Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 846 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve Almost, als je dit toch nog leest: laat wat er gisteren gebeurd is, niet een bevestiging zijn voor wat je voelde: dat je niet gewenst was. Dat was en ben je wel. Ik hoop dat Viva een manier kan vinden waarop het voor jou veilig voelt om weer terug te komen, al moet ik toegeven dat ik niet goed zou weten hoe dat zou moeten gebeuren.

Het helpt geen ene fluit, maar in gedachten zit ik tot eind november op dat bankje met jou. Het wordt wel dringen, want er zitten ontelbaar veel vrouwen.
MissUnderstood schreef: ↑
18-09-2026 20:32
Lieve Almost, als je dit toch nog leest: laat wat er gisteren gebeurd is, niet een bevestiging zijn voor wat je voelde: dat je niet gewenst was. Dat was en ben je wel. Ik hoop dat Viva een manier kan vinden waarop het voor jou veilig voelt om weer terug te komen, al moet ik toegeven dat ik niet goed zou weten hoe dat zou moeten gebeuren.

Het helpt geen ene fluit, maar in gedachten zit ik tot eind november op dat bankje met jou. Het wordt wel dringen, want er zitten ontelbaar veel vrouwen.
Wat lief. En ik kruip er ook even bij…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
In het minnaar topic waar alles van A tot Z beschreven wordt in details is alles prima maar hier mag het woordje “verkrachting” niet vallen.

En dat te bedenken bij een topic dat zo gevoelig ligt en iemand die in haar laatste levensfase zit. Dieptriest zonder empathie noem je dat. Hoe kun je jezelf dan nog in de spiegel aankijken?

Kom maar door met die ban.

Wij laten je niet los hoor TO :hug:
Knuffel voor jou AlmostDone!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Lieve, lieve schatten

Dank jullie wel voor al jullie support! Hartverwarmend .
Er is achter de schermen contact en ik hoop dat dit snel naar ieders tevredenheid opgelost gaat worden.

Mijn voorkeur... rust en weer gewoon , veilig en respectvol met elkaar omgaan in dit topic. Voor iedereen, niet alleen voor mij.

Baggal en ik kennen elkaar dus ook privé en omdat een account aanvragen eerst niet lukte herft zij her en der op mijn verzoek wat opheldering gegeven. Ik hoopte hiermee rust te creëeren maar dit is niet overal gelukt helaas.
Ik schreef al niet veel buiten dit topic en ik zal daar nog iets terughoudender in zijn.

Ik zou het echt fijn vinden als de rust op vraag het de mods ook terugkeert. Ja ze zaten fout, ja dat hebben jullie luid en duidelijk laten weten en de steun was voor mij fijn. Ik gun de mods ook weer een veilige omgeving. Als we hier blijven dan moeten we verder met elkaar .

Ik ben er nog 10 weken en die wil ik door met zo min mogelijk strijd. Doen jullie mee om er weer dat fijne topic van te maken ?
Met z n allen op een enorme elementenbank waar altijd een extra element aangeschoven kan worden. Deal ?
Welkom terug, lieve Almostdone. Ga zitten, we hebben je plaatsje op de bank vrijgehouden.
MissUnderstood schreef: ↑
18-09-2026 21:20
Welkom terug, lieve Almostdone. Ga zitten, we hebben je plaatsje op de bank vrijgehouden.
Op de mega grote bank ondertussen denk ik zo. Waar we met ik weet niet hoeveel forummers op zitten.
Wat gek @Almostdone, ik zie op je profiel dat je hier om 21.04 een bericht hebt gepost, maar dat staat niet in dit topic? Gaat er nu alwéér wat mis?
Mus* schreef: ↑
18-09-2026 21:46
Wat gek @Almostdone, ik zie op je profiel dat je hier om 21.04 een bericht hebt gepost, maar dat staat niet in dit topic? Gaat er nu alwéér wat mis?
Die moet nog goedgekeurd worden ? Bij vraag het de mods was het wel geplaatst.

Ik hoop niet dat het nu weer fout gaat. Mijn post van 21:04 is echt netjes .
Jouw post van 21:04 is wel te lezen als je jou loept. Er gaat dus ergens iets mis, maar dat zal wel goedkomen.

Welkom terug! Kijk: bankje. Borrel of thee?
Almostdone2 schreef: ↑
18-09-2026 22:00
Die moet nog goedgekeurd worden ? Bij vraag het de mods was het wel geplaatst.

Ik hoop niet dat het nu weer fout gaat. Mijn post van 21:04 is echt netjes .

Ja, hij is hartstikke warm en lief! Is vast zoiets sufs als dat ie nog moet worden goedgekeurd. Duurde de vorige keer maar 5 dagen toch?
Zo lang het alleen dat berichtje is zal het wel door iets met goedkeuren te maken hebben en zit er ongetwijfeld niets achter.
Fijn dat je weer terug bent!
Hopelijk kunnen we met zijn allen helpen om de komende tijd voor jou zo prettig mogelijk te maken.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef: ↑
18-09-2026 22:06
Zo lang het alleen dat berichtje is zal het wel door iets met goedkeuren te maken hebben en zit er ongetwijfeld niets achter.
Fijn dat je weer terug bent!
Hopelijk kunnen we met zijn allen helpen om de komende tijd voor jou zo prettig mogelijk te maken.
Wat ik vooral fijn zou vinden als iedereen zich hier weer veilig voelt. Ik had er veel aan maar er waren ook anderen die hier wat aan hadden.
Als jij er maar bent.. dan voel ik me hier ook fijn.
Meelezer meldt zich, ik kom ook even een knuffel / hart onder de riem geven.

Ik hoop dat je hier de ruimte blijft voelen om te schrijven, te delen, steun te zoeken en te vinden.

En een zo mooi en fijn mogelijke weg naar het einde gewenst.
Meelezer vanaf dag één, ik heb de afgelopen dagen op mijn handen gezeten, ik was woest! Een aantal forummers zoals oa bijvoorbeeld S-groot hebben prima en netjes verwoord wat nodig was wat gezegd werd. (Respect!) Ik ga daar geen woorden meer aan vuil maken... Geloof me, ik heb meerdere berichten geschreven gisteren maar niet geplaatst, ik had echt een ban gekregen!

Wat ik wel nog wil zeggen. Ik heb de gewiste zin gelezen. En die kwam binnen, vanaf dat moment wilde ik graag in je draadje reageren maar ik vond de woorden nog niet. Nu misschien ook niet maar ik ga mijn best doen!
Ik vond het zo sterk dat je het opschreef, ik weet hoe lastig het is om je uit te spreken, maar ook hoe 'goed' het voelt als je het wel doet. Eindelijk je uit kunnen spreken. En dan komen de reacties en dat vond ik soms heftiger dan wat ik meegemaakt had.

Ik weet dat het NIET! op viva mag, maar ik doe het lekker toch. :P (sorry, ik deel jouw humor!)
TRIGGER waarschuwing, stop met lezen nu het nog kan!

Ik ben jaren verkracht in mijn relatie door mijn eigen partner, mijn jeugdliefde. Ik ben al 15 jaar uit die relatie en het gaat nu goed met mij. Ik verzwijg het, verberg het, en sinds gisteren denk ik, waarom eigenlijk? Precies om wat er hier de afgelopen dagen afgespeeld heeft, het mag er letterlijk niet zijn en ik ben daar klaar mee!
Ik heb me jaren geschaamd, verborgen, geleden in stilte, in herbelevingen, nachtmerries, afsluiten van de buitenwereld, ik los het zelf wel op, het ontkennen naar mezelf, het is mijn eigen schuld, leef er maar mee, ik denk dat iedere ervaringsdeskundige de hele riedel wel kent... Voor degene ie het (godzijdank) niet kennen, het is zwart, zwarter wordt het niet. Als iemand zich dan uitspreekt is een beetje respect wel gewenst. Ik denk dat TO heel duidelijk laat zien juist met dit draadje hoe zwart het kan worden, dit is een hele verborgen wereld waar te veel vrouwen mee te maken hebben.

Mijn beste vriendin heb ik met veel moeite en schaamte verteld hoe de relatie met mijn ex was. Haar eerste (schrik)reactie was. Weet je het zeker? Een grotere klap in mijn gezicht had ze me niet kunnen geven. Uhm, ja, ik was erbij? Achteraf gezien was het de heftigheid van mijn mededeling niet te verwerken voor haar, ook de realiteit dat ze het nooit heeft gemerkt was voor haar keihard denk ik. Mijn masker is altijd perfect, tja, daar word je meester in. Toen ik haar later aansprak op haar opmerking, weet je het zeker, wist ze niet eens meer dat ze dit gezegd had, de schok was zo groot, ze heeft er duizendmaal excuses voor aangeboden, we zijn ok. Maar het is geen gespreksonderwerp, zij kan het niet aan.

Ik ben uit het zwarte gat geklommen, mijn zwarte humor heb ik wel meegenomen! (Niet geschikt voor viva dus dat zal ik grotendeels voor mezelf houden) uiteindelijk heeft de juiste therapeut met de houding die bij mij past mij kunnen helpen. (Nee, GGZ helpt je meestal niet, uiteindelijk heb ik particulier zelf een therapeut ingeschakeld) met de eerste gratis kennismaking heb ik haar goed getest, zij barstte in lachen uit om mijn zwarte humor om gelijk excuses te maken want het was niet om te lachen. Nouja, ik lok dat natuurlijk wel een beetje zelf uit. :P en ipv dat ik werd gewezen op dat mijn humor vluchten van de realiteit was (GGZ) zei zij juist, het is je kracht, je overlevingsmechanisme, dit is wie jij bent, dit heeft je gevormd, we gaan dat niet wegtherapeuten, we gaan het inzetten op een gezonde manier. Of het voor mijn omgeving gezond is weet ik niet! Maar ik ga er goed op. :biggrin:

Het is een zware weg geweest, zwart vooral. Sterven was prima geweest, ik had geen levensdrang. Of ik een doodswens had? Mwah, is op de fiets denken, als ik nu mijn stuur omgooi lig ik onder een vrachtwagen en is het klaar (dat hoopte ik dan toch, maar ik dacht tegelijkertijd, het zal mijn geluk wel zijn om alleen verlamd te zijn ofzo, toch maar niet!) een doodswens? Of op goed geluk de straat oplopen, word ik aangereden en laat ik het leven is dat ok. Dan zit je diep denk ik.
Nu vind ik het prima om te leven, nog een tijdje mee te gaan, maar als dat niet zo mag zijn is het ook wat het is. Ik verwacht niet dat ik ooit een vreselijk sterke overlevingsdrang ontwikkel. En dat hoeft ook niet.

Ik ben nu ok. Meer dan ok. En daar ben ik trots op want ik heb daar keihard voor gewerkt. Net zoals jij keihard werkt om het voor jou beste haalbare resultaat te behalen. Euthanasie en een waardig afscheid.
Wat is het hard werken he? Om een euthanasie traject te doorlopen moet je vreselijk sterk in je schoenen staan, dat is niet niks.
Ik vind het krachtig dat je het traject doorloopt en het zo open deelt hier. Ik vermoed dat er veel stille meelezers zijn die hoop uit jouw draadje halen.

Lieve Almostdone, wat fijn dat je het euthanasie traject mag afsluiten met groen licht, dat geeft rust, er is een eind in zicht. Geeft het je ook rust naast het verdriet?
Als Wieke hier meeleest, dank voor je reactie in het vraag het de mods topic en het vlotte handelen. Je woordkeuze is misschien niet altijd handig, ik denk dat dit heel lastig is in deze situatie. Je doet het ook nooit voor iedereen goed! Ik was blij met je gisteren, ik stond op het punt eens flink van me te laten horen maar jouw handelen heeft gemaakt dat dit niet nodig was. Nu kan ik, als overlever, respectvol in dit draadje schrijven. (Als dit gewenst is door TO) ik ben blij te lezen dat je contact hebt met Almostdone, je pakt het goed en met respect op.
Almostdone: fijn dat je er weer bent! Blijf vooral delen hier, ik hoop dat je dat nog/weer echt durft.

Nounou :hug:
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
PickingUpThePieces schreef: ↑
17-09-2026 22:24
Lieve TO,

Ik lees al vanaf je eerste post mee maar wist niet goed hoe ik moest reageren.

4 jaar geleden ben ik mijn moeder verloren aan suïcide. Zij wilde graag euthanasie maar heeft het traject niet kunnen volhouden. Ook ik krijg dankzij jou meer inzicht in hoe sommige dingen destijds voor haar geweest kunnen zijn. Voor mij waren sommige dingen onbegrijpelijk tot ik hier meelas.

Ik heb zoveel respect voor je. Hoe je over dit onderwerp schrijft, hoe je ondanks je eigen ellende nog steeds denkt aan anderen. Natuurlijk ook hoe krachtig je bent.
Je bent een ongelofelijke lieve, sterke en dappere vrouw :heart:
Deze post raakt me en ik hoop dat de mods en 'criticasters' ook lezen hoe waardevol een topic als dit kan zijn.

Wat verdrietig dat je moeder geen euthanasie en dus een waardig afscheid en overlijden heeft kunnen krijgen, voor haar maar zeker ook voor jullie als nabestaanden. Dat je moeder het waarschijnlijk ook voor jullie anders had gewild en dat dat niet gelukt is vind ik heel verdrietig. Ik zoek wat naar de juiste woorden, excuses als ik toch teveel invul.
a.k.a. canis-dinges
AlmostDone, fijn dat je er weer bent. Ik wens jou en dit topic rust toe :daisy:
a.k.a. canis-dinges
Ik ben er voor je in dit topic Almostdone. Fouten maken is menselijk maar hopelijk leren de mods ervan en kan het hier een plaats blijven waar je je hart kunt luchten. Precies waarvoor een forum bedoeld is.

Hoe gaat het vandaag met je?

:heart:
PickingUpThePieces schreef: ↑
17-09-2026 22:24
Lieve TO,

Ik lees al vanaf je eerste post mee maar wist niet goed hoe ik moest reageren.

4 jaar geleden ben ik mijn moeder verloren aan suïcide. Zij wilde graag euthanasie maar heeft het traject niet kunnen volhouden. Ook ik krijg dankzij jou meer inzicht in hoe sommige dingen destijds voor haar geweest kunnen zijn. Voor mij waren sommige dingen onbegrijpelijk tot ik hier meelas.

Ik heb zoveel respect voor je. Hoe je over dit onderwerp schrijft, hoe je ondanks je eigen ellende nog steeds denkt aan anderen. Natuurlijk ook hoe krachtig je bent.
Je bent een ongelofelijke lieve, sterke en dappere vrouw :heart:
Wow, deze post raakt ! Serieus tranen in mijn ogen en wat zou ik je nu graag een knuffel geven !( mits dat voor jou oke is)

Wat heftig voor je ! En wat vindt ik het bijzonder dat ik jou een klein stukje heb geholpen !
Iedereen heeft zijn/ haar eigen verhaal. Er zijn vaak punten van herkenning maar zeker ook verschillen

Jij bedankt voor je verhaal ... , wat dapper dat je dit deelt!

:heart:
Nounou,

Jij dappere vrouw!!!!! Niet meer zwijgen over wat een ander of anderen je heeft aangedaan !
Die dubbele straf verdienen we niet!

Meer dan geweldig, sterk en hoopvol is dat je eruit bent gekomen! :yes:
Daar kun je zo trots op zijn ! Voor jezelf maar door het te delen ook voor anderen. Dat kan hoop en moed geven !
Het was ff niet leuk en fijn enz. Ook niet voor de mods .

Maar wat geeft het ook iets enorm waardevols!!!
Wat is dit een prachtig topic !
Wat voel ik me hier welkom, gesteund, niet alleen !

En wat is het bijzonder om te lezen hoe dit topic een aantal mensen echt helpt! Dat ontroerd mij .
Het is zeker heftig en of verdrietig om verhalen te lezen over wat mensen hebben moeten meemaken of nog steeds meemaken. Maar wat geweldig dat mensen hun mond open trekken. !!! Durven delen en dan merken dat ze niet de enige zijn .
Ja dat is altijd dubbel maar voor hier is het fijn dat je herkenning en erkenning kunt ervaren.

Wieke en ik mailen en dat gaat meer dan oke ! Dat komt wel goed.

En ik ben voor mijn doen vandaag best wel ontspannen. Een masseur zou zeggen . Nou ontspannen... niet echt hoor. :rolling:
De ontspanning zit dan ook meer in mijn hoofd.

Vervoer voor weekend naar de zee is geregeld. Plan is van 13-16 november een weekendje naar de kust te gaan. Ik bestel storm dus alvast excuus voor de mensen die daar niet van houden :lmao:
Ik heb al een paar huisjes op het oog. Mocht iemand nog tips hebben dan lees ik dat graag. Noord Hollandse kust . Ook niet naartoegaan tips zijn welkom.
Max 1 km van het strand . Hond moet welkom zijn .
Zin in !

Het klooster in ga ik niet doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het heerlijk vinden om 4 dagen te bezinnen in rust en stilte. Ik krijg er het idee bij dat ik enorm op de rem moet functioneren. Ik ben nogal enthousiast en in een klooster hoor je te fluisteren ofzo .
Dat mijn buddy dit met mij wilde doen vindt ik wel heel tof en lief!

Ik ga maar eens boodschappen doen. Kijken of ik de ontspanning in mijn hoofd vast weet te houden in de supermarkt :biggrin:
@Nounou wat dapper dat ook jij je verhaal hebt durven delen. Dat is vast niet gemakkelijk geweest. Wat verdrietig dat ook jij onbedoeld teleurgesteld bent door de (schrik)reactie van je vriendin. Van haar uit misschien nog wel te begrijpen dat ze echt niet wist wat te zeggen. Maar zo totaal niet wat jij op dat moment nodig had! Wat knap en wat fijn ook dat je je er weer uit hebt weten te worstelen. Dat zal vast een hele weg zijn geweest.
Ik vind het moeilijk om iets zinnigs bij te dragen aan wat je hebt verteld (‘wat knap’ kan ook heel stom overkomen, ik weet het) maar ik heb bewondering voor je verhaal!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven