Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2894 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Nav een ander topic:
Ik erger me ook aan volwassenen die nix lusten. Van kinderen snap ik t nog maar van volwassenen vind ik t ergerlijk. Maar goed, heb ik er last van? Nee.
Onzinnige ergernis dus
smorre schreef:
04-08-2026 15:13
Oh ik ergerde me vroeger (inmiddels) ook aan werklozen en bejaarden die op zaterdag boodschappen doen. Heb je de hele week de tijd voor en dat moet t persé op zaterdag? Grrr.

Hoe herken je een werkloze dan?
Fucupcake schreef:
04-08-2026 15:14
Waar Smorre woont hebben die nog zo'n plaatje op hun fiets met een gat erin.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Fucupcake schreef:

Ja niet natuurlijk.
En inmiddels weet ik dat bejaarden ook best tijdens de spits met het ov mogen.
smorre schreef:
Nav een ander topic:
Ik erger me ook aan volwassenen die nix lusten. Van kinderen snap ik t nog maar van volwassenen vind ik t ergerlijk. Maar goed, heb ik er last van? Nee.
Onzinnige ergernis dus
Gaaaaaan we weer.

http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Gewoon genetisch. Ik vind alles bitter, wees blij dat jij dat niet hebt.

En een hele zinnige ergernis: mensen die denken dat hun eigen ervaring de norm is.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
04-08-2026 16:21
Gaaaaaan we weer.

http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Gewoon genetisch. Ik vind alles bitter, wees blij dat jij dat niet hebt.

En een hele zinnige ergernis: mensen die denken dat hun eigen ervaring de norm is.
Maar dat vind ik wel een interessant artikel! Dit kende ik niet.

Wat ik eruit begrijp dat sommige mensen geen bitter proeven, anderen vinden dus alles bitter, klopt dat?
En weet jij om hoeveel mensen dit gaat?

Er zijn natuurlijk ook mensen met Arfid(?) die ook moeite hebben met eten. En misschien zijn er nog wel meer ziektes/stoornissen/dingen die maken dat mensen niet graag eten.
smorre schreef:
04-08-2026 16:38

Wat ik eruit begrijp dat sommige mensen geen bitter proeven, anderen vinden dus alles bitter, klopt dat?

Er zijn natuurlijk ook mensen met Arfid(?) die ook moeite hebben met eten. En misschien zijn er nog wel meer ziektes/stoornissen/dingen die maken dat mensen niet graag eten.
Ik heb geen arfid maar sommige dingen eet ik pertinent niet omdat ik het vind stinken en het ziet er raar uit. Champignons eet ik niet want raar in mijn mond. De smaak lust ik wel. Ik eet dus wel champignonsoep.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
smorre schreef:
04-08-2026 16:38

Geen idee om hoeveel mensen het gaat.

Wel valt me op dat mensen die weinig lusten meestal verrassend veel overeenkomsten hebben in wat ze niet lusten: groentes (bitter), koffie, donkere chocola, enz.

Eigenlijk zijn zij de echte fijnproevers: zij proeven dingen die anderen niet (of minder) proeven.
Solomio schreef:
04-08-2026 17:14
Geen idee om hoeveel mensen het gaat.

Wel valt me op dat mensen die weinig lusten meestal verrassend veel overeenkomsten hebben in wat ze niet lusten: groentes (bitter), koffie, donkere chocola, enz.

Eigenlijk zijn zij de echte fijnproevers: zij proeven dingen die anderen niet (of minder) proeven.
Ik denk dat de mensen die deze dingen wél lusten, ze allemaal moesten leren eten. Het zijn geen ‘makkelijke’ smaken.
Zo zijn we volgens mij ook weinig babies en peuters die witlof of spruitjes lekker vinden. Of oesters. Allemaal smaken waar je aan moet wennen. En sommige mensen blijkbaar niet kunnen wennen. Of willen, die categorie is er volgens mij ook.
smorre schreef:
04-08-2026 17:46
Ik denk dat de mensen die deze dingen wél lusten, ze allemaal moesten leren eten. Het zijn geen ‘makkelijke’ smaken.
Zo zijn we volgens mij ook weinig babies en peuters die witlof of spruitjes lekker vinden. Of oesters. Allemaal smaken waar je aan moet wennen. En sommige mensen blijkbaar niet kunnen wennen. Of willen, die categorie is er volgens mij ook.
Ik stam nog uit de tijd dat je moest eten wat de pot schafte.
En ik heb dus al die dingen tientallen keren gegeten. En ik vind ze nog steeds vies.
Maar: waarom zou je er überhaupt aan willen wennen?
Als kind dus alsmaar 'vieze' dingen moeten eten, omdat je ze dan later lekker gaat vinden?
Buiten dat je groentes moet eten voor je gezondheid zie ik niet wat het toevoegt om olijven of oesters te leren eten.
Nog los van of het haalbaar is.
Nou precies. De onzin om je kinderen te leren oesters te eten. Maar nee hoor, we zijn helemaal geen snobs :rofl:
Zinvolle ergernis: verpakkingen met alleen grof geschut open kunnen krijgen,
Onzinnige ergernis: een verpakking niet in een handomdraai open kunnen krijgen
Lieneke schreef:
04-08-2026 18:13
Zinvolle ergernis: verpakkingen met alleen grof geschut open kunnen krijgen,
Onzinnige ergernis: een verpakking niet in een handomdraai open kunnen krijgen
Vooral heel praktisch als je een schaar koopt. Je hebt een schaar nodig om die verpakking open te krijgen.
EefjeEverzwijn schreef:
04-08-2026 18:22
Vooral heel praktisch als je een schaar koopt. Je hebt een schaar nodig om die verpakking open te krijgen.
:-D
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2026 18:03
Nou precies. De onzin om je kinderen te leren oesters te eten. Maar nee hoor, we zijn helemaal geen snobs :rofl:
Jij begrijpt mij.
Ik erger me aan mensen die niet weten hoe ze een pizza (of taart) moeten snijden.
Jankerd
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2026 15:06
Bejaarden op een e-bike, die op hectometers afstand al driftig beginnen te bellen omdat ze mij op mijn analoge fiets willen passeren terwijl ik al helemaal rechts rij en ze er gemakkelijk langs kunnen, en als ze me dan eenmaal hebben ingehaald zijn ze ineens niet meer vooruit te branden en moet ik van narigheid hullie weer inhalen. Om de ergernis nog wat onzinniger te maken: die mensen dragen altijd een helm en ze hebben van die spiegels die zes meter uitsteken. Je kan me echt niet kwaaier krijgen.

Dat heb ik met die zeiksnelheidsmeters langs de weg, vooral die een rode boze smiley >:-( tonen als je volgens dat ding te hard rijdt. Giftig word ik daarvan! En nee, ik ga er niet trager van rijden.
Solomio schreef:
04-08-2026 18:01
Ik stam nog uit de tijd dat je moest eten wat de pot schafte.
En ik heb dus al die dingen tientallen keren gegeten. En ik vind ze nog steeds vies.

Nou ja dan lust je het dus niet. Uit jouw artikel maakte ik op dat dat dan ook ‘logisch’ is.

Maar: waarom zou je er überhaupt aan willen wennen?

Omdat het bijdraagt aan een gezond en afwisselend eetpatroon, omdat het je flexibel maakt, maar vooral: omdat je leert te genieten van lekker eten. En dat gun je je kinderen toch?

Als kind dus alsmaar 'vieze' dingen moeten eten, omdat je ze dan later lekker gaat vinden?

Dat lijkt me heel stom. Volgens mij staat in die opvoedboekjes altijd dat je iets tien keer moet proeven? Het hóeft niet he?

Buiten dat je groentes moet eten voor je gezondheid zie ik niet wat het toevoegt om olijven of oesters te leren eten.
Nog los van of het haalbaar is.
Nou ja blijkbaar is dit dus niet haalbaar voor iedereen.

En wat t toevoegt? Dat je kan (leren!) genieten van uit eten gaan, van koken, van reizen, etceteraaaa
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2026 18:03
Ik weet niet wie je bedoelde maar ik had mezelf al tot snob verklaard! Nav dat topic ben ik gaan googelen maar tot de conclusie gekomen dat ik dat niet ben want ik hou niet perse van klassieke muziek maar meer van Nederlandstalig en volgens de definitie ben je dan geen snob :HA:
smorre schreef:
04-08-2026 18:33

En wat t toevoegt? Dat je kan (leren!) genieten van uit eten gaan, van koken, van reizen, etceteraaaa
Voor de mensheid en het milieu en zo lijkt het me juist veel beter als minder mensen genieten van al die onzin.
smorre schreef:
04-08-2026 18:33

Ik kan enorm genieten van uit eten gaan.
Wat reizen ermee te maken heeft ontgaat me.
Koken ook trouwens.
smorre schreef:
04-08-2026 18:34
Ik weet niet wie je bedoelde maar ik had mezelf al tot snob verklaard! Nav dat topic ben ik gaan googelen maar tot de conclusie gekomen dat ik dat niet ben want ik hou niet perse van klassieke muziek maar meer van Nederlandstalig en volgens de definitie ben je dan geen snob :HA:
Snobistisch kun je op diverse gebieden zijn hoor.
Lady*Voldemort schreef:
04-08-2026 18:35
Voor de mensheid en het milieu en zo lijkt het me juist veel beter als minder mensen genieten van al die onzin.
En dat.
Solomio schreef:
04-08-2026 18:40
Ik kan enorm genieten van uit eten gaan.
Wat reizen ermee te maken heeft ontgaat me.
Koken ook trouwens.
Maar dat moet je LEREN. Het kan nog he.
Ik reed deze week over een smal weggetje.
Op sommige momenten is het daar erg druk (bepaalde tijden dat er veel mensen zijn omdat ze op die tijd gaan vertrekken naar hun vakantiebestemming)

Je kunt geen fietsers passeren ALS HET DRUK IS.

Ik reed daar dus.
Er reden 2 fietsers, een wat ouder stel.
Er was verder niemand op de hele weg.
Ik had de ramen open.
Ik haal de fietsers in, want ja, niet druk en dan mag en kan het ook gewoon.

Roept de man van het stel:
"Dat kan niiiiieeetttt!"

Onzinnig om me eraan te ergeren, ik zei hardop "jawellll dat kan nu dus wehellllll".
Dat hoorde de man niet meer natuurlijk.

Ik snap waar het vandaan komt hoor, want vaak kan het niet.
Maar nu dus wel.

Dus waarom dat dan roepen ?

Ik ga niet achter jullie blijven rijden als ik eromheen kan!
justagirly wijzigde dit bericht op 04-08-2026 18:43
6.96% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven