Kinderen geloofsovertuiging meegeven slecht?

14-08-2009 13:04 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu vier en vraagt zich net als alle kleuters van alles af.

Zo kwam laast de vraag waar de eerste baby dan vandaan kwam.

Ik vertelde haar dat niemand dat zeker weet en stak van wal over de diverse meningen die hier over zijn.

God, Adam en Eva, de Evolutietheorie, allemaal kwamen ze voorbij.

Tot dochter zei:"Maar papa weet het wel zeker"

Man bleek dochter de evolutie theorie uit te hebben gelegd als waarheid.

Nou zijn wij niet kerkelijk en hangen geen geloof aan.

Verschil is echter dat ik mezelf een "gezonde twijfelaar" noem, en man echt "overtuigd" is van zijn gelijk.

S'avonds hadden we hier een discussie over.

Ik zei dat ik hem net zo eng vond als de mensen die hij eng vind die een kind God of Allah als waarheid meegeven.

Wat vinden jullie...?

Mag je een kind jouw waarheid opleggen op die manier?
Liever niet nee.
Ik vind er wel een verschil zitten tussen evolutietheorie en een geloofsovertuiging. De evolutie is wetenschappelijk bewezen, geloof is... nou ja, geloof. Dus ik zie niet helemaal waarom dat eng zou zijn.

Ik sta er dus hetzelfde in als je man, denk ik.
Lees "the God delusion" van Richard Dawkins eens.

Evolutie is in de wetenschap overtuigend bewezen, dus ja, ik vind zeker dat je een kind kunt vertellen dat het zo zit.

Je kunt er wel bij vertellen dat niet iedereen er zo over denkt, laat haar haar eigen conclusies trekken!
Of het mág of niet.....tsja dat is zo persoonlijk...Ik zou het zelf in elk geval nooit doen. Ik sta er in net zoals jou, ondanks het feit dat ik zelf wel katholiek opgevoed ben, maar oa door mijn studie een evolutieleer-aanhangster ben

Ik vind idd dat je je kinderen moet opvoeden met "alle" waarheden die we kennen.
Dat is een lastige. Als je net als jouw man er zó van overtuigd bent dat je gelijk hebt, voelt het voor hem als heel normaal. Aan de andere kant, een kind moet zelf zijn keuzes kunnen maken. Of iig instaat kunnen zijn om die later zelf te maken.

Met 4 jaar die keuze laten maken lijkt me dan weer níet echt n optie .

Zorg eerst dat je er samen goed uitkomt, want t is wel zo handig als je op 1 lijn zit. En dan kan het best zo zijn dat hij zijn verhaal verteld, en jij een ander... Als je het van elkaar maar weet zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Misschien tot die tijd haar zelf antwoorden laten zoeken. Een klein btje sturing her en der, maar de vragen terugkaatsen. Met 4 jaar heeft ze nog massa's aan fantasie. Wie weet komt er een nieuwe geloofsovertuiging uitvoort !
Nou ja zeg, Neele, je man is een engerd omdat hij de evolutietheorie uitlegt? Sorry, maar dat vind ik echt onzin. Een kind van 4 heeft helemaal geen boodschap aan al die nuances en postmodernistisch pluralisme. Komt later wel, als hij wat ouder is. Ze hebben nu gewoon houvast nodig.

Enne: de evolutietheorie is geen 'mening', maar een wetenschappelijke theorie, die goed onderbouwd is. Kun je helaas van de 'mening' Adam en Eva niet zeggen.
Ik heb mijn kinderen verteld over geloof. En dat ik niet in god geloof. En de evolutietheorie.

Als het goed is komen kinderen op school ook in aanraking met diverse geloofsovertuigingen.

Ik hoop dat ze wel respect zullen opbrengen voor mensen die gelovig zijn, maar thuis leren ze dat de evolutietheorie de enige echte waarheid is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Een 4 jarig kind de evolutietheorie uitleggen? Zou ik eerlijk gezegd sowieso niet aan beginnen bij 4 jarigen eigenlijk. Had me er denk ik met een afleidende opmerking van af gemaakt.

Als ze er later nog eens over zou beginnen dan zou ik vertellen dat de mensen het daar niet met elkaar over eens zijn, wat voorbeelden aandragen uit de bijbel en de evolutietheorie. Verder zou ik haar vertellen waar ik zelf in geloof en dat zij zelf mag weten waar zij in gelooft.

Begint ze er dan later weer over, dan zouden we denk ik samen naar de bieb gaan voor boekjes over eea.
Maar Sarah: leg jij dan ook de hinduistische mythe uit? De oud-egyptische? De Azteekse? Het vliegende Spaghettimonster?

Je hebt wetenschappelijk bewezen waarheid, en je hebt geloof. En van dat laatste krijg je mooie verhalen, maar geen waarheid!
quote:Sarah Scott schreef op 14 augustus 2009 @ 13:08:

Ik vind idd dat je je kinderen moet opvoeden met "alle" waarheden die we kennen.

Helaas kennen 'we' Creationisme niet als 'waarheid' he? Ik bedoel: voor sommigen is dat een 'waarheid' (met vette aanhalingstekens voor mij). Ik vertel mijn zoon soms voor de volledigheid dat opa en oma in andere dingen geloven, maar dat wij dat onzin vinden. Wat kun je anders doen dan je eigen ideeen en waarden op je kind overdragen? Kinderen van 4 hebben houvast nodig, een uitgangspunt. Later komen ze wel met tegenvoorbeelden en andere meningen, en kiezen ze zelf wel wat zij waar willen vinden. Als je dat maar niet verbied doe je het als ouders goed.

Ik vind het persoonlijk onverantwoord verwarrend om een kind dat zulke vragen stelt met een scala aan opties te overladen. Tot een jaar of 7? heb je gewoon papa en mama die weten hoe het zit, en heb je gewoon good guys en bad guys en komt later alles goed.
Neele, wat een ontzettend pientere vraag trouwens, voor zo'n kleine dame.

Dat heb je in ieder geval al goed voor elkaar:

een kind dat zelf kan en durft na te denken!
Het vliegende spaghettimonster ga ik later zéker uitleggen aan mijn dochter!

Overigens kun je ook aan een 4-jarige de evolutie uitleggen. Zo wist mijn toen 4-jarige nichtje bij een 'standbeeld' van een aap in een dierenpark te vertellen dat 'mensen er voor ze mens waren ook zo uitzagen'
Ik denk dat met name de manier waarop je een kind een geloofsovertuiging meegeeft slecht kan zijn. Ik zie niet in waarom je als gelovige (of in jouw geval als twijfelaar) niet een bepaald godsbesef mee kan geven. Maar dat kan op meerdere manieren.

Je kan zeggen (even gechargeerd): wij geloven dit en dat is DE waarheid, andere mensen zien het verkeerd*. Maar je kunt ook zeggen: wij geloven dit, en er zijn andere mensen die het anders zien en je kind vervolgens - op latere leeftijd - vrijlaten in zijn keuze. Ik zou gaan voor de laatste optie. Heb helaas gezien wat er gebeurt als je dat niet doet.

* Ik heb er een hekel aan als christenen dit zeggen, maar ik vind het ook irritant als ik dat ongelovigen hoor zeggen. Ook dan denk ik: je kunt je kind meegeven dat je niet aan religie doet omdat je er nu eenmaal niet in gelooft, maar geef een kind ook mee dat er andere mensen anders zijn en laat die ook in hun waarde. Dat mis ik soms in de discussie.

Afijn. Mijn neefje (nu ruim 1) groeit op in wat een gereformeerd bolwerk wordt genoemd. Zijn vader en grootouders zijn gereformeerd, zijn moeder is wel gelovig, niet gereformeerd, maar laat zich mijns inziens wel door hen meeslepen. Ik ben eerlijk gezegd wel eens bang dat hij dus echt de gereformeerde levenswijze gaat meekrijgen en - net als zijn vader - op een gegeven moment op andere gelovigen en niet gelovigen op een niet normale manier gaat reageren. En dat vind ik jammer en (als gematigd gelovige, ik geloof wel, maar heb een hekel aan het instituut kerk en aan het merendeel van de in mijn ogen hypocriete christelijke medemens) eerlijk gezegd niet kunnen.

Om kort te zijn: ik vind jouw aanpak dus beter dan die van jouw man. Maar dat is mijn mening. Anderen zullen er misschien anders over denken.

Edit: en dan heb ik dus even geen mening over het feit dat hij de evolutieleer heeft uitgelegd, maar meer dus wel over de manier waarop.
quote:wen schreef op 14 augustus 2009 @ 13:16:

Het vliegende spaghettimonster ga ik later zéker uitleggen aan mijn dochter!

Overigens kun je ook aan een 4-jarige de evolutie uitleggen. Zo wist mijn toen 4-jarige nichtje bij een 'standbeeld' van een aap in een dierenpark te vertellen dat 'mensen er voor ze mens waren ook zo uitzagen'Klopt, mijn zoon vertelt altijd dat wij familie zijn van apen en dat vogels en krokodillen familie zijn van dino's. Helemaal niet moeilijk voorstelbaar juist, voor de soepele kindergeest.
Ik zou- naar waarheid- zeggen, ik weet het niet. Is je man afgestudeerd in de astro-fysica ofzo?
Ik ben christelijk opgevoed (met alle verhalen en verklaringen van dien). Maar toen kwam de pubertijd, de adolescentie en daarna mijn studententijd (en het peinzen gaat ook nu nog onverminderd door). Geloven in het instituut kerk vind ik erg lastig, geloven in een entiteit als "de" God ook. Wat ik wil zeggen: je kunt je kinderen van alles meegeven, bij het ene kind blijft het wel hangen (soms ook door de behaagzin die vooral meisjes jegens hun ouders kunnen hebben -ben ik ook nog lang mee behept, "ik weet niet of ik het geloof maar ik doe maar gewoon mee want dat vinden mijn ouders fijn"-) en de ander gaat zijn compleet eigen weg. Daarom is het denk ik belangrijk, zoals missMara zegt om het kind stabiliteit te geven (zeker een vierjarige zou ik niet met alle theorieën willen belasten), en dan kan het later zijn eigen weg vinden.
quote:sharra schreef op 14 augustus 2009 @ 13:11:

Maar Sarah: leg jij dan ook de hinduistische mythe uit? De oud-egyptische? De Azteekse? Het vliegende Spaghettimonster?

Alle stond tussen aanhalingstekens....dat was niet voor niks

quote:MissMara schreef op 14 augustus 2009 @ 13:13:

Helaas kennen 'we' Creationisme niet als 'waarheid' he? Ik bedoel: voor sommigen is dat een 'waarheid' (met vette aanhalingstekens voor mij). Ik vertel mijn zoon soms voor de volledigheid dat opa en oma in andere dingen geloven, maar dat wij dat onzin vinden. Wat kun je anders doen dan je eigen ideeen en waarden op je kind overdragen? Kinderen van 4 hebben houvast nodig, een uitgangspunt. Later komen ze wel met tegenvoorbeelden en andere meningen, en kiezen ze zelf wel wat zij waar willen vinden. Als je dat maar niet verbied doe je het als ouders goed.

Ik vind het persoonlijk onverantwoord verwarrend om een kind dat zulke vragen stelt met een scala aan opties te overladen. Tot een jaar of 7? heb je gewoon papa en mama die weten hoe het zit, en heb je gewoon good guys en bad guys en komt later alles goed.Ik heb er geen leeftijd bij vermeld toch? Ik heb het over de opvoeding an sich, en ja dan vind ik zeker dat er meerdere inzichten meegenomen dienen te worden.
Ik ga mijn kinderen geen geloofsovertuiging meegeven, dat vind ik niet nodig. Ze heeft wél een kinderbijbel.
Mijn dochter wil heel graag naar de kerk. Heb altijd gezegd als ze willen gaan ze zelf maar uit eigen beweging. Maar ze gaf dit al aan toen ze 5 was. Ben een aantal keer geweest naar verschillende kerken. Dochter helemaal enthousiast. En ik dacht juist dat ze nadat ze was geweest het iig wel even voor gezien hield. Nu bijna 7 wil ze nog steeds en vraagt er af en toe om.

Maar ik vind geloof iets persoonlijks en dat doe je vanuit jezelf. Dat moet je niet iemand opdringen. En er zijn zoveel geloven. En je kan ook zelf weer wat verzinnen. Dit moet ze zelf uit gaan zoeken als ze er aan toe is.

Maar heb toch wel geworsteld met het feit dat ze zelf zo graag naar de kerk wil.
quote:Sarah Scott schreef op 14 augustus 2009 @ 13:20:

[...]

Ik heb er geen leeftijd bij vermeld toch? Ik heb het over de opvoeding an sich, en ja dan vind ik zeker dat er meerdere inzichten meegenomen dienen te worden.

Ok, maar je mag toch aan jouw inzicht voorrang geven boven de 'inzichten' van anderen? Dat bedoel ik.

Kijk, in het geval van agnosten zoals (denk ik) Neele, die gewoon als standpunt hebben dat ze het niet weten moeten ze dat aan hun kinderen leren. Maar de man van Neele is overtuigd van de evolutietheorie. Waarom is hij dan een engerd als hij dat (aan een 4-jarige!) vertelt? Het feit dat een ander iets anders gelooft verandert zijn mening niet.
Mijn kind is nog te jong om dit soort vragen te stellen, maar aangezien mijn motto "geloof niet, denk zelf" is, zal ze die zienswijze op een gegeven moment zeker meekrijgen.

Religie is in mijn optiek een bron van veel kwaad en ik hoop eerlijk gezegd dan ook dat ze dit soort kaders niet nodig zal hebben om grip te krijgen op de wereld om haar heen.

In de familie zijn veel gelovigen (niet alleen christenen) dus ze zal wel met het geloof in aanraking komen.
Ik geloof dat je kinderen zoveel mogelijk kennis mee kan geven. (over verschillende geloven en Darwin) en dat je tegen een kind kan zeggen dat hij/ zij daar zelf een keuze in heeft.

@ maxem gaan er toevallig ook veel vriendjes naar de kerk?
quote:MissMara schreef op 14 augustus 2009 @ 13:24:

[...]

Ok, maar je mag toch aan jouw inzicht voorrang geven boven de 'inzichten' van anderen? Dat bedoel ik.

Kijk, in het geval van agnosten zoals (denk ik) Neele, die gewoon als standpunt hebben dat ze het niet weten moeten ze dat aan hun kinderen leren. Maar de man van Neele is overtuigd van de evolutietheorie. Waarom is hij dan een engerd als hij dat (aan een 4-jarige!) vertelt? Het feit dat een ander iets anders gelooft verandert zijn mening niet.

Ja dat lijkt me wel Daarom heb ik mijn katholieke opvoeding ook gekregen tenslotte

En ik vind de man van Neele alleen een engerd, wanneer hij niet openstaat voor de opvattingen van anderen en dat zijn kind ook niet leert. Ik ben ook overtuigd van de evolutietheorie, maar ik wil mijn kinderen zeker leren dat andere mensen er anders over denken. En ik ga ook niet mijn waarheid als dé waarheid aanleren bij mijn kinderen. Ze moeten zelf tzt maar ontdekken waar hun hart naar uit gaat
Vliegendehollander: Nee helemaal niet.

Ze zit wel op een katholieke school. Maar die gaan van Martin Luther Kingleer uit en hangen niet een geloof aan maar meerdere. Vrijwel niemand uit de klas, kleuterklas, gaat en heeft er interesse in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven