Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Na een dag of 5 werd ik ook misselijk zodra ik een sigaret opstak.

Was dat het enige effect?

Ben zelf alleen even misselijk geweest van de allereerste pil. Heel kort, kwartiertje ofzo. Voor de rest merk ik van de pillen nog niets en de peuken smaken prima.

Verminderd het straks echt de hunkering, of smaken alleen je sigaretten je sraks niet meer?

Wel fijjn te horen dat je dmv Champix alweer 1.5 jaar gestopt bent! Feli!

Hoang heb je het genomen? kwam de hunkering weer terug nadat je gestopt was?

Veel vragen he haha...;)
Wow wat een goede berichten! Roken is zo 2008! Of 2007, of nog langer pasé zelfs. Gezond zijn en blijven is dé nieuwe trend. Zuurstof inademen is hot and happening. Teer en nicotine is zo armoedig!

Ik hou ondertussen niet meer bij hoelang ik al gestopt ben. In ieder geval ruim 4 maanden en ik voel me er meer dan prima bij.

Ik heb enkel winst en dat zal voor iedereen die stopt en of gestopt is wel gelden.

De teller kwa kilo's die ik ben aangekomen staat nu op 11 en een half en ik baal vanzelfsprekend daar enorm van. Maar weer beginnen met roken is nog steeds GEEN optie!!
quote:februari schreef op 28 juli 2009 @ 23:00:

Na een dag of 5 werd ik ook misselijk zodra ik een sigaret opstak.

Was dat het enige effect?

Ben zelf alleen even misselijk geweest van de allereerste pil. Heel kort, kwartiertje ofzo. Voor de rest merk ik van de pillen nog niets en de peuken smaken prima.

Verminderd het straks echt de hunkering, of smaken alleen je sigaretten je sraks niet meer?

Wel fijjn te horen dat je dmv Champix alweer 1.5 jaar gestopt bent! Feli!

Hoang heb je het genomen? kwam de hunkering weer terug nadat je gestopt was?

Veel vragen he haha...;)

Misselijkheid was bij mij het enige dat ik voelde. Ook ik bleef gewoon zin hebben in het roken, ondanks de misselijkheid.

Ik weet niet precies hoe lang ik Champix heb geslikt, ben eerder gestopt met de pillen omdat ik nog steeds misselijk werd.

Ik heb nog nooit 1 moment van hunkering gehad na het stoppen met roken. Weet niet of dat nou aan de Champix ligt of aan mijn eigen motivatie

Tijdens het slikken (terwijl je nog rookt) wordt de opname van nicotine al geblokkeerd. Eigenlijk ben je dus onbewust al aan het afkicken!

Succes!
One year, four weeks, 15 hours, 45 minutes and 54 seconds. 7873 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.574,63. Life saved: 3 weeks, 6 days, 8 hours, 5 minutes.

Met 2 vingers in de neus! Hahaha.

Go stoppers Go stoppers.
Hi, het gaat hier goed hoor, rook dus nog steeds. Ik heb een paar lichamelijk en geestelijke tegenslagen gehad. Ben daar nog ff van aan het bekomen. Ik wil na mijn vakantie wel weer een nieuwe poging doen.

Zometeen zie ik na anderhalve week mn vriend weer, en hem dan nog eens een keer polsen hoe en wanneer hij nou eens gaat stoppen. Want met een roker in huis is het voor mij na een tijdje niet leuk meer De verleiding wordt te groot om er dan (stiekum) te roken.

Maar over een uurtje ongeveer komt manlief en dan ga ik nog een paar daagjes mee naar de camping in Duitsland. Even lekker niksen, de kinderen weer zien en de hond! Poesjes zijn onder de pannen. Vrijdag lekker shoppen in Trier, ik heb er zin in!
Lees al een tijdje mee op dit forum en ben blij te kunnen zeggen dat ik al 8 dagen geen roker meer ben.

Ga niet zeggen dat het makkelijk was vind het af en toe zwaar k..

Ga het wel volhouden hoor.

Doe het cold turkey en dat voel ik.

Zaterdag op vakantie moet het dan volhouden heb helaas een man die nog wel rookt en pas na de vakantie wil stoppen.

Ik hou mezelf voor dat ik de moeilijkste tijd dan gehad heb.

Succes allemaal en hou vol.
Ik ga binnenkort meeschrijven en lezen met jullie.

Afgelopen weekend heb ik de beslissing genomen, ik ga stoppen met roken. En mijn man doet mee gelukkig.

Zondag heb ik op bol.com het boek 'Nederland stopt!met roken' besteld. Dit boek is geschreven door 2 longartsen, ik ben heel benieuwd.

Ze adviseren (heb ik tenminste gelezen in een interview met deze artsen) om een tijdstip vast te zetten waarop je je laatste sigaret rookt. Ik denk dat dat bij ons na de vakantie gaat worden. Ergens rond 13 oktober dus.

Ik zie er enorm tegenop want ik rook al heel lang (ongeveer 32 jaar) en heel veel (2 pakjes per dag). Ik vraag me af wat ik in hemelsnaam met mijn tijd moet gaan doen, want er gaat best veel tijd inzitten, in roken

Maar ik ben het gewoon zat nu, het is tijd om te stoppen. Mijn stem is aan het veranderen door het jarenlange roken. Als smorgens de telefoon gaat dan vragen ze bijna altijd aan me of ik verkouden ben. Tegenwoordig laat ik dat maar zo, ik ben dus het hele jaar door verkouden .

Sorry, het is best een lang verhaal geworden, maar dit is voor mij een eerste aanzet om moed te verzamelen. En misschien een beetje gestimuleerd te worden door jullie.

Alvast bedankt voor het lezen
Ik heb ook via internet een boek gekocht over stoppen met roken.

Er staan wel rake dingen in.

Maar je moet het toch echt zelf doen.

Succes als je gaat stoppen en hou ons op de hoogte
Hé Lapin,

Wat goed dat je gaat stoppen! Het is altijd een hele stap om uiteindelijk de knoop door te hakken en serieus van de sigaretten af te blijven. Wel goed dat je man ook stopt, dan kunnen jullie elkaar motiveren.

Ik heb me aangemeld bij de internetpagina stop-hulp.nl. Daar kun je een stopmeter installeren op je PC. Deze laat je elke dag zien hoelang je gestopt bent en wat je daarmee hebt bespaard. Voor mij is dat een extra motivatie. Verder zou ik ook op zijn minst nicotine kauwgom proberen. Je rookt best veel en het is iets makkelijker om in ieder geval de eerste dagen de ontwenningsverschijnselen te temperen.

Verder alvast wat aanmoedigingen:

Het zal niet makkelijk zijn, maar het komt helemaal goed. Zo zit je heel bewust je laatste sigaret te roken en dan ineens ben je alweer 10! dagen gestopt (even een veer in mijn eigen kont steken, hoor).

Succes!
Durk, 10 dagen. Dus jij hebt het ook nog moeilijk?

Ik wil niet aan de nicotinekauwgum. Ik heb een versleten kaak en kauwgum kauwen is taboe.

Ben jij veel gaan snoepen? Want dat is iets waar ik ook bang voor ben, ik wil niet dikker worden.

Maar goed, dat is in ieder geval niet zo erg als die sigarettenverslaving.

Bedankt voor je aanmoediging. Over 2,5 maand is het zover. Ik ga het doen, ik ga het echt doen.
Of ik het moeilijk heb.. Om eerlijk te zijn valt het mee. Ik heb bij tijd en wijle enorme zin in een sigaret, maar dat zwakt na een paar seconden af. Ik kan er ook niet aan toegeven, want er is geen enkele mogelijkheid voor mij om te roken. Alle sigaretten heb ik weggegooid en een pakje kopen gaat dan weer wat ver (zo groot is die drang nu ook weer niet).

Mijn vriend rookt nog wel (we wonen niet samen) en die heb ik gesommeerd om én buiten te roken én de sigaretten bij zich te houden of te verstoppen anders mag hij niet langskomen . Ik mag het dan niet heel moeilijk hebben, vertrouwen doe ik mezelf allerminst.

Wat betreft het snoepen, dat deed ik altijd al best veel.. . Ik was al wat pondjes aangekomen nog voordat ik stopte met roken. Dat ik nu gestopt ben en daarmee geld uitspaar, is voor mij een goede motivatie om me maar eens aan te melden voor de sportschool. Ik heb me opgegeven voor yoga (en dan nog iets om calorieen te verbranden, maar weet nog niet wat). Ik vond yoga altijd al heel leuk, maar te duur. Nu mag ik dat van mezelf. Verder drink ik verse vruchtensapjes van de A.H. Ook die vond ik te duur, maar nu kan dat... Ik ben Super-Durk de Gestopte en dan mogen al die dingen. Geintje hoor, maar je moet gewoon voor jezelf een beloningssysteem creeren anders dan snoep. En als je toch persee iets in je mond wil stoppen, neem dan iets van meloen ofzo. Daar zit veel water in.
En oh ja Lapin... JE KAN HET!!

Nico is een (zoals ze dat hier zo mooi zeggen)
quote:Durk schreef op 29 juli 2009 @ 22:27:

En oh ja Lapin... JE KAN HET!!

Nico is een (zoals ze dat hier zo mooi zeggen)

Mijn man heet Nico
Echt?! Oi Ehm nou ja, Nico is heel tof bedoelde ik. Stond er iets anders dan...

Hahahaha!
Hoi Mede-(s)toppers hier op het forum,

Goed om te zien dat er weer een aantal nieuwe namen bij gekomen zijn en ook goed om te zien dat het met de meeste (s)Toppers goed gaat.

Zoyla, ik zit steeds met stijgende verbazing jouw gewichtstoename te volgen. Ben je echt in 4 maanden tijd 11 kilo aangekomen, joh? Potverdikkie! En dat terwijl je, volgens wat ik lees in je vorige posts, niet meer bent gaan eten? Het klopt op zich wel dat je spijsvertering met een factor 4 langzamer wordt. Zou dat dan willen zeggen dat je dan nog maar 1/4e mag eten van wat je at? Op zich is het ook zo dat je spijsvertering langzamer wordt naarmate je "ouder" wordt. Ik kon zelf tot mijn 30e eten wat ik wilde en ergens rond mijn 32e merkte ik dat dat helaas niet langer meer mogelijk was en ik toch wat voorzichtiger moest zijn met wat ik allemaal naar binnen propte. Ik weet niet hou oud jij bent (beetje onbescheiden vraag van me.....) en of dat misschien ook een rol speelt?

Februari: ik ben ook gestopt met roken met Champix, nu bijna 4 weken. Toen ik de Champix slikte had ik ook het idee dat het niets deed. Ik grapte ook altijd met een goede vriend van me, die ook gestopt is mbt Champix, dat we eigenlijk een hele dure placebo slikten, maar dat die placebo wel werkt! Ik ben ondertussen alweer bijna een week gestopt met de Champix. Eigenlijk om dezelfde reden als MissKaatje: ik word misselijk van die dingen en ze doen eigenlijk niets voor me. Het blijven doorslikken van de Champix is voor mocht je een uitglijder hebben en toch een peuk opsteken. Was ik niet van plan, dus dan hoeven de blauwe pillen ook niet meer......

Aan de dames die een partner hebben die wel nog rookt: mijn vriend rookt ook nog. Het helpt dat hij alleen buiten rookt en hij neemt ook altijd netjes zijn sigaretjes mee als hij de deur uit gaat. Better safe than sorry!

Super-Druk-De-Gestopte: jij mag jezelf heerlijk verwennen met verse sapjes en een sportschool lidmaatschap! Van een roker naar een sporter: het moet ook niet gekker worden hier!

Iedereen nog een fijne, rookvrije avond!
quote:kattija schreef op 29 juli 2009 @ 11:20:

One year, four weeks, 15 hours, 45 minutes and 54 seconds. 7873 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.574,63. Life saved: 3 weeks, 6 days, 8 hours, 5 minutes.

quote:Boefus schreef op 29 juli 2009 @ 22:57:

Het klopt op zich wel dat je spijsvertering met een factor 4 langzamer wordt. Zou dat dan willen zeggen dat je dan nog maar 1/4e mag eten van wat je at?

Huh?

Bij stoppen met roken gaat je stofwisseling ietsje langzamer. Wat je moet incalculeren is dat je voor iedere sigaret die je rookt, pak hem beet, 10 kcal gebruikt.

Dus als je gewend was bijvoorbeeld 25 sigaretten per dag te roken dan verbruik je nu opeens 250 kcal minder dan daarvoor. Dat zorgt ervoor dat je plusminus 1 a 2 kilo extra aankomt totdat je stofwisseling zich weer hersteld heeft. Maar dat kan even duren. En!!!! Vaak is het ook nog zo dat je toch ietsje meer gaat snaaien. Tel uit je winst.

Durk je gaat lekker, al 10 dagen!! Super!!

Lapin, top dat je gaat stoppen en perfect dat je je zo goed voorbereidt! Wij hebben dat ook gedaan, zijn er maanden mee bezig geweest, een stopdatum gepland na de vakantie (tijdens vakantie nog even gerookt en dag 1 dat we weer moesten werken gekapt) en hoewel het echt geen walk in the park was allebei nog steeds gestopt na dik 2 jaar. En dat terwijl we echt stevige rokers waren. Ik rookte al meer dan 25 jaar een pakje shag per dag.

He Lapin ik heb dat boek ook gebruikt bij het stoppen! Vond het heel geestig geschreven en daarnaast stonden er veel bruikbare tips in. Ook vond ik het heel fijn dat ze haarfijn uitleggen hoe de verslaving precies werkt! Ik heb ook naar een stopdatum toegewerkt en me mentaal voorbereid. Aanstaande zaterdag 'vier' ik (op vakantie) mijn hoera-ik-ben-5-maanden-gestopt-feestje Succes hoor, het gaat je zeker lukken!

Nou ik stond vanochtend op de weegschaal en ik ben een kilo lichter dan voordat ik was gestopt!!! Dat sporten werkt dus echt...

Enne Durk... Je kan indd beter wat meloen of een vers stukje fruit nemen. No offence, hoewel (verse) vruchtensappen veel vitamientjes en soms ook vezels bevatten, hebben ze ook heel veel kcals! Naast letten op wat je eet, dus ook op wat je drinkt... Maar je bent gestopt met roken, dat weegt (ghe) tegen alles op natuurlijk!

Ratteke! Have fun op vakantie!
Hey Chickberlyn, nooit geweten dat in die verse vruchtensapjes ook nog aardig wat calorien zitten. Zo leer je nog eens wat. Ach, uiteindelijk is goed bewegen toch de enige methode om af te vallen of op gewicht te blijven, dat is mij altijd geleerd.

Boefus, van roker naar sporter gaat wel erg ver, maar I'm working on it. Jij bent al 4 maanden gestopt lees ik. Geweldig! Heb jij nog dipjes gehad in die 4 maanden? Ik vraag mij namelijk af wat mij nog allemaal te wachten staat.

Februari, stopdatum komt steeds dichter bij. Gaat helemaal goed komen. Gaat het al wat beter met de Champix? Begint het z'n vruchten af te werpen?

Sartan, een pakje chag per dag?! Wow, das best veel. Had jij nog wel tijd voor andere dingen dan roken . Maar des te meer bewondering dat je nu al meer dan 2 jaar niet meer gerookt hebt.
Hallo,

Ik ben me ook aan het voorbereiden op het stoppen. Ben nu het boek van Allen Carr aan het lezen en wil het dit weekend uit hebben en dan ook mijn laatste sigaret gerookt hebben.

Eerder ben ik al eens met dit boek gestopt, dus wie weet helpt het nu ook.

Ik rook nu ongeveer 16 jaar, een pakje per dag. Vriend rookt ook en stopt samen met mij, dat is wel zo prettig.

Ben alleen bang voor de extra kilo's. Over een maand ga ik trouwen en ik wil nog wel in mijn jurk passen! Dus toch maar wat vaker op de Wii fit straks.

Succes allemaal!
Gaat al opschieten idd. Vandaag m`n laatste werkdag gehad als roker...

Gaat overigens prima met de Champix, geen enkele vervelende bijwerking hier. Maar, eh, ook geen andere werking. Geen enkele werking zeg maar...

Maar zit ng niet op de volledige dosis, overmorgen pas. Wll see..

Je gaat goed he Durk!
Hey Tirsa, Februari volgens mij zijn jullie van plan om op dezelfde dag te stoppen (maandag toch)?

Zet hem op!!!

Wat veel nieuwe sToppers hier echt geweldig! Fijn weekend alvast allemaal en hang in there, Nico is een loser

(Sorry Lapin )
Hoi Durk,

Ik ben nu 4 weken gestopt, geen 4 maanden, hoor. Maar, de tijd gaat gestaag verder, dus het moment dat ik 4 maanden gestopt ben, zal er vanzelf aan komen.....

Ik heb eerlijk gezegd geen noemenswaardige problemen gehad. Ik moest meer de reflex afleren om in sommige situaties (bv bij het ochtend kopje koffie en na het eten) naar de "gewoonte" sigaret te grijpen. Van zodra je dat kwijt bent, heb je het ergste gehad.

Vreemd genoeg heb ik nu, na 4 weken al, dat ik, wanneer ik mensen zie roken, denk: oh, ja, dat heb ik ook ooit lang geleden nog eens gedaan. Blij dat ik daar vanaf ben.

Niet roker zijn went echt heel snel! En het is heerlijk.

Veel succes met niet roken en mocht je toch tegen een moeilijk moment aanlopen: put dan sterkte uit de wetenschap dat dat echt beter wordt. Je denkt er steeds minder vaak aan totdat je er op een dag helemaal nooit meer aan denkt.
Even een vraagje van mij om me te motiveren.

Na hoeveel tijd ga je merken dat je je beter voelt? Dat je huid er beter uit gaat zien, je krijgt meer energie, je hoest je niet iedere morgen te pletter meer?

Ik heb positieve berichten nodig om het vol te gaan houden

En ik bereid me nu alvast voor op D-Day.
Realiseerde me vandaag dat ik inmiddels ook 1 jaar gestopt ben! Goed om de bekende namen hier ook nog terug te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven