Ze zitten altijd bij ons, hoe zien jullie dit?
Ik zou dat echt heel raar vinden.
Everything is possible for the one who believes.
Die kinderen kunnen ook gewoon overdag seks hebben hoor. Daar hoef je niet voor bij elkaar te slapen. Daar hoef je niet eens een huis voor te hebben (wij hebben meer dan eens een stel in de leerlingtoiletten betrapt, heel ongemakkelijk). Je probeert de illusie van controle in stand te houden, maar feit is dat je geen controle hebt. Al bel je de ouders van de verkering elke dag.
Si abra la puerta hay lobos.
Pelle schreef:
23-06-2026 20:17
Dat meisje gaat toch zelf bij haar ouders na of ze dat een goed idee vinden?

Hè wat een raar idee!
Moiren schreef:
23-06-2026 21:38
Ik zou dat echt heel raar vinden.
Ik ben vooral benieuwd hoe dat gesprek dan verder zou moeten gaan. Ja, ze zitten veel bij elkaar. En dan?
Rabarbara schreef:
23-06-2026 21:39
Ik ben vooral benieuwd hoe dat gesprek dan verder zou moeten gaan. Ja, ze zitten veel bij elkaar. En dan?
Zolang ze niet samen op de eettafel liggen tijdens de thee is het wel oké toch?
Mijn dochters zouden echt niet willen dat ik ouders van een vriendje ga bellen. Ik zou ook niet over die grenzen gaan. Maar ik snap wel de zorgen van to.
RubyAnne schreef:
23-06-2026 21:41
Mijn dochters zouden echt niet willen dat ik ouders van een vriendje ga bellen. Ik zou ook niet over die grenzen gaan. Maar ik snap wel de zorgen van to.
Jij piekert sowieso hele dagen over je dochters levens.
Moiren schreef:
23-06-2026 21:47
Jij piekert sowieso hele dagen over je dochters levens.
Jij bent niet de meest vriendelijke forummer ooit he…

Ook als piekeraar heb ik graag een mening of commentaar voor een ander.
Moiren schreef:
23-06-2026 21:40
Zolang ze niet samen op de eettafel liggen tijdens de thee is het wel oké toch?
Lijkt me wel. Ik vind dat je jongeren die bij hun volle verstand zijn en redelijk weldenkend ook nog toch een beetje los moet laten. Zolang ze niet jouw theekopjes van tafel batsen, kan er een hoop.
RubyAnne schreef:
23-06-2026 21:49
Jij bent niet de meest vriendelijke forummer ooit he…

Ook als piekeraar heb ik graag een mening of commentaar voor een ander.
Jawel hoor, maar zonder context delen dat jij je zorgen zou maken is niet helemaal eerlijk.
Moiren schreef:
23-06-2026 21:24
Mee eens. Ik snap ook niet zo goed wat er met 12 nog te vertellen valt.
Alles wat genoemd wordt leef je toch al je kinds hele leven voor?
Zoals ik al schreef: de technische kennis heeft hij al: consent ( minstens een enthousiaste 'Ja') soorten sex ( houdingen en met welke lichaamsdelen) soorten relaties en geaardheden/genders, waar babies vandaan komen, hoe ze geboren worden, hoe de bevruchting plaatsvindt, mama op de wc/ onder de douche/bloot, papa op de wc/onder de douche/ bloot, het naaktstrand, etc. Hij kent het allemaal.

Maar echte voorlichting, over onbeantwoorde liefde, of dat je je niet moet laten claimen door een vriendinnetje of vriendje, of juist de ander claimen, hoe je een goede vriend bent ( en dan bedoel ik niet voor je gewone vrienden want dat hebben we al vaak besproken) Hoe ben je samen maar gun je de ander en jezelf de ruimte?

Hoe zie je een relatie voor je? Heb je daar ideeën over? Hoe zie jij de rollen van mannen en vrouwen in een relatie voor je? ( In het geval hij een meisje leuk vindt)
We leven een en ander voor en hij leert genoeg op school ( zit nu in de tweede, dus krijgt ook sexuele voorlichting op school). Maar ik denk dat het vertandig is om ook over dat soort dingen te praten... Wat ziet hij online? Etc...

Nu is hij twaalf en nog niet geïnteresseerd in een liefdes relatie, dus is deze voorlichting nog niet nodig...
Dat je dat als voorlichting ziet.
Rabarbara schreef:
23-06-2026 21:38
Die kinderen kunnen ook gewoon overdag seks hebben hoor. Daar hoef je niet voor bij elkaar te slapen. Daar hoef je niet eens een huis voor te hebben (wij hebben meer dan eens een stel in de leerlingtoiletten betrapt, heel ongemakkelijk). Je probeert de illusie van controle in stand te houden, maar feit is dat je geen controle hebt. Al bel je de ouders van de verkering elke dag.
Nogmaals: het gaat mij niet om wel of geen seks. Die andere ouders lijken dat vooral te willen voorkomen. Als ze dus altijd bij ons zouden zijn, zou ik ze dus even laten weten dat als de kinderen bij ons zijn, ze niet constant gechapperoneerd worden.

Ik zou dat ook bij een gewone vriend doen die constant hier zou zitten... Ik denk dan: die ouders vinden het vast ook leuk om hun kind af en toe te zien...
Moiren schreef:
23-06-2026 22:03
Dat je dat als voorlichting ziet.
Hoe zie jij het dan?

Het is in ieder geval iets wat pas aan de orde is als hij geïnteresseerd is in een liefdesrelatie...
Ceester schreef:
23-06-2026 22:08
Nogmaals: het gaat mij niet om wel of geen seks. Die andere ouders lijken dat vooral te willen voorkomen. Als ze dus altijd bij ons zouden zijn, zou ik ze dus even laten weten dat als de kinderen bij ons zijn, ze niet constant gechapperoneerd worden.

Ik zou dat ook bij een gewone vriend doen die constant hier zou zitten... Ik denk dan: die ouders vinden het vast ook leuk om hun kind af en toe te zien...
Op die leeftijd? Bizar.
Ceester schreef:
23-06-2026 22:08

Maar die ouders weten toch dat hun kind bij jou is? Wat voegt jouw telefoontje toe?
Ceester schreef:
23-06-2026 22:09
Hoe zie jij het dan?

Het is in ieder geval iets wat pas aan de orde is als hij geïnteresseerd is in een liefdesrelatie...
Nee toch. Je noemde heel algemene dingen die altijd waardevol en belangrijk zijn. En als je pas gaat beginnen als het echt zover is, dan ben je te laat.
Ceester schreef:
Hoe zie jij het dan?

Opvoeding. Gewoon dingen waar je over praat, ideeën over uitwisselt, gedachten over uitspreekt, dingen benoemt die je tegen komt.
Zoveel belangrijker dan welke standjes er allemaal zijn (daarvan vind ik nou: zoek dat zelf maar uit).
Rabarbara schreef:
Maar die ouders weten toch dat hun kind bij jou is? Wat voegt jouw telefoontje toe?
Dat ze dus ook af en toe de was ophangt ipv de hele tijd bij ze aan tafel te zitten.
Moiren schreef:
23-06-2026 22:11
Dat ze dus ook af en toe de was ophangt ipv de hele tijd bij ze aan tafel te zitten.
Daar zullen die mensen steil van achterover slaan.
Rabarbara schreef:
23-06-2026 22:12
Daar zullen die mensen steil van achterover slaan.
Ik zou niet weten wat te zeggen als ik zo’n telefoontje zou krijgen.
Wat denken die ouders overigens dat er nu gebeurt?
Weten ze dat hun kind geregeld bij haar vriendje (en ouders) zit?

Als ouders echt hyper-controlerend zijn dan hadden ze haar toch al lang verboden om langs te komen of hadden ze zelf toch al gebeld om gezamenlijke regels af te spreken / te proberen af te spreken?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ceester schreef:
Hoe zie jij het dan?

Tegen die tijd vindt hij het zeker niet minder gênant om het daar met zijn moeder over te hebben dan nu hoor.
Rabarbara schreef:
23-06-2026 21:39
Ze zitten niet vaak ' bij elkaar', ze zitten vaak bij ons.

Ik zou uitleggen dat ze bij ons niet constant worden gechapperoneerd en dus kunnen doen waar ze zin in hebben.

Als ze dat begrijpen en ze zitten er echt zo strak op als TO denkt, dan zullen ze dus zelf met hun dochter in conclaaf moeten.

Ik zou de status quo van ' onder mijn dak' aan ze mededelen en dan kunnen ze zelf bepalen hoe ze daarmee om willen gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven