Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 tekort

03-09-2009 10:58 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een lange tijd met gezondheidsproblemen weet ik sinds juli dat dit komt door een Vitamine B12 tekort. Daar wordt ik nu dan ook voor behandeld.

Begin juli was mijn waarde veel te laag en nu naar 2 maanden behandeling is mijn waarde veel te hoog, waardoor ik weer ziek ben.

Graag kom ik in contact met mensen die ook een Vitamine B12 tekort hebben of hebben gehad om ervaringen en belevingen te delen. En misschien hebben jullie wel tips voor mij.
Ik had laatst bloed geprikt bij huisarts, o.a. vanwege moeheid ed.

Word dit B12 probleem ook met bloed prikken gemeten of niet?

Anders ga ik het nl mooi eens nachecken, of ze daarop willen testen.
Ik heb een plan: ik maak nooit meer een plan!
Er wordt niet standaard op votamine b12 getest.

Huisartsen doen dat pas als uit alle testen niets komt. Vandaar dat het tekort vaak telaat ontdekt wordt.

Je kan je huisarts vragen of ze b12 gestest hebben of dat ze erop willen testen. Bij mij weten ze een dag later de uitslag al.
@ Krista

Welke klachten heb je nu dan dat er ziek van geworden bent??

Ik had in april een waarde van 170, heb toen 10 injecties gekregen in 5 weken, daarna was de waarde 1100. Nu krijg ik 1 keer in de maand een injectie en dat is afwachten hoe dat zich ontwikkeld.

Ik heb er enorm baat bij. Ik kon niks meer en kan nu bijna alles weer. Werk weer fulltime, niet mee moe, m,n benen doen het weer enz enz.

Misschien heb je wat meer inwerktijd nodig. Dat heeft bij mij ook wel 2 mnd geduurd voordat ik weer fitter werd. Sterkte ermee
Hoi Lente

De klachten die ik nu heb zijn erg moe, duizelig, misselijk, hartkloppingen, wazig zien.

Ik wordt nu 2 maand behandeld en mss wil ik wel te snel. Het ging namelijk een aantal weken goed, kon zelfs weer aan het werk, maar na mijn 7e prik vorige week kwam alles weer terug.

Nu zit ik weer thuis waar ik erg van baal.
Frustrerend he, dat thuiszitten?!?! Ik voel me zo waardeloos, wil gewoon weer aan 't werk en meedoen met iedereen. Maar dat lukt gewoon niet. Op de bank hangen en voor de tv zitten, dat doe ik nu zo'n beetje de hele dag door.
Heel frusterend. Vooral omdat ik mijn hoofd zoveel wil doen, maar het lichaam niet mee wil werken.

Wat is nog frusterend vind is dat ik mensen zeggen dat het tussen mijn oren zit en dat ik daar doorheen moet. Is moeilijk uit te leggen dat ik wel wil maar dat het gewoon niet lukt. Herken je dat?
Wat een herkenning hier!

Ook ik heb een B12 tekort. Een aantal jaar terug ook al gehad, toen met spuiten weer opgelost (dacht ik). Twee weken terug was ik bij de huisarts, omdat afvallen niet lukt. Om zeker te zijn dat daar geen medische oorzaak achter zit, toch maar even bloed laten prikken. En ja hoor, behoorlijk B12 tekort. Mijn waarde was 88.

Omdat het nu de tweede keer is, is er overleg geweest met de nefroloog, die besloot tot uitgebreid bloedonderzoek. Nu is het wachten op de uitslag en eerste gesprek bij hem. Gister wel de eerste spuit gehad, tot de nefroloog anders besluit, geeft de huisarts ze 2 keer per week.

Het stomme is, pas achteraf kan ik zo alle symptomen benoemen. Ik heb ze dus echt weggestopt, niet eraan toe willen geven.
Goedemorgen,

Ik merk niet zozeer onbegrip. Wat wel zo is is dat mensen al snel denken dat het snel weer over is en dat ik dan weer de draad op kan pakken. Misschien ook wel begrijpelijk, er is tenslotte aan de buitenkant niets te zien. Helaas is het niet te zien, hoe je je voelt.

Bij mij gaat het momenteel ook wel met pieken en dalen, de ene keer voel ik me net wat meer energieker dan de andere keer. Als ik dan wat energieker ben, zeggen mensen al snel. Zo volgens mij gaat het wel weer met je. Uhhh.... nou nee hoor, ik val daarna gerust heel hard weer terug.

Ben er alweer vroeg bij vanmorgen. Ik werk vandaag niet, maar toch ben ik klaar met slapen. Enerzijds ben ik heel moe, ik slaap nl slecht. Vaak wakker, veel draaien en vooral onrustige benen (kan ze maar niet stil houden als ik in bed lig). Dus ik ben er maar uit gegaan, maar ben alles behalve uitgerust. Is dit herkenbaar? De onrust?

Ik kijk er gewoon naar uit om maandag weer naar de dok te mogen om bloed te laten prikken en dit te laten onderzoeken. Hoop dat de uitslag is wat ik denk, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. De vorige keer werkten de injecties bij mij goed, hopelijk dit keer ook weer!
Hoi Jann

Is het gelukt met bij de dokter?

Die onrust herken ik zeker. Ik kan echt door huis heen lopen zonder dat ik een doel heb. Verder merk ik ook dat mijn lichaam soms onrustig heb, krijg dan een soort lichaamschokken in mijn armen of benen.

Ik heb geen problemen met slapen ,in tegendeel maak nachten van 10 a 11 uur en slaap zo diep dat de wereld wel kan vergaan en ik er niets van merk, heheh.

Ik ben begonnen met het slikken van hyperiforce forte van A. Vogel. Een middel tegen neerslachtig gevoel en lusteloosheid, in de hoop daar een beetje beter van te voelen. Het middel staat bekend als zonneschijn voor de geest en ik kan zeker wat zonneschijn in mijn leven gebruiken.
Hoi,

Jahoor, t is gelukt bij de dok. Nu even een dag of twee afwachten tot de uitslag... en dan hopelijk snel weer een power-shotje (als dat trouwens is waardoor ik me nu zo rot voel)
Kan een vitamine B 12 tekort ook aangevuld worden door vitamine B tabletten te slikken?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb niet heel veel verstand van het tekort aan vitamine B12, ik heb het nog niet zo lang vandaar... Maar ik denk dat het wel heel makkelijk zou zijn als dat middels vitamine tabletten op te lossen is. Waarom zouden ze dan nog injecties moeten geven aan mensen die een tekort hebben aan B12??

Wat ik wel heb gelezen is dat een tekort aan vitamine B12 ook kan komen door een complicatie in je lichaam. Je lichaam is dan niet in staat om vanuit voedsel o.i.d. vitamine B12 te halen waardoor je voorraadje dus slinkt en op den duur vervelende klachten krijgt.
Volgens mij kan je het tekort alleen aanvullen als je te weinig b12 binnenkrijgt via eten. Dit is vooral bij mensen die vegetarisch zijn. Bij hen maakt het lichaam het nog wel zelf maar krijgen ze te weinig binnen.

Als je lichaam het zelf niet meer kan aanmaken kan dat, zoals ik begrepen heb, alleen aangevuld worden met injecties.

Ik was naast de injecties ook aan de multi-vitamine met daarin veel b vitamines en ik moest daar van de huisarts mee stoppen omdat ik teveel binnen kreeg. Nu slik ik vitamine c bruistabletten en ijzertabletten.
@ violain: waar komt je tekort vandaan? Uit mijn voedsel neem ik geen b12 op, waardoor ik lange tijd injecties heb gekregen. Hiervan kreeg ik echter bijwerkingen (erge acne), waardoor ik ben overgestapt op b12-tabletten (1000 mcg). Bij mij werkt het wel. Ik zou even overleggen met de huisarts als ik jou was.
quote:violain schreef op 07 september 2009 @ 21:10:

Kan een vitamine B 12 tekort ook aangevuld worden door vitamine B tabletten te slikken?Niet als je 'n opnamestoornis hebt, dan moet je de rest van je leven aan de spuiten. Alleen als je geen/te weinig vlees, zuivel en eieren eet en daar je tekort aan te danken hebt kun je pillen gaan slikken.
Hoi,

Nou uitslag vann bloedonderzoek is binnen. Mijn waarde was 200. Net aan voldoende, want het moet op 200 of daarboven liggen. Heb de huisarts gesproken en die geeft aan dat er bij mij dus geen sprake is van een b12 tekort....

Vorig jaar was mijn waarde 170 trouwens. Nu dus 200 en dat is goed. De klachten die ik heb moeten dus ergens anders vandaag komen. Hoe en wat, dat moet ik dan laten onderzoeken. Dat wordt weer een bezoekje huisarts.....

Geen B12 tekort dus, ondanks toch heel veel overeenkomende klachten (duizeling, moe, haaruitval, niet kunnen concentreren)....zucht.....
Hoi Jann

Ik heb ergens gelezen dat je waarde tussen de 350 en 700 moet liggen en dat onder de 130 te laag is en de groep tussen de 130 en 350 een moeilijke groep is. De een heeft nergens last van met 200 terwijl een ander zich heel slecht kan voelen met 200.

Nu krijg je helemaal geen prikken meer? Ik moet de rest v an mijn leven elke maand een prik halen, ook als ik me goed voel en de waarde goed is. Volgens de dokter komen de klachten terug als je stopt met prikken en kunnen ze zelfs erger worden dat voor het prikken.
Goed nieuws, ik ben deze week weer begonnen met werken. Minimaal een uur 's middags en dan net zo lang als ik het volhou tot max. 4 uur werken. En als ik me een dag niet goed voel mag ik thuis blijven.

Voor mijn eigen werk is vervanging geregeld tot het eind van het jaar, dus ik doe nu van die tussendoor klussen waarvan het niet erg is als dat een dag of een week blijf liggen.

Ik heb het volgens mij wel getroffen met werkgever.

Hoe zit dat met jullie en werken?
Mijn bloeduitslag van de B12 was goed. De arts zei dat hij 97 was en dat dat goed is. Nu lees ik hierboven hele andere waarden. zijn er meerdere waardes die geprikt kunnen worden?
quote:violain schreef op 10 september 2009 @ 20:23:

Mijn bloeduitslag van de B12 was goed. De arts zei dat hij 97 was en dat dat goed is. Nu lees ik hierboven hele andere waarden. zijn er meerdere waardes die geprikt kunnen worden?Jouw arts snapt er helemaal niks van, want 97 is véél te laag.
Ben het met Jessy eens, 97 is echt te laag.
Ik heb ook last van een b12 tekort. Was erg moe en toen ik toch eens bij de huisarts was gevraagd hoe dat kon komen. Had het een tijd geweten aan een verhuizing (voor eerst samenwonen), nieuwe (full-time) baan en een deeltijdstudie tegelijkertijd willen doen. Het duurde alleen wel erg lang.

Eerste keer prikken was b12 te laag (114) en b11 (foliumzuur) ook. Daarna vitamine B complex gaan slikken op aanraden van huisarts maar helaas geen effect, foliumzuur was wel ok daarna, b12 was gestegen tot 119 dus nog te weinig.

Assistente vertelde mij dat injecties een optie was, maar ik die spuiten haat wilde eigenlijk eerst meer weten.. Volgens de HA was dat mogelijk door bij de internist 'hapjes' uit je maag te halen en te onderzoeken met 9 van de 10 keer de oplossing injecties. Dus toch maar meteen naar injecties gegaan. Deze 5x gehad (5 weken achter elkaar) en dit zou volgens HA genoeg moeten zijn. Merk nog weinig effect maar had al begrepen dat dat langer kan duren, wacht dus nog even af en laat over een tijdje weer bloed prikken om te kijken hoe het dan is.

Las trouwens dat iemand zei dat het niet lukte om af te vallen (weet niet meer wie ), komt dat ook door b12 tekort?? (dan kan ik misschien beter m'n poging gaan staken )
Hoi Anne,

Ook een waarde van 119 is te laag. De behandeling die jij gekregen hebt is niet de goede. Vandaar ook dat je geen resultaat merkt. Bij een goede behandeling krijg je op zijn minst 10 injecties in 5 weken en daarna afbouwen tot minimaal 1 injectie in de 2 maanden. Als je geen vegetariër of veganist bent, heb je hoogst waarschijnlijk een opname-probleem en zul je de rest van je leven injecties moeten krijgen.
Hoi allemaal..

Ook ik ben 1 van de gelukkigen die "mag" spuiten. Ivm een darmziekte(nu zo'n 25jr) en een stukje minder darm ligt bij mij daar de oorzaak.

Vanaf afgelopen januari spuit ik elke 3 weken, en dat is voor mij goed.

Mijn vraag aan de mede spuiters..hebben jullie de 1e paar dagen na de injectie daar ook last van? Dan doel ik op o.a vermoeidheid.

Als ik een injectie heb gehaald dan is het meestal 2 tot 3 dagen daarna mis. Daarna word ik hyper, en heb ik weer meer energie.

Ook stress heeft zeker invloed op de opname van de B12. Als ik veel stress heb gehad, lijkt het alsof ik eerder een injectie nodig heb. Of zit dit ook tussen de oren??

Fijn dat er een topic hierover is..
Hoi Jessy,

Ik was al bang ja dat ik er niet meer vanaf zou komen. Heb besloten om over een maand of 2 nogmaals bloed te laten prikken (is dan een maand of 3 geleden na de laatste injectie) om zeker te zijn dat de waarde nog steeds niet goed is. Dan terug naar de HA (misschien weet de vervanger van mijn eigen HA meer --> eigen HA is met zwangerschapsverlof tegen die tijd). Schijnt namelijk dat huisartsen niet echt op de hoogte zijn...

Bedankt in elk geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven