Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 123 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
Annonoem schreef:
03-07-2026 10:57
Maar hieruit begrijp ik dat er geen legale manier is om dit te doen. Jammer, maar blijkbaar pleegt half proefsamenwonend Nederland woonfraude en is het een soort van gedoogd...

Het is voor jullie extra ingewikkeld omdat het zijn bestaande koopwoning is. Dus hij zit straks lekker veilig in zijn eigen huis en jij mag er “verblijven” zonder rechten. Dan is het handiger als je allebei een huurwoning hebt en de partner medehuurder kan worden.

Wat anderen wel doen bij een koopwoning is dat de inwonende partner niet meebetaalt aan het huis en in plaats daarvan een eigen spaarpotje opbouwt om een nieuwe start te kunnen maken als de relatie toch misgaat. Maar zoals de woningmarkt nu is heb je daar niets aan. En de eerste jaren is dat potje natuurlijk sowieso nog amper gevuld.

Wij zijn maar niet gaan samenwonen en pendelen regelmatig op en neer, tot we ooit een gezamenlijke woning gaan kopen 🤷‍♀️
Ik zou ook niet zo snel samenwonen. Een huis krijg je niet zo snel meer als het fout gaat, dus dan ben je dakloos.
ugli wijzigde dit bericht op 03-07-2026 12:26
95.80% gewijzigd
Soumis schreef:
03-07-2026 11:13
Het kan ook over 5 jaar fout gaan, ben je ook dakloos. Daar is geen tijd aan te verbinden.
Hoe lang zijn jullie samen?

Je kan ook samen voor iets nieuws gaan, als het dan misgaat hebben jullie beiden een risico genomen. Nu zit hij inderdaad lekker veilig als je bij hem intrekt. Kan het ook andersom, hij trekt bij jou in?
3 jaar samen.

Hij wil niet bij mij intrekken omdat ik een huurappartement heb en hij een koophuis.

ldp schreef:
03-07-2026 11:27
Maar hoe zie jij het dan voor je? Dat je verhuurder het wel prima vindt dat je het jaren leeg laat staan?

Als je geen bemoeienis wilt moet je kopen. Maar huizen zijn nogal duur, omdat er veel vraag is en weinig aanbod. Dat zou problematisch kunnen zijn.
Bij een koophuis is het ook adresfraude, dus dat maak niet uit. En ik betaal uiteraard mijn huur, dus de verhuurder zou er niks van moeten merken. Zonder samenwonen meteen samen een huis kopen lijkt mij een nog groter risico. Als het niet goed gaat moeten we het huis verkopen en ben ik alsnog dakloos.

laiskuri schreef:
03-07-2026 11:42
Het is voor jullie extra ingewikkeld omdat het zijn bestaande koopwoning is. Dus hij zit straks lekker veilig in zijn eigen huis en jij mag er “verblijven” zonder rechten. Dan is het handiger als je allebei een huurwoning hebt en de partner medehuurder kan worden.

Wat anderen wel doen bij een koopwoning is dat de inwonende partner niet meebetaalt aan het huis en in plaats daarvan een eigen spaarpotje opbouwt om een nieuwe start te kunnen maken als de relatie toch misgaat. Maar zoals de woningmarkt nu is heb je daar niets aan. En de eerste jaren is dat potje natuurlijk sowieso nog amper gevuld.

Wij zijn maar niet gaan samenwonen en pendelen regelmatig op en neer, tot we ooit een gezamenlijke woning gaan kopen 🤷‍♀️
Klopt voor mij zijn er een aantal opties:
1. Ik betaal helemaal niks, geen hypotheek, geen WOZ kosten, geen onderhoud. Ik heb geen rechten, maar ook geen huis risico's en kosten.

2. Ik koop me in voor het openstaande deel van de hypotheek in de vorm van een hypotheek of een eenmalige inleg van een ton. Het huis is 5 ton, het openstaande deel hypotheek 2 ton (ongeveer 1000 euro hypotheek). Dan ben ik 1/5e eigenaar. Dan wil ik ook maar 1/5e van al het onderhoud en alle kosten betalen, natuurlijk. En bouw ik maar 1/5e van de woningwaarde verder op.

3. Ik koop me in voor 50% van de woningwaarde. Dan wordt hij volledig hypotheek vrij en ga ik een hypotheek betalen van ongeveer €1500 euro voor een huis wat ik nooit gekocht had. Dan bouw ik de meeste rechten op, maar moet ik wel flink veel betalen.

4. Ik word voor 50% eigenaar, maar vriend houdt een vordering over het huidig opgebouwd vermogen van ongeveer 3 ton. Maar dan staat zijn 3 ton veilig, zelfs als het huis nog maar 2 ton waar wordt, krijgt hij 3 ton. Dan moet ik hem een ton betalen. Ik weet niet of ik daar blij van wordt. Mocht het huis ooit een miljoen waard worden, krijg ik wel weer de helft van de waarde van het huis.

5. We kopen samen iets nieuws, maar dan hou je het probleem: Hij legt 3 ton meer in dan ik. En de hypotheek wordt dan meer dan 2000+ euro, want hij wil dan persé een upgrade met een oprit en zo. Hij heeft nu een rijtjeshuis en voor een ander rijtjeshuis wil hij niet verhuizen.

6. Niet samenwonen/eeuwig pendelen tussen twee huizen. Maar we denken aan kinderen, dus dat is lastig.

Dit is verder wel off-topic voor het adresfraude gedeelte en zou pas spelen als ik mijn huurwoning op zou gaan zeggen. Tot die tijd betaal ik helemaal niks aan dat huis, want dan betaal ik mijn eigen huis nog.
Huur je particulier?
Vrije sector? En hebben ze daar niet iets van zo’n regeling?

En zou de bank met optie 3 akkoord gaan? Dat jij achteraf een deel van het huis ‘koopt’ wat nu van je vriend is, waar zij dan een hypotheek voor moeten verstrekken?

Hij wil niet verhuizen naar een ander rijtjeshuis, maar dan een met oprit. Kunnen jullie dat samen betalen?
En je wil wel samenwonen maar je eigen huurwoning achter de hand hebben omdat je niet weet of de relatie stand houdt. Maar jullie denken wel aan kinderen. Dat doe je toch alleen als je soort van zeker bent over je relatie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
03-07-2026 12:53
Huur je particulier?
Vrije sector? En hebben ze daar niet iets van zo’n regeling?
Vrije sector, niet particulier. Mijn huurcontract zegt dat ik hier ingeschreven moet staan en verder vind ik geen informatie. Ik durf ook niet echt slapende honden wakker te maken.

En zou de bank met optie 3 akkoord gaan? Dat jij achteraf een deel van het huis ‘koopt’ wat nu van je vriend is, waar zij dan een hypotheek voor moeten verstrekken?
Mensen kopen zich wel vaker in, toch?

Hij wil niet verhuizen naar een ander rijtjeshuis, maar dan een met oprit. Kunnen jullie dat samen betalen?
En je wil wel samenwonen maar je eigen huurwoning achter de hand hebben omdat je niet weet of de relatie stand houdt. Maar jullie denken wel aan kinderen. Dat doe je toch alleen als je soort van zeker bent over je relatie?
Dat kunnen wij betalen, maar dan hebben wel een hypotheek van boven de 2000 euro. Ik wil proef samenwonen en mijn huurwoning aanhouden. Als ik officieel ga samenwonen zal ik de huurwoning op zeggen, maar dan wil ik één van de opties als constructie. Tot op zekere hoogte inkopen lijkt me verstandig. We zijn zeker over onze relatie, maar in deze huizenmarkt moeten we op onze hoede zijn en 30% van de stellen gaan uit elkaar. Dus het lijkt me verstandig om op onze hoede te zijn.
Maar proef samenwonen is denk ik niet zo'n probleem. Je laat je ingeschreven staan op je oude adres, zorgt dat de boel daar netjes wordt bijgehouden en na zes of acht weken neem je een besluit. Mensen kunnen ook twee maanden op vakantie gaan.
Je kunt toch aan woonbewaring doen als je gaat proefsamenwonen? Of kan dat bij jouw wbv niet?
Where is my mind?
Annonoem schreef:
03-07-2026 12:58
Vrije sector, niet particulier. Mijn huurcontract zegt dat ik hier ingeschreven moet staan en verder vind ik geen informatie. Ik durf ook niet echt slapende honden wakker te maken.

Hebben ze geen website waar je zoiets kunt nakijken? Of googlen op ‘huisbewaring’ en de naam van de verhuurder?

Of bellen als Mevrouw Jansen die een vraag heeft over huisbewaring?

Vergeet ook niet dat de buren/iemand in de buurt jouw verhuurder of handhaving kan benaderen omdat jouw huurhuis niet bewoond wordt en zijn dochter dringend op zoek is naar woonruimte. Het gaat niet alleen over overlast.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
_melon2 schreef:
03-07-2026 08:58
Als jij gewoon ingeschreven blijft in je eigen huis en daar jouw spullen staan en je de tuin netjes onderhoud dan maakt het toch niet uit dat je altijd bij je vriend logeert?
Het is toch niet zo dat jouw huis nu leeg staat?
Natuurlijk staat het huis wél leeg. Er woont niemand.
himalaya schreef:
03-07-2026 13:16
Hebben ze geen website waar je zoiets kunt nakijken? Of googlen op ‘huisbewaring’ en de naam van de verhuurder?

Of bellen als Mevrouw Jansen die een vraag heeft over huisbewaring?

Vergeet ook niet dat de buren/iemand in de buurt jouw verhuurder of handhaving kan benaderen omdat jouw huurhuis niet bewoond wordt en zijn dochter dringend op zoek is naar woonruimte. Het gaat niet alleen over overlast.
Je kunt toch ook een jaar gaan backpacken of aan iets als de bondgenoten deelnemen?
himalaya schreef:
03-07-2026 13:16

Dat bedoel ik dus met de principiële bezwaren van omwonenden. Hier heeft 2 jaar een mooi huurhuis leeggestaan terwijl we allemaal mensen kennen die dringend een huis nodig hebben.
himalaya schreef:
03-07-2026 08:54
Ook bij sociale woningbouwverhuurders bestaat er vaak een optie tot huisbewaring. Zie mijn stukje hierboven.
Het is waarschijnlijk dan wel de bedoeling dat je je huis voor max een jaar aan iemand anders doorverhuurd: je moet beiden het contract tekenen.
Maar bij huisbewaring gaat het er juist om dat je woning niet leeg staat, maar dat je tijdelijk toestemming krijgt om je woning onder te verhuren. Ik lees niet dat topicstarter dat van plan is. Gewoon leeg laten staan is volgens mij nooit toegestaan.
Als je zelfs twee jaar eigenlijk te kort vindt voor het proefsamenwonen, ben je dan eigenlijk wel toe aan samenwonen?
ladadieladieda schreef:
03-07-2026 13:26
Dat bedoel ik dus met de principiële bezwaren van omwonenden. Hier heeft 2 jaar een mooi huurhuis leeggestaan terwijl we allemaal mensen kennen die dringend een huis nodig hebben.
Ik vind dat principiële bezwaar best begrijpelijk, ook als iemand er niet persoonlijk directe hinder van ondervindt.
Annonoem schreef:
03-07-2026 12:25
Bij een koophuis is het ook adresfraude, dus dat maak niet uit.

Dat maakt natuurlijk wel uit. Bij een koophuis kun jij gewoon niet in het koophuis wonen en je bij je vriend inschrijven, dat is geen adresfraude. Je bewoont echter dan je eigen huis niet dus je mag dan geen hypotheekrente aftrekken. Maar er is dan geen sprake van fraude.

Maar goed, dat is hypothetisch neem ik aan want je huurt nu en om nu een koophuis te kopen voor het geval het samenwonen niet goed gaat is een vrij bijzondere oplossing.
Itsnojoke schreef:
03-07-2026 13:34
Als je zelfs twee jaar eigenlijk te kort vindt voor het proefsamenwonen, ben je dan eigenlijk wel toe aan samenwonen?
Dat lijkt me een goede vraag.
Zelfs als het om een vrije sector woning gaat, blijft dit heel pijnlijk om te lezen voor mensen die klem zitten. Ik sta zelf inmiddels 15 jaar ingeschreven en woon in een veel te klein huis met mijn zoontje. Wij slapen noodgedwongen samen in één bed omdat er geen ruimte is voor een tweede bed, en we eindigen telkens gemiddeld op plek 50.

​Terwijl gezinnen de grootste moeite hebben om überhaupt íéts te vinden, overweeg jij een woning twee jaar als 'back-up' aan te houden. Los van dat het moreel scheef voelt, kijken particuliere verhuurders hier heel streng naar. Als ze erachter komen dat je er niet feitelijk woont, sta je wegens contractbreuk zo op straat en ben je je huis alsnog kwijt. Denk dus goed na of je dit risico wilt nemen ten koste van een woning waar een ander heel gelukkig mee zou zijn.
Annonoem schreef:
03-07-2026 12:58
en de wet zegt dat je je moet inschrijven bij je hoofdverblijf.
na 3 jaar kun je ook uit elkaar gaan. En 24 maanden huur weggooien lijkt me ook wel een dingetje.
CocaCola schreef:
03-07-2026 13:49
Los van dat het moreel scheef voelt, kijken particuliere verhuurders hier heel streng naar. Als ze erachter komen dat je er niet feitelijk woont, sta je wegens contractbreuk zo op straat en ben je je huis alsnog kwijt. Denk dus goed na of je dit risico wilt nemen ten koste van een woning waar een ander heel gelukkig mee zou zijn.

Lekker die emotionele chantage. Hoe lastig een individuele situatie als de jouwe ook is, TO is daar niet verantwoordelijk voor. Haar vraag is juist ook een gevolg van een verziekte woningmarkt.

TO huurt in de vrije sector, dus met een huur boven €932. Dat een corporatie er streng op is dat je echt in de woning woont, dat is logisch want je woont een soort van gesubsidieerd en met een sociale doelstelling. In de vrije sector is het gewoon business voor de verhuurder. Al zijn er momenteel veel verhuurders gericht op uitponden vanwege de nieuwe strikte regels, dus daar zit een risico.

TO, je inkopen in de woning is niet zo vanzelfsprekend. En er komen kosten bij kijken voor overdrachtsbelasting (tenzij je onder de vrijstelling valt), advies- en afsluitkosten van een hypotheek, taxatiekosten en eventuele verder advieskosten (bijvoorbeeld voor samenlevingscontract). En het is dan natuurlijk belangrijk dat je zorgt dat je niet alleen op de hypotheekakte komt, maar ook officieel mede-eigenaar van de woning wordt.

Is zijn huidige huis ook nog geschikt als jullie kinderen krijgen?
Als je erop gokt dat je relatie zo instabiel is ...
Waarom dan al gaan samenwonen?
Waarom niet systematisch elke week een paar dagen logeren?

Is het ook een optie om een kleine brakke oude studio voor jezelf te kopen en af te betalen terwijl je bij hem woont?
Op 't moment dat je relatie strandt trek je daarin.
Ik zou hem dus zelfs niet verhuren of hoogstens af en toe via AirBnb, want dan heb je weer tijd nodig om de huurders eruit te krijgen.

Ik zou vooral zorgen dat - als je wél intrekt, de huur ooit opzegt en geen huur aan hem betaalt - je spaargeld opbouwt. Ofwel in de vorm van cash geld op je rekening, ofwel in de vorm van bakstenen, ofwel desnoods in de vorm van een caravan of mobilhome.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
laiskuri schreef:
03-07-2026 14:43
Lekker die emotionele chantage. Hoe lastig een individuele situatie als de jouwe ook is, TO is daar niet verantwoordelijk voor. Haar vraag is juist ook een gevolg van een verziekte woningmarkt.

TO huurt in de vrije sector, dus met een huur boven €932. Dat een corporatie er streng op is dat je echt in de woning woont, dat is logisch want je woont een soort van gesubsidieerd en met een sociale doelstelling. In de vrije sector is het gewoon business voor de verhuurder. Al zijn er momenteel veel verhuurders gericht op uitponden vanwege de nieuwe strikte regels, dus daar zit een risico.

TO, je inkopen in de woning is niet zo vanzelfsprekend. En er komen kosten bij kijken voor overdrachtsbelasting (tenzij je onder de vrijstelling valt), advies- en afsluitkosten van een hypotheek, taxatiekosten en eventuele verder advieskosten (bijvoorbeeld voor samenlevingscontract). En het is dan natuurlijk belangrijk dat je zorgt dat je niet alleen op de hypotheekakte komt, maar ook officieel mede-eigenaar van de woning wordt.

In beide gevallen is het business voor de verhuurder. Ook voor vrije sector woningen kun je tegenwoordig huurtoeslag krijgen. Buiten dat is niet de verhuurder die dat betaalt, maar de belastingdienst. Dat een woning niet langere tijd onbewoond mag staan, heeft oa te maken met risico's (inbraak, kraak), verzekeraars keren dan ook niet altijd uit. Het kan te maken hebben met woonfraude. Maar het heeft ook vooral te maken met de woningnood. TO huurt van een woningcorporatie, die hebben een maatschappelijke functie.
S-Groot schreef:
03-07-2026 13:39
Dat maakt natuurlijk wel uit. Bij een koophuis kun jij gewoon niet in het koophuis wonen en je bij je vriend inschrijven, dat is geen adresfraude. Je bewoont echter dan je eigen huis niet dus je mag dan geen hypotheekrente aftrekken. Maar er is dan geen sprake van fraude.

Maar goed, dat is hypothetisch neem ik aan want je huurt nu en om nu een koophuis te kopen voor het geval het samenwonen niet goed gaat is een vrij bijzondere oplossing.
Gaat het koophuis dan niet naar box 3? Effin, ik heb geen koophuis dus doet er niet toe verder.

CocaCola schreef:
03-07-2026 13:49
Zelfs als het om een vrije sector woning gaat, blijft dit heel pijnlijk om te lezen voor mensen die klem zitten. Ik sta zelf inmiddels 15 jaar ingeschreven en woon in een veel te klein huis met mijn zoontje. Wij slapen noodgedwongen samen in één bed omdat er geen ruimte is voor een tweede bed, en we eindigen telkens gemiddeld op plek 50.

​Terwijl gezinnen de grootste moeite hebben om überhaupt íéts te vinden, overweeg jij een woning twee jaar als 'back-up' aan te houden. Los van dat het moreel scheef voelt, kijken particuliere verhuurders hier heel streng naar. Als ze erachter komen dat je er niet feitelijk woont, sta je wegens contractbreuk zo op straat en ben je je huis alsnog kwijt. Denk dus goed na of je dit risico wilt nemen ten koste van een woning waar een ander heel gelukkig mee zou zijn.
Dit huis zal nooit vrij komen in de sociale huur, dus dat scheelt. Maar verder, tell me about it. Ik moet dit juist doen omdat mensen de grootste moeite moeten doen om iets te vinden. Als ik dit los laat, kan ik serieus dakloos worden, jaren lang. Ik denk daar niet licht over. Als ik makkelijk iets anders kon vinden zou ik het niet doen.

laiskuri schreef:
03-07-2026 14:43

Dat weet ik. Er zullen kosten koper, financiële adviseur kosten etc bij komen kijken. Sowieso ook verhuis kosten en dergelijke. Uiteraard ga ik alleen hypotheek betalen voor een huis waar ik mede eigenaar van ben.

Het huis is een rijtjeshuis, dus geschikt voor kinderen.

Pelle schreef:
03-07-2026 15:02
In beide gevallen is het business voor de verhuurder. Ook voor vrije sector woningen kun je tegenwoordig huurtoeslag krijgen. Buiten dat is niet de verhuurder die dat betaalt, maar de belastingdienst. Dat een woning niet langere tijd onbewoond mag staan, heeft oa te maken met risico's (inbraak, kraak), verzekeraars keren dan ook niet altijd uit. Het kan te maken hebben met woonfraude. Maar het heeft ook vooral te maken met de woningnood. TO huurt van een woningcorporatie, die hebben een maatschappelijke functie.
Ik kan geen huurtoeslag krijgen. Ik huur niet van een woningcorporatie. Ze hebben geen maatschappelijke functie, ze draaien gewoon voor de winst.

Wissewis schreef:
03-07-2026 14:45
Als je erop gokt dat je relatie zo instabiel is ...
Waarom dan al gaan samenwonen?
Waarom niet systematisch elke week een paar dagen logeren?

Is het ook een optie om een kleine brakke oude studio voor jezelf te kopen en af te betalen terwijl je bij hem woont?
Op 't moment dat je relatie strandt trek je daarin.
Ik zou hem dus zelfs niet verhuren of hoogstens af en toe via AirBnb, want dan heb je weer tijd nodig om de huurders eruit te krijgen.

Ik zou vooral zorgen dat - als je wél intrekt, de huur ooit opzegt en geen huur aan hem betaalt - je spaargeld opbouwt. Ofwel in de vorm van cash geld op je rekening, ofwel in de vorm van bakstenen, ofwel desnoods in de vorm van een caravan of mobilhome.
Zelf een huis kopen als back up heb ik aan gedacht, maar vind ik een risicovol en duur grapje. Overigens sta ik niet te springen om een studio. Ik zal geen huur, hypotheek of wat dan ook betalen tot ik mede eigenaar ben, inderdaad.
OhMellie schreef:
03-07-2026 10:39
Waarom zou een omwonende daar een bezwaar tegen hebben? Als de buuf meer tijd bij haar vriend zit betekent dat minder kans op burengeluid.
Ik ben zo'n omwonende. Een van mijn buren woont al ruim 12 jaar samen in het huis van haar vriend. Haar (sociale) huurwoning staat al die tijd leeg. Want stel voor, de relatie gaat over :roll: Vrij asociaal. Vind ik.
Jankerd
Als je nu in de vrije sector huurt en dat dus kunt betalen, waarom zou je dan jarenlang dakloos raken als je relatie stukloopt? Is dat echt reëel of meer een angst die je verder zou kunnen onderzoeken?
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Annonoem schreef:
03-07-2026 15:24
Ik kan geen huurtoeslag krijgen. Ik huur niet van een woningcorporatie. Ze hebben geen maatschappelijke functie, ze draaien gewoon voor de winst.

Huurtoeslag is niet alleen bij een corporatiewoning, maar is afhankelijk van je huur en inkomen. De regels zijn zelfs verruimd dit jaar en je kunt ook in aanmerking komen met een woning (corporatie of particulier) met een huurprijs boven €932.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven